Ik loop gelukkig al weer wat sneller dan ik blog maar toch loop ik een beetje achter doordat ik van zaterdag tot zaterdag aan drie loopjes meedeed. Een drieluik….

Zaterdag 18 juni opening parcours #BaRUNdrecht

20160618_095530_1DSC_6216

Deze foto’s zijn gemaakt voor de start. Jordie Menheer van Barendrecht Nu heel hartelijk bedankt dat ik ze mag gebruiken op mijn blog en CAV Energie bedankt voor de andere foto’s en de goede organisatie.

Maar liefst vijf vrouwen uit onze straat  (vlnr: Dorothé, Fisun, Pauline, Annemarie en Ellen) deden mee met deze run en twee bekenden uit de marathonloopgroep (Fisun, Monique, Jolande, Ellen, Annemarie en ikzelf weer). Verder zagen we nog veel andere bekenden. Er waren twee afstanden 5 en 10 km en we volgden dus de route die sinds een paar maanden op straat staat. Ik blogde er hier al over (incl. parcours). CAV Energie had haar zaterdagtraining verplaatst naar het Middeldijkerplein en gezorgd voor tijdwaarneming en pacers voor diverse tempogroepen.

Pauline zou pacer zijn voor de 10 km op de 6:30 (min/km) groep. Fisun, Annemarie en Ellen zouden 5 km lopen tempo? Jolande, Monique en gingen met de 6:00 groep mee. Het was een beetje nat maar niet zo super benauwd. Het tempo was goed te doen voor mij, alhoewel er harder gelopen werd dan die 6:00. Ik had geen wilde plannen omdat ik de week ervoor voluit gegaan was bij de Ronde van Rozenburg  en mijn doel was bij de groep blijven en op het eind iets versnellen om onder het uur te blijven.

Al gauw schoot Monique naar voren  en ging haar eigen gang. Jolande en ik bleven zo’n beetje hangen maar in het oude dorp op ca. 6 km zakte het tempo terug en toen liep ik niet meer lekker. Ik besloot rustig achter Monique aan te gaan. Met her en der een klein hoekje afsteken en even inhouden door haar kon ik aansluiten. Samen gingen we de Kilweg op maar na een aanvankelijke lichte versnelling kreeg ik last van de wind. Ik dook achter Monique omdat ik gelijk geen lucht genoeg meer kreeg maar moest haar toch laten gaan. Zeker het laatste fietspad omhoog had ik het heel zwaar.

Maar ik finishte de 10 km in 0:57:10 en dat was zelfs sneller dan ik de week daarvoor in Rozenburg had gelopen. Monique liep zelfs nog een stuk verder omdat ze haar horloge te laat had aangezet. Het is geen officiele tijd maar het biedt goede perspectieven. Ook Jolande had nog een versnelling over op het eind en onze pacer kwam maar met een dame over de finish. Pauline had bij de finish nog steeds een groepje van 5/6 man/vrouw in haar kielzog.

De buurvrouwen van de 5 km waren al lang terug binnen. We trommelden ze snel op om bij mij thuis gezellig onder het genot van koffie/thee met cake lekker na te praten en nieuwe hardloopplannen smeden.

Woensdag 22 Kasteelrun oftewel #RCC28

20160622_185221.jpg

Een van die plannen was dus meedoen met het event van de Rotterdam Running Crew om te rennen vanaf het Spartastadion oftewel het Kasteel in de wijk Spangen. Maar vaak lopen plannen anders dus uiteindelijk gingen alleen Annemarie en ik afgelopen woensdag naar de oudste voetbalclub van Nederland. We zouden de 6 km doen: a. omdat het warm was, b. omdat Annemarie nog nooit meer liep dan 5 km en omdat c. ik zaterdag een wedstrijd had.

Het was gezellig druk maar in het stadion heb je niet zo’n opgepropt gevoel en voldoende ruimte om je heen. Eerst was er wat spektakel met vuur en rook een voetbalschaal en de presentatie van een magazine. Dit soort semi-commerciële dingen hoort bij de Rotterdam Running Crew want ze staan voor de promotie van Rotterdam en willen de runs vanaf bijzondere locaties gratis houden. Met het groeien van het aantal deelnemers is ook het aantal vrijwilligers voor de begeleiding toegenomen. Nu viel mijn oog ook op de EHBO-rugzakken die ze meedroegen en de schoonmakers. Hulde aan deze mannen en vrouwen.

Het lopen ging relaxed en dat was maar goed ook met die temperatuur (25° C Garmin). Ik had gelukkig wel water meegenomen.

route kasteelrun

De route ging over het dakpark (foto van Iris Droog-Hofland fotografie, waarvoor hartelijk dank). Ik was nog nooit op dat dak van dat winkelcentrum geweest terwijl ik toch wel een tijd in de buurt van het Marconiplein heb gewerkt. Je moet echt even hier klikken om te kijken. Dat is echt het leuke van de events van RCC…. iedere keer sta ik weer verbaasd over de veelzijdigheid van Rotterdam.

