Soms pakt een training heel anders uit.

Vanochtend maakte ik mijn trainingsschema voor mijn komende marathondoel in december. Afgelopen week had ik lekker getraind. Vorige zondag liep ik dik 16 km off the road door de Grienden en achter de Golfbaan. Op maandag deed ik een klein circuitje in de sportschool. Samen met Monique liep ik dinsdag zo heuvelachtig mogelijk als dat in de buurt van Barendrecht kan. We deden een paar keer de hellinkjes over de ‘netkous‘ en vervolgend onze weg over de geluidswal en tikten bijna 14 km af.

14435025_874451265988561_7202707028597059050_o RCC30 Bas van Binnedijk outdoor valley run.jpg

Op woensdag was het tijd voor een funloopje in Bergschenhoek. Daar had de Rotterdam Running Crew een trailloopje georganiseerd over het MTB parcours bij Outdoor Valley. Met maar liefst 5 buurvrouwen uit de straat en nog een vriendin stonden we aan de start van dit #RRC30 event oftewel de Outdoor Valley Run. Pauline en ik zouden de 9 km doen en de rest de 6 km. Ik maakte me een beetje zorgen over mezelf omdat ik de norm ‘makkelijk 10 km/uur lopen’ niet haal en over een paar buurvrouwen die meestal niet zo lang/ver en zeker geen trails lopen. Het kwam allemaal goed gelukkig. Ik kon zeker de eerste 5 km goed meekomen, zelfs omhoog maar toen moest ik nodig de bosjes in en dat gaf wat stress. Daarna volgden ook wat steilere klimmetjes en daarvoor heb je toch echt een goedwerkende neus en een niet geblesseerde bilspier voor nodig dus daar wandelde ik rustig omhoog. Naar beneden ging ik lekker hard en had dankzij mijn ‘Ascics Trail Gel-Fuji Trainer 2’-schoenen een uitstekende grip op de korrelige droge ondergrond. Pauline was me ver vooruit maar bleef op het uitkijkpunt op me wachten. Later ontmoetten we twee van onze buufs weer bij de houten wiebelbrug die we nog over moesten naar de finish en de laatste buuf met vriendin troffen we aan bij de Red Bull stand. Tjonge wat een vies spul is dat maar ik knapte er wel van op.

De foto is van Bas Binnendijk (ik sta in het midden bij de boom met groen shirt) en het filmpje is van Chris Bonis dat moet je echt even bekijken om de sfeer te proeven klik.

20160923_163210_1Op donderdag nam ik qua sport een rustdag maar er waren genoeg andere zaken om te doen zodat het toch weer een drukke dag was. Op vrijdag zat ik in lastig parket zonder auto omdat manlief een fietstour van 110 km had met Rijkswaterstaat. Er zouden schilders zijn maar dat ging niet door etc. Ik voelde me in de war en doodmoe en dook nog een uurtje terug in mijn bed. Daarna liep ik een kort rondje van 5 km voordat ik middelste (nog steeds in het gips a.g.v. een gebroken enkelgewricht) samen met een van die geweldige buufs van school kon halen. Ondertussen kreeg ik een apje van buuf Pauline of ik nog ging lopen en aldus liep ik met haar later nog een rondje van 9,5 km, zodat het dagtotaal op 14,5 km stond.

Op zaterdag sliep ik lang uit,  deed wat huishoudelijke klussen en fietste met manlief ontspannen naar een terrasje en terug (28 km maar er wel met veel wind). En vandaag sliep ik ook lang uit. Maar liefst 10 hele uren lag ik in mijn bed. Na het ontbijt maakte ik mijn globale trainingsschema voor de marathonduurlopen tot die van Spijkenisse op 18 december. Ik zou vandaag 21 km ‘moeten doen en dat paste prima na de 16 van vorige week dacht ik …….

