runningqoute

Zo loop je de vonken uit het asfalt etc. maar zo loop je andere rondjes. Een verslagje van de loopweek

Zondagse duurloop

hartslag 1 jan

hartslag 1 januari

Afgelopen zondag – de dag na de Gorzen Cross – liep ik 15,5 km of moet ik zeggen glibberde nabij en in Carnisselande.

hartslag 17 januari

hartslag 17 januari

Ik had geen zin om te gaan maar manlief haalde me over en natuurlijk is even uitlopen beter voor de benen en qua trainingsomvang waren wat extra kilometers ook wel welkom. Arjen is geen hardloper maar een schaatser en fietser. Hij loopt wel een wekelijks rondje bij de SVR Schaatsvereniging Rotterdam maar dat is voor hem bijzaak. Soms komt door het werk en reizen de sport in de knel en dan trekt hij een keertje vaker de loopschoenen aan. We liepen samen door de grienden en glibberden over de ijzige Portlandse baan. Daar waar ik een week eerder natte voeten haalde kon je nu schaatsen op straat. Op een gegeven moment splitsten onze wegen zich omdat ik toch duurloop wel letterlijk neem, maar later bleek Arjen toch ook zomaar 13 km te hebben weggetikt. Het lopen ging goed maar kostte iets meer inspanning als je de hartslaggrafiekjes ziet.

 

Dinsdag 2x ca. 5 km

20160119_102603

Op maandagmiddag ging ik naar de bloeddonordienst om een half litertje af te laten tappen. Dat kon nog net voor de operaties en nu ik toch geen marathon ging doen kon ik het wel missen (HB was weer 8,6 gelukkig). Je doet er 2 tot 3 weken over voor alles weer aangevuld en op peil is. Maar dan moet je de volgende dag niet als een dolle tekeer gaan dus ik combineerde een afspraak met hardlopen en deed dan gelijk mijn nieuwe loopschoenen aan. Dit is inmiddels het 10e paar Asics Nimbus op rij maar je moet ze wel inlopen natuurlijk. Het hardlopen ging prima alhoewel mijn hartslag op de heenweg wel vrij hoog was maar dat weet ik aan de haast die ik had om op tijd te komen.

Van Nelle Run op woensdag

12342515_732044966895859_3013342169954639918_n

Deze 23e run van de Rotterdam Running Crew beloofde heel wat: een bijzondere locatie en maar liefst 2.500 deelnemers werden er verwacht. Het is nu de 10e keer dat ik mee doe aan een van deze runs. Twee mijlpalen met 10 in een week. Deze keer ging ik op pad met buurvrouw Ellen, die haar dochter gestrikt had, en manlief die zijn gemiste training van de dag ervoorcompenseerde. Gezien het verwachte deelnemersaantal gingen we op tijd op pad.

20160120_194953.jpg

Natuurlijk even een fotootje voor de start. Die start liet ‘even’ oftewel een half uur op zich wachten want er bleken zelfs 3.000 aanmeldingen te zijn hoorden we bij de verwelkoming. Het was behoorlijk warm en druk binnen en de 9 km groep vertrok zonder warming up i.v.m. ruimtegebrek. Arjen en ik hadden besloten 6 km te lopen omdat het al vrij laat was en bovendien had ik die dag al een fitnesstraining gedaan. Wij kregen nog wel een warming up. Ellen en haar dochter zouden de 3 km doen.

12615586_748358821931140_2948455001563203782_o

Foto’s  IDM

12615514_748668671900155_5884570732812763537_o

Nou en toen mochten we eindelijk op pad. Aan de foto’s kun je wel zien in wat voor sfeertje we liepen. De plaatjes zijn overigens met dank aan fotografe Ilja de Milde van IDM (natuurlijk hier geliked en op haar website gekeken… prachtig allemaal). Maar de plaatjes waren mooier dan de werkelijkheid. Wij liepenvrij vooraan maar niet lekker en ontspannen want het was gewoon te druk om bij naast elkaar te kunnen blijven. Hierdoor kun je niet je eigen tempo lopen. Verder was de route langs de Schiekade nou niet erg avontuurlijk. Dat zijn de consequenties van een groter groeiend evenement helaas. Er waren wel vrijwilligers onderweg en onderling werd ook wel redelijk oplettend gelopen maar het is niet meer zoals het bij de kleinere runs was.

