20151024_112704

Minder blogs tegenwoordig maar meer focus op ‘real life’ en dat speelde zich acht dagen in de Oostenrijkse sneeuw af plus de nodige dagen voor de reis, inpakken en de onvermijdelijke waslawine. Maar hier is dan het verslagje uit de witte wereld

P1170962_1

Veel mensen vroegen zich af of er wel voldoende sneeuw was om te skiën. Wij maakten ons daar ook zorgen over maar het viel reuze mee. Er was maar 20 cm gevallen en dat was alleen boven in de bergen blijven liggen. Je zag dus overal groene bergen met een witte hoed. Maar op die 20 cm kon je uitstekend skiën en gelukkig kunnen ze met kunstsneeuw de pistes heel goed onderhouden. Het is kostbaar en milieu-onvriendelijk maar het is ongelooflijk dat het kan (info). De pistes waren wel hard en er gebeurden veel ongelukken. Iedere dag zagen wij traumaheli’s, bananen en ambulances onderweg. Ik heb ergens in een lokaal blad gelezen dat er normaal 200 ski-ongevallen per dag in heel Oostenrijk worden behandeld maar dat het er nu veel meer waren. Vrijwel iedereen skiet tegenwoordig met een helm. Drie jaar geleden waren wij voor het laatst in Zell am Ziller en toen droegen alleen kinderen (verplicht) een helm. Ik had er al een aangeschaft omdat ik sowieso mijn kwetsbare gezicht wilde beschermen en de rest hebben we gehuurd.

P1170949_1 P1170950_1 P1170951_1

Nu dus voor het eerst sinds drie jaar op de lange latten – alhoewel die steeds korter worden volgens de nieuwe inzichten en techniek – en ook voor het eerst met mijn geopereerde gezicht. Ik had er reuze zin in en was heel benieuwd hoe het zou gaan. Ik had me voorgenomen dat iedere meter die ik zou skiën meegenomen zou zijn en de manier waarop kon me niet schelen. Op de aankomstdag ben ik niet gaan skiën om geen onnodige risico’s te lopen. Ik stortte me op de bevoorrading van ons appartement en dat was een hele klus voor vijf actieve (lees altijd hongerige) personen.  Manlief en de jongens gingen wel omhoog en kwamen na de liftsluiting zelfs via de zwarte nieuwe dalafdaling beneden met enthousiaste verhalen over de conditie van en de rust op de pistes. De volgende dag ging ik ook en het is net als fietsen… je verleerd het niet echt. Ik ben een middelmatige skiër ondanks onze vele skivakanties in het verleden (San Christina, Selva, Saas Fee, Canazei,Sauze d’Oulx, Serfaus 2x, Bad Kleinkirchheim, Tux, San Christina, Zell am Ziller 4x). Manlief kan heel goed skiën en alle kids hebben zijn skigenen geërfd maar tegenwoordig kan hij hen niet meer bijbenen. Op mijn eerste skidag ben ik op mijn gemakje eerst tien keer van de babyhelling gedaan voor ik me aan mijn favoriete rode piste ‘Sportabfahrt’ waagde. Het was prachtig weer en ik vond het heerlijk om weer te kunnen skiën. Met mijn gezicht en lastige oog ging het ook goed. Het was niet koud en de skibril filterde het licht prima en mijn oog had dan ook geen last van de wind.

P1170952_1

De volgende dag zijn de mannen zo enthousiast dat ze naar het volgende dorp en skigebied willen: Mayerhofen. Het is daar een stuk drukker en ik ski bijna de hele dag met jongste. De afdalingen zijn wat lastiger en maar jongste is een geduldige en gezellige skileraar die ik graag op warme chocomelk trakteer. Middelste overtreft zich door ondanks zijn hoogtevrees de Tux 150  te nemen en de Panorama Abfahrt te doen. Hij noemde het later wel de ‘Panodrama-Abfahrt’ veel Panorama en weinig Abfahrt. Het is niet alleen drukker op de piste maar de mensen zijn ook anders (lees roekelozer) in Mayerhofen.

P1170978_1 20151222_153552_1

Tevoren had ik besloten om een dag pauze te nemen in de skiweek. Dus op dinsdag ging ik ’s ochtends met de trein naar Innsbruck. Er was een station van de Zillertalbahn op 300 meter van ons huis met een ‘Bedarfshaltestelle’ d.w.z. je drukt op de knop en de trein stopt. In Jenbach stapte ik over  en om kwart voor tien stond ik op het Hauptbahnhof. Innsbruck is erg leuk. De huizen en winkels zijn heel mooi. Overal heb je mooie doorkijkjes naar de omringende bergen. Er was een gezellige kerstmarkt die ik uiteraard bezocht. De stadswandeling was net lang genoeg om mijn Currywurst-lunch en mijn koffie met Apfelstrudel te verbranden. Echt een aanrader om te doen. Ik bezocht de een mooie kerk en de keizerlijke Hofburg. Behalve de prachtige kamers/zalen waren er ook nog wat interessante tentoonstellingen die me aan het denken zetten. Ik moest hollen om mijn geplande trein terug te halen. Je hebt met de Superskipass trouwens gratis reizen op de Zillertalbahn.

