Tja als ik dan even een dagje wat kalmer aan doe  na die val van gisteren dan maar gelijk een verslagje van de andere nieuwe route die ik afgelopen week rende. Het gaat overigens prima met me. Een glaasje Glühwein en een paracetamol hebben voor een goede nachtrust gezorgd. Straks ga ik fietsen en als dat goed gaat morgen weer rennen. Rust roest – leuk voor de vogelbeeelden in de Zuidpolder maar niet voor mij –  en nee ik forceer zo niets.

Afijn eerst maar een plaatje van de route zoals ik die gelopen heb volgens mijn Garmin. Je kunt nl. nergens bordjes vinden met kaartjes of wegwijzers en de satellietfoto’s laten nog de oude situatie zien maar met een beetje klikken op ‘kaart’ en ‘open walk’ wordt het toegankelijker. Via de app Abellife krijg je wel info maar ik vind het niks om buiten meer op mijn telefoon dan naar de omgeving te kijken.

zuidpolder-runningroute

20161024_131656_1Afijn ik begon mijn looproute bij de hobbelbrug aan het eindpunt van tramlijn 25 in Carnisselande. Via het Swifterbandpad (paste niet op de kaart) rende ik naar de hockeyvelden van HCB. Daar loopt een nieuw fietspad langs richting de Oude Maas. Ik wilde nl. zo gauw mogelijk weg van het verkeer rond de A29/Kilweg

20161024_132513_1

fietspad achter HCB

maar liep toch in de herrie omdat ze achter de de velden bezig zijn met het plaatsen van damwand in verband met grondopslag o.i.d. Het fietspad was een praktische maar allesbehalve boeiende aanlooproute naar de Zuidpolder. Pas na het tunneltje tegenover de tweede dijktrap werd het leuk.

Ik was al eens eerder in dit gedeelte van de Zuidpolder maar nu is de begroeiing wat meer voltooid. Verder stond er een van die mooie vogelbeelden (zie foto’s bovenaan). Ik koos voor de rechte weg en sloeg aan het einde rechtsaf. Je komt dan weer bij de drukke verkeersweg maar anders moet je slootje springen want het tussenliggende gebied is in gebruik voor akkerbouw. Het Oude Maaspad zou me weer terugvoeren naar de dijk dus dat liet ik rechts liggen. Ik sloeg pas na 1,5 km af bij de kinderboerderij De Kleine Duiker.

Al gauw was ik voorbij de stallen en liep ik eindelijk middenin de Zuidpolder. Tot nu toe had ik steeds op asfalt gelopen dus ik sloeg het eerste het beste zandpad links in. Dat bracht me toch al gauw weer bij een fietspad waar een grote groep jeugd rende voor waarschijnlijk hun gymles. Ik kon ze niet bijbenen maar ze pauzeerden en ik kreeg een paar duimpjes van ze mee toen ik ze weer inhaalde.  Vlak daarna kwam ik bij een grote plas met een lang vlonder erin. Oh heerlijk om daaroverheen te rennen tussen de vogels door die niet eens schrokken.

20161024_140415_1

20161024_140503_1

In het midden is een verbreding gemaakt op de steiger waar je ook kunt zitten, maar ik wilde rennen vandaag dus ik klauterde de steiger af en kwam bij het hek waarachter de  Schotse Galloway familie zou wonen die onlangs daar was losgelaten. En ja hoor daar zag ik ze al. Omdat je zo’n 25 meter afstand moet houden om ze niet te verschrikken schakelde ik over op wandelen en liep met een grote boog door het gras om ze heen tot ik bij het volgende hek was.

20161024_140930_1

Daarna kon ik kiezen tussen een smal paadje door het riet en opnieuw een steiger en je begrijpt wel dat mijn nieuwsgierigheid me het riet instuurde. Maar het bleek een eilandje en ik kwam weer op hetzelfde plekje uit (op kaartje 1e rondje rechts). Dan maar via de steiger maar dat werd mijn 2e rondje op de kaart dus.