RCC23 vannellerun

Op de terugweg kreeg ik wat problemen omdat ik me niet lekker voelde en moest ik een paar keer een stukje wandelen maar toen waren we er gelukkig bijna. Op mijn Garmin stond bij de finish 6,94 km trouwens. Ik had het niet willen missen want voorlopig kan ik niet meer aan deze events meedoen, maar ik heb mijn twijfels dat alles toch een beetje uit zijn jasje aan het groeien is.

20160120_211827

Rondje taart op donderdag

Tja omdat middelste 17 jaar werd leefde ik me uit op het maken van een slagroomtaart met aardbeien. Niet goed voor de lijn helaas. Ik kamp al geruime tijd met een toenemend gewicht. Als alle gestress rond de operatie voorbij is moet ik daar toch eens goed naar kijken hoe ik dat moet aanpakken. Middelste is lang en dun – mijn pubers willen nooit op de foto trouwens – en die kan dat prima hebben.

20160121_202923

Routinerondje op vrijdag

Over dit rondje – Molenpolderpad in de herhaling – valt alleen te melden dat ik het pas aan het eind van de dag liep omdat ik eerst allerlei dingen wilde afhandelen die waren blijven liggen en/of alvast gedaan moesten worden omdat we zaterdag aanwezig wilden bij een helaas droevig afscheid. Het was zo’n tussen-neus-en-lippen-door-rondje jammer genoeg in de regen waarin je alle dingen even voor jezelf op een rijtje zet. Ik word daar altijd een stuk rustiger van en dat kun je ook mooi zien in de dalende hartslag van mijn grafiekje.

hartslag 22 jan

CAV 25 km trainingsloop

Vandaag was het tijd voor de trainingsloop voor de marathon – ja ik heb inmiddels geannuleerd – omdat ik gewoon bezig wil blijven tot aan de operatie en ook uit solidariteit met Pauline die zich voorbereid op haar eerste marathon.

IMG_2325

foto CAV

We gingen (weer) bijtijds op pad om niet te hoeven stressen. Op advies van haar trainster startte Pauline ook in de 32″ groep (voor de niet lopers: 5 km in 32 minuten = tempo 6:24 min/km = 9,38 km/u) Je moet nl. langzamer trainen dan je wedstrijdtempo o.a. om te leren op de vetverbranding te lopen en zuiniger met energie om te gaan. Op deze foto staan Pauline en ik rechts en Monique, Ton en Jolanda in het midden van de A-groep

Al gelijk bij de start loopt het niet echt lekker. Er zit een gat in het peloton én er wordt drie breed gelopen (ondanks de waarschuwing). Na 2,5 km moet een van de pacers afhaken omdat ze zich niet goed voelt. Wij duiken onder het viaduct door maar ik ga niet fijn omhoog. Het looptempo is onregelmatig (af en toe zelfs tempo 5:55 op mijn Garmin) en dan moeten we de Middeldijk op. Ik voel stress, kom adem tekort en laat een paar keer zelf een gaatje vallen. Ik voel dat het anders moet en besluit uit deze groep te lossen omdat het niet gaat. Ik weet dat Pauline en de anderen dat zullen begrijpen maar het voelt altijd alsof je de boel in de steek laat.

