20160623_075913_1Dit jaar heb ik nog geen enkel blog over tuinieren geschreven, terwijl we er toch wel veel tijd en moeite in hebben gestopt. Waarschijnlijk heeft dit met het tuindrama van dit jaar te maken want de zomer was veel te nat. Het najaar maakte nog wel wat goed. Want zo haalden we onlangs deze vijg van onze boom.

Zoals ieder voorjaar was ik in maart al druk in de weer met het zaaien voor onze moestuin. De moestuinplantjes van AH waren hierbij ook weer een stimulans. Op de blog van Annemiek van Deursen  had ik gezien hoe je wc-rolletjes en plastic melkflessen kon gebruiken om voor te zaaien.Ik volg haar blog al een tijdje en iedere keer leer ik weer nieuwe dingen. Ze is voor mij een soort reminder voor huis- en tuinklussen gelardeerd met recepten, recycletips en levenswijsheid. Ik knipte ook plantenstekers van een melkpak waar ik met permanent marker de soort op schreef.

Eerst zette ik alle zaailingen in de vensterbank voor de keukenramen op het zuiden. Ik gebruik plastic zakjes en folie om het kiemen te bespoedigen. Ik heb gemerkt dat de grond dan minder snel uitdroogt. Ik giet ook geen water maar gebruik de plantensproeier want dit zorgt ervoor dat de aarde vochtig blijft zonder de zaadjes te verzuipen.

Hierna volgt een overzichtje per soort van hoe het verder ging na het uitplanten:

  • De courgettes werden uitgeplant in een tunnel van plastic (gekocht bij de Lidl). Dat was wel lastig water geven maar door de beschutting konden de slakken er niet zo goed bij komen. De planten groeiden vrij goed en kregen vele mooie bloemen maar daar bleef het bij. Ik hielp de natuur een handje door zelf de vrouwelijke bloemen te bevruchten met een kwastje (tip Annemiek) maar uiteindelijk heeft bij ons geen enkele courgette vrucht gedragen dit jaar.
  • Peultjes zetten wij ieder jaar in de tuin omdat ze in de winkel zo prijzig zijn. Sperziebonen vind in niet de moeite want die zijn ’s zomers volop goedkoop verkrijgbaar. Ik had er last van dat de plantjes het te goed deden. Zoals je ziet werd het op de vensterbank in de wc-rolletjes een grote warboel. Daarom heb ik ze uitgeplant in twee grotere potten boven in werkkamer boven. Ook daar tierden ze welig. Ik wilde ze per se niet uitplanten voor IJsheiligen gezien het debacle van vorig jaar . Eenmaal buiten uitgeplant bleek al  gauw dat de dunne steeltjes verwend waren geraakt door het binnenklimaat. Ze werden te nat en in de zon droogden ze weer te hard. We hebben er hooguit een handvol van mogen oogsten.
  • Dit jaar zaaide ik voor het eerst zelf tomaten. Andere jaren kocht ik tomatenplanten bij de kweker. Dit familiebedrijf is een goed adresje. Omdat ik verwacht dat ze de zaden die ze verkopen ook zelf gebruiken had ik veel vertrouwen in het zaaigoed. Maar voordat wij in juli op vakantie gingen had ik nog nauwelijks een tomaat gezien. We konden ze pas oogsten toen het heet werd in het najaar. Toen heb ik er geen foto’s van gemaakt maar we zullen er toch wel een paar kilo van hebben gehad.
  • Nu heb ik tot eind oktober tomaten gehad. Ze werden niet allemaal meer rood, maar daarvoor bestaat een trucje. Leg ze op en onder een krant op een warme en liefst zonnige plek samen met bananen/appels. Binnen een week zagen ze er zo uit. Ik kijk wel iedere dag of er niks rot en draai ze soms een beetje
  • Met de aardbeien waren we dit jaar aan het experimenteren. We hadden alle aardbeiplanten vervangen omdat ze oud waren en vorig jaar weinig vrucht gaven. We kochten twee soorten genomen maar ik ben de namen even vergeten. We hebben ze door elkaar gezet. De ene helft hadden we onder de plastic kas en de andere helft niet. We hadden er weinig verwachtingen over zo’n eerste jaar maar we hebben er toch wel wat afgehaald als we er tenminste op tijd – voor de vogels dus – bij waren. Ook hier was er pas oogst na de zomer.

