knopen doorhakken 1

Twee jaar geleden ging ik eind oktober voor het eerst naar de dermatoloog en sindsdien is mijn leven sterk veranderd. Natuurlijk waren er wel eerder levensbepalende gebeurtenissen zoals toen ik manlief leerde kennen, kinderen kreeg en mijn ouders verloor. Ik had niet gedacht dat een plekje huidkanker (basaalcelcarcinoom) zo’n invloed kon hebben op mijn zelfbeeld en activiteiten.

Zo’n klein plekje  (alhoewel er 4,5 x 4,5 cm tot op het bot is weggehaald las ik in het onlangs verkregen operatieverslag) en toch zoveel invloed? Daar ben je toch zeker zelf ook bij? Dat laat je niet gebeuren? Het ziet er toch weer goed uit? Het einde is toch in zicht?

Ja, ik was er zelf bij….
Ja, het gebeurde toch….
Ja, het ziet er veel beter uit dan in het begin maar het voelt en functioneert niet goed….
Ja, de kanker is weg en het einde van traject is wel in zicht (alhoewel ik nog geen operatiedatum heb) maar er blijft restschade en het komt nooit meer echt goed…
Ja ik weet dat er veel ergere dingen zijn maar juist die zorgeloosheid over gezondheid ben ik ook kwijtgeraakt….

knopen doorhakken loesje 2

Al een tijdje worstel ik met allerlei dingen en nu is het tijd om knopen door te hakken want anders kom ik niet verder.

  • Mijn vierde operatie is nog niet gepland maar is op mijn eigen verzoek verschoven tot na de kerst zodat we fijn als gezin (laatste keer?) op wintersport kunnen alhoewel ik niet weet of ik nog goed kan en durf te skiën.
  • Met het zoeken naar een baan ben ik gestopt. Er is nauwelijks werk en al helemaal niet meer in wat ik zoek en kan en ik ben niet in staat mij 300% in te zetten terwijl ik maar voor 50% energie en capaciteit heb. Wat ook meespeelt is dat ik niet wil werken op de tijden waarop mijn gezin en man eindelijk thuis zijn.
  • Naaicafé DJ gaat anders werken want alle energie gaat nu naar mijn bedrijfje en de passie voor het naaien is bijna opgedroogd. De marketing kost teveel tijd ten opzichte van het aantal lesuren. Ik vind het lesgeven op zich wel leuk en vervullend maar het neemt alle energie waardoor ik zelf niet meer aan naaien toe kom. Hierdoor verminderen ook mijn vaardigheden. Van je passie je beroep maken klinkt leuk maar met deze valkuil had ik geen rekening gehouden. Ik ga voortaan uitsluitend op afspraak werken en in duo’s of privéles in plaats van groepjes. Eerst dit uitproberen en dan aan het eind van het seizoen zien  waar ik sta en dan stoppen of uitbreiden.

muis-hakt-knopen-door

Al geruime tijd heb ik een haat-liefde-verhouding met de computer en de mobiele telefoon. Ik zou ze niet kunnen missen omdat ze me van zoveel informatie voorzien en omdat ze zo handig zijn maar aan de andere kant  leef ik tegenwoordig bijna meer virtueel dan dat er echt wat uit mijn handen komt.

Toen ik huidkanker kreeg was de computer een fijne afleiding, een uitlaatklep, een manier om met lotgenoten in contact te komen en ook om contacten te onderhouden met allerlei mensen zonder dat ik er de deur voor uit hoefde. Voor mijn Naaicafé DJ heb ik ook heel wat uurtjes achter de computer gezeten om een website te maken, blogs te schrijven en social media op te zetten en bij te houden. Voor het zoeken naar een baan maakte ik veel gebruik van de computer want solliciteren gaat tegenwoordig via mail met een aangepast CV en een profiel op LinkedIn. Ik twitterde om zichtbaar te worden op de arbeidsmarkt, volgde allerlei vacaturesites en deed mee aan workshops om me te verbeteren, te netwerken en voor personal branding zoals dat zo mooi heet. Ook voor hardloopevenementen maak ik er gebruik van want zo ben je op de hoogte en deel je de informatie met je loopvrienden en dat zijn er ondertussen al heel wat.

Mijn blogs hier schud ik ook niet zomaar uit mijn mouw. Ik zoek er foto’s en plaatjes bij en maak verwijzingen naar achtergrondinformatie. Het zou ook anders kunnen maar het past niet bij me. Ik schets graag het totaalplaatje van mijn sportavontuur, vakantie of museumbezoek. Mijn recepten staan in eenzelfde layout en als ik over zelf kleding maken schrijf dan worden dat uitgebreide werkbeschrijvingen met tips. Maar het is al heel lang geleden dat ik recepten of tutorials publiceerde of schreef over de oogst uit de moestuin. En dat komt omdat ik eigenlijk nauwelijks meer nieuwe dingen kookte of maakte. Nee ik ben lui geworden en lees veel blogs, Facebook- en Twitterberichten van anderen. Daar geef ik dan graag commentaar op want ik leef nu eenmaal graag mee met anderen. Ik heb al eerder geprobeerd te minderen maar ik moet eerlijk toegeven dat ik verslaafd ben. Dus….. je voelt het aankomen ….. maar wat ….

