IMG_3471_1 schotland skye zomer 2016

Al een maand geen blog geschreven. Dat is best raar. Een update over juli en dan weer verder met de ‘break’

1. Break

We waren in Schotland en daar heb je weinig wifi. Dat helpt wel als je een beetje wil afkicken van je computer en mobiele telefoon. Als er al verbinding was dan werd eerst de krant op de Ipad gedownload. Contact zoeken met oudste die in Nederland was ook een prioriteit. Dan deed ik een rondje blogs lezen via mijn WordPress reader. Als er dan nog een snippertje over was dan checkte ik Twitter en Facebook. Het was heerlijk om alleen maar even te ‘lurken’. Geen reacties geven maakte dat ik los kwam van het gevoel dat ik overal iets van moet vinden. Verder scheelt het enorm veel tijd. Soms vond ik het moeilijk om niet te reageren omdat mensen bijzondere (sport)prestaties hadden bereikt en nu stak ik dus letterlijk mijn bewondering ‘onder de stoelen en banken’ want ik schreef niet. Maar ik was bang dat als er een schaap over de dam was, er meer zouden volgen en heb dus op mijn handen gezeten.

Wel hield ik een afgelopen maand een dagboek bij op mijn laptop. Normaal hou ik tijdens de vakanties ook een logboek bij om de vakantieherinneringen en foto’s met elkaar te kunnen verbinden. Soms schreef ik veel, soms weinig, soms pas na een paar dagen. Ik ga zo nog een maandje door.

2. Sport

20160706_211333_1 blijdorprun met pauline

Na de halve marathon van Hoogvliet op 25 juni ben ik geblesseerd geraakt aan mijn bilspier/hamstring. Ik ben nog even naar de huisarts geweest, die me zonder te kijken, rust adviseerde. Ik heb nog wel meegedaan met de Blijdorprun met loopmaatje Pauline. Het was een heel leuk evenement maar iedere stap deed zeer. Ik heb mijn hardloopschoenen wel ingepakt voor de vakantie maar in Schotland heb ik niet gerend. Afgelopen week ben ik weer heel voorzichtig begonnen met 3 km op een heel laag tempo en heel voorzichtig bouw ik het weer op. Ik kan nog geen 10 km achtereen rennen. Wel verdwijnt de pijn na een ca. 3 km als ik rustig loop maar het is wel oppassen geblazen. Ik ben eigenlijk zelden geblesseerd. Het is te wijten aan onvoldoende algehele training en te snel teveel willen qua wedstrijden na de laatste operatie in combinatie met een verkeerd uitgevoerde warming up én te fanatiek gestart met de power yoga.  Enerzijds wil ik er gelijk vanaf zijn en naar een therapeut of masseur ‘rennen’ maar ik weet gewoon dat herstel van zoiets rust, tijd en simpelweg geduld vraagt. Als er onvoldoende progressie in zit voor september dan ga ik er naar laten kijken.

Natuurlijk heb ik in de vakantie niet stil gezeten. In Schotland hebben we een paar mooie tochten gemaakt o.a. de hoogste berg Ben Nevis (1344 m in 10 uur 23 km). Maar daaraan weid ik wel een keer een apart wandelblogje. En ik ben vanaf onze steiger al weer de Gaatkensplas op geweest met de kayak. Nadat ik een zwemvest en spatzeil heb aangeschaft beweeg ik me toch een stuk makkelijker en zekerder. Verder ben ik vandaag weer begonnen met fitness.

P1190260_1 schotland top Ben Nevis

3. Gezondheid

In juni en juli heb ik veel afspraken gehad in verband met de laatste operatie aan mijn neus. Aanvankelijk leek deze operatie geslaagd te zijn maar al gauw traande mijn oog weer en ook mijn neusgat sloeg weer helemaal dicht. Eerst had ik een controle door de KNO-chirurg en oogarts, maar daarover deed ik al verslag in dit blog. Ik bezocht opnieuw de mimetherapeut. Ik zou immers meer moeten knipperen met mijn oog. Zij stelde vast dat mijn onderooglid dit gewoon niet kan. Omdat dit een beetje tekort is, sluit mijn oog niet helemaal en heb ik geen normale knipperreflex. Het enige wat ik kan doen is  af en toe mijn oog bewust sluiten. Dat kan ik mezelf wel aanleren bij het lezen en computeren maar tijdens het autorijden zal ik me daar toch maar niet mee bezig houden.

