computerverslaving

Zo we zijn 14 dagen verder en daarom even de tussenstand over de doorgehakte knopen alhoewel dat misschien niemand interesseert nu met die toestanden in Parijs. 

Heel eerlijk gezegd valt het ‘ontschermen’ zoals ik het loskomen van de computer, mobiel en tv ben gaan noemen me nog niet zo mee. Positieve waardering over de stapjes die ik wel gezet heb kunnen me wellicht verder helpen in dit proces. Direct de eerste dag stond dit berichtje op Facebook trouwens als hart onder de riem voor mijn poging om  minder tijd on line te besteden:

facebook

Nog steeds ben ik wel dagelijks te vinden op Facebook, Twitter en WordPress. Ik lees in mijn WordPress reader de updates van de blogs die ik volg maar ik beperk me tot een ‘sterretje’ of ‘like’ en af en minimaal commentaar. Ik vind dat moeilijk omdat ik vaak wel van alles wil zeggen ter ondersteuning, bewondering of waardering van de schrijver. Bovendien weet ik zelf maar al te goed dat het leuk is als mensen op je blog reageren.Nog reuze bedankt voor al jullie ondersteunende reacties trouwens.

Op Facebook kan ik me iets beter beheersen. Het automatische klikken op de ‘like button’ daar ben ik mee gestopt. Ik vind het dan nog wel leuk maar ik zie er meestal geen meerwaarde in voor degene die de update plaatste. Ik gebruik Facebook nog steeds om op de hoogte te zijn van hardloopzaken/evenementen en voor alles rondom mijn Naaicafé maar veel andere pagina’s volg ik nu niet meer. Ik kan ze wel nog altijd terugvinden bij de ‘vind ik leuks’. Het is een soort naslagwerk geworden, maar dan eentje waar ik zelf bepaal wanneer ik de updates bekijk. Facebook heeft ook de mogelijkheid om berichten met voorrang op de tijdlijn te laten komen en daar maak ik ook gebruik van bij de instellingen van diverse personen. Ik hoop zo geen essentiële updates te missen want het blijft een fantastisch makkelijke manier om contact te leggen met familie en vrienden vooral zij die ‘wat’ verder weg zitten.

al eerste weergeven  twitter negeren

Bij Twitter heb ik veel van wat en wie ik volgde geschrapt. Vooral de personen, bedrijven, etc. die moeiteloos en eindeloos tweets publiceren volg ik niet meer. Vaak is het zo dat je iets of iemand gaat volgend die iets interessants twittert maar dan blijft zitten met een overschot aan berichten waar je niks mee kunt of wilt. Ik zet sommige nu op ‘negeren’ of ik ontvolg ze helemaal. Het schreeuwerige van Twitter staat me altijd al heel erg tegen. De twitteraars met de obligate drie tweets/retweets om de dag te starten of te sluiten omdat dit een garantie voor succes (lees aantal volgers) zou zijn werden ontvolgd. Toch heb ik dit medium nog nodig om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws van hardloopevenementen en trends op modevakgebied. Twitter is altijd het meest actueel en sommige blogs krijg ik niet in mijn reader maar uitsluitend via Twitter.

mobieltje

De eerste dagen checkte ik meerdere keren per dag vooral via mijn mobiele telefoon op een rustig moment of er nog wat was maar ik heb het mezelf moeilijker gemaakt door alle verleidingen uit mijn favorieten te verwijderen en mijn homepagina leeg te vegen op de noodzakelijke apps na. Ook verminderde ik het aantal pins in mijn taakbalk van de vaste computerapplicaties op de diverse pc’s en laptops hier in huis die ik gebruik.  Dit zorgt ervoor dat ik iets meer handelingen moet verrichten om de verleidingen te bereiken. Het functioneert zoals het uit beeld zetten van de koektrommel als je op dieet bent. Van de meest fora waar ik lid was heb ik mijn account verwijderd en het aantal nieuwsbrieven dat er binnenkomt is ook aanzienlijk beperkt. Die digitale snoeppot vul ik dus niet meer en daar heb ik dan ook niets meer te zoeken.

screens-stealing-soul-sur-fake-antoine-geiger-31 screens-stealing-soul-sur-fake-antoine-geiger-27

Onthutsend die foto’s van Antoine Geiger hierboven toch? Het is fijn dat we zoveel met ons mobieltje kunnen maar ik ben blij dat ik me bewust ben dat ik er veel te veel mee bezig was. Het voelt nog wel wat onwennig en leeg om niet direct een foto te maken van die mooie boom etc. tijdens het rennen en stil tijdens mijn koffiepauze maar ik proef de koffie (+ de koek erbij) wel veel beter.

