t-shirt slow runners makefast runners look good

leuk shirt op intenet gezien

Als ik mijn hardlooplogboek zo doorlees dan zie ik dat het een raar loopjaar is. Deze zomer al helemaal.

Sinds de halve marathon in Hoogvliet eind juni deed ik kalm aan i.v.m. een zere linkerbil en hamstring. Ik liep in de hele maand juli minder dan 50 kilometer. Voor het eerst liet ik tijdens een vakantie mijn hardloopschoenen thuis in de hoop de blessure te laten genezen door wandelen en fietsen. Eind juli begon ik met 3 km herstelloop. Eind van deze maand staat de teller op een kleine 130 km. In 2013 (voor alle operatiegedoe) was dat de laagste km-stand van de maand. In 2016 ben ik blij als ik het als maandgemiddelde haal.

20160826_115311Maar met zeuren kom je nergens, wel door die ene voet voor de andere te zetten. Toch heb ik wel even de sportfysio geraadpleegd of het nou wel wijs was dat ik weer begonnen was met hardlopen terwijl ik nog steeds pijn had. Die vond dat ik het juist slim had aangepakt. Ik had dus 3 weken niet hardgelopen en was daarna kalm aan begonnen. Vooral de eerste 3-5 km waren pijnlijk maar dan liep ik de pijn er eigenlijk uit. Als ik dan toch weer pijn onderweg kreeg ging ik een steeds een stukje wandelen tot het weer zo’n beetje ging. Hij zei dat ik dus ‘op geleide van pijn’ had gelopen en dat dit bij deze blessure verstandig was.

Verder zei hij dat  je naarmate je ouder wordt toch wel blessuregevoeliger wordt. Mijn trainingsopbouw is de laatste twee jaar natuurlijk niet optimaal geweest door de operatie-onderbrekingen. Ik kreeg een paar speciale oefeningetjes mee voor bij de warming up en cooling down. Zijn advies was verder om de fitness weer op te pakken maar dan met veel herhalingen en lichte belasting. Yoga mocht ik ook weer doen maar dan heel rustig op eigen tempo en geen groepsles waarin ik me zou kunnen forceren. Pas als de pijn helemaal weg was bij het rennen kan ik weer echt aan de bak. Ik heb wat selfies  van de oefeningen gemaakt, want misschien hebben jullie er ook nog wat aan. Voor alles geldt ca. 20 herhalingen per kant, maar dat lukt niet meteen natuurlijk.

Bij de warming up:

 

  • Op je blote voeten rechtop gaan staan en dan je been schuin naar achter zwaaien
  • Op je blote voeten met een knie omhoog gaan staan en dan je onderbeen omhoog

Bij de cooling down:

  • Ruglig met een been in hoek van 90• vasthouden aan de achterkant, andere voet op gehoekte knie en voorzichtig tegelijkertijd tegen knie duwen en aan achterbeen trekken
  • Ruglig met knie zo ver mogelijk op de borst, andere been uitstrekken en vasthouden

20160826_115930

  • Buiklig, buikspieren aanspannen, been gestrekt heffen (tenen van je af

Het vraagt een beetje discipline om deze oefeningen te doen want ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit zoveel warming up doe, maar wel altijd trouw stretch. De foto’s zijn ook een handige reminder voor mezelf.

Verder nog 2 tips erachter aan…..

In mijn compressiesokken (gebruik ik vooral als ik niet zo goed getraind ben op langere duurlopen) zaten flinke gaten bij de tenen. Ik knipte ze af bij de voet op de plaats waar je ziet dat het breisel verandert. De hak zit er dus nog aan.Daarvan knip je een klein stukje af zodat je een tube krijgt. Ik werkte ze af met een lockmachine maar met een grote zigzagsteek gaat het ook. Doordat je ze iets langer laat kruipen ze niet op. Als je ze in je sokken draagt zie je niks van de rand.
20160828_105424_1
Dit zijn eigenlijk twee tips tegelijk. Ik draag nl. vrijwel altijd bijpassende oorbellen. Bij het vervoer in mijn sporttas raak ik ze nogal eens kwijt, ook al heb ik ze in aparte doosjes, zakjes etc. gestopt. Tegenwoordig doe ik de oorbellen op de heenweg door de gaatjes van mijn horloge dat ik na afloop draag. En de gedragen oorbellen doe ik door mijn Garmin horloge en schuif het bandje er helemaal tegenaan.

