20160911_103134_1

Half elf is best vroeg om aan de drank te beginnen, maar het valt mee hoor, ik drink hier alcoholvrije wijn voor de start van de Leontien Ladiesrun op het gezellige Maltaplein in Nesselande/Rotterdam. Het is roze wat de klok slaat om me heen zoals dat hoort bij een echte ladiesrun en daarom heb ik lekker puh… een geel shirt aangetrokken.

Een ladiesrun kenmerkt zich vooral door gezelligheid en samen op stap. De ladiesrun is het kleine zusje van de ladiesride van Leontien Zijlaarts-van Moorsel. De ride bestaat al meer dan 10 jaar en de run is er sinds 2012. Destijds was er alleen de 7,5 km en die heb ik toen gedaan (zie dit blog). Het is allemaal uitstekend geregeld bij deze run met een echt toiletgebouw i.p.v. dixies, een karretje voor verse koffie en er zijn veel gekkigheden zoals deze heren die samen met een paar dames als team meerenden.

De route is een eenvoudig rondje rondom de Zevenhuizerplas. Manlief woonde vroeger op een steenworp afstand daarvan in Zevenkamp dus ik ken de omgeving wel van wandelingen. Schaatsen kun je er niet op want hij vriest nooit dicht omdat hij zo diep is.

20160911_113027_1

20160911_125149_1Na een uitgebreid verhaal van een wedstrijdleider in een prachtig roze pak komt Leontien samen met een meisje dat haar eetprobleem (anorexia) onder controle heeft naar de start. Zij zal samen met haar de kortere afstand van 6,5 km afleggen. Lees meer over de inzet van Leontien op dit gebied hier. Alle fietsers zijn al weg. Daarna mogen de 10 km wedstrijd loopsters – me included – gevolgd door de loopsters die de 10 en 6,5 prestatieloop rennen. Het is ondertussen bijna 12:00 uur geworden en het zonnetje staat al weer hoog aan de hemel als het startschot klink.

leontiens-ladiesrun-tempoHet eerste stuk gaat nog een beetje beschut onder de bomen maar aan de noordrand van de plas is het bakken in de zon. Ik loop de eerste kilometers zowaar in een  aardig tempo (5:35 min/km) maar ik wandel bij de drankpost kort voor de 5 km omdat het zo heet is. We krijgen een hele fles water met de dop er nog op en al rennend is dat lastig. De hoeveelheid is teveel om op te drinken maar ik giet er flink wat van op mijn hoofd om wat af te koelen. Daarna denk ik dat ik in hetzelfde tempo doorren maar dat valt toch een beetje tegen achteraf gezien. Wel haal ik nu diverse dames in die aan het wandelen zijn geslagen terwijl in het begin iedereen mij voorbij liep. Aan de hoek van de plas als je de finish al weer ziet liggen moeten wij nog even een extra stukje doen. Je loopt daar de snellere loopsters tegemoet en dat vind ik altijd een beetje frustrerend. Het keren op dezelfde weg vind ik ook remmend werken maar ik kan toch wel weer een beetje versnellen en ik finish in 0:58:13 bruto en 0:58:06 netto als 29e dame en 4e van de categorie 50+. Daar waren er maar vijf van. Er waren maar twee oudere dames, een 55+ en een 60+. Aangezien ik in oktober ook 55 word vind ik dat ik het nog niet zo slecht gedaan heb. Bovendien is het weer ietsjespietje sneller als in Rozenburg voor de zomer.

finish-leontiens-ladiesrun

leontien-ladiesrun-uitslag

Na een klein stukje lopen stonden de vrijwilligsters met bidons met water en werd me de medaille omgehangen met een felicitatie erbij. Zo persoonlijk en welgemeend heb ik nog niet eerder een medaille gekregen. Na een beetje rekken en strekken ging ik nog even terug naar dat gezellige Maltaplein om nog wat van die hapjes en drankjes te scoren en om de goodiebag op te halen. Ik zag Leontien nog druk in gesprek met dat meisje waarmee ze gelopen had en besloot haar niet lastig te vallen voor een foto en liep door, maar toen ik even later terugliep met  een welverdiend ijsje ging ze met allerlei mensen op de foto. Ik vroeg of ik er ook een mocht maken en ze zei gelijk… maar jij moet er ook op hoor en zo geschiedde:

