20160522_130804 uitsnede_1

Nou we hebben de medaille gehaald en die 21,1 km gelopen maar het is de slechtste tijd die ik ooit op deze afstand tijdens een wedstrijd liep. Een PW in plaats van een PB dat moet je ook een keertje meemaken. Ik kan er nu alweer om lachen hoor. Hier volgt het verhaal

20160522_101429_1

Gisteravond keerde manlief laat terug van een trainingsrit in de Ardennen want binnenkort gaat hij weer fietsen in de Franse bergen. Er was een leuk maar helaas niet geluidloos feestje in de straat dus onze nachtrust – om bij te komen van en voor te bereiden op – was niet ideaal. Manlief deed zijn naam eer aan door mij vanochtend naar Leiden te brengen met de auto. Dat scheelde veel energie, tijd en stress en dat kon ik wel gebruiken na de afgelopen week.

Eerst het starnummer ophalen maar er stond geen nummer op mijn mail dus dat moest opgezocht worden, dan opspelden – lukt nooit recht als je je shirt aan houdt- en een dixi zoeken. Een kwartier voor de start stond ik in vak D conform de indeling naast de pacers van de 2:05. Dat leek mij een paar weken terug wel een mooie en haalbare tijd maar nu wist ik het zo net nog niet. Ik scharrelde nog wat naar voren in het startvak want er was ruimte genoeg.

Om half elf klonk het startschot maar ik was pas na 8 minuten door de startfuik. De eerste kilometer hield ik me in maar bij controle bij het bord bleek ik toch 5:47 gelopen te hebben en dat was te hard dus gas eraf. Het was stikbenauwd want het zonnetje kwam net door en de damp kwam van het asfalt. De pacers van de 2:05 kwamen voorbij en daar kon ik zowaar een paar km zonder veel moeite achter blijven hangen. Maar het was te druk om me heen en dat ellenbogen- en op de hakkentrapgedoe trok me niet zo dus ik liet ze gaan. Het zweet droop van mijn hoofd trouwens dus ik zou het toch niet volgehouden hebben. Precies in 30 minuten passeerde ik het 5-kmpunt, dus so far so good.

Bij de drankpost in Zoeterwoude-dorp ging ik wandelen om rustig een enorme beker sportdrank leeg te drinken want ik voelde dat de warmte lastig zou kunnen worden. Het publiek was weer laaiend enthousiast aan het aanmoedigen. Ik heb al 4x in Leiden gelopen en er is altijd heel leuk publiek bij deze loop, vooral buiten Leiden. Na Zoeterwoude kom je tussen de weilanden en daar is het prachtig. Ik genoot van de omgeving met de bomen, koeien, schapen etc. en voelde me ontspannen. Dit was het lekkerste stuk maar het was nog steeds behoorlijk warm. Na de onderdoorgang van de N11 kom je in een winkelgebied bij Rijndijk dat niet zo leuk is. Wel was daar weer een drankpost (11 km) waar ik toch maar een bekertje nam. Vervolgens steek je via een ponton de rivier over en dan is daar de splitsing tussen de hele en de halve marathon. Vorig jaar liep ik naar rechts dus voor de hele maar dit jaar moest ik daar niet aan denken.

We kregen nu de wind tegen en dat was heerlijk voor eventjes. De afkoeling zorgde ervoor dat ik mijn spieren begon te voelen. Daarom op 14 km toch maar een gel genomen ter voorkoming van kramp. Ik was al eens in de bosjes gedoken voor een sanitaire stop maar nu zag ik een vrije dixi dus nog maar een keer. Mijn buik deed sowieso de hele dag al raar, dus no risks. Tel daar dan verder nog twee korte zitstops op voor het verwijderen van steentjes uit mijn schoen en een vertraging omdat we lange stukken over klinkers gingen en de verklaring van mijn Personal Worst tijd op een halve marathon is compleet.

leiden hm 2016 uitslag

Natuurlijk is er teleurstelling dat de eerste wedstrijd na de 4e operatie zo verloopt, maar ik kan er ook om lachen want lopen is tenslotte een lolletje voor me en hoe serieus ik er ook voor train meer zal het niet worden want zo goed ben ik niet. Het ligt heel anders voor de profs. Die Choukoud heeft bijv. zijn limiet voor de EK HM in Amsterdam gehaald in deze wedstrijd in Leiden met een formidabele 1:03: 30 dat is 03:00 oftewel bijna 20 km/u. Ik zag hem vlak voor de start nog inlopen.

categorie hm wedstrijden

Na afloop ging ik de trein weer naar huis in een  regencape geplukt uit de dranghekken. Eerst een patatje voor het zout en daarna een koffie en een tijdschrift om te lezen onderweg en thuis een heerlijk bad. Manlief kookte een heerlijk maaltje en jongste masseerde mijn spieren….. life is good.

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Respectvolle groet,

  2. kliefje schreef:

    Ik blijf het knap vinden!

  3. Goed van je dat je hier met een kwinkslag over kan schrijven en er zo op terug kan kijken. Sowieso een dikke chapeau na je afgelopen week en heel het traject dat je in de periode hiervoor hebt afgelegd. Van mij krijg je een diepe buiging!

  4. KnutzEls schreef:

    Dat je hem uitliep na alle tegenslag van de afgelopen week is al top. Goed dat je er ook luchtig over kunt denken. Groetjes, Els

  5. Joolzz schreef:

    Wauwwwww…. ik ben helemaal trots op je!!

  6. Jannet schreef:

    Nou euh…gefeliciteerd dan maar met je PW? Gelukkig kun je er wel met tevredenheid op terugkijken. En je eerste halve marathon heb je mooi binnen!

  7. Ada schreef:

    Gefeliciteerd, dat heb je toch maar weer gedaan… TOP !!!

Geef een reactie

