I love saved clothes gemaakt

nb

Een tijdje geleden beloofde ik een aantal tutorials/handleidingen op naaigebied. Eindelijk is er eentje klaar.

Voordat je een broek op deze manier wilt repareren moet je misschien nog even wachten want binnenkort publiceer ik nog een andere methode. Er zijn nog meer wegen die tot een oplossing kunnen leiden, waarover later dus meer. Een eerder gat repareerde ik op deze manier. Ik vind het sowieso al leuk dat je de moeite wilt nemen om je broek een herkansing te geven.  

Ik kwam op het idee voor deze methode toen ik ontdekte dat een van de korte broeken van de jongens een soort verstevigd kruisdeel had. Ik besloot dit na te maken.

Ik legde papier op de de voorbeeldbroek en tekende het na, daarna legde ik het op de kapotte broek om te controleren of het inderdaad zou passen. Ik knipte het van dubbele stof om ervoor te zorgen dat het extra stevig was én om de rand mooi af te werken. Je hetbt dus vier lapjes en die leg je twee aan twee met de goede kanten op elkaar. Daarna stikte ik de ronde naad dicht en de naad die op het binnenbeen zou komen. Ik dunde de ronde naad uit door er knipjes in te geven zodat je hem netjes kan keren zonder gebobbel van overtollige stof.

Daarna keerde ik de inzetstukken en stikte ze smal op de kant door, d.w.z. de naad wordt naar een kant gevouwen en twee mm onder de naad doorgestikt. Hierdoor vouwt de stof zich netjes om en krijg je een mooie scherpe naad. De doorgestikte naad komt altijd aan de binnenkant te liggen zodat je deze niet meer ziet. Deze techniek is ook in andere gevallen (o.a.bij zakken etc.) goed toe te passen trouwens. Alleen de middenachternaad is nu nog open en ik streek een inslag om aan de linkerkant.

Eerst repareerde ik provisorisch het gat met een extra lapje om de broek weer in model te krijgen.

Vervolgens spelde ik mijn nieuwe broekdeel over de broek precies op de binnenbeennaden vast en van daaruit bepaalde ik hoe de rest moest komen te liggen. De middenachternaad speldde ik tijdelijk vast. Daarna reeg ik de omtrek van het broekdeel, streek het zo glad mogelijk met een strijkijzer en stikte het vast met de naaimachine ca. 2 mm van de rand.

Dan de tijdelijke spelden van de middenachternaad eruit halen en en de gerepareerde broek goed in model strijken. Op die manier kun je bepalen waar de middenachternaad precies moet lopen. Die speldt en rijg je dan opnieuw mooi glad. Weer even strak strijken en dan op 2 mm van de rand stikken en een tweede maal doorstikken als siernaad.

En dit is het resultaat… weg gat en een soort sierstuk, dat bovendien extra sterk is.

P1160489_1 uitsnede

Maar ik moet er heel eerlijk bij zeggen dat zoonlief de broek weinig meer aantrok. Hij vond het wel mooi genoeg maar het zat toch niet helemaal lekker. Mannen zijn een lastig volkje nietwaar.

Maar ik geef het zo gauw niet op bij het redden van een kledingstuk. Na lang zoeken op internet naar andere reparatiemethoden vond ik de oplossing, maar daarover lezen jullie meer deel 2….. ik hoop binnenkort 😉

I love saved clothes gemaakt

nb deze afbeelding maakte ik met behulp van ImageChef

»

  1. KnutzEls schreef:

    Mensen zijn rare wezens. Ze kopen een gloednieuwe broek met gaten en slijtage plekken en willen een keurig gerepareerde broek niet meer dragen. Het is een mooie tutorial geworden en zeker handig voor broeken die een tweede leven waard zijn!

  2. Karien schreef:

    Wat leuk! Een van mijn zoons had een broek met een soortgelijk gat (van het fietsen). Hij wilde juist een andere lap ertegenaan vanuit de binnenkant, en heeft de broek nog vaak gedragen.

Geef een reactie

