dag 30

Toen ik eraan begon wist ik niet of ik het zou halen maar iemand adviseerde me de salamitactiek, gewoon plak voor plak en dag voor dag kijken hoe het zou gaan. Over de eerste helft schreef ik hier en hier volgt de rest.

Eerst maar eens een overzichtje van de loopjes:

30daysofrunning totaal

De langste run was op dag 29 oftewel gisteren. Ik ben nl. in opbouw naar de halve marathon van Leiden. Op dag 7 haalde ik die afstand al op een haar na, maar dat was in drie etappes met pauzes/activiteiten ertussen. Ik heb iedere week mijn lange duurloop verhoogd met drie tot vier  kilometer om weer op dit niveau te komen.

De kortste run was op dag 9 toen ik slechts gedurende 12 minuten een zogenoemde Coopertest rende. Handgeklokt op mijn Garmin legde ik 2,3 km af. Geen gekke prestatie gezien het werk in de tuin dat ik ervoor deed en het feit dat ik al twee jaar niet op snelheid kon trainen in verband met mijn neus.

De vroegste run was op dag 20 om ca. half zeven. Manlief bracht jongste naar school in verband met een excursie naar Lille terwijl ik rende en douchte en daarna vertrokken we met zijn tweetjes naar Amsterdam voor een dagje Rijksmuseum etc.

De laatste run was op dag 14, om ca, 20:15 uur dit was tevens de moeilijkste run want ik had er een heel drukke stressweek en dag op zitten terwijl we de volgende dag al vroeg zouden vertrekken om middelste naar een Open Dag in Leiden te brengen voordat we naar Harlingen zouden rijden waar we de boot naar Terschelling zouden pakken. Ik wilde eigenlijk niet meer gaan omdat ik zo moe was maar manlief pepte me op en zei dat het zonde was om de ketting te verbreken dus ik ben toch gegaan en uiteindelijk heb ik zelfs de geplande heuveltraining helemaal afgewerkt.

De leukste run was op dag 25 toen ik naar aanleiding van een berichtje in de lokale krant ging rennen op het dak van station Barendrecht. Daar is nl. een 200 meter parcours uitgezet dat ‘Rennen met Dafne’ heet. Verder ligt er een rondje van 2 km om in en uit te lopen. Ik heb dus twee keer een sprintje gewaagd en verder uitgelopen. Omdat ik al lang geen snelheid heb getraind maar ook omdat ik een dieseltje ben had ik er enorme lol in om die 200 meter zo hard mogelijk te gaan. Heel leuk om te ervaren hoe knap het is dat die Dafne zo hard kan rennen. Ik noteerde als snelste tijd op de 200 meter 0:49 terwijl zij er 0:23 over doet. Verder lachte ik ook om al die dik ingepakte treinreizigers kleumend voor de kaartautomaat terwijl ik daar zelf in broek en zomershirt rond scheurde.

De allermoooiste run was op Terschelling op dag 17, toen ik ’s ochtends om zeven uur langs het wad rende met prachtige wolken en schreeuwende scholeksters en rondhuppellende lammetjes.Maar de trailloopjes op Terschelling en door de grienden naar Rhoon waren ook heel mooi.

De lelijkste run was door de Heinenoordtunnel op dag 26 toen had ik nl. absoluut geen zin om nat te regenen of weg te waaien. Eigenlijk had ik over de geluidswal willen rennen, maar doordat ik het steeds uitstelde bleef er weinig tijd over. Het was overigens een pittige training want het begin en einde van deze tunnel heeft een hellingsprecentage van 6,3 procent.

In totaal liep ik deze maand april 268 km in 27 uur en 54 minuten oftewel gemiddeld van 9,7 km per uur. In de laatste volle maand voor de operatie liep ik 171 km in 20 uren en 7 minuten. Gelukkig kan ik mijn agenda zelf indelen.

Kijk nog maar even naar de plaatjes van alle berichtjes die ik postte op Twitter .

dag 1dag 2dag 3dag 4dag 5dag 6dag 7 samenvattingdag 8dag 9dag 10dag 11dag 12dag 13dag 14dag 15dag 16dag 17dag 18dag 19dag 20dag 21dag 22dag 23dag 24dag 25dag 26dag 27dag 28dag 29

dag 30

Wat ben ik er nou mee opgeschoten om 30 dagen lang iedere dag  een stukje te rennen?

