Even geen tijd om te bloggen over hardlopen maar een blog dat ik vandaag publiceerde over en op de website van mijn Naaicafé DJ.

Nieuwsbrief lente 2016 Naaicafé DJ

P1160086.JPG

Moet je altijd zelf het wiel uitvinden om mag je ook een stukje meerijden met een ander?

20160324_150518_1

Al een hele tijd krijg ik de nieuwsbrief van een binnenhuisarchitecte en opruimcoach en zij heeft me geïnspireerd tot allerlei plannen voor Naaicafé DJ. Ere wie ere toekomt dus bij deze haar website Buro Binnenkant en haar blog ‘Fijn wonen’.  Het idee van een seizoensnieuwsbrief kreeg ik dus van haar. Ik hoop dat ik op mijn manier ook weer anderen inspireer.

Gezondheid

In december liet ik jullie in dit blog weten dat het rommelig was omdat ik nog steeds niets wist over een 20160324_155412_1operatie. Op 16 februari heeft deze -4e reconstructie – inmiddels plaatsgehad. Ik heb weer lucht in beide neusgaten en mijn gezicht en  oog zien er weer veel beter uit (zeggen ze). Als je er meer over wil weten dan moet je mijn reguliere blog maar even opzoeken en onder de tag ‘gezondheid’ staat het hele avontuur. Ik ben nog niet volledig hersteld maar al een flink eind op de goede weg. Ik doe al weer heel veel dingen maar niet alles verloopt zoals je het verwacht. Ik dacht nl. dat ik wel eventjes flink wat blogs zou maken met werkbeschrijvingen maar dat lukte nog niet zo goed. Ik hoop wel binnenkort die belofte in te lossen want veel van mijn tutorials worden nog dagelijks bekeken en/of gepind als ik WordPress en Pinterest mag geloven. De eerste les is inmiddels al weer gegeven en er staan ook diverse naaiprojecten voor mezelf op stapel. Door het mooie weer krijg je gewoon zin om aan de slag te gaan.

Creaties

IMG-20151121-WA0001 uitsnede_1 20160209_215614 uitsnede_1 IMG-20151206-WA0000_1

Dit zijn een paar foto’s die ik kreeg van creaties – bodywarmer, jack en rokje – 20151229_212501_1die klanten maakten sinds de start van het seizoen 2015-2016. Verder werd er ook nog een rugzakje, een joggingbroek een kinderjoggingbroek en een legging en een asymmetrische  jas gemaakt. De meeste modellen komen van bestaande patronen en uit de patroonbladen van KnipMode en Burda maar vaak moeten  ze worden aangepast aan de wensen en maten  van de dragers. Het rokje werd op maat getekend.

P1170923_1Soms ga ik naar klanten toe omdat ze het hele model thuis al knipklaar hebben liggen maar nog twijfelen over de stoflegging of omdat ze met kleine kinderen niet naar naailes kunnen komen. Kortom echt naailes op maat.

Sommige klanten werken alleen op les aan het project, anderen komen voor ondersteuning bij de dingen die ze moeilijk vinden zoals bij deze asymmetrische jas. Verder voerde ik ook een paar projecten helemaal uit voor klanten zoals het vermaken van Ikea-gordijnen en het onzichtbaar repareren van spijkerbroeken. Over de laatste twee onderwerpen houden jullie nog een tutorial van me te goed.

Inspiratie

In Het Nieuwe Instituut in Rotterdam kun je nog tot 8 mei 2016 naar het Tijdelijk Modemuseum. Ik bezocht de diverse tentoonstellingen al in oktober maar ik kwam er niet toe om er een blog over te schrijven.De tentoonstelling is niet louter kijken naar mooie ontwerpen maar ook kritisch nadenken over de vergankelijkheid van mode en de productiewijze. Begin januari was ik er opnieuw maar dan in het atelier oftewel  The New Haberdashery waar je zelf aan de slag kunt. Ik was geïnspireerd geraakt om met een patroon van Alexander van Slobbe dat ik daar kocht een T-shirt te maken uit een aantal oude shirts. Het geheel geheel ligt klaar om gestikt te worden maar zover was ik nog niet.

Ik ben ook nog bezig met het maken van een tuniek uit het boek ‘Naai je complete garderobe op maat’ dat is verschenen naar aanleiding van de Engelse naaiwedstrijd ‘The great British sewing bee’ (alleen nog clips om te bekijken. Ik maakte een toile oftewel een proefversie van een rest voering maar je kunt zien dat de maatvoering nog niet zo klopt. Hier moet ik dus ook nog mee aan de slag en ik zal zeker een recensie over dit boek schrijven. Er staat in ieder geval heel veel techniek in die wel goed wordt uitgelegd.

Er zijn nog veel meer plaatsen om inspiratie op te doen want in het Rijksmuseum kun je naar de tentoonstelling Catwalk die nog tot mei loopt. Ik heb mijn bezoek al gepland in ieder geval. Maar ook dichterbij in Rotterdam kun je naar het project voor het ontwerpen van de ideale mannenbroek (Daisy Kroon in Boymans van Beuningen).

