quote_your_mind

Nou jullie snappen wel dat het geen gemakkelijk loopje was die 25 trainingskilometers van vandaag. Als je zin hebt in een vrolijk wedstrijdverslag of sowieso eens een blog over een ander onderwerp dan moet je snel swipen want dit wordt een zeurblog van een oud wijf dat nog graag marathons wil kunnen rennen maar het wil eventjes niet zo lukken.

Vorige week zondag op mijn verjaardag liep ik als een zonnetje die 21 km. Vandaag met het zelfde zonnetje liep het niet. Het leek een herhaling van 4 weken geleden toen ik de eerste keer geconfronteerd werd met een training die raar liep.

14670656_889808001119554_3283913318945945677_n

Foto via RCC van Iris-Drooghofland

Begin van de week had ik lekker gelopen en gefitnest. Op woensdag volgde zelfs een tweede training omdat ik die avond meedeed met een loopje van de Rotterdam Running Crew door Vreewijk . Eigenlijk was ik te moe en te gestrest maar ik had me toch laten overhalen door twee loopmaatjes uit de straat. Het waren maar zes kilometers en het was vlakbij en gezellig zoals altijd eigenlijk. (Fisun loopt rechts van mij in trui en Annemarie loopt uit beeld naast de man in het geel).

Op Vrijdag had ik weer zullen rennen maar het is er niet van gekomen omdat ik met mezelf in de knoop zat als gevolg van hormonen, vermoeidheid, verkoudheid, griepspuit, stress etc.  Het was raar voor mij om een training over te slaan maar ik had tenslotte woensdag 2x getraind, dus ik wilde er niet te zwaar aan tillen. Op zaterdag hadden we allerlei regeldingen in huis die mislukten en vandaag had ik weinig zin in die 25 km ook al had ik flink lang geslapen. Manlief had de broodjes gecremeerd in de magnetron dus die heb ik niet gegeten maar twee tosti’s en een gekookt ei en twee mandarijntjes moet  ook genoeg zijn.

20161016_143934_1Nog geen twee kilometer onderweg kreeg ik flink kramp in mijn rechterkuit, dus naar de kant rekken, masseren en doorlopen maar 100 meter verder stond ik weer. Gelukkig werkte het de tweede keer wel maar leuk is anders. De kuit bleef gevoelig tot ik ca. een km of 10 onderweg was. Verder liep ik wel lekker behalve toen ik tot twee keer toe steentjes uit mijn schoen moest halen. Normaal bij een korte training laat ik die wel zitten maar dat doe je niet op lange einden. Eigenlijk ging het lekker tot een kilometertje of 12-15. Ik maakte nog een foto van de zon door de bomen en van het uitzicht op de rivier waar ik altijd erg van kan genieten. Het was ook ongelooflijk mooi weer voor de tijd van het jaar toch.

20161016_144042_1

Op 15 km bij de Golfbaan ging ik even voor een sanitaire stop en nam ik een appelmoesje. Die dingen zijn goedkoper dan sportgelletjes en ik vind ze lekkerder omdat ze minder zoet zijn. Maar twee kilometer verder stond ik ineens stil omdat ik het niet meer opbracht om te rennen. Nou had ik wat inspirerende blogs en qoutes gelezen dus na een korte wandelpauze kon ik mezelf wel mentaal herpakken om weer te gaan rennen. Toch ging het niet lang goed want een kleine twee kilometer later was het weer mis met pijn in mijn bekken en heupen. Afijn even flink dat bovenlijf uitrekken, weer wat eten en drinken en een stukje wandelen. Ondertussen nog een mooie foto gemaakt en toen weer door met rennen.

20161016_152616_1

Gek genoeg gingen die laatste 5 kilometer wel heel behoorlijk. Ik liep de op- en afritten en kon door de kleine pijntjes in linker bilspier en rechter kuit heenlopen. Maar op een moment ging het helemaal mis. Ik dacht ineens aan yoga en dat ik daarmee gestopt was in verband met die bilblessure en over het hervatten die cursus. En toen schoot de kramp toch in mijn rechter bil….. blijkbaar is yoga nog niks voor mij op het moment. Gelukkig trok het al na een minuut wandelen weer weg en kon ik de laatste kilometers afmaken. Om aan de 25 te komen moest ik zelfs nog een extra blokje omlopen terwijl ik al bijna thuis was maar dat heb ik gedaan.

Thuis stortte ik compleet geradbraakt in de leunstoel en kon slecht uit mijn woorden komen. Manlief voorzag me maar van 2 stukken taart tegelijk en na tien minuten trok ik weer bij.

Ik ben trots dat ik toch die 25 km heb volgemaakt maar het baart me ook wel zorgen dat ik nog zo totaal onberekenbaar loop. Ik voel me een oud wijf en loop ook zo, maar ik wil toch nog niet stoppen met de marathontraining. En dat terwijl ik gisteren in De Volkskrant een artikel van Hans Koeleman las waarin stond dat iedereen een marathon kan lopen. En in een artikel op Runnersworld of ProRun over vrouwen, hardlopen en de overgang dat dat prima te doen is allemaal. Nou bij mij niet hoor. Een oplossing heb ik nog niet, jullie? Eerst maar weer eens op tijd naar bed.

 

»

  1. Sabine schreef:

    Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik een hekel begin te krijgen aan al die theorieën van ‘geest over lichaam’. Alsof je lichaam een weerspannig iets is, dat moet worden gedwongen. Of alsof je zwak bent als je iets niet op kan brengen. Waarom moet alles een strijd zijn? Ik zal nooit marathons kunnen lopen – mijn enkels zijn aan gort, ga ik zo’n inspanning leveren, dan kan ik niet meer lopen. Er zijn dus randvoorwaarden voor het bereiken van zaken.

    Jij loopt omdat je je er goed bij voelt, omdat het je geest helpt én je lichaam. Tenminste, als ik je eerdere blogs goed begrepen heb. Je stelde jezelf doelen omdat het je door zware tijden heen trok. Toch? Zou het kunnen zijn dat het doel dat je jezelf nu gesteld hebt – die marathon – niet ‘in sync’ is met wat je eigenlijk nodig hebt?

    • djaktief schreef:

      De tijd zal het leren Sabine. Ik geef voorlopig mijn pogingen om marathonloopster te blijven nog niet op.

      Ik ben het wel met je eens dat er randvoorwaarden zijn.

      Groetjes,

      Dorothé

  2. Hedwig schreef:

    Ik vind het hartstikke tof dat je gewoon doorloopt. Ik heb geen idee hoe de overgang gaat zijn maar ik heb het gevoel dat het hardlopen me erbij gaat helpen… ik hoop dat je gewoon doorgaat. Komt vast goed!

Geef een reactie

