planken

Het is nu 8 september, de eerste week zit erop Ja ja op het einde van het vorige blog stond deze foto ook en ik ben inderdaad vol goede moed begonnen met 20 seconden. Ik post dagelijks op Facebook bij hardloopvriendin Paula of het gelukt is. Hier een samenvatting die eigenlijk voor zich spreekt.

plankchallenge-dag-1-3plankchallenge-dag-4-8

Het mooie van zo’n challenge is dat je je niet wil laten kennen en toch probeert de opgegeven seconden te blijven staan. Het is ook een makkelijke reminder om te tellen: dag 1 is  op de eerste, dag 7 op de zevende van de maand. Ik weet nu dat ik het iedere dag even moet doen. Het kost me nu nog geen 5 minuten, maar dat verandert dus gaandeweg.

Uit mijn opmerkingen kun je lezen dat het nog niet van een leien dakje gaat en dat ik de opbouw en het aantal seconden nogal eens vergeet. Ik was zomaar vergeten dat eergisteren een rustdag was.

De ‘zijwaartse plank’ gaat heel moeilijk, maar ik ontdekte dat ik met uitgestrekte arm het beter gaat. Ook helpt het om de onderarm een beetje uit te draaien in plaats van haaks op je plank te houden. Verder begin ik nu ook met de plank die voor mij het moeilijkste is (links zijwaarts) dan heb ik daarvoor de meeste power mentaal en fysiek. Ik kan niet planken direct na het hardlopen. ’s Ochtends planken gaat beter dan later op de dag. Ik doe het met willekeurige kleding en schoeisel aan. Op mijn blote voeten glij ik weg.

De ‘full plank’ oftewel die op mijn handen vind ik het gemakkelijkste vol te houden. Op de foto zie ik dat ik mijn hoofd nog iets beter in lijn moet strekken.

Ik gebruikte de laatste keer een eierwekker om af te tellen die buiten zicht lag en dat ging makkelijker dan mijn mobiele telefoon (daar maakte ik de foto mee 😉 )of Garmin onder mijn neus. Het lijkt of de seconden sneller gaan als je ze niet ziet.

 

De opbouw is in het begin wel goed te doen, maar de leercurve van de volgende weken is veel steiler (zie links naast de foto het aantal seconden) dus ik loop nu 5 tellen voor op het schema maar dat zal nog wel veranderen.

Maar het belangrijkste is dat ik nu al – na één week – voel dat ik rechter loop en zit. Ik voel me ook iets strakker in mijn vel. Ik heb mij taille- en heupomvang gemeten vandaag en dat was 88 en 108 cm ;-(. Ik hoop daar ook nog een positief resultaat te bereiken en mijn taille van vroeger (79 in 2009 en 81 cm in 2012) weer terug te krijgen. Ik weet die maten zo goed omdat ik nog matenlijstjes heb van mijn op maat getekende patronen van mijn opleiding bij de Modevakschool.

Op naar de volgende 22 dagen…… ik weet niet of ik het ga halen, maar iedere dag is er eentje…..

De achtergrondinfo over ‘planken’ staat hier en hier.

Vraagje voor de hardlopers onder ons…. wat doen jullie aan oefeningen en voor de anderen… doen jullie wat aan gymnastiek of fysio om het lijf goed te laten functioneren?

 

 

»

  1. kliefje schreef:

    Wow, die eerste twee foto’s.. Ik was al afgebroken!
    Succes verder met je uitdaging. Als iemand zich vast kan bijten in iets en het tot een succes kan maken, ben jij het wel.

Geef een reactie

