IMG_3114_1

“Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U” dat bad ik als katholiek vroeger met de woorden van Augustinus maar nu zoek ik het in de natuur. 

Tiengemeten wandeling noord

Al weer twee weken geleden was ik met manlief erop uit getrokken als break tussen de medische consulten bij plastisch chirurg en gynaecoloog. Deel een was duidelijk en daarover schreef ik reeds hier. Deel twee komt later nog wel aan de orde. Op Tiengemeten was ik al eerder samen met een vriendin. Daarover heb ik ook een blog geschreven en dat vind je hier.

Na de oversteek met de pont die ieder uur gaat over het Haringvliet was ik met manlief vier uur en een kwartier onderweg over bijna 12 km maar we deden het heel kalm aan want ik voelde me doodmoe. Dit keer koos ik voor de noordelijke route waar wat minder water en wat meer dijk is. We zagen gelijk al een zilverreiger.

IMG_3120_1

Het eerste deel van de route (De Weelde) ging langs twee ruïnes: de Irenehoeve en een aardappelloods. Daar lopen vaak de Schotse hooglanders en die zagen we dan ook in de verte. Ze hebben van de aardappelloods een soort uitkijkpost gemaakt.

IMG_3122_1

 IMG_3124_1 IMG_3125_1

Er stond een plant met roze bloemen en ik dacht dat het een aardappelplant was maar het lijkt niet op de internetfoto’s van aardappelbloemen dus als jullie weten hoe deze prachtige plant heet dan hoor ik het graag. (springbalsemien volgens Els)

IMG_3128_1

Vervolgens kwamen we op de dijk en daar werd ik overvallen door moeheid en emoties. Ik wist niet wat er aan de hand was maar een stukje verder voelde ik ook mijn voet. Toen werd me duidelijk dat er weer een menstruatie onderweg was want dan krijg ik altijd last van al mijn oude ontstekingen. Na een lunchpauze op het gras van de dijk gingen we verder met de vervolgroute (De Wildernis). We kozen ervoor om op de hobbelige dijk te blijven lopen in plaats van de zandweg en genoten van de schilderachtige slootjes.

IMG_3131_1 IMG_3133_1

IMG_3134_1 IMG_3136_1

Op een gegeven moment wees het blauwe pijltje het riet in en dat volg je dan vol vertrouwen zelfs als je de paadjes niet meer ziet en je dwars door het riet verder moet. Het was heerlijk weer en de rietpluimen waren prachtig. De andere pluimen waren al uitgebloeid maar er stonden nog wel een paar laatbloeiers. Vroeger in het seizoen moet je dus in een gele zee van riet lopen. Dus ik moet nog eens terug naar Tiengemeten. Een naam voor de gele pluimen weet ik ook nog niet…. wie helpt? (kruiskruid volgens Els)

IMG_3144_1 IMG_3145_1

We hielden nog eens pauze, maakten het rondje af en keerden terug richting pont. Dit keer kozen we ervoor om onder door de weilanden te baggeren. Op een gegeven moment werd het te hobbelig en modderig. Bovendien zaten er flink wat muggen dus we kozen voor de zandweg om terug te keren naar de pont bij de grote boerderij waar het bezoekerscentrum in gevestigd is. (NB thuis bleek ik wel 40 muggenbeten te hebben die vreselijk jeukten en het duurde een week voor ze verdwenen).

IMG_3150_1

IMG_3162_1

We waren iets te vroeg voor de pont en kozen nog voor een drankje. Rozig en tot rust gekomen keerden we terug tussen de mensen.

IMG_3166_1 IMG_3167_1 IMG_3170_1

En inderdaad werd ik ’s avonds ongesteld (twee weken nadat ik een maand lang vloeide). Maar donderdag later in de week stond de gynaecoloog op het programma en dan kon ik dat gelijk aan de orde stellen naast de constateringen van de huisarts (niet homogeen weefsel en te dik baarmoederslijmvlies klik. De volgende dag was het zondag en toen liep het nieuwe rondje uit mijn vorige blog. Ik had niet veel energie maar ik liep toch heerlijk. Het vloeien was echter enorm toegenomen. Ik heb het zo alleen eerder meegemaakt bij mijn miskramen. Die maandag kon ik nauwelijks van huis en moest ik een afspraak in Rotterdam afzeggen. Het lukte me net de noodzakelijke hulpmiddelen in grote hoeveelheden in de superplus en maxi uitvoering plus onderleggers te halen. De volgende dag ben ik toch maar een uurtje gaan rennen in de hoop dat ik me beter zou voelen. Dat gebeurde inderdaad maar ik vloeide onverminderd voort. Op woensdag sliep ik wat langer want ik was doodmoe en ik had nergens puf voor. Toch heb ik me later naar de sportschool gesleept en met wat extra toiletbezoek mijn 1,5 uur fitness afgewerkt.

