20151004_121840_1 20151004_122637_1 20151004_122850_1

20151004_123746_1 20151004_130117_1 20151004_131129_1

Vaak loop ik hetzelfde rondje want dat is lekker makkelijk en dan heb ik tenminste getraind wat ik ‘moest’ doen van mezelf. Op de automatische piloot gaan met die banaan om de storm in je hoofd even weg te laten blazen en om de endorfines hun werk te laten doen. Zelfs na de slechtste verlopen training voel ik me altijd beter dan voordat ik eraan begon. Maar de laatste tijd heb ik behoefte aan een nieuw rondje. Ik wilde vooral terug naar een weggetje waar ik tijdens de avondvierdaagse in juni of zo was geweest….. een soort heimwee naar een mooi weggetje: het achterpad.

Na de HM-wedstrijd in Den Haag had ik eigenlijk geen spierpijn of andere problemen gehad maar toch lukte het me niet goed om het lopen weer op te pakken. De puf was eruit en een doel ontbrak. De onzekerheid over de operatie en het tijdstip maken me onzeker. Ik heb nog twee loopjes in de planning: 30 km in Geldrop bij ’t is voor Niks en 15 km Bruggenloop. Ik weet niet eens zeker of ik ze wel mag en kan lopen dus….. tja doelloos lopen nu maar. Toch is dat wel goed voor me want ik kijk veel meer om me heen en geniet van de dingen die ik normaal niet zie:

Loop maar even met me mee…. vanaf de Winkelcentrum Carnisselande neem je de Portlandse Baan richting Rhoon en dan draai je linksaf en dan kom je op deze prachtige Koedoodsedijk. Vroeger was de Koedood een riviertje dat door zijn functie verloren heeft en de naam verwijst mogelijk naar koe = koud en dood = stilstaand water.

20151004_120849_1

Vaak is deze dijk het laatste stukje van mijn training maar wel leuk om eens zo te gaan. Vlak na de huizen aan de rechterkant vind je een pad naar rechts maar dat neem je niet want dan blijf je in de woonwijk. Zo’n 300 meter verder sla je rechtsaf en den kom je in het gebied dat als klimaatbuffer ontwikkeld wordt. Ik schreef daar al eerder over klik. Er zijn natuurlijk voor- en tegenstanders. Voor allebei is het nodige te zeggen klik en klik. Momenteel ziet het er daar absoluut niet spectaculair uit want er is nog niet zo lang geleden gemaaid en het is vrij vlak.
20151004_121248_1

Na een dikke 500 meter kom je bij een bruggetje en daar ga je linksaf en gelijk weer rechts en dan sta je op de Poelweg. Die loopt aan de achterkant van het graasgebied van de Schotse hooglanders. Ze hadden zich vandaag verstopt dus ze staan niet op de foto. De Poelweg volg je een kilometer tot je bij een hek komt en daar sla je links af de Lage Weg in en gelijk daarna rechts kom je op de Achterweg. En dan hobbel ik over dat weggetje en dan word ik helemaal kalm. De A15 in de verte hoor ik nog wel maar hij stoort me niet meer net zo min als de bebouwing en industrie verderop aan de horizon. Dat effect heeft de Achterweg op me….

20151004_123139_1

En dan de bocht om ….

20151004_123823_1

En de weg vervolgen tot je bij de Rijsdijk bent en daar rechtsaf slaan langs die prachtige boerderij. Een van de monumentale bomen heeft het loodje gelegd maar er groeien ongelooflijk veel paddestoelen op. Er zit een sloot tussen dus ik kan ze niet fotograferen. Het is ook wel een mooie bescherming tegen grijpgrage handen of nog erger.

20151004_124124_1 20151004_124242_1

Dan wordt de idylle plots verstoord omdat je rechtsaf een kilometer over het fietspad moet langs de vaak drukke Rhoonse Baan. Je kunt dan bij ‘de arch van Rhoon‘ van Lucien den Arend weer terug door de klimaatbuffer maar dan zou mijn rondje erg kort zijn geworden.

20151004_125044_1

Dus bij de rotonde sloeg ik linksaf richting het volgende staaltje architectuur met de bijnaam ‘de netkous’ oftewel de groene verbinding tussen Rotterdam-Zuid en de klimaatbuffer. Het lijkt wat vlak op de foto maar het is de ideale plek voor heuveltraining als je een paar keer alle kanten op rent en helemaal als je doorgaat naar de geluidswal. Maar vandaag was stond het genieten voorop en niet de training. Een aardige mevrouw met fiets en hondje was zo vriendelijk om mij even in actie te vereeuwigen ‘in de netkous’.

20151004_125206_1 20151004_125635_1

Het leukste van omhoog lopen is dat daarna het afdalen 😉 en dan kom je bij weer een rotonde in de Rhoonse Baan. Die steek je dan over en dan neem je niet het fietspad maar het smalle schelpenpad dat de Berenkade heet. Ook hier is er nog niet lang geleden gemaaid maar als alles opgeschoten is dan groeit en bloeit het heel leuk om je heen. 20151004_130121_1

Bij de volgende rotonde sloeg ik rechtsaf de Heulweg op richting café Het Zwaantje en liep daarlangs de Bakkersdijk op. Gelukkig zijn nog niet alle mooie bomen daar omgewaaid of uit veiligheidsredenen gekapt en genoot ik weer helemaal opgeladen en uitgewaaid van de laatste groene meters op de Middeldijk en draaide na 9 km weer richting huis met cappuccino en bad aan.

20151004_131113_1

NB. Je hoeft dit rondje niet te rennen natuurlijk, wandelen of fietsen mag ook 😉

rondje achterweg

»

  1. Hedwig schreef:

    Mooie omgeving! Als ik in de buurt ben, ga ik ervoor! Succes voor en sterkte bij bij de operatie!!

  2. Affodil schreef:

    Je zou het alleen al voor de omgeving doen, he.

  3. Karien schreef:

    Mooi om zo te kunnen lopen! En grappig, een Achterweg (of Achterdijk) kom je veel vaker tegen in Nederland!

  4. ruud schreef:

    Leuk verslag zo van een mooie route, alsof ik er zelf bij was met die foto’s….

Geef een reactie

