P1170923_1

Deze blog staat al een tijdje in concept. Hoog tijd om hem eens af te maken.

Gordijnen maken is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Ja het zijn rechte lappen met wat plooien maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Eind vorig jaar hielp ik een klant van Naaicafé DJ om haar kant-en-klaar gekochte Ikeagordijnen met lussen op een roede aan te passen tot gordijnen met haken en runners want dat schuift lekkerder.

Een van de belangrijkste dingen bij het maken van gordijnen is het meten. Eerst beslis je hoe je gordijn komt te hangen. Voor de vensterbank of erboven? Staat er iets op die vensterbank of blokkeer ik de verwarming? Zit de rails aan het plafond of aan de muur? Wil je één deel, of twee of meer gordijndelen?  Allemaal dingen om over na te denken want het heeft consequenties voor de afmetingen van de gordijnen.

Ik vond veel informatie op deze site. De stofberekening voor effen gordijnen is verschillend voor die met een patroon. Verder moet je ook nadenken hoe je de gordijnen wilt plooien. Kijk voor voorbeelden maar eens hier. Zelf ben ik gewoon in een paar winkels gaan kijken met gordijnfournituren zoals de Hema, Ikea en de Kwantum. Alle banden en haken lijken op elkaar maar zijn toch ook weer een beetje verschillend.

Voor deze gordijnen kozen we voor band en haken en runners van Ikea en verzwaringsloodjes van Kwantum. Ook hiervoor moet je flink aan het rekenen om te kunnen bepalen hoeveel meter band en haken je nodig hebt.

P1170909_1

Je ‘best friend’ bij het maken van gordijnen is een goed strijkijzer. Ik beschik over een ouderwets stoomapparaat met een brede zware strijkplank. De gordijnen werden eerst gewassen en de stofbanen moesten aan elkaar gezet. Eerst had ik dus een flinke torn- en strijkklus om weer gladde banen te krijgen.Ik stikte de banen gelijk met de lockmachine aan elkaar van boven naar beneden. Dat is nl. een van de gordijngeheimen: werk bij alle banen van boven naar beneden om draaiingen en  verschuivingen te voorkomen. Als je geen lockmachine hebt stik je de naad, dan strijk je naad open en werk je beide kanten met zigzagsteek af.

De bestaande bovenkant was na het verwijderen van de lussen (het was immers een Ikeagordijn kant en klaar) geschikt om het gordijnband tegen te stikken. De gordijnhaken kunnen op twee hoogtes ingehaakt worden voor het zogenaamde ‘hoofdje’ dus ik had wat flexibiliteit mocht het niet mooi vallen. Zie de foto’s van de onderkant en bovenkant:

Daarna waren de zomen aan de zijkanten van de gordijnen aan de beurt. Je kunt ook er ook voor kiezen om eerst de onderzoom te doen en daarna de zijkant. Eerst werkte ik deze af met de lockmachine (van boven naar beneden). Daarna sloeg ik 2 cm naar binnen voor de zoom. Ik gebruik dan een kartonnetje met de juiste zoombreedte zodat ik sneller kan werken dan dat ik alles met de cm of een zoommaatje moet nameten. Na het spelden strijk ik eerst de zoom erin en daarna stikte ik weer van boven naar….

Vervolgens was de onderzoom aan de beurt. Ik koos voor een zoom met 2 cm inslag en vervolgens 8 cm zoom waarvoor ik ook weer met kartonnetjes in de juiste maat werkte. Vaak wordt ook gekozen voor lockafwerking met een 10 cm zoom maar dat vind ik minder netjes. Even de zoom weer mooi erin strijken voor je gaat blindzomen want dan wordt het allemaal veel strakker.

Voor de blindzoom vouw je de zoom helemaal naar links terwijl er rechts nog een stukje onderuit steekt. Je zet de naald net naast de vouw. Je selecteert de blindzoomsteek en gebruikt – als je dat hebt – het betreffende voetje, maar het kan ook met een gewoon voetje. Je stikt op de rechterkant = binnenkant van de inslag en na een aantal steken gaat je naald naar links om een steekje op te nemen van de andere kant. Zie foto’s:  links met gewone voet, plaatje van van de Pfaff-website en rechts met blindzoomvoet. Er zijn ook diverse filmpjes op internet te vinden zoals hier

Maak in ieder geval een proeflapje om te kijken hoe zichtbaar de steek is aan de andere kant. Bij dikkere stoffen en weefsels is deze bijna onzichtbaar. Bij katoen zie je de steek wel maar met een dunnere naald en/of het aanpassen van de steekbreedte kun je ervoor zorgen dat dit stiksel niet opvalt oftewel ‘blind’ is. Daarna strijk je de zoom mooi glad. Ik heb hier foto’s van hoe het bij de gordijnen van mijn klant uit kwam te zien (klik op de foto om te vergroten):

Om de gordijnen mooi recht te laten hangen kun je gebruik maken van loodveter of losse loodjes als verzwaring. Loodveter rijg je door de hele zoom en zet je met enkele steekjes aan de binnenkant vast. Losse loodjes zet je in de zoom op de hoekenpunten. Vaak hangen die nl. wat hoger dan de rest van de zoom. Je kunt die spullen on line bestellen maar ik heb ze gekocht in een Kwantumwinkel.

Als je je gordijnen gaat wassen of laat stomen moeten de loodjes eruit omdat zo zwaar zijn dat ze anders de trommel van je wasmachine beschadigen. Loodveter kan gewoon blijven zitten. Gordijnhaken kunnen bij het wassen ook blijven zitten. Bind ze bij elkaar met een pantykousje/sok en trek dit eroverheen of doe ze in een sloop zodat ze niet vasthaken in de trommel.20151210_232848_1

Veel succes gewenst als je het eens zelf wilt proberen. Het is dankbaar werk want je gordijnen vervang je meestal niet zo snel. En hoe preciezer je werk hoe mooier het wordt dat geldt echt voor gordijnen. Ga niet overhaast te werk want het zijn grote onhandige lappen. Het ophangen is ook altijd nog wel een ‘klusje’. Mijn klant was heel tevreden dat het allemaal piekfijn voor elkaar is gekomen. Soms neem ik een dergelijke opdracht aan want zo blijf je veelzijdig maar ik zou het echt niet aan de lopende band willen doen.

P1170923_1

 

Geef een reactie