20151222_130634_1 20151221_131823_1

Woensdag gingen we bijtijds op pad met de ski’s in de auto om de sneeuw op de Hintertuxer gletsjer uit te proberen. Manlief was hier meer dan twintig jaar geleden onder slechte weersomstandigheden geweest maar wij troffen een felblauwe lucht met krakende sneeuw en helder zicht. Het was er wel ijzig op diverse plekken. Onze angst dat het erg druk zou zijn ivm de geringe sneeuw overal in Oostenrijk was totaal ongegrond. Zoals je op de foto’s ziet waren er niet bepaald wachtrijen bij de liften.

P1180052 P1180050_1

Het skiën zelf in die grote open vlakte maakte me een beetje angstig. Er was ook op veel plaatsen ijs. Doordat er de laatste tijd geen nieuwe sneeuw bij is gekomen wordt de toplaag gauw eraf geschraapt en dan hou je buckels en ijs over. Ik heb voornamelijk in het Tuxer Joch geskied maar de mannen zijn ook op 3400 meter geweest en hebben de zeven km dalafdaling  ‘Schwarzer Pfanne’ gedaan. Hieronder nog een foto van de prachtige  Gefrorener Wand   op 3033 meter – echt prachtig om te zien – maar ik ben toch maar snel verder geskied.

P1180056_1

De volgende dag in Zell was mijn beste skidag. Het was opnieuw prachtig weer, ik had goede benen en de pistes waren vertrouwd en niet druk. Samen met manlief en oudste bleven we maar gaan maar we moesten nog wel de laatste lift naar het dal hebben want de nieuwe langste dalafdaling was i.v.m. slechte sneeuwomstandigheden gesloten. De eerste dagen hadden de mannen die wel gedaan, maar hij was heel smal en moeilijk. Daar waag ik me (nog) niet aan. Middelste en jongste hadden die middag een pauze genomen en waren al met de skibus naar het appartement. Wij sloten af in stijl met een après ski.

We zagen trouwens die dag ook nog een deltavlieger weglopen en opstijgen voor een duovlucht. Fantastisch om te zien maar het lijkt met doodeng.

P1180069_1 P1180071_1

Uiteindelijk hebben de mannen acht dagen geskied en ik zes. De mannen hebben alle hoeken in het Zillertahl geskied (Zell 3x, Mayerhofen, Gerlos/ Königsleiten, Hintertuxer Gletscher, Kaltenbach/Hochfügen etc.). In Kaltenbach ben ik wel geweest maar de sneeuw was daar zo papperig en het was er onoverzichtelijk en drukker met veel ‘racemonsters’ dat ik met jongste terug gegaan ben naar Zell.

P1180065_1

Het was echt zo’n vakantie om nooit te vergeten, waarin ieder het naar zijn/haar zin had, met prachtig weer en geen ongelukken, genoeg 20151224_124231_1sneeuw, lekkere dingen. We bezochten een keertje de Schnitzelhütte natuurlijk waar je XXL-Schnitzels en Wurst kunt bestellen die zo groot zijn dat ze niet op je bord passen. Zaterdag reden we terug naar Zuid-Duitsland waar we nog gezellig mijn Duitse vriendin bezochten. Oudste en middelste reisden met de trein en dat was ook een geslaagd avontuur. Onze portemonnee is leeg maar we zijn weer vol energie om 2016 tegemoet te gaan.

P1180088_1

Houden jullie van skiën? Wat zijn jullie ervaringen, tips? Ik hoor het graag.

En nu ‘guter Rutsch’ oftewel een fijne jaarwisseling morgen. Dat het nieuwe jaar iedereen maar veel goeds mag brengen.

»

  1. Vroeger vaker geskied in Zell am Ziller, tegenwoordig alleen nog in Leogang/Saalbach/Hinterglemm/Fieberbrunn. Mooi en groot gebied, genoeg liftcapaciteit voor de vele skiërs maar helaas erg weinig sneeuw.

  2. Affodil schreef:

    Voor mijn huwelijk (te) vaak naar Z-a-Z geweest met mijn ouders, maar alleen in de zomer. Later nog een paar bergvakantyies met man en kinderen, maar toen ontdekt dat het gewoon ons biotoop niet is. Geef mij maar het geruis van de golven en strandzand tussen mijn tenen.

  3. Ada schreef:

    Weer een heel vakantieverslag , heerlijk dat jullie er zo van hebben genoten.

    Ik ben nooit op Wintersport geweest en we zullen het nooit gaan doen, wij houden van zon en zee. Maar de vlakte’s en bergen met sneeuw zien er prachtig uit !

  4. kliefje schreef:

    Mooie beelden! Ik wandel alleen in de sneeuw, ben geen wintersportster. Veel te onhandig daarvoor 😉

  5. tiny schreef:

    Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben gehad Dorothè!
    Ik ken het Zillertal alleen uit mijn tijd van lang geleden ben verschillende keren in Mayerhofen geweest maar in die tijd was het nog een rustig klein dorpje 😉
    Maar alleen ken ik het van zomervakanties, sneeuw is niet aan mij besteed, op de foto’s ziet het er prachtig uit en ik ben blij dat je je offer van een uitgestelde operatie niet voor niets hebt opgegeven, ik lees wel dat het zeer de moeite waard was!

    lieve groetjes tiny.

  6. ruud schreef:

    Mooi verslag Dorothé van de skivakantie.
    Skiën heb ik nooit gedaan. Is niks voor mij met m’n kwetsbare enkels, en dat wil ik ook zeker niet riskeren. Doe mij maar de Alpen in de zomer….

Geef een reactie

