running-in-the-rain

Facebook quote via Jolande

Dat klinkt mooi op papier maar het kostte toch wel moeite om gisteren op pad te gaan

20160130_104449Al een hele tijd had ik het plan om de halve marathon van Rotterdam Rent te gaan lopen. Het is een van de 4 routes die in Rotterdam op straat zijn gemarkeerd en die je op een willekeurig punt kunt starten. Klik hier voor de info. Monique had hem in december gelopen maar toen stond ik op de lange latten. Gisteren was de herkansing.

Om half tien startten Monique, Jolande, Pauline en ik bij de Kuip. Voor de niet Rotterdammers…. gratis parkeerplek als er geen wedstrijd is: op zaterdag dus. Uitstellen van deze training was niet handig om allerlei redenen dus gewoon gaan ondanks het weer. Zo’n training is goed voor je van tijd tot tijd. Je word er dankbaarder door voor het gewone weer en je word er wat harder van en dat helpt je in andere lastige omstandigheden. We waren allemaal voor de Rotterdam Marathon ingeschreven, maar ik heb dus geannuleerd ivm de operatie. Toch helpt het me om op een zo hoog mogelijk niveau door te trainen.

20160130_094600

Afijn de regen in dus maar ook tegen de wind in. Er werd flink gekakeld onderweg maar niet door mij want ik had gewoon geen lucht pal tegen de wind in. Verder was ik nogal moe door een nachtelijke onderbreking in verband met een puber die niet was thuis gekomen. Niks aan de hand verder maar mijn nacht was wel drie uur korter.  Gelijk op het Varkenoordse viaduct had ik het al moeilijk. Halverwege de Oranjeboomstraat draaiden we af richting Katendrecht en bij de ss Rotterdam maakten we wat foto’s waarbij ik even op adem kon komen.

Maar het bleef moeilijk voor me om het tempo bij te benen en ik begon de hoeken wat af te snijden om bij te blijven tot grote verbazing van Pauline, want die weet dat ik dat normaal nooit doe. We staken ‘de hoerenloper’ over naar de Holland Amerika Lijn en er was er wat met de schoen van Jolande maar dat werd snel opgelost en we hadden nu lekker weer de wind in de rug richting de Erasmusbrug. Op eigen tempo allemaal omhoog en dat ging niet slecht. Aan de andere kant bij het marathon monument van Henk Visch natuurlijk een foto van de dames die #RM16 gaan lopen.

20160130_104506

En dan over de Maasboulevard en en Boompjes richting Van Brienenoord. Ineens hield het op met regenen maar dat duurde helaas maar vijf minuten. Bij de Willemsbrug was het even zoeken om de wegmarking van de route te vinden. (Je moet dus een klein stukje van de oprit van de brug doen en dan later naar links onder diezelfde oprit door.) Het lopen ging bij mij beter doordat er nog steeds rugwind was maar van al dat water moest ik wel nodig naar de wc. De benzinepomp bij de Oude Plantage bood uitkomst. Ik tankte ook wat sportdrank naar binnen voor de energie en hup daar gingen we weer. Vlak voor de Van Brienenoord maakt de route een flinke lus langs de kazerne. Omdat ik me iets beter voelde door de sportdrank besloot ik gewoon door te gaan met de rest maar ik kon ze echt niet meer bijbenen omdat we weer tegen de wind in en licht omhoog moesten. Af en toe wandelde ik eventjes zelfs. Maar aan alles komt een eind gelukkig en ik sukkelde door langs de Maas richting Van Brienenoord met rugwind.

Omdat ik ondertussen een flink stuk achterop was geraakt stak ik dwars onder de brug over en nam de trappen de brug op en aan de andere kant weer af. De anderen zouden anders veel te lang op me hebben moeten wachten maar ik kon het ook niet echt meer opbrengen. Ik maakte al wandelend wel wat plaatjes van de anderen die het ook zwaar hadden maar toch stug volhielden en de hele route aflegden.

20160130_121459

Met zicht op de Kuip kwam het einde van onze halve marathon in zicht. Ik had nogmaals een hoekje afgesneden en deed een soort run walk run omdat ik verstijfd was van de kou. Jolanda dribbelde stug door en Pauline en Monique keerden op het einde van de route om om ons binnen te halen. Mission accomplished in 2:18:51 op de Garmin van Monique. De mijne had storing gehad onderweg maar met behulp van afstandmeten heb ik uitgerekend dat ik toch ca. 19,5 km heb afgelegd.

20160130_121446

Doorweekt en sterk afgekoeld doken Pauline en ik de auto in (vuilniszakken op de stoelen) en thuis moest Arjen me uit mijn loopspullen pellen omdat ik mijn handen niet meer kon gebruiken. In een warm bad met een grote kom snert duurde het meer dan een kwartier voor die witte vingers weer doorbloed raakten. Daarna ben ik maar ‘even’ op bed gaan liggen om na anderhalf uur wakker te worden.

»

  1. Jannet schreef:

    Weer een training waar sterk van wordt. Maar je bent al sterk anders had je hem niet volbracht…iets met een kip en ei ofzo 🙂

  2. monique de koning schreef:

    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt. Het was ondanks de regen heel gezellig, we doen hem gewoon nog eens over met mooi weer.
    Monique

  3. Rob Alberts schreef:

    De grote en diepe plassen hier maken het meer zwemmen dan rennen.

    Natte groet,

Geef een reactie