Vaak zijn er in je eigen omgeving ook kleinere tentoonstellingen. Ik ging vorige week naar ‘Lappiespassie’ in Krimpen aan den IJssel waar ik een collegablogster ontmoette die ik al jaren ken van diverse naaiforums. Ze staat hier trots naast haar quilt volgens het patroon ‘Nearly Insane’ en dat zou ik echt wel worden na zo’n blok met meer dan 200 lapjes. Quilten doe ik zelf niet maar ik kan wel behulpzaam zijn bij het maken van lapjeskussens of dekens. Ik maakte zelf deze twee herinneringskussens en gebruikte daarbij T-shirt transfer papier.

Vorig jaar startte in maart de naaiwedstrijd #DHOVDN oftewel Door Het Oog Van De Naald bij RTL. KnipMode organiseert dit jaar opnieuw een wedstrijd maar die is niet op tv maar on line te zien. Ik ben benieuwd want over drie dagen is de eerste aflevering hier te zien. Nu kun je al de videodagboeken van de kandidaten bekijken. Je leest er alles over op de Facebookpagina van KnipMode. Ik ben benieuwd hoe de kandidaten met het thema voor deze keer ‘Black and White’ omgaan maar nog meer naar de tips en trucs natuurlijk. Ook van eerdere wedstrijden kun je nog allerlei filmpjes op internet bekijken waar je veel van kunt leren, dus klikken maar …. pas op het is verslavend.

Dorothé aan de slag

Nou je kon al over een aantal projecten lezen van voor de operatie lezen hierboven. De eerste keer dat ik ná de operatie achter de naaimachine zat knipte ik gelijk in mijn vinger dus dat wat niet zo’n goede start. Je snapt wel dat ik me nog niet direct aan grote projecten waagde maar me eerst stortte op de stapel klusjes. Ik heb de gewoonte om al mijn naaiwerk vast te leggen. Ik zie repareren en klussen als het redden van kleding die anders weggegooid moet worden. Ik maakte een foto van deze geredde stapel met nu spijkerbroek zonder gat, tight en t-shirt met zoom, tafelkleed zonder scheur, zakje voor pittenkruikje, zeemleer voor om trekkers. Verder werd een winterpyjama die steeds korter werd in de was nu een lekkere zomerpyjama.

Ook zoomde ik nog een broek van een kennis met de coverstitchmachine. En hier komt dan een klein kneepje over het nut van rijgen…. zien jullie dat de rijgsteken niet precies recht lopen… maar dat je toch wel goed recht kunt stikken als je de lijn globaal volgt? Nou dat lukt je met een zoom met spelden echt niet omdat je niet ziet hoe de lijn loopt. Verder knipte ik aan de binnenkant op de zijnaden het stiksel in ter hoogte van het omslagpunt en legde deze twee verschillende kanten heen waardoor je geen dikke prop krijgt waar je moeilijk overheen kunt stikken.

Verder haakte ik heel veel aan mijn restjesdeken maar daarover verschijn nog wel een aparte blog. Ik maakte ook dit schilderijtje voor mijn oorbellen met hulp van kant en een oude lijst en restjes kant. Ja ik blijf het een sport vinden om van ‘niets’ ‘iets’ te maken.

20160229_211756_1

Naaicafé nieuws

klosje en koffie naaicafé jpegNou dat is er eigenlijk nog niet want ik ben net pas weer opgestart. Ik geef uitsluitend les op afspraak van maandag t/m donderdag zowel overdag als ‘s avonds. In de maanden juli, augustus en december ben ik gesloten. Ik geef les aan huis maar kan ook naar je toekomen. Workshops (2-6 personen) kunnen evt. ook in het weekend plaatsvinden.

Bij elke seizoenswisseling komt er een nieuwsbrief uit met tips, links en nieuwtjes op het gebied van zelf kleding maken en mode. De rondbrief is gratis en vrijblijvend. Dat is dus wel nieuw.

Wilt je meer lezen of meer informatie? Klik hier voor de website of volg me op  Facebook of Twitter en natuurlijk kun je me mailen,  of per telefoon SMS /Whatsapp 06-10815383. Het doorsturen en delen van deze nieuwsbrief aan anderen wordt natuurlijk op prijs gesteld.

(Als je geen nieuwsbrief meer wilt stuur dan een mailtje naar naaicafedj@live.nl met ‘stop nieuwsbrief’ en ik zorg ervoor dat dan gelijk gebeurt.)

»

  1. Ada schreef:

    Ik heb weer genoten van je hele verhaal, je bent echt een bezige bij hoor . Jammer dat we op de tentoonstelling maar zo weinig tijd hadden !
    Hele fijne Paasdagen !
    Groetjes,
    Ada

Geef een reactie