Het bandje van mijn ouderwetse Garmin Forerunner 310XT is nog prima maar het lipje was gebroken waardoor het bandje uitstak. Omdat ik geen € 26,– overhad voor een hele nieuwe band heb ik het lipje met 2 strookjes duct tape geplakt. Het horloge kan nu niet meer losschieten en ik kan nog even door sparen voor de vervanging van deze kilometervreter. Mijn eerste geregistreerde km met dit horloge dateert van november 2011 onderweg naar mijn eerste marathon, maar omdat ik een paar keer een harde reset heb moeten geven is het totale aantal kilometers niet meer correct. Ik ben nog steeds erg tevreden over deze ‘koelkast’ onder de hardloophorloges en gelukkig zorgt Garmin nog steeds voor een update van de software. Afijn mijn tip is dus omdat bandje heel simpel te plakken met duct tape.

De afgelopen tijd deed ik mee aan een evenement en een wedstrijd:

  • Zeeuwse trainingsloop van Vrouwenpolder naar Zoutelande 23 km
  • Van Herpenloop 2,75 km en prestatieloop

De Zeeuwse trainingsloop werd al voor de achtste maal 20160821_110518georganiseerd door Jacqueline oftewel Curly. Zij huurt een bus om een groep lopers die zich aanmelden vanuit de finishplaats van de kustmarathon naar Vrouwenpolder te brengen, regelt een doucheplek een verzorgingspost en een leuke locatie om na te praten/te eten na afloop. Ieder jaar lukt het weer om de bus flink vol te krijgen met lopers. Omdat we elkaar niet (goed) kennen trekken we het afgesproken kleur shirt aan. Dit jaar was de groene versie. Ik deed eerder meer aan de rode en oranje editie. Dit jaar was Jacqueline zelf geblesseerd maar dit weerhield haar niet om ons op de mtb te begeleiden. Ik hoop dat ze gauw zelf weer lekker kan rennen.

De traditie start met een groepsfoto van de hele ploeg. De foto’s met een* zijn van Running Ronald, Maurice en Fabiola , waarvoor hartelijk dank!

14095748_860198080778523_220250213661462985_n

*

  *

Het was de bedoeling om bij elkaar te blijven maar het tempoverschil was te groot. Bovendien stond er een fikse windkracht 6 die ca. 15 km lang tegen ons aan blies, dus de animo om een extra lusje te lopen om achterblijvers op te halen was wat minder groot als anders, maar hartelijk dank voor degenen die dat wel deden. Uiteraard liep ik in de achterhoede omdat ik kalm aan wilde doen i.v.m. mijn blessure maar ook omdat ik nog lang niet terug ben op mijn vroegere niveau.

DSCN8892a

*

Na 10 km werden we in Domburg opgewacht door triathlonner Günter en Fabiola Gies met een door GieSom.com gesponsorde vijf-sterren verzorgingspost maar gelukkig ging het zo goed dat ik hier niet hoefde uit te stappen.

Ik had aanspraak aan iemand die het ook kalm aan deed a.g.v. een griepje en al keuvelend tikten we de kilometers weg. Een stuk voor Westkapelle 20160821_125709sloeg ze af om met de auto naar huis te gaan omdat het voor haar die dag genoeg geweest was. We zijn wel hardlopers maar geen doodlopers tenslotte. Ondanks dat het hardlopen niet letterlijk hard ging had ik toch heel erg naar mijn zin. We kregen twee kleine buitjes onderweg maar verder was het een prachtige dag om te rennen. Voor mij is het uitzicht op zee, strand, duinen en zeeschepen een welkome afwisseling want dat heb ik in Barendrecht niet. Het ging ook verder goed mijn blessure zo lang ik de steile topjes van de duinen ging wandelen en niet door het losse zand rende maar over de planken of het harde strand. Het tij zat mee want het was laagwater met een groot stuk hard strand.

Ik heb geen moment getwijfeld om het laatste stuk af te steken maar ik was wel weer bijna verkeerd gelopen. Wel was het lekker dat ik eindelijk de wind in de rug kreeg. Iets meer dan 3 volle uren had ik nodig om 23 km van dit parcours af te leggen.De anderen waren al lang binnen maar waren gezellig blijven wachten op de laatste lopers onder het genot van een ijsje.

14034797_517324265130589_556854620505963805_n

*

20160821_144113Daar hoefde ik ook niet lang over na te denken. De rest van de rij in de winkel wel dus ik was gelijk aan de beurt. Tjonge wat smaakte dat welverdiend.