Knoop-doorhakken 2

  • Voortaan zal er slechts één blog per maand van mijn hand verschijnen….. ik weet nu nog niet hoe ik het precies ga doen maar dat merken jullie wel.
  • Natuurlijk blijf ik wel blogs lezen maar zal ik minder vaak commentaar geven. Bij WordPress heb je een sterretje om een blog te liken en dat wil ik vaker gaan gebruiken maar als er niet zoiets is  dan kan dat niet
  • In dezelfde trant ga ik met Facebook en Twitter aan de slag….
  • En ik ga me afmelden voor allerlei forums waar ik lid van ben, dan hoef ik dat ook niet meer bij te houden. Ik ben nl geneigd om advies te geven als ik ergens wat van weet of om ervaringen te delen. Van sommigen zoals kanker.nl blijf ik zeker lid maar ik meld me af voor de diverse discussiegroepen

knopen doorhakken loesje

Nou dat was een hele lijst met dingen die ik niet, minder of anders wil gaan doen. Wat ik ik vooral weer wil is dingen echt gaan.

DOEN

  • Lekker blijven rennen doe ik natuurlijk en ondanks de upcoming operatie ben ik ingeschreven voor de marathon van Rotterdam (wel heb ik eerst advies ingewonnen bij een gerenommeerde trainer/hardloper). Ik wil ook blijven rennen ondanks die overgang met haar heftige en grillige cyclus en andere rare bijverschijnselen zoals slappe banden waardoor ik makkelijker iets verrek zoals ik onlangs merkte en de stemmingswisselingen die mijn motivatie en zelfvertrouwen beïnvloeden.
  • Meer op pad gaan wil ik en met mensen afspreken om te rennen, te naaien, te wandelen en allerlei dingen te bezoeken of te maken. Gewoon op bezoek bij familie en vrienden om in real life bij te praten. Ik reisde de afgelopen twee jaar ook vrij weinig meer met auto en trein omdat ik het slecht zag of niet goed meer durfde moet ik eerlijk bekennen. Ik ben onzeker met treinreizen omdat ik omroepberichten niet versta door mijn slechthorendheid.
  • Mijn haakwerk ga ik weer eens uit de tas halen en mijn breiwerk uithalen en beginnen aan een nieuw patroon en over mijn voornemen om weer meer zelf kleding te maken schreef ik al.
  • De tuin wil ik in …. eerst de boel winterklaar en dan plannen voor het volgend jaar maken.
  • Meer tijd wil ik besteden aan het huishouden want koken hoeft geen corvee te zijn en van schoonmaken en opruimen op een beetje zen-manier knapt mijn leefomgeving en die van ons gezin op.
  • Fotoboeken van de vakanties en een hardloopboek wil ik maken….. zal het me gaan lukken 😉
  • nee ik heb geen bucketlist met dingen die ik af wil strepen in dit leven ….. ik weet alleen dat ik niks meer uitstel wat ik echt graag wil doen want voor je het weet ……

Nou tot volgende maand dan maar…… ik hoop dat jullie het niet egoïstisch of egocentrisch maar inspirerend vinden……

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie ook last hebben van computer- of mobielverslaving… hoe gooien jullie het roer om en hakken jullie knopen door?

NB alle plaatjes vond ik op internet waarvoor dank aan de bedenkers

»

  1. Inge Wertwijn schreef:

    Heel herkenbaar. Maar ik weet niet of het werkt om het wat je beschrijft met kracht – want je bent krachtig! – anders te willen. Bij mij werkt het in elk geval niet. Mijn wilskracht is veel groter dan goed voor me is. Ik probeer tegenwoordig om te minimaliseren, zo veel mogelijk de dingen die ik moet van mezelf te beperken, en in de tijd die overblijft rust te nemen.

  2. Sabine schreef:

    Voor mij geldt dat als mijn hoofd, als ik, (weer) zinnig en blij met dingen bezig ben, de fb en forum behoefte afneemt. Ik ben nog niet zo ver als jij 😉
    Het leest goed, het leest als iemand die de zaken die ze kan beïnvloeden (weer) naar zich toetrekt en het naar haar zin gaat maken. Met restverschijnselen, wat balen is, maar ook niet onoverkomelijk als je eenmaal zover bent. Ik heb je gevolgd in je proces en voor wat het waard is van een vreemde: in mijn ogen doe je het geweldig. Het is niet niks en niet iets wat je 1-2-3 achter je kan laten.
    You go girl!