Het zonnetje scheen vrolijk en ik rende rustig over de Avenue Carnisse naar Rotterdam Zuid. Ik liep zoveel mogelijk in de schaduw want het was best nog warm. Met een bocht terug over de A15 omhoog en gelijk rechtsaf omhoog de geluidswal op ging allemaal zonder problemen. Ik nam wat drinken op 6 km en dook even weg voor een plasstop en vervolgde mijn weg richting Bakkersdijk en Middeldijk… no problem. Daarna langs het winkelcentrum en de ‘hobbelbrug’ en links tot aan de hockeyvelden, vervolgens omhoog de dijk op naar de Jan Gerritse polder. En daar begon het vlak na het trapje…. ik voelde me niet goed en dronk wat maar het lukte me niet om weer te starten met lopen. Het was net of mijn batterij leeg was. Ik wandelde verder en nam mijn noodvoorraad (knijpfruit appelmoes/banaan) en dronk nog wat, maar ik kon niet meer starten met hardlopen. Bij de Koedood staat op zonnige dagen een ijscokar en ik dacht dat ik daar dan maar wat moest nemen, maar toen ik daar was stond het me tegen en wandelde ik door.

rare-training-21-km

De dijk af rende ik ineens weer alsof er niks aan de hand was. Het weer was ondertussen iets minder zonnig geworden en het windje en de schaduw maakten dat ik me wel weer lekker voelde. Aan het eind van die weg ga je licht omhoog voor je bij de rivier komt en daar viel ineens weer mijn ‘stroom’ uit en moest ik opnieuw wandelen. Ik ging door tot langs de Golfbaan en vroeg een paar rustende fietsers om snoepjes/druivensuiker maar niemand had iets. Omdat ik me tijdens het wandelen verder prima voelde besloot ik gewoon verder te gaan om de afstand in ieder geval vandaag in de benen te hebben. Ik had ook mijn mobiel bij me voor noodgevallen. Dus linksaf na de Golfbaan maar op de Schenkelse dijk weer hetzelfde verhaal. Ik belde manlief  om hem te informeren want ik zou veel langer onderweg zijn dan normaal. Daarbij ging ook wat mis in de communicatie (later zou blijken dat ik het verkeerd had verstaan/begrepen) en daarvan kreeg ik mentaal ook nog een optater. Nog een paar keer deed ik pogingen om te rennen. Het gekke was dat ik gewoon de op- en afritten kon rennen zoals ik normaal ook doe maar dat op een vlak stuk ineens gewoon mijn batterij ineens weer leeg was en ik weer moest wandelen. Ik rende ook heel langzaam. Ik zag 7:30 min/km op mijn Garmin. Uiteindelijk besloot ik helemaal niet meer te rennen om in ieder geval wandelend thuis te kunnen komen.

Thuis at ik gelijk flink wat zoets en dronk koffie, daarna wat salade, veel drinken en nog meer koffie. Ik ging lekker in bad met een boek en langzaam kwam ik weer bij bloed. Het leek me niet slim om nu de plankchallenge vandaag te doen. Dat komt morgen wel weer.

Raar hè? Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? Ik vind het zo gek dat ik het juist krijg nadat ik 2 dagen zoveel heb geslapen.

(Nee ik ga morgen niet gelijk naar de dokter – daar was ik 16/9 al en ik heb ijzertabletten gekregen voor een hb dat aan de lage kant is – maar doe het een paar dagen kalm aan).

»

  1. Jacqueline schreef:

    Vreemd. Zelf heb ik dit (nog) nooit ervaren. Heb dus geen tips voor je.

  2. Jannet schreef:

    Ik zou me er niet te veel zorgen om maken en het op een slechte dag houden. Volgende keer misschien voor de zekerheid niet te ver van huis gaan zodat je evt. snel naar huis kunt gaan.

  3. Ruud schreef:

    Je bent wel lekker bezig met trainingen.
    En ik zou het inderdaad ook op een slechte dag houden en me er verder niet druk om maken. We hebben allemaal wel eens een mindere dag (en soms meer)
    Succes verder op weg naar Spijk

  4. Sportieve dame, zeg 🙂 !!
    Voorbode van griep, misschien? Ik wens het je niet toe, maar als ik zo’n gevoel krijg gebeurt het wel vaker dat iets op komst is…
    Succes!

Geef een reactie