Na afloop had Jacqueline douches en een restaurant geregeld. Het was weer allemaal tiptop voor elkaar. Voor volgend jaar is de roze editie (evt. zwart voor mannen) van deze Zeeuwse trainingsloop reeds aangekondigd. Ik kan het je van harte aanbevelen.

20160828_134856_1

Twee dagen geleden deed ik mee met de Van Herpenloop van de SVR oftewel de SchaatsVereniging Rotterdam waar manlief al jaren lid van is. Behalve schaatstraingen kun je er ook – ’s zomers – ook fiets- skatetraingen volgen. Het was al weer 4 jaar gelden dat deze wedstrijd werd georganiseerd. In 2010, 2011 en 2012 was ik daar ook van de partij. Het parcours is een aantal rondjes in het Kralingse bos. De afstand zou 2,75 km moeten bedragen maar dat wil nog wel eens verschillen. Het aantal deelnemers bleef onder de twintig en wij senioren moesten tegen de junioren en de pupillen. Eerst was er het omstrikken van het katoenen wedstrijdnummer. Waar vind je nog zoiets? Na afloop van de wedstrijd worden ze gewassen hoor. Daarna de gezamenlijke wandeling naar het Kralingse bos waar we eerst een rondje inliepen om het parcours te verkennen.

IMG-20160828-WA0001

foto van Ed

Er stond die dag ook helaas weer een flink windje waardoor ik gelijk al buiten adem was. Het eerste rondje kon ik van de dames nog bijhouden maar al snel verdwenen die uit zicht en werd ik gelapt door de junioren, zoals je hier op de foto ziet aankomen. Ik klokte een tijd van 0:16:02 over 2,67 km en dat is precies 10 km/u of 6 min/km.

IMG-20160828-WA0004

foto Ed

Na een korte pauze werd de prestatieloop – die iets langer parcours kent – gestart. Door een wijziging van de paden in het Kralingse bos kon die niet meer precies dezelfde afstand bedragen als vroeger. Voorheen was het 5,4 km en nu 4,75 km. Het eerste rondje zouden we gezamenlijk doen maar dat kon ik al niet bijbenen. Ik besloot gewoon mijn eigen tempo te houden, ook toen manlief zo aardig was om zich in de volgende ronde terug te laten zakken om gezellig samen te lopen. Door de wind kon ik geen woord uitbrengen dus ik maande hem vooral zijn eigen tempo aan te houden. Ik eindigde ook bij dit evenement als laatste en klokte 0:28:33 op 4,63 km oftewel  9,73 km/u of 6:09 min/km.

Ik probeer me niks aan te trekken van het feit dat ik steeds de laatste ben. Tenslotte moet iemand dat zijn. Bovendien rende ik onderweg langs een man die flink zat te roken op een bankje en ik dacht dat ik die in ieder geval had verslagen.

planken.jpg

gezien op Facebook ergens

Donderdag begint de nieuwe maand september en dan train ik rustig verder, maar ik voeg wel deze plankchallenge eraan toe. Op Facebook heb ik Paula IJzerman van Iron Feet  al   bereid gevonden om met me mee te doen. Doen jullie ook wel eens mee aan een challenge? Heb je zin om mee te doen met deze? Lees over het nut van ‘planken’ hier de achtergrondinfo. Zelf ga ik deze richtlijnen van Runnersworld volgen en ook de zijwaartse plank uitvoeren. Ik weet nog niet of ik het iedere dag ergens ga posten maar na iedere 10 dagen geef ik in ieder geval een update.

 

 

 

 

»

  1. Ruud schreef:

    Toch weer lekker bezig Dorothé, en altijd weer leuk de Zeeuwse Trainingsloop met veel loopvriendjes/innetjes. Moet ik nog steeds eens doen, maar blijft zo’n end weg hé.
    Dat planken doe ik ook, maar niet consequent genoeg. Best lastig om daar tijd voor vrij te maken (lees; vergeet het te vaak)….
    Maak er een mooie september van!
    Greetz
    Ruud

  2. earlyupandrunning schreef:

    Wauw! Aardig wat kilometers in de benen zeg!

    Ik ben eens begonnen met een plank challenge … Maar heb ‘em nier afgemaakt.

    Jij veel succes ermee! En veel looplezier gewend in september.

    Groetjes
    Kim

Geef een reactie