  3. Petra Teunissen schreef:

    Wat een helder en dapper verhaal, Dorothe. Veel succes met het opnieuw vorm geven aan je leven volgens je eigen waarden.

  4. Heleen schreef:

    Ik haak af bij het rennen, bij het haken en breien, bij de tuin (die veel te bladerig is), bij het huishouden liever ook en zeker bij de fotoboeken, maar uit eten of bijkletsen bij familiebezoek lukt me dan weer wel!!

    Niet te hard rennen, je komt vanzelf ook stukken vooruit!

  5. Feikje schreef:

    Ja, knopen doorhakken da’s ook zo wat. Knap dat je al die stappen alweer genomen hebt om tot keuzes te komen. Dat geeft hopelijk ruimte en lucht. En gelukkig blijf je hardlopen. Dat is toch de basis voor jou (afgezien van je gezin dan). Zelf haal ik vaak inspiratie uit de natuur. Zo’n spinnetje dat steeds maar weer een nieuw web maakt en vliegjes vangt. En voren af aan begint als het web kapot is gegaan en dan niet met dat webmaken stopt omdat het allemaal zo zinloos is.

  6. KnutzEls schreef:

    Zo, ruimte voor nieuwe en/of andere dingen. Goed besluit! Knopen doorhakken kan soms zoveel lucht geven. 😍😍

  7. kliefje schreef:

    Nee, geen last meer van. Ik kan het heel gedoseerd doen de laatste tijd.
    Ik zie je vast nog wel 😉
    Take care jij!

  8. Karien schreef:

    Wat veel informatie allemaal ineens, daar kan ik wel een maand op teren 🙂 Succes met alles!!

  9. mariolein schreef:

    Succes! Al zal op bezoek komen er voorlopig niet van komen, een beetje ver weg.
    Mariollein.

  10. Jannet schreef:

    Goed gedaan, die doorgehakte knopen. Gewoon uitzetten die computer en andere dingen gaan doen, zeker nu het zulk mooi weer is. Het zal even wennen zijn voor je maar dan wil je niets anders meer. Veel plezier!

  11. baasbraal schreef:

    Ja het is nodig om af en toe flink knopen te hakken. Ik heb dat ook enkele malen in mijn leven moeten doen, ook zonder kanker moet dat namelijk weleens. Doe dingen waar je blij van wordt, die je zelfvertrouwen opvijzelen en blijf rennen inderdaad. ,Voor mij ben je een absolute kanjer, maar daar moet je zelf ook van overtuigd zijn….. Liefs zend ik je en jammer dat ik geen familie ben.

  12. Rob Alberts schreef:

    Ik wens je veel plezier met de fijne dingen die komen.
    Ook wens ik je veel sterkte met de moeilijke dingen die komen.

    Nieuwsgierig kijk ik uit naar je volgende blog.

    Vriendelijke groet,

  13. Lou-ter-Lou schreef:

    Doe je goed, lieve Dorothé!
    Ik ben zelf niet bewust bezig met mijn aanwezigheid op social media, ik doe het tussendoor, als ik even afleiding wil. En als ik met iets anders bezig ben, ben ik er gewoon wat minder, heel easy (voor mij dan).
    Take care, lief mens. Komt goed hoor!!!

  14. djaktief schreef:

    Dank je wel voor alle reacties allemaal. Ik zou het liefst overal op ingaan natuurlijk maar dan zit ik weer veel te lang achter de computer.

    Groetjes,

    Dorothé

  15. Ada schreef:

    Je hebt helemaal gelijk , alles wat een scherm heeft PC,Laptop,Tablet enTelefoon trekt ons aan, Maar gelukkig heeft mijn naaimachine ook een scherm ( niet met internet) maar wel heel leuk dus daar geniet ik inmiddels ook van en laat de andere schermen wat vaker voor wat ze zijn.
    Ik wens je heel veel succes en het gaat je vast ook lukken om weer andere dingen op te pakken.
    Groetjes,
    Ada

  16. kungslilja schreef:

    Ik vind het inspirerend!
    Ik heb er ook last van: te veel tijd die ik digitaal besteed, te weinig tijd voor de dingen die ik echt belangrijk vind. Mij helpt het om af en toe stil te staan bij hoe ik m’n tijd indeel. En het helpt om andere gewoontes aan te leren: m’n telefoon op een andere plek leggen… alleen nog maar na 4 uur ’s middags m’n mail checken…
    Succes met alle knopen. Het klinkt goed. 🙂

Geef een reactie

