20150920_131955_1

Ergens in maart van dit jaar stond er een berichtje op de site van de Dutch Road Runners dat je een gratis startbewijs kon winnen als je wilde vertellen ‘hoe jij je als hardloper uitdaagt’. knipsel DRR

Mijn hoofd was helemaal bij mijn eerste marathon die sinds de operaties weer in Rotterdam zou gaan lopen. Toen ik een mail kreeg dat ik een startbewijs had gewonnen voor de Den Haag Marathon ging er absoluut geen lampje branden. En ik antwoordde:

Dat ben ik helemaal vergeten. Ik heb nl. altijd problemen als ik in Den Haag loop, dus ik heb het waarschijnlijk verdrongen. Hoog tijd om dat te veranderen. Ik wil me dan graag opgeven voor de halve marathon. Dat moet ik wel redden na de vakantie.’

En zo is het dus gekomen.

21463288680_10a7cd8b22_o_1

De start van alle hardloopafstanden was om 09:00 uur gepland op de Lange Voorhout, dus loopmaatje Pauline en ik waren al om half acht vertrokken om op tijd te zijn. Den Haag heeft voor ons niet zo’n geweldige reputatie qua parkeren en bereikbaarheid en dat werd ook deze keer – na ettelijke rondjes zoeken naar de P van de garage – weer bevestigd helaas, maar omstreeks 08:30 uur waren we bij Pulchri Studio om onze startnummers op te halen. We werden gelijk aangesproken door een enthousiaste vrijwilligster en die meldde dat we ons nummer een 50 meter verderop konden krijgen in Dilligentia. Hup daar gingen we in draf want er moest ook nodig een toilet bezocht worden. Daar aangekomen was er weer zo’n aardige vrijwilliger en die stuurde Pauline terug naar Pulchri omdat ze een late inschrijving had. Eerst maar de toiletten bezocht want daar was nog geen rij en bij het nummer halen wel. Pauline ging weer terug en ik kreeg mijn nummer maar niet het T-shirt. Daarvoor moest ik terug naar …. je raad het al Pulchri Studio. Daarna nog een keer terug om de bagage af te geven in Dilligentia en toen was het wachten op de start.

20150920_085314_1

Maar ook daar was wat mee want er werd tot tweemaal afgekondigd dat de start werd uitgesteld ‘omdat het parcours niet als veilig kon worden vrijgegeven’. Ik kreeg haast de slappe lach van al die Haagse hindernissen maar ik had er geen last van omdat ik deze halve marathon gewoon rustig wilde lopen. 21609109886_687a070909_o_1

En zo geschiedde…. want het is prachtig als je de tijd neemt om om je heen te kijken in Den Haag met allerlei mooie gebouwen en monumenten zoals het Vredespaleis en het Plein 1813. Je moet wel goed kijken dat je niet struikelt over de tramrails of de klinkers maar het is een fraaie route. Het parcours is vrij vlak maar er zit toch wel wat vals plat in dat remmend werkt. Niet voor Pauline hoor maar ik merk inspanning direct omdat mijn rechter neusgat geen lucht doorlaat. Om mijn hartslag niet omhoog te laten schieten doe ik het gewoon wat kalmer aan en zodra de weg weer daalt dan dender ik naar beneden in een zo gunstig mogelijke weg over het parcours. Tot ca. 5 km kon ik Pauline steeds weer bijhalen maar daarna niet meer. 21655338431_f8d36a2990_o_1Bij de havens was ik ondertussen al en het viel me mee daar op de klinkers. De wind – voor zover daar al sprake van was – stond gunstig. Met een trappetje omhoog klommen we naar de boulevard en kwamen we op het strand. Natuurlijk stak ik net zoals iedereen gauw het losse zand over  naar de vloedlijn. Dat kostte niet veel energie want ik liep gewoon weer wat kalmer. Ik stopte niet bij de drankpost want ik had uit mijn eigen bidon bij 5 km al een paar slokken op en op die manier wilde ik tijd sparen. Het liep super op het strand want we hadden het windje lekker in de rug. Vlak voor de volgende post dronk ik weer wat. Ik snaaide wat banaan mee van de post en voor ik het wist was het zwaarste parcoursonderdeel al weer voorbij. Vergeleken met twee jaar geleden is de strandafgang enorm verbeterd omdat er nu betonplaten liggen. Na enig gezigzag kom je dan op een hele lange weg 1280px-Denhaag_villa_clingendaelde Van Alkemadelaan en dan moet je een stukje omhoog om een autoweg over te steken. Ik wist dat ik tot die tijd kalm moest blijven lopen en ik had Pauline ook gewaarschuwd met deze hindernis rekening te houden. Het was heel lastig om mijn loopsnelheid in te schatten trouwens omdat de verbinding met de GPS van mijn 270px-Clingendael_landgoed_parkGarmin niet constant was door het dichte bladerdak. Tja en dan ga je het mooiste stuk van de route in: Park Clingendael. De foto’s die bij dit blog staan heb ik niet zelf gemaakt ze komen van Wikipedia en van Rick Baron voor DHM (hartelijk dank dus). Je ziet wel dat het er schilderachtig is. Wel weer heel goed op blijven letten waar je je voeten neerzet want zwikken en struikelen is zo gebeurd. Ik nam nog een extra slokje drinken en liet de drankposten verder voor wat ze waren want het was geen dorstig weer en op een halve marathon komt het niet zo nauw met het drinkplan. Het was ook niet ver meer want ik was al in het Haagse Bos aangekomen. Ik rekende daar ook weer op wat gezigzag maar dat stoorde me allerminst want ook daar is het heel fraai. Mijn Garmin had al lang getrild bij 20 km maar 20150920_115108_1ik wist dat de afstand van deze halve marathon langer zou zijn omdat je bij het strand langs de vloedlijn loopt, terwijl de parcoursmeting 30 cm uit de duinenrij is.

De finish lag voor mij na 21,82 km op 2:08:30 oftewel 5:53 min/km en 6,2 km/u maar in de officiële uitslag op over 21,1 km is dat 6:05 min/km en 9,85 km/u. En ik was er erg tevreden mee dat ik op dit parcours van klinkers, stelconplaten, strand en weet ik wat meer deze tijd heb neergezet. Pauline finishte in 2:05:57 en die had ook genoten en kennisgemaakt en samengelopen met een andere loopster. 

Knipsel dhm finish

still van racetimer

Knipsel dhm finish pauline

still van racetimer

De tijd die ik dit keer liep was veel slechter dan in 2013 (klik blog)  maar ik liep nu met veel meer plezier. Ik ben blij dat ik deze herkansing kreeg. Bedankt Den Haag Marathon … enne … tot ziens in …..

20150920_115158_1

Eén reactie »

  1. Lianne schreef:

    Je hebt goed revanche genomen. Leuke route en goede weercondities.

Geef een reactie

