20160207_132036_1

Deze foto is zondag bij de 28 km CAV-trainingsloop genomen zo’n 10 minuten na de finish en Pauline en ik hebben na de goede verzorging weer praatjes voor 10. Voor het hele verhaal 

28 km loop

Mijn laatste grote training startte ik met gemengde gevoelens bij de “34-groep. Deze keer had ik gelukkig wel goed geslapen, goed gegeten – boerenkool daar loop ik het beste op – en het weer zou een stuk beter zijn dan het weekend ervoor.

Pauline was gevraagd als tempomaker omdat heel veel van de vaste mensen naar de Amersfoortse Midwintermarathon en elders waren. Best wel een uitdaging want het is tenslotte haar eerste marathon. Vele anderen waren ook weer van de partij. Je gaat in de loop der tijd steeds meer mensen herkennen en je ziet sommigen ook ontwikkelen van een “32-, naar een “28-groep. Helaas is die progressie bij mij nooit ingezet. Het blijven lopen met ‘die neus’ en het werken aan aan mijn ‘come back’ is het hoogst haalbare gebleken de afgelopen twee jaar.

IMG_2469_1

foto CAV

Onze groep, oftewel ‘de 34’ startte als eerste en zou worden ingehaald door vrijwel alle andere tempogroepen.

IMG_2491_1

foto CAV

Pauline’s groep, met naast haar ook Monique, was de eerste ’32-groep’

IMG_2496_1

foto CAV

Jolande en Ton (man van Monique) gingen in de de laatste ’32-groep’. Er zijn twee groepen “32 omdat deze anders te groot zou worden en dan krijg je bij de drankposten een problemen.

Voor degenen die niks snappen van die tempogroepen nog de volgende uitleg:

Je traint op duurvermogen voor een marathon en niet op snelheid, dus veel langzamer oftewel op 70% van je maximale hartslag en dat komt neer op twee stappen terug van je normale tempo = tempo dat je op een normaal rondje van 10 km zou lopen. Beginners en gewone marathonlopers kunnen niet te langzaam trainen maar wel te snel. Het kost je dan nl. teveel tijd om te herstellen van de inspanning zodat je je normale training niet kunt afwerken. De verwachte marathontijden zijn heel globaal want op het hele eind van 42 kilometer en 195 meter kan enorm veel gebeuren en de omstandigheden kunnen heel verschillend zijn.

marathontrainingen

We zouden vandaag een nieuwe route lopen en ik moet je zeggen dat ik er niet kapot van was. Op zich liepen we wel door groene stukken maar die eeuwige herrie van de snelweg kon ik missen als kiespijn.

De eerste veertien km verliepen bij mij probleemloos. Ik liep naast een dame die mij wel kende maar ik haar niet – ben ik nu berucht of beroemd – in tweede positie na de tempomakers. Best wel een goede plek omdat de wind goed wordt opgevangen en het tempo voorin stabieler is als achter in de groep. Maar er werd niet goed geformeerd. De tempomakers liepen vaak uiteen doordat ze elkaar moesten corrigeren. Hierdoor ontstond een gat, waar de volgers dan weer half achter hingen en ik moest voortdurend zoeken naar hoe ik het beste daarachter kon blijven hangen. Mijn terugkeer na de toiletstops was wel goed verlopen d.w.z. ik hoefde niet ‘te vechten’ om mijn plekje terug te krijgen. Het tempoverschil pakte voor mij ook wel gunstig uit.

Toch stapte ik kort na de 3e drankpost (op ca. 21 km) uit de looptrein om op eigen tempo verder te gaan. We moesten nl. dwars tegen de wind in en ik had helemaal niks aan degenen die voor mij liepen. Het zoekend lopen om een lekker plekje te vinden zorgde ervoor dat ik mijn beruchte verkramping in de bilspieren voelde opkomen. Maar ook was er bij de drankpost iemand vrij hard tegen mijn rechter wenkbrauw (mijn lastige kant) aangebotst omdat we beiden zijn gevallen bidon wilden oprapen. Het deed flink zeer maar het bracht me ook van mijn apropos. Verder voelde ik een lichte misselijkheid als gevolg de knijpverpakking appelmoes die niet goed viel. Als je dan al bijna 24 km in de benen hebt zitten dan kun je wat minder hebben. Het verdient geen prijs voor doorzettingsvermogen om te gaan wandelen maar ik wilde gewoon even niet meer. Na 300 meter pakte ik de draad weer op en dribbelde door, maar ik heb die laatste 4 km nog drie wandelpauzes genomen.

Maar ik heb het wel mooi gehaald en klokte de 28 km af in 3:10:50 oftewel 8,82 km/u of 6:48 min/km en dat is dus precies het juiste tempo voor de “34 groep (maar die waren wat te vroeg binnen).  Als je de verliestijd bij de drankposten meerekent schat ik dat we 9 km/u oftewel 6:41 min/km liepen.

20160207_132021_1

Na afloop was het leuk bijkletsen met iedereen over de loopervaringen van deze zondag maar ook meeleven met blessures en herstel van diverse ziektes en operaties. Ik ben absoluut niet de enige (loper) die wat heeft. Ik hoop dat ik er over twee weken in ieder geval als supporter weer bij kan zijn. Bescheiden loopplannen voor na de operatie beginnen ook al weer op te komen maar daarover een andere keer meer.

IMG_2615_1

foto CAV

Advertenties

»

  1. ruud schreef:

    Yes you can!
    ’t loopt niet altijd even soepeltjes, maar een doorzetter ben je wel. Hopelijk kan je na de operatie weer onbezorgd lopen, grote kans dat het ook weer soepeler gaat.
    Sterkte alvast voor de operatie, misschien nog vroeg, maar volgens mij wel binnenkort toch.
    Greetz, Ruud

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s