Behalve minderen van het een wilde ik ook juist meer andere dingen doen. Daar ben ik zeker op de goede weg maar echt veel (afgeronde) resultaten zijn er nog niet.

  • Al drie nieuwe recepten maakte ik de afgelopen twee weken en ik bakte ook weer eens wat lekkers. Dat was er al een hele tijd bij ingeschoten omdat ik regelmatig in tijdnood kwam en dan mijn toevlucht nam tot de standaardrecepten. Ik heb nog geen receptkaarten gemaakt maar dat volgt binnnenkort.
  • Er is flink wat opgeruimd hier in huis. En de megagrote bak met souvenirs en foto’s is omgekeerd. Het begin voor de foto-albums ligt er en voor mijn hardloopalbum ook.
  • Het oude tuinmeubilair is opgeruimd, alle plantenbakken zijn schoon en fris weggezet en de bolletjes zijn gepoot. Maar er moet nog wat gesnoeid en geveegd worden in de tuin. Een plan voor de moestuin voor volgend jaar moet er ook nog komen.
  • Bij het Naaicafé kon ik enkele nieuwe klanten op weg helpen en een lastig project van een andere klant afronden. Ik ben ook aan de slag geweest met mijn reeds geknipte topje maar het past niet goed aan de hals en daar moet ik nog wat op verzinnen. De kledingkast is helemaal uitgespit en alles wat ik niet meer draag is naar de kringloop gegaan. Daarbij heb ik veel tips gehaald uit het boek ‘Opruimen’ van Marie Kondo alhoewel ik het gewoon op mijn eigen manier doe en niet alles van deze opruimgoeroe klakkeloos opvolg. Verder is mijn haakwerk weer gewekt uit haar slaap en een beetje gegroeid.
  • Hardlopen deed ik natuurlijk ook. Al drie weekends op rij ben ik bezig met trailen ter voorbereiding op de 30 km die ik bij ‘T is Voor Niks wil afleggen.  Fantastisch om die herfst iedere week te zien veranderen. Gelukkig bofte ik tot nu toe erg met het weer. Ik verheug me erop om in Geldrop samen met bekenden en onbekenden het mooie parcours aan te kunnen. Daarnaast deed ik – voor het eerst sinds alle operaties – weer aan een Coopertest mee om vast te stellen waar ik nu sta qua snelheid. Uiteraard verwachtte ik een daling omdat ik al twee jaar niet op snelheid train maar het valt me nog niet heel erg tegen. Na het herstel van de 4e operatie (datum nog steeds onbekend) ga ik pas weer op snelheid trainen.
    coopertest
  • Verder waren er diverse afspraken die tot nieuwe dingen zouden kunnen leiden maar het is nog een beetje te vroeg om daar nu al uitgebreid over te schrijven.

Zo dat was het eventjes voor de komende twee weken. Ik ben op de goede weg maar we zijn er nog lang niet. Maar onderweg zijn is mooi… vinden jullie dat ook?

on the road again

»

  1. Heleen schreef:

    Ik twijfel of ik eens een preview van Marie Kondo zal opzoeken 🙄 Er moet nog zoveel opgeruimd worden! Misschien wacht ik tot de laatste de deur uit is 😜. Maar lekker bezig zo!

  2. Rob Alberts schreef:

    Soms twijfel ik of ik niet ook met mijn blog moet stoppen ………

    Stormachtige groet,

    • djaktief schreef:

      Probeer eerst anders te bloggen of neem een pauze. Dat doen er veel in blogland. Het kan de druk van de ketel halen en het plezier terug brengen. Je lezers blijven wel.

      Groetjes,

      Dorothé

  3. Joolzz schreef:

    Je bent onderweg! Heel goed van je. En soms een beetje afschakelen kan erg verhelderend werken! Daarom hadden wij dat weekje offline in Oostenrijk gepland. En ja, na die week is het ook echt rustiger gebleven. Ik vind het niet erg… 😉

  4. Lou-ter-Lou schreef:

    Ik vind het mooi om te lezen hoe jij onderweg bent. Onderweg naar beter, naar anders, naar ‘gewoon’ leven. Ik vind ’t heel knap, jouw stappen ‘weg van online’. Ik ben duidelijk nog lang niet zo ver (ik ‘leef’ online 😦 ). Je bent in ieder geval meer dan goed bezig! Ik stuur je een virtuele omhelzing 😉

  5. ruud schreef:

    Goed van je om te minderen, onderweg te zijn. Eigenlijk gewoon dapper zelfs. Zou ik zelf eigenlijk ook moeten doen, maar ja nu even bankhangen en toch blogjes lezen op m’n mobieltje….
    Ik ga je zien in Geldrop!

Geef een reactie

