zin_van_het_leven_loesje

gevonden op het www

Ja natuurlijk apen we elkaar een beetje na in blogland. Deze lijst kwam ik tegen op de blog van Kliefje. Zij had van mij onlangs een blogstokje overgenomen en nu aan de vooravond van mijn verjaardag wil ik nog wel even op de filosofische toer. Van origine komt de tag ‘Questions of life’ van Xaviera van Soulheartedly ergens uit 2014 maar haar blog bestaat niet meer. Leuk dat zoiets zo lang stof tot nadenken/bloggen kan geven.

011c7fe389f02362872e943d8bd13d97b530451eb4_1

Welke herinnering van het afgelopen jaar geeft de grootste glimlach opje gezicht?
De allergrootste glimlach zat een hele dag op mijn gezicht geplakt toen we afgelopen juni met een aantal familieleden aan boord gingen van het zeilschip “Alida” voorheen de “Gerda” oftewel het schip dat van mijn opa en oma is geweest en waar ik nog op ben geboren. Ik vond het geweldig dat ik het gedurfd heb om contact te leggen met de nieuwe schipper om mijn wens te uiten. Ik vond het geweldig om met zo’n zeilschip te varen met heerlijk weer op de Waddenzee. Meer dan 100 jaar bestaat dat schip en als de klinknagels ervan konden praten wat zouden die dan allemaal te vertellen hebben. Ook al waren mijn stuurmanskunsten een beetje roestig, toch voelde ik dat het varen en het water nog wel degelijk in mijn bloed zit. Het hele verhaal van die dag kun je in  dit blog lezen

Wat heb je altijd al eens willen doen sinds je kindertijd? Als we de kindertijd rekenen tot en met de middelbare school dan heb ik daar nog een ding op mijn lijstje staan en dat is een bezoek brengen aan de Egyptisch piramides en de Vallei der Koningen. In 1980 stond ik met medeleerlingen urenlang in de rij voor een tentoonstelling met de tombe en over het graf van Toetanchamon. Eenmaal binnen zagen we de pracht en de praal maar ook de hiërogliefen en de symbolen van deze cultuur. Ik was erdoor gefascineerd en wilde alles weten over de goden, de scarabeeën, dat Toetanchamon op zijn 9e farao werd en dat al zijn ondergeschikten ook mee werden begraven. Destijds kon je nog niet even op het www klikken en dus ik las alles wat ik te pakken kon krijgen. Ik heb nog steeds een flink aantal boeken in de kast staan over dit onderwerp en toen ik in 2012 in Berlijn het masker van Nefertete  zag laaide de interesse weer op, maar ik heb er tot nu nog niets mee gedaan. De onrustige situatie in die landen daar weerhoud me. Als ik er ooit heen ga dan wil ik er ook echt alles van weten en dan kun je beter niet met het hele gezin er naartoe gaan.

Wat zou je doen in het leven als er totaal geen beperkingen waren? Hierbij denk ik niet aan geld of gezondheid maar meer aan leeftijd. Als ik dus geen leeftijdsbeperking had dan zou ik zeker zijn gaan studeren (ik wilde destijds geschiedenis doen maar koos voor secretaresse om sneller zelfstandig te zijn en het huis uit te kunnen). Pas toen ik mijn man leerde kennen op mijn 27e begon ik met reizen en skiën. We gaan ieder jaar op vakantie en zoeken altijd een plek waar we nog niet eerder waren. Als ik het opnieuw zou kunnen doen dan zou ik zeker als interrailer op pad zijn gegaan toen ik die leeftijd nog had. Opnieuw gaan studeren kost handen vol geld. De interesse is er nog wel voor maar mijn hersens zijn stoffig en kunnen niet mee zoveel bolwerken. De drive om er iets mee te doen is er ook niet meer. Reizen doen we nog wel maar ik hoef niet meer zo nodig de hele wereld te zien, maar voor Egypte maak ik nog wel een uitzondering.

Wat heb je recentelijk over jezelf geleerd? Vorige week volgde ik een workshop over discipline en wilskracht en daarbij leerden we dat er een dramadriehoek bestaat met een redder, een slachtoffer en een aanklager. De redder maakt zich groter, het slachtoffer maakt zich kleiner en de aanklager is de criticus. Ik leerde mijn beweegredenen onderzoeken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal eens de redder speel om me niet he slachtoffer te voelen en dat ik te schijterig ben om kritiek te geven. Kortom flink wat stof tot nadenken over hoe ik in allerlei situaties handel en reageer.

Als je aan het dagdromen bent, waar gaan die dromen dan over? Ik droom heel vaak over dingen die ik zou willen maken op creatief gebied. Ik laat de lappen stof en de patronen door mijn hoofd dwarrelen en maak er de meest fantastische outfits van, maar in de praktijk maak ik nog geen achtste van wat ik droom. Verder droom ik ook over hardlooptijden die ik zou willen halen. Ik heb een heel lijstje met bovenaan een marathon binnen de vier uur, daarna een halve marathon in een uur en vijftig minuten en een tien kilometer onder de vijftig minuten. Ik droom er vaak over tijdens het rennen maar ondertussen doe ik niets aan snelheidstraining omdat ik het niet leuk vind en omdat het slecht gaat door de gevolgen van de operaties. Ik pas mijn trainingen niet echt aan, dus het zullen wel droomtijden blijven.

Welke verandering wil je het komende jaar het liefste toepassen in je leven? Ik wil leren dankbaarder te zijn en positiever te kijken. Ik ben er al volop mee bezig en jullie?

10514158_828205307204056_4553773280501476032_o

gevonden op het www

»

  1. Wat een leuk blog. Misschien aap ik je nog wel na :-).
    En leuk om te lezen: Jouw dagdromen zijn mijn dagdromen :-).

  2. kliefje schreef:

    Leuke antwoorden ook weer D!
    Enne: van harte gefeliciteerd! *smak* Hoop dat je schandalig verwend wordt.

  3. Gwennie schreef:

    En zo leren we direct weer een heleboel meer over jou! Leuk 🙂

  4. Gwennie schreef:

    O, en…. Proficiat met je verjaardag!! Xx

  5. Menck schreef:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Jij werd wat ouder en ik – middels deze antwoorden – wat wijzer. 😉

Geef een reactie