13503049_820375004729521_3174155351033446498_o

Afijn terug naar het rennen. IMG-20160622-WA0007We daalden af naar Delfshaven en dat was gezellig druk met cafégangers. Daarna keerden terug langs het water van de Delfshavense Schie waar vele lopers gingen wandelen maar Annemarie bleef gewoon al die tijd rennen. Zelf kon ik het goed volhouden qua tempo. Gelukkig was de route niet te lang vandaag en waren we al weer bij het Kasteel. Annemarie kon even lekker uitrusten terwijl ik op jacht ging naar de armbandjes die voor de Blijdorprun uitgegeven werden in verband met een beperking van het maximaal aantal deelnemers. Het was Pauline en mij gelukt om daarvoor (gratis) in te schrijven. Op vertoon van je mail (ook op telefoon) kon je die afhalen en dan verbaas ik me erover hoe relaxed dat allemaal verloopt. Normaal meld je je alleen aan via de Facebookpagina van de RCC.

Tot slot gauw een selfie voor het Kasteel en daarna voldaan naar huis voor een verfrissende douche en verkoelende drankjes. Voor nog wat sfeerbeelden is er weer een filmpje gemaakt door Chris Bonis. Ik heb al weer zin de run van volgende week.

Zaterdag 25 juni Halve van Hoogvliet

20160625_101903

Deze foto is een half uur voor de start van de halve marathon en de 10 km genomen en je kunt zien dat het er erg rustig was. Zoals gewoonlijk was ik op tijd vertrokken in verband met mogelijke parkeerproblemen, omleidingen, startnummer afhalen en lange rijen bij de dixies maar niets van dat alles. Ik voelde me zowaar een beetje eenzaam want mijn loopmaatje met wie ik had ingeschreven moest onverwacht verstek laten gaan. Daarom liep ik maar een rondje door het winkelcentrum en ging daarna op een van vrije bankjes zitten om met andere lopers te kletsen. Er werd nog hard gewerkt door vrijwilligers aan de geluidsinstallatie en het verplaatsen van dixies etc. Maar een kwartier voor aanvang startte de muziek en de warming up en werd het gelijk heel sfeervol bij de Halve van Hoogvliet. Blij dat er eindelijk actie kwam deed ik iets te enthousiast mee met de warming up.

Ik had voor deze halve marathon zowaar een plan in mijn hoofd en dat was om gewoon lekker te lopen tot ik in een fijn tempo zat en dat vast te houden. Verder zou ik bij 3 van de 4 posten wat drinken omdat ik zelf geen drinken had meegenomen. Dus rustig ging ik van start (bedankt Melinda voor het gebruik van de foto).

i286541539299022502._szw1280h1280_

Het parcours liep in de tegenovergestelde richting van vorig jaar en dat was erg gunstig omdat we nu met vals plat naar beneden gingen en geen klimmetjes meer aan het eind kregen. Ik liep dan ook harder dan verwacht in het begin. 13522797_1127870793943290_1466419222314078348_oOp mijn Garmin las ik steeds 5:40, 5:45, 5:25 zelfs maar dat weet ik aan de ontvangst onder de bomen en de horloges van andere lopers. Er was nauwelijks wind maar gelukkig was het niet warm, maar door de inspanning krijg je het vanzelf warm. Toch voelde het niet verkeer allemaal en behalve de achterkanten van mijn benen voelde ik niks en ik kon gewoon doorrennen. De eerste drankpost liet ik daarom aan mij voorbij gaan, behalve de verfrissende spons die ik bij me hield. Op 9,5 km was de 2e post met water maar er was niets van het beloofde fruit, terwijl ik eigenlijk wel rekende op iets dergelijks. Ik wandelde met mijn beker plus tweede spons en kon daarna lekker in tempo verder rennen.Mijn Garmin trilde om door te geven dat ik de 10 km in 0:59:13 had gelopen. (Dus de 3e week op rij 10 km binnen het uur).  Het parcours ging daar dan over de golfbaan waar onderstaande actiefoto van me werd gemaakt. Dat is bekend terrein want het maakt deel uit van mijn reguliere trainingsrondjes.

13528386_1127928413937528_3987183343100337561_o

Met een lus draaiden we terug naar dezelfde post en daar was ik op 15 km (1:28:50 dus nog steeds hetzelfde tempo) weer toe aan foerage maar meer dan 2 bekers water was er niet verkrijgbaar. Ik had nu echt trek en maakte me zorgen over of ik dit tempo wel kon aanhouden zonder suikeraanvulling. Ik zou wel wat kilootjes kunnen missen zoals je ook aan de foto ziet maar een wedstrijd loop je toch op snelle suikers.

