Dit blog verscheen eerder op de website van mijn Naaicafé DJ.

Alle tips en trucs voor naaiwerk kun je terugvinden in de blogkop: naaien tips en trucs  

20160104_215250_1In 2013 schreef ik al eens een tutorial over het recyclen van broek tot rokje klikkerdeklik en omdat ik nog wat broeken had die ik nooit meer droeg wilde ik deze truc herhalen met een klein verschil: meer loop- en/of fietsruimte. Ik gebruikte deze keer dus de pijpen van de broeken om een stukje ertussen te zetten.

Voor het gemak even stapsgewijs:

  • Knip de pijpen van je broek af op de gewenste roklengte + 4 cm voor de zoominslag.
  • Torn de binnenbeennaden van de broek open.
  • Torn de kruisnaad open vlak onder de gulp tot aan de achterkant ongeveer tot de hoogte van de zakken.
  • Peuter alle draadjes eruit en strijk de naden met de strijkbout.
  • Leg de voorkanten van de pijpen tegen elkaar en speld het recht naar beneden af.
  • Stik de naad en knip de overtollige stof weg.
  • Idem voor de achterkant (ik maakte een klein scheurtje met tornen daarom zit er bij mij een extra naadje).

broek naar rok P1170900_1.jpg

  • Je hebt nu twee stukken die je op moet vullen en daarvoor gebruik je een broekspijp maar je kunt ook een ander soort stof inzetten of bijv. kant gebruiken op je jeans.
  • Knip de pijp open en leg de stof onder de uitsparing. Let erop dat de vleug dezelfde kant op loopt een/of dat de kleur van de pijp matcht bij de uitsparing.
  • Speldt de rok met een klein zoompje op de pijp.
  • Rijg de rok op de pijp vast.
  • Knip het teveel aan stof weg.
  • Daarna kun je de gaan stikken met de naaimachine. Ik gebruik een coverstitchmachine die de stof meteen aan de onderzijde afwerkt, maar je kunt ook een tweelingnaad gebruiken.
  • Op de overgebleven pijp test ik even de steekgrootte en de spanning. Zoals je ziet gaf dit bij de grijze jeansstof nogal wat problemen. Ik gebruikte speciaal jeansgaren in de bovendraden maar het werkte niet goed. Ik heb het proeflapje bewaard met de cijfers als memo voor de volgende keer.
  • Met normaal garen werd het toch beter. Bij gebruik van de coverstitch knip je de stof nu vlak onder het stiksel af. Bij gebruik van de tweelingnaald zou ik nog zigzaggen of de kartelschaar gebruiken.
    • Ik werkte deze keer vanaf de zoom naar boven omdat ik zo makkelijker door kon stikken tot bij de verdikkingen bij de gulp.
    • Je laat de naad lopen tot op een onopvallend punt of een klein stukje door de bestaande naad heen. Je steekt de draden naar achter en knoopt ze daar aan elkaar en steekt ze weg of knipt ze af en verstevigt de knoop met een druppel blanke nagellak.
    • Daarna doe je de tweede naad en die laat je doorlopen tot in het stiksel van de eerste. Je haalt een enkele steek uit om het mooi aan te laten sluiten en dan steek je de draden weer naar achter om af te werken zoals hierboven omschreven.
  • Bij mij gaat er ook wel eens wat mis: er zat een stukje dubbel.
    • Je hoeft dan niet de hele naad uit te halen.
      Met een tornmesje ga je aan de onderkant door de verbindingsdraad heen tot zover als de fout zit.
    • Peuter de draadjes eruit en speldt overdwars de naad op de juiste manier. Je kunt nu tijdens het stikken de spelden verwijderen.
    • Je laat het stiksel doorlopen in de bestaande naad.
    • Daarna weer afwerken zoals hiervoor omschreven.
  • Dan trek je de rok aan en bepaal je de juiste lengte. Ik heb er twee boven de knie gemaakt en eentje onder de knie.
  • Vouw de zoom ca. 3 cm naar binnen en speldt verder af. Maak geen dubbele of te smalle zoom want dat krult op Ik rijg de hele zoom en strijk hem eerst.
  • Bij de verdikkingen bij de zijnaden kun je een knipje geven op de zoomrand en de stof naar twee verschillende richtingen leggen zodat het mooier plat ligt.

broek naar rok 20160104_201203_1

  • Met de coverstitch begin je met het stikken van de zoom vlak voor de zijnaad zodat de dubbele steken op het eind niet opvallen.
  • Als je met de naaimachine werkt zou ik eerst de rok zigzaggen en dan doorstikken.

Even een modeshow. (Sorry voor de slechte foto’s met mijn mobieltje bij avondlicht).

Tenslotte nog een close up van dit (gekregen) topje dat ik eveneens recyclede zodat het mij past. Ik knipte de zijnaden open en legde er het patroon op dat ik had gemaakt uit het boek ‘naaien en stikken’ zie deze   blog. Het zit niet optimaal maar het kan zeker een jaartje mee.

20160104_215350_1

Advertenties

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Jammer, ik draag geen rokjes. maar jij geeft een mooie oplossing.

    Ik schreef eerder: https://robalberts.wordpress.com/2015/11/19/versleten-verkleurd-en-gescheurd/

    Leuk blog!

    Vrolijke groet,