20161024_141356_1

Een beetje teleurgesteld sloeg ik voor de verandering nu eens linksaf over een kleine bruggetje het weiland in. Mijn telefoon was bijna leeg en foto’s kon ik niet meer maken, maar toch volgt er nog een leuk stukje. Ik kon nl. niet goed zien hoe ik verder moest na het weiland. Gelukkig was er nog een wandelaar met een hond in de verte waardoor ik zicht kreeg op het vervolg van het pad. Ik kwam uit op de Ziedewijdse kade  en sloeg rechtsaf richting huis. Rechts van mij was er echter een gek slootjessysteem met bruggetjes aangelegd en daar wilde ik natuurlijk even over. Het was een beetje lastig maar niet echt drassig lopen en het leverde de drietand op het kaart op. Ik vond het erg leuk om te doen.

20161024_133119_1Ondertussen had ik al negen kilometer gerend dus het werd tijd om weer eens op huis aan te gaan. Ik volgde de Ziedewijdsekade en de Achterzeedijk waar ik bij vlakbij de oude Velofabriek (mijn moeder had destijds zo’n wasmachine aan boord) ineens een paal ontdekte met een plaquette die vermelde dat er in 1953 een gat van 60 meter breed in de dijk daar was geslagen en dat ze die binnen twee weken weer dicht hebben gekregen. Als je daarover nadenkt en beseft dat ze in die tijd niet over de apparatuur van nu beschikten dan is het een prestatie van formaat. Ik kon er on line alleen dit filmpje (van Bas Romeijn die nog meer interessante films heeft) over vinden. Zo zie je maar weer dat je je neus buiten de deur moet steken om nieuwe dingen te ontdekken.

Ik rende verder om na de trimbaan weer de dijk over te steken om opnieuw de Zuidpolder in te duiken. Ik koos nu voor het gemaaide pad aan de linkerkant dat tussen het hoge riet doorloopt (erg leuk lopen daar) en kwam uit bij de Kilweg waar ik het andere stuk van het fietspad achter de HCB ontdekte en keerde terug naar het Swifterbandpad en de hobbelbrug. Ik klokte daar tevreden mijn Garmin af op 13,2 km.

hylke-project-stormbaan

De Zuidpolder is via fietspaden etc. makkelijk toegankelijk. Met de auto ga je het beste naar het parkeerterrein nabij de kinderboerderij aan de Barendrechtseweg maar ook naast het tunnelpad is een klein parkeerterrein. Na lang zoeken vond ik op internet dit herziene plan met de volledige beschrijving van paden en waterwegen. Kano’s zijn te huur bij de kinderboerderij, want de Zuidpolder maakt ook deel uit van De Blauwe Verbinding. Ze zijn nu ook bezig met de bouw van een theehuis en de aanleg van een stormbaan. Je kunt er meer over lezen op de 3e pagina van deze PDF van Blik op Barendrecht. Ik volg met interesse wat er zo vlakbij gebeurt maar ook omdat jongste via een technasiumproject nog heeft meegedacht over de brainstorming voor de stormbaan.

Nou genoeg geschreven… hoogtijd mensen om de schoenen eens vies te maken in de voetsporen van de Galloways. Vandaag fiets ik een rondje en als ik die herdenkingspaal tegenkom zal ik hem fotograferen.

20161024_142226_1

Aanvulling:

20161031_165325_1

Laat in de middag fietste ik dus nog een rondje en de fiets trok eigenlijk als vanzelf weer richting Zuidpolder. Hierbij de foto van de bewuste herdenkingspaal en nog een paar stemmige plaatjes van nog meer van die mooie vogelbeelden in de avondzon. Echt een kunstenaar die Leo Heerkens

»

  1. Ada schreef:

    Gelukkig ben je goed weggekomen van je val en geen langdurige schade.
    Het was weer een mooi verhaal met prachtige foto’s !Gelukkig geeft het weer ook nog zijn medewerking, geniet er van !

Geef een reactie