Op donderdag stond het bezoek aan de menstruatiepoli van het Maasstadziekenhuis op de planning. Helaas van de gynaecoloog waarmee ik een afspraak had opgeroepen voor een spoedoperatie. Op mijn aandringen mocht ik wachten op een vervangende arts in plaats van een nieuwe afspraak te moeten maken. De vriendelijke en begripvolle man heeft alles zorgvuldig bekeken met een echo en constateerde dat dit helaas met de overgang te maken had. Als het zo blijft en ik kan er niet meer tegen dan is er evt. is met medicijnen/hormonen en/of dichtschroeien van de slijmvliezen wat aan te doen. Voorlopig wil ik het echter nog even afwachten en de boel op haar beloop laten. Ik hoef me niet ongerust meer te maken en kan gewoon maatregelen treffen. Ik geef wel vaker een halve liter bloed immers aan de bloeddonordienst.

20151009_140426_1 20151010_172611_1 20151009_144241_1 20151008_203413_1

Die avond vierden manlief en ik de goede uitslag met een etentje. Bovendien was mijn 54e verjaardag een dag later daarvoor ook een goed ‘excuus’. Ik kreeg de 9e vele lieve verjaardagskaartjes, haalde middelste van het vliegveld van zijn Romereis en at taart met mijn zus die op bezoek kwam. Maar de leukste verassing was een grote bos bloemen als excuus voor het lange wachten op de afdeling gynaecologie van het Maasstadziekenhuis. Zo zie je maar dat wachten wordt beloond 😉 (Bij het Erasmus MC wacht ik immers al sinds maart op een mogelijke operatiedatum). 

»

  1. Tiengemeten… daar ben ik nog nooit geweest maar wil ik heel graag nog eens wandelen. Het lijkte me prachtig daar.
    Ik vind je een held dat je met zoveel vloeien toch gaat sporten. Jemig… ik zou afhaken hoor.
    En natuurlijk alsnog van harte gefelciteerd met je verjaardag!

  2. KnutzEls schreef:

    De rose is reuze springbalsemien en de gele, denk ik, kruiskruid. Mooi is het daar he. En jullie nemen ook niet het makkelijke pad 😃

  3. tiny schreef:

    wat een prachtige foto”s Dorothè, ik word er zelfs al rustig van om ze zo te bekijken, erg mooi gedaan!

  4. Ada schreef:

    Mooie omgeving en heerlijk om daar met redelijk mooi weer nog zo van te genieten !

  5. Jannet schreef:

    Die roze is idd springbalsemien. Als je in zo’n dicht knopje knijpt springen de zaadjes eruit.
    Lastig die overgang van jou. Logisch dat je je zo moe voelt, hopelijk ben je er snel eens vanaf. Ken je het forum van de overgang? http://www.vrouwenovergang.nl/forum/index.php Kan handig zijn om wat na te zoeken maar niet schrikken van alle klachten die er staan, er komen natuurlijk voornamelijk vrouwen die klachten hebben, de vrouwen zonder klachten zullen er niks posten.

    • djaktief schreef:

      Bedankt voor de tip Jannet, maar ik ga liever naar mijn huisarts als ik echt met dingen zit en bij de gynaecoloog mag ik ook terugkomen als het te gek wordt of ik gek word met/van de overgang. Maar ik word niet zo gauw gek.

      Groetjes,

      Dorothé

  6. Rob Alberts schreef:

    Een mooie wandeling!

    Ik moet ook eens die kant opgaan.

    Vriendelijke groet,

  7. baasbraal schreef:

    Oh Tiengemeten HEIMWEE!!! Ik ben daar al een jaar ofachtnatuurlijk niet meer geweest…. En Els heeft alles goed. Wat vervelend zeg, al dat vloeien. Je wordt er zo slap van, al dat vloedverlies. Maar ja: gelukkig is het ‘ alleen maar’ de overgang,

  8. Lou-ter-Lou schreef:

    Prachtige foto’s, wauw… En tja, die overgang… hier dus nu al (met 44 o.O ), met maandenlang niets en dan ineens heftig en lang vloeien, hormoonschommelingen en opvliegers. Wat een lol 😦 Sterkte & hug daarvoor.

Geef een reactie