20160911_131931_1

Verder is er nog een speciale foto gemaakt bij een stand voor hulp in de huishouding…. Ze hadden daar een geweldige bink uitgenodigd die achter de strijkplank met allerlei dames op de foto ging. Voor de wedstrijd was het daar reuzedruk maar toen ik er na afloop nietsvermoedend langsliep werd ik ook uitgenodigd voor een foto en daar zeg je ook geen nee tegen toch?

Het kostte nog we enige moeite om van Rotterdam weer in Barendrecht te komen door wegwerkzaamheden op de Van Brienenoordbrug maar toen ik eenmaal thuis was werd ik nog een laatste keer verrast 20160913_134011door deze ladiesrun. In die goodiebag zaten nl. allemaal leuke dingen zoals proefmonsters van sportherstel-voeding, gel voor spierbehandeling, nootjes en ook nog een flesje nagellak in een voor mij nogal heftige kleur. Ik wilde hem eerst weggeven maar ik vond dat ik niet zo suf moest zijn en het gewoon maar eens moest proberen. Tenslotte heb ik momenteel al mijn teennagels en dat is wel eens anders geweest. Al met al was het een hele leuke run niet alleen om hard te lopen maar ook om wat er allemaal omheen was terwijl het tegelijkertijd geen massale happening was. Een soort huishoudbeurssfeer gecombineerd met een hardloopwedstrijd en een dag uit de fietsvierdaagse als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik denk dat hij volgend jaar weer is en als insidertip kan ik je nog vertellen dat het bij vroege inschrijving ook helemaal niet duur, dus als het je aanspreekt…..

Verder vind ik de nieuwsbrief die door het kledingmerk Leontien wordt gestuurd erg leuk klik. Informatief en vooral gericht op dames natuurlijk maar dat hoeft niet verkeerd te zijn toch of vinden jullie van wel? Maar ik haalde er bijv. deze oefeningen uit klik om eenvoudig thuis te doen.

 Hebben jullie wel eens een ladiesrun gedaan of de huishoudbeurs o.i.d.? En beviel het? Ook van heren wil ik wel weten wat ze ervan vinden trouwens.

leontiens-ladiesrun-parcours-en-rondetijden

NB
Vandaag kreeg ik een berichtje van WordPress mijn bloghost dat mijn blog precies 5 jaar bestaat. Deze blog over de ladiesrun was blognr. 407 alweer

 

 

»

  1. Ada schreef:

    Je hebt het weer TOP gedaan, leuk om je verhaal weer te lezen.
    Het blijft een leuk evenement en als je dan ook nog zo leuk word ontvangen en een leuk kadootje meekrijgt nodigt dat vast uit voor de volgende keer.
    En de kleur lak staat je heel leuk hoor !
    Fijn weekend !
    Groet,
    Ada

  2. Oh, oh, je eerste zin… ik moest denken aan de colorrun vorig jaar, toen mijn vriendin en ik met een glas Vodka in het startvak stonden. We hebben er zo om moeten lachen. Het zijn wel leuke loopjes hoor. Ik heb een keer eerder meegedaan aan de ladiesrun in Rotterdam, en ook een keer een nightrun en een cityrun in antwerpen. Qua sfeer net zo gezellig denk ik.
    De huishoudbeurs sla ik over. Ik maakte één keer de fout om naar een zwangerschapsbeurs of een babybeurs ofzo te gaan. Was niet voor herhaling vatbaar.

  3. Veronique Hermans schreef:

    Wel wat laat gelezen maar je hebt het weer geweldig gedaan. Mooie foto’s. Veel succes met je volgende loop.

Geef een reactie