20160422_115542_1

  • Onze grootste oogst halen we ieder jaar van de kersenboom rechts die hier nog in de bloei staat. Dit jaar zaten en 12 kilo kersen aan en die hebben we weer allemaal verwerkt tot kersenjam. Het jammere is dat ik destijds veel aantekeningen heb gemaakt van de hoeveelheden en tijden omdat ik wilde uitrekenen wat een potje jam uit eigen tuin kost maar ik kan het nergens meer vinden. dit jaar gebruikte ik ook een ander geleermiddel.  Maar volgend jaar groeien ze weer dus dan ga ik in de herkansing. Mijn basisjamrecept vind je hier.
  • De bessenstruiken (drie aalbessen en een kruisbessenstruik) zaten voor het tweede jaar onder een net. De kruisbessen gaven meer oogst dan de aalbessen. De struiken staan ook pas twee jaar op deze plaats. Als ze volgend jaar niet meer vrucht geven dan moeten we er misschien wat aan gaan doen. We hebben dit jaar vrij laat ook een doornloze braam gezet maar die heeft nog geen vrucht gegeven. Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
  • Tja en dan nog zo’n wondertje van moeder natuur: onze vijgenboom. Al vroeg in het jaar loopt hij uit en zitten er vogels in. Hij krijgt prachtige grote bladeren en veel vruchten maar ze werden niet rijp. Ze horen blauw-zwart te worden voor je ze kunt eten. De boom zit nu nog vol. Vandaag haalde manlief er een af en sneed hem open. Het was wel eetbaar maar niet echt zoals het hoort. Eigenlijk staat de boom op de verkeerde plaats maar elders is er geen ruimte en we vinden hem te mooi om hem te ruimen.
  • In de tuin hebben we dit jaar toch wel flink gewerkt. Zo maakte ik alle terrassen schoon met de hogedrukspuit. Een vreselijk karwei altijd omdat onze tuin op het noorden ligt en er veel algvorming is. Eerst haalde ik natuurlijk alle onkruid tussen te tegels uit. Vooral dat Heermoes is vreselijk. Het beste werkt nog schoonmaakazijn op droge dagen en dan na een paar dagen de droge restjes verwijderen, maar daar heb je niet altijd tijd voor. De terrassen heb ik ook allemaal opnieuw ingevoegd met van dat brekerzand.
  • Het tuinhuisje is tijdelijk verplaatst geweest in verband met de komst van de schilders. De inhoud is uitgemest en de buitenkant heb ik opnieuw gebeitst. Hij gaat al meer dan tien jaar mee dus hij had wel een likje kleur verdiend.
  • Verder hebben we stukken van de buxus gerooid om meer doorkijk en ruimte voor de planten in de tuin te krijgen. De Vlinderplant en de doornloze braam gaan het hopelijk zo beter doen.
  • Ook diverse varens zijn verwijderd omdat ze te groot zijn voor onze tuin. We streven ook naar meer groenblijvende planten in de winter.
  • De beplanting bij het achterste terras is vervangen door bodembedekkers omdat je normaal toch niets ziet van de bloemen achter ons tweezitsbankje.

Nou ben ik wel een beetje bijgekletst over de tuin. Doen jullie er veel aan? Ik vind het heel leuk om te doen als ik eenmaal bezig ben en als het lukt, maar ik moet me er wel altijd toe zetten. Als manlief en ik samen aan de slag gaan dan ben ik ook veel gemotiveerder. Wij zijn wel echt heel verschillend qua aanpak. Hij is van ‘lekker laten groeien en kijken wat het wordt’ terwijl ik toch wel wil dat het er een beetje verzorgd en  bij elkaar passend uit ziet. Wat voor tuintypes zijn jullie?

Nog een laatste plaatje van wat ik zie als ik in mijn luie stoel zit….

p1200325_1

 

 

 

»

  1. Monique schreef:

    Hoi Dorothe, ik krijg altijd heleboel verse vijgen van iemand die ze invriest. Ik laat ze ontdooien en maak deze taart:

    http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=234941

    Ik vind m erg lekker grtjs

  2. Veronique Hermans schreef:

    We hebben een grote tuin met een grote vijver. 4x per jaar komt een tuinman voor het grove werk, snoeien, schoffelen. De rest doen we zelf en zijn altijd in de weer. Met vegen, onkruid tussen de tegels verwijderen, gras maaien, vijver schoonhouden en in de herfst al die blaadjes van de terrassen verwijderen. Oeps, best wel veel werk maar in de winter kunnen we uitrusten en genieten van de tuin, want elk seizoen is de tuin schitterend.

  3. earlyupandrunning schreef:

    Mooie tuin hebben jullie! En wat een werk heb je verricht!
    Nu er lekker nog even van genieten.

    Vind dat ook echt leuk, eten uit eigen tuin! Wij hadden volop pruimen dit jaar en ook bramen en aardbeien en tomaten. Leuk om dat te zien groeien, ook voor de kindjes!
    Moet wel eerlijk bekennen dat ik helemaal niks doe in onze tuin, alle credits gaan naar mijn man Paul 😉

    Heerlijk ook die verse vijgen!! Ik maakte er laatst ook nog een lekkere taart mee. Laat maar weten als je het recept wil.

    Fijn weekend!
    Groetjes Kim

    • djaktief schreef:

      Hi Kim,

      Net heel gek een reactie die ik eerder gestuurd heb aan iemand. Ik heb hem maar gauw verwijderd.

      Dank je voor het compliment. Een andere lezeres had ook een vijgentaartrecept, maar ik ben nieuwsgierig. Helaas zijn de vijgen dit jaar niet rijp geworden. De boom staat eigenlijk ook niet genoeg in de zon.

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