20160124_110428

Bij de drankpost op 7 km neem ik wat en ga verder richting door Carnisselande en Portland richting de Oude Maas over het Molenpolderpad. Ik loop nu tempo 6:20 en dat voelt goed. Dat kan ik wel 25 km volhouden. De groep verdwijnt uit beeld. Dan is het tijd voor een sanitaire stop en dat lucht op maar kost tijd. De volgende 32″ groep B is ondertussen gepasseerd terwijl ik niet heb kunnen aanhaken. Daar komt zelfs de 34″groep al voorbij. De diverse vrijwilligers op de fiets moedigen me aan, vragen wat ik nodig heb en wijzen me op alternatieven om een stukje af te steken. Eigenlijk wil ik dat ze me alleen maar met rust laten. Ik leg ze uit dat ik al vijf marathons heb gelopen; de route goed ken; vlak bij huis ben en vandaag op eigen tempo wil lopen. Maar dat praten kost me weer lucht zodat ik de dijk op gewoon maar even wandel om weer op adem te komen. Het gaat prima nu en ik nader de volgende drankpost. Later bleek dat manlief daar foto’s stond te maken maar ik heb hem niet gezien.

Ik kom als laatste bij de tweede post en neem wat ik nodig heb, herhaal mijn verhaal tegenover de vrijwilligers en vervolg mijn weg.

Mijn tussentijd op de 12,5 km was overigens 1:24:00 en dat is wel onder de 9 km/u maar ik voel me nog energiek. Toch veranderde dat heel snel. Ik neem na de lus over de Heinenoordtunnel op 15 km een gelletje en ga het bos in. Daar heb ik opnieuw een sanitaire stop nodig.

cav 25 km

geplande route

Ik besef dat ik nu wel heel ver achterop kom. Ik voel me bezwaard tegenover de vrijwilligers en besluit mijn afstand een stukje in te korten en neem een onverhard pad dat weer terug loopt. Blijkbaar ken ik de weg toch niet zo goed want de trimbaan slingert door het bos en is erg soppig. Toch ben ik vrij snel bij de

cav 25 km mislukt

gelopen route

Heinenoordtunnel terug en daar kom ik ook weer loopgroepen tegen. Het regent ondertussen en ik voel me niet meer energiek. De gel werkt niet en ik overweeg rechtstreeks naar huis te rennen en daar de auto te nemen om mijn spullen bij CAV op te halen. Mijn benen lopen steeds langzamer terwijl mijn hoofd en hart overuren maken en dat is niet de bedoeling. Ik wandel en dribbel door naar de drankpost en vraag of iemand me terug kan brengen naar de CAV. Dit is de eerste keer dat ik uit moet stappen op een trainingsloop (18,39 km in 2:11:36).

De EHBO-er brengt mij en nog een uitvaller naar het clubhuis en ik eet en drink wat terwijl ik ondertussen uitkijk naar Pauline en de anderen. Met haar is het goed gegaan gegaan maar van de anderen weet ik het nog niet allemaal omdat we i.v.m. de natte koude kleren snel terug rijden. In de auto voel ik me er allemaal vrij rustig over maar dat was vast anders geweest als ik nog de druk van de a.s. marathon had gevoeld. Thuis upload ik de gegevens van mijn horloge en zie dat ik veel te veel pieken heb ik mijn hartslag. Blijkbaar kostte alles me enorm veel energie. Goed dus dat ik ben uitgestapt.

hartslag 24 jan

Als mogelijke oorzaken  van mijn onderpresteren denk ik toch aan de bloeddonatie, het slechte slapen als gevolg van mijn overgangsperikelen en dat de a.s. operatie wellicht me toch meer stress geeft dan ik denk. Verder weeg ik tegenwoordig wat meer en mijn wisselende eetgewoonten zijn niet goed voor mijn darmen blijkbaar. Allemaal dingen om wat beter op te letten want ik wil gewoon weer lekker lopen. Ik ben wel van plan om over twee weken weer te starten op 28 km loop. Ik ga goed voor mezelf zorgen zodat ik fris aan de start sta. Voorlopig is dat de langste afstand die ik voor de operatie kan afleggen en het zou een mooie tijdelijke afsluiting zijn.

 

 

 

Eén reactie »

  1. Affodil schreef:

    Amaai, een hele boterham. Gelukkig met taart erna … 😉

Geef een reactie

