20150604_143256

Deze inspirerende tekst fotografeerde ik vorig jaar juni eens van een t-shirt – helaas niet verkrijgbaar in mijn maat – maar gewoon wandelen is ook heerlijk. 

wandelkilometers

Van de 122 wandelkilometers in februari zijn er slechts 9 vóór de operatie (op Marken erg leuk trouwens) gelopen. En van het fietsen zijn er 37 op de hometrainer 20160220_121443_1afgelegd  omdat ik na de operatie nog niet gewoon kan fietsen i.v.m. slecht zicht, te koud in gezicht en te wiebelig en ongeconcentreerd door de narcose.

Vandaag is het precies 2 weken geleden dat de ingreep plaats vond en de voorgaande keren was dat het moment dat ik dan mijn hardloopschoenen weer aan mocht trekken. Nu is me dat verboden omdat de boel in mijn neus echt op zijn plek moet blijven zitten en het vraagt dit keer meer tijd omdat er aan het fundament = neusschot oftewel septum is gesneden. Het gekke is dat ik het nog niet zo erg vind ook want nu kan ik nog lekker even freewheelen of ‘freewalken’. Andere keren voelde het heel erg of het lopen me afgepakt was maar nu voelt het alsof ik nieuwe dingen gekregen heb. Ik kijk allerlei documentaires op DV en die ik had opgenomen waar ik normaal nooit meer aan toe kom o.a. over de natuur en dat verruimt mijn blik ook al zit ik binnen.

12670410_10153344973441198_488783385603367431_n

Facebook

 

Met wandelen gaat het al net zo. Doordat het langzamer gaat dan hardlopen zie je meer en het brengt meer rust. Ik trek er ook meer tijd voor uit en word er een beetje fliereflluiterig van zodat ik allerlei ommetjes neem en leuke dingen ontdek waar ik  anders niet toe gekomen zou zijn. Zo ontdekte ik een Turkse en een Poolse supermarkt en een Bulgaars winkeltje ‘op Zuid”. Dat was een mooie afleiding na het verwijderen van de hechtingen een uurtje ervoor. Het was weer pijnlijk maar ik had er niet zoveel gelukkig. De PC in opleiding moest eraan te pas komen om ze te verwijderen zo strak op de huid zaten ze. Het was ook de laatste dag van alle pillen trouwens en dinsdag werd ik getrakteerd op een dijk van een hoofdpijn als ontwenningsverschijnsel. Ook al weer overleefd en ik heb mezelf getrakteerd op een megafles met een lekker geurtje van Calvin Klein. Dat vond ik wel een toepasselijke beloning voor mijn neus.

Tja en dat wandelen bracht me overal …. natuurlijk op al mijn bekende hardlooproutes rondom Barendrecht en Rhoon waar ik me verbaasde over een wei vol grazende zwanen en de neus van een boom in de grienden, maar ook als supporter bij de trainingsloop van CAV (bedankt voor de foto CAV) waar mijn loopmaatjes Monique en Pauline de 30 km voltooiden.

Verder wandelde in naar station Barendrecht om op familiebezoek te gaan in Dordrecht dat dus verrassend dichtbij is per trein en met manlief bracht ik zondag mooie uren door op Maasvlakte 2. Daar was ik al een paar keer eerder klik  maar het blijft fascineren. De nieuwe aanwas van de duinen doet het heel goed. Het fietspad was compleet onder gestoven en was maar gedeeltelijk geruimd met bulldozers.

IMG_0120_1

En het strand schonk me nog deze schatten…. ze liggen nu als herinnering aan die fijne dag in de vensterbank.

 

Het weer was niet altijd even mooi en ik moest flink creatief zijn om onder alle omstandigheden te kunnen wandelen met een kwetsbaar gezicht. In de regen en de hagel bood de paraplu natuurlijk beschutting. Tegen de kou heb ik een dikke shawl (de buff kan ik nog niet op mijn neus velen). Verder ontdekte ik dat als een pet onder je capuchon niet afwaait en een uitstekende windbreker is om mijn neus te ontzien. De zonnehoed past ook over de capuchon en geeft schaduw tot aan mijn lippen nu er nog geen antizonnebrandmiddelen gesmeerd mogen worden. Ik vermeld het maar even voor de lotgenotenlezers als praktische tips. Nog een leuke hack voor iedereen is deze meeneemappel dichtgeplakt met een plakbandje (elastiekje kan ook) wordt hij niet bruin. Ik kan nl. nog geen appel afbijten omdat mijn tanden zeer doen en ik geen kracht mag zetten.

So far so good na operatie 4 dus. Het herstel vordert vooral fysiek. De neusdoppen moet ik 24/7 dragen tot 11 maart en daarna alleen nog  drie maanden ’s nachts. Het spoelen met zoutoplossing is minder nodig en gaat ook makkelijker nu de binnenkant van de neus aan het genezen is. Het lopen met een dop heeft ook het voordeel dat er weinig viezigheid van buiten in mijn neus komt trouwens. Ik heb besloten niet met neusdop op een blogfoto te verschijnen omdat zo’n foto je toch veel te lang kan achtervolgen. Neusdoppen zijn er overigens in vele soorten, maten en prijzen heb ik ontdekt en als je er wat van wil weten dan moet je het maar even vragen.

Mijn oog is na een paar dagen toch weer gaan tranen…. het is afwachten of het inknippen echt geholpen heeft. Misschien zit de traanbuis dicht door de laatste ingreep. Dit kan later door de oogarts bekeken worden.

Mentaal ben ik ook herstellend van de narcose de verwerking van twee jaar medische mallemolen. Ik heb weer veel medeleven gekregen op allerlei manieren. Heel veel dank allemaal.  Het doet me echt veel goed. Het lijkt misschien maar gewoon ‘effe opereren’ maar als je het moet ondergaan is het best moeilijk.

Ik sluit af met deze foto van de wandelsokken die een vriendin voor me breide. Heel bijzonder als iemand zoiets voor je maakt. Ze verwarmen mijn voeten en mijn hart.

20160223_170514_1

»

  1. kliefje schreef:

    Mooi blog lieve D. Mooi ook dat je zo de positieve zaken eruit weet te pikken. Houd stand! xx

  2. Ada schreef:

    Dat was weer een heerlijk positief verhaal en ik ben blij voor je dat het de goede kant uit gaat. Wat een prachtige sokken heb je gekregen….leuk werk ook om te doen, ik kan het je zeker aanraden !

  3. Jannet schreef:

    Lekker hè, dat wandelen? Je bent toch niet aan het trainen voor Nijmegen? Ik las net dat inschrijven nog mogelijk is 😉 Geniet er van, ik heb d eerste lammetjes al gezien dus de lente komt eraan.

  4. Affodil schreef:

    Ik geniet ook elke dag van de wandelingen met hond Jeppe, zelfs als ik er op voorhand tegenop zie omwille van het weer. Eens je buiten bent, is het nooit zo erg als het er uit zag. En je ziet inderdaad elke keer wel iets nieuw. Succes nog met het herstel!

Geef een reactie