Verder gebeurde er nog wat geks. Ik was met middelste de dermatoloog. Dit is dezelfde arts die bij mij de diagnose huidkanker stelde. Hij vroeg heel belangstellend hoe het nu was en adviseerde om een second opinion te vragen bij een bepaalde artsen waarmee hij had samengewerkt  (KNO en plastische chirurgie) in andere ziekenhuizen en hij liet zelfs een presentatie aan me zien. Als zo iemand dat tegen je zegt en je bent niet blij met het resultaat van de afgelopen operatie dan maakt dat heel veel los. Vlak voor onze vakantie had ik de controle van de plastisch chirurg die mij de laatste 2x heeft geopereerd en ik besloot het hem gewoon voor te leggen.

nose

Allereerst werd daar ik weer uitgebreid bekeken met het bijbehorende geduw en getrek dat ik altijd confronterend vind. De plastisch chirurg had uiteraard alle bevindingen van zijn collegae gelezen. Hij liet me mijn ogen op een bepaalde manier aanspannen en stelde vast dat de spier onder mijn oog toch nog wat deed. Ook mocht ik een potje snuiven om het (dis)functioneren van de neus te demonstreren. Ik vertelde over bloed dat nu nog na maanden uit mijn neus was gekomen en dat dat iets lucht had gebracht, maar dat meestal niet vrijuit kan ademen. Daarna bracht ik de vraag naar voren wat hij dacht over een second opinion. Hij zei dat ik dat uiteraard mocht doen wat ik wilde maar dat hij dacht dat er weinig mogelijkheden voor verbetering zouden zijn. Hij kende de genoemde artsen en wist hen op hun merites te schatten. Ik zei dat ik het moeilijk vond als een andere arts zoiets tegen me zei en dat ik niet zo goed wist hoe ik ermee om moest gaan en dat zijn oordeel me wel hielp. Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat mijn gezicht zal blijven veranderen o.a. door ouderdom en dat dit bij mij meer invloed heeft op het functioneren van oog en neus doordat het kunstmatig opgehangen en ondersteund wordt. De chirurg beaamde dit en zei dat pas na een jaar na de operatie een soort status quo wordt bereikt. Ik zei dat ik het ook niet meer kon opbrengen om weer de mallemolen van wachten en hopen op verbetering  in te gaan – weer een hardlooppauze – en me wilde richten op mijn leven nu. Ik vroeg wanneer ik terug moest komen maar hij zei dat dat niet meer hoefde tenzij er problemen zouden optreden. Hier had ik niet op gerekend maar het was goed om afscheid te nemen en hem te bedanken.

Buiten in de gang ben ik eerst eens op een bankje gaan zitten om bij te komen. Geen hoop meer op verbeteringen, geen operaties meer, geen hechtingen verwijderen meer…… de tranen stroomden maar het was goed. Ik ben nog teruggelopen om afscheid te nemen van de altijd drukke baliemedewerkster die verrast op keek.

4. Hobby’s en werk

 

Hier is de afgelopen maand heel er weinig gebeurd en dat is goed.

  • De oogst van de moestuin is dit jaar mislukt. Alleen hadden we een overvloedige kersenoogst en ben ik een hele dag met manlief in de weer geweest om jam te maken. Het terras is momenteel net zo groen als het gras, dus ik heb nog een ‘klusje’
  • De naaimachine heeft niet meer dan een paar verstelwerkjes gedaan en moet nog weg voor onderhoud maar ik heb wel plannen voor allerlei projecten. De naailessen starten gewoon weer in september maar ik begin nu nog niet met werven omdat iedereen nog op vakantie is.
  • Tegenwoordig lees ik best weer veel boeken, maar ik ben te lui om daarover te schrijven 😉20160705_191610_1 boeken voor op vakantie voor mij en de kids
  • Mijn zwarte breiwerkje is nog altijd onaf en ik heb nog geen nieuw haakwerk onderhanden maar wel het voornemen om nog zo’n deken te maken.
  • Uiteraard heb ik weer een massa foto’s gemaakt. De software om fotoboeken te maken staat weer op de computer. Deze is nu ook over op Windows 10 maar ik moet nog wel wat uitzoeken over allerlei accounts en programma’s om het beter te laten functioneren. Liefst zou ik alles bij het oude laten – zoals iedereen – maar je moet gewoon meegaan met de tijd want dat houdt je jong. Ik ben echt van plan om weer fotoboeken te maken, nu nog echt doen
  • ……………

Zo en met dit mooie gedicht van Feetje die me vaak inspireert ga ik het tweede deel van mijn ‘break’ in. Nog een maand ongeveer wil ik mezelf koest houden op blog, Twitter en Facebook. Je merkt wel wanneer ik weer om de hoek kom kijken…..

13680600_1209936022379628_6033419128207632822_n feetje gedicht genieten

»

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Schitterend Schotland, staat al lang op ons lijstje en we gaan er geraken.
    Even geen wifi op vakantie vinden we heerlijk, want soms wordt het teveel!

  2. Rob Alberts schreef:

    Weer bij gelezen.

    Van Schotland heb ik indertijd ook genoten.

    Zonnige groet,

Geef een reactie