  • Mijn doorzettingsvermogen is gegroeid want ik wilde niet zomaar stoppen.
  • Creativiteit en flexibiliteit zijn gegroeid want ik moest zoeken naar de mogelijkheden om te kunnen rennen en me aanpassen aan de waan van de dag. Ik zocht ook nieuwe routes om eens wat anders te lopen en probeerde de trainingen te variëren.
  • Het was een hele ervaring voor me. Ik moest er echt voor uit mijn comfortzone van weloverwogen trainen en rusten.
  • Ik ‘miep’ minder over dingen en voel me onafhankelijker van omstandigheden en beperkingen (fysiek, mentaal, sociaal etc.)
  • De combinatie met andere (sportieve) inspanningen bleek meestal goed te doen. Je kunt veel meer dan je denkt blijkbaar. Zo was er op Terschelling een dag dat ik eerst 3,5 uur over het wad wandelde in de zeikregen en toch ’s avonds nog een rondje Brandaris deed. De volgende dag eerst 11 km fietste, daarna een trailtje liep en vervolgens de hele dag verder fietste tot aan flinke mtb-paadjes toe (met een gewone fiets totaal ca. 50 km) en tenslotte nog wat kilometers wandelde om te gaan eten. En dan gewoon de derde dag om zeven uur ’s ochtends direct weer gaan rennen en vervolgens de hele dag weer fietsen en wandelen (ca. 30 km).
  • Mijn benen zijn sterker geworden, vooral mijn bovenbenen.
  • Ik heb veel nieuwe routes en weggetjes gevonden (BaRundrecht en Station (klik voor routes), maar boven over de Sweelincklaan en de Berenwei naar Rhoon (even op afstandmeten zoeken naar de stippellijntjes in de weergave ‘open walk’.
  • Veel geleerd qua social media en foto’s daarvoor maken vond ik ook erg leuk om te doen. Bedankt nog voor de support mensen, een appje, duimpje of hartje doet een mens goed.
  • Je leert focussen en kiezen als je meedoet aan een #30daysof…. Ik kan dit ook zeker eens toepassen op andere zaken.

Maar ik vond er ook wel nadelen aan zitten:

  • Er was geen sprake van doelgericht trainen, want je moet iedere dag rennen en je maakt zo een hoop junkkilometers en ik ben er niet sneller door geworden.
  • Ik kon het niet opbrengen om loopscholing en core stabillity goed bij te houden. Zelfs stretchen schoot er wel eens bij in omdat je qua tijd steeds onder druk staat.
  • Ik kreeg onvoldoende rust om goed te herstellen. Ik voelde af en toe mijn enkel en kuit. Ik heb ook een paar keer korter gelopen en ook een paar keer met compressiekousen om te voorkomen dat ik een blessure zou krijgen.
  • Lopen is voor mij vrijheid en dagelijks lopen geeft voor mij druk. Als ik eenmaal liep dan liep ik meestal wel lekker.
  • Ik kon andere dingen minder goed opbrengen naast het trainen. De energie ging naar het hardlopen en de kliekjes bleven voor de andere zaken. Ik raffelde dingen af omdat ik er geen fut of zin meer in had. Zelfs mijn looplogboek is summier ingevuld zonder aantekeningen
  • Je krijgt een ongelooflijke berg was met al dat hardlopen en je schoenen slijten harder. Eigenlijk had ik behoefte aan meer hardloopspullen en schoenen om steeds adequaat gekleed te zijn conform het weer en niet steeds in hetzelfde te lopen.
  • Het is lastiger om samen met anderen te lopen omdat je minder flexibel kunt zijn qua afstand en tijd. Ik heb maar twee keer samen met een loopmaatje gelopen (de meesten moesten ook nog herstellen van de marathon van Rotterdam).

Qua slapen en eten en drinken merkte ik weinig verschil. Mijn gewicht is hetzelfde gebleven en ik ben niet meer of beter gaan slapen. Ik sliep de laatste dagen juist erg onrustig.

Nou dat waren mijn ervaringen zo’n beetje. Van de organisatoren van #30daysofrunning kregen we op Facebook tips. Sommige waren leuk en andere waren volstrekt…. Ik heb er ook even een diashowtje van gemaakt voor het complete verhaal. De credits zijn voor #30daysofrunning.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op nu naar de halve marathon in Leiden op zondag 22 mei. Nog een keertje de afstand afleggen en een beetje aan de snelheid werken en kijken hoe ik ervoor sta. In 2014 liep ik daar (na de eerste operatie) de halve in 2:12:43 en ik verwacht dat ik nu beter zal zijn, maar mijn PR uit 2010 in Spijkenisse (1:54:56) ga ik echt nog niet redden. Maar het vechten om terug te keren op mijn oude niveau geef ik nog niet op.

Veder ben ik van plan om mee te doen aan het stratenloopcircuit van WPR Rotterdam. Het is een serie van zeven wedstrijden over een periode van drie maanden. Het komt allemaal goed uit qua vakantie en zo blijf ik toch een beetje op niveau. Door deelname aan die korte afstanden kan ik ook echt proberen of er wat aan mijn snelheid te doen is. Dat ik nog een beetje ambitie heb laat in ieder geval zien dat er nog wat spirit in zit.

wpr stratenloopcircuit

Als het allemaal goed blijft gaan dan heb ik goede hoop in december nog een marathon te kunnen doen, maar het is nu nog te vroeg om daarover te beslissen. Zo nu lekker eens wat anders gaan doen.

 

 

 

 

»

  1. Sabine schreef:

    Knap hoor!

  2. ruud schreef:

    Knap dat je het volbracht, 30 dagen lang!
    En ambities heb je ook. Misschien zie ik je in Leiden, en verder succes met het loopcircuit!
    Greetz!

  3. Lou-ter-Lou schreef:

    WAUW!!! Da’s ook wat ik gelijk dacht: R.E.S.P.E.C.T.!!!

Geef een reactie