Er fietste een EHBO-er met een van de achterblijvers en die vroeg ik of ze wellicht iets te eten had. Ik liep een paar meters terug naar haar fiets en mocht kiezen uit haar appel en krentenbol. Hulde voor deze dame! Ik koos voor de laatste ivm de rozijnen die snel worden opgenomen en al rennende – zij het in een langzamer tempo – lukte het om deze op te peuzelen. Maar het kwaad was al geschied. Ik voelde dat mijn billen en benen strammer waren geworden en kon niet meer terugkomen in het goede tempo. Ik werd ingehaald door allerlei mensen die ik zelf eerder had ingehaald en het lukte me maar niet om blijvend aan te haken. Bang dat de stijfheid zou leiden tot kramp wandelde ik een stukje en ging aan een lantaarnpaal hangen om te rekken. Dit moest ik nog een keer herhalen. Bovendien zaten er op het einde in het parcours één dijkje omhoog en een scherpe bocht naar rechts met een dijkje naar beneden waar ik moest wandelen omdat ik anders vast was komen te staan door kramp. Gelukkig was ik al bijna bij de finish maar het was wel jammer dat het zo was gelopen. Tussendoor was er nog een drankpost maar daar herinner ik me niks meer van.

20160625_133021Mijn eindtijd was 2:11:43 tegenover 2:02:48 vorig jaar in Hoogvliet (na volledig loopseizoen zonder onderbrekingen) en het is een ruime verbetering van mijn laatste en langst gelopen tijd op halve marathon in Leiden (2:23:06). Ik strompelde wat na de finish maar was toch nog erg enthousiast over het snelle parcours en ging gelijk naar de organisatie om te vragen naar het beloofde fruit op de post. Ze zeiden dat dit was weggelaten omdat er vorig jaar nauwelijks van was gegeten, maar er werden al weer driftig aantekeningen gemaakt. Normaal maak ik geen gebruik van massage maar nu was dat toch wel welkom omdat ik zelf terug moest rijden en ik wilde in de auto geen gekkigheid.

De volgende dag bij de yoga was ik wel wat stram en op maandag fietste ik 25 km maar vandaag voelde ik vooral links toch dat ik last had vooral in mijn linker been en hamstring en heb ik het maar op een 5 km herstelloopje gehouden. Een les voor mij is dat ik op deze afstand voortaan altijd zelf een gel mee neem en dat ik niet te enthousiast mee mag doen met onbekende warming up oefeningen. Zeker weten dat ik volgend jaar terug kom naar deze Halve van Hoogvliet want het is goed geregeld door de WPR-organisatie, relaxed qua deelnemeraantal, heeft een mooi en heel snel parcours en bovendien gratis runningfoto’s van het evenement (Evert Buitendijk fotografie ook bekend van de RCC-loopjes). I ♥ hm Hoogvliet.

20160625_142442

 

 

 

»

  1. Ruud schreef:

    Mooie serie wedstrijden, en prima resultaten. Langzaamaan kom je weer lekker in je ritme en komt ook de halve marathon weer helemaal goed.
    Groetjes Ruud

  2. Conny schreef:

    Super! Respect! Je loopt harder en meer dan ik! Zou mij wat meer boost moeten geven om eens wat sneller te gaan. Maar eerst kijken hoe mijn blessure het houdt!
    Petje af hoor!!
    Gr., Conny
    papillon60.blogspot.nl

  3. Jannet schreef:

    Kramp kan komen omdat je te weinig hebt gedronken. Ik weet niet hoe het bij jullie was maar waar ik zaterdag liep was het vies klam weer en dan zweet je meer dan je erg in hebt. Ik heb daar ook last van kramp gehad maar door een hele liter water te drinken wist ik het er weer uit te krijgen.
    Verder mooi gelopen, met mooie resultaten.

    • djaktief schreef:

      Dank je Jannet. Het zat niet in het drinken deze keer en de temperatuur was prima bij ons. Mijn loophouding is niet goed en daardoor zak ik in bij mijn heupen. Meestal treedt dit pas op na 25/30 km maar ik loop achter in de training van mijn core stability. Daarom ben ik ook begonnen met yoga naast fitness om dit te verbeteren. Eigenlijk was ik te weinig getraind voor een dergelijke wedstrijd maar ik wil zo graag weer meedoen omdat het me ook weer motiveert om all round te trainen.

      Groetjes,

      Dorothé

  4. kliefje schreef:

    Ik sprak gisteren een patiënt van ons van 81 die dus met jou mee schijnt te lopen. Zit in datzelfde clubje. Grappig. Hij vertelde me over de volgende loop, starten en eindigen in Blijdorp toch?

Geef een reactie

