20161027_132733_1Bijna iedereen heeft het druk, of maakt zich druk. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa daarom schrijf ik tegenwoordig toch eigenlijk veel minde blogs als in voorgaande jaren. Ik ben ook kritischer geworden. We delen zoveel op social media en af en toe heb ik genoeg van alle foto’s en updates van alle tentoonstellingen, vakanties, etentjes etc. Boeien wat iedereen meemaakt en deelt, maar andersom geldt dat natuurlijk ook. Verder lees ik tamelijk veel blogs, waardoor ik er al lang achter ben dat ik verbaal duidelijk minder begaafd ben dan vele andere bloggers. Die kunnen het allemaal zo leuk en origineel vertellen. Maar ik ben dol op rare dingen, op avontuur, op ontdekken, op me verbazen en daarom dus toch dit blog.

In Rotterdam heb je het Museum Rotterdam in het Timmerhuis en daar hebben ze regelmatig nieuwe tentoonstellingen. Ik wandelde er binnen en kwam terecht bij ‘de truien van Loes’. Nou heb ik ook een zus met dezelfde naam die van breien houdt maar de Loes van de tentoonstelling had in 50 jaar meer dan 500 truien gebreid want dat was goedkoper dan roken. Die truien zijn nooit gedragen maar door kunstenares en ontwerpster Christien Meindertsma gesorteerd, gefotografeerd en tentoongesteld. Er is ook een boek over verschenen.

20161027_132701_1

Het is geen grote mooie gelikte tentoonstelling maar ik vond het fascinerend dat een doodgewone Rotterdamse uit een zogenoemde achterstandswijk eens in de spotlight wordt gezet met haar talent. Ze verzon zelf allerlei steken die je mooi of niet kunt vinden maar knap is het wel.

Er is een filmpje van gemaakt, een zogenoemde Flashmob. Voor meer wetenswaardig-heden moet je zelf maar eens een kijkje op de tentoonstelling nemen. Hij duurt nog tot februari 2017. Ik heb mijn breipennen weer eens opgezocht. Misschien krijg ik ooit mijn zwarte vestje af.

In het voorbijgaan kwam ik ook nog langs deze panelen van een studente/kunstenares? – stom naam vergeten – die experimenteert met traditionele weefkunst met daarachter Hollandse textiel. In een videofilmpje legde ze uit dat ze door gaten te schuiven in de traditionele stof kon kiezen om meer haar Nederlandse of meer haar oorspronkelijke identiteit te gebruiken. Ik vond dat heel mooi weergegeven. Op de museumsite kon ik er niks over vinden. Er zijn altijd wel van dit soort kleine projecten in het museum die elkaar afwisselen.

Diezelfde dag bracht ik een bezoek aan de Kunsthal in Rotterdam want ik was nieuwsgierig naar de bijzondere foto’s van Peter Lindberg.

Ik had hoge verwachtingen van zijn ‘different vision on fasion photograpy’  ook gezien zijn interviewuitspraak uit 2014: ‘Dit zou de verantwoordelijkheid van hedendaagse fotografen moeten zijn: vrouwen – en uiteindelijk iedereen – te bevrijden van de terreur van jeugd en perfectie’, waarmee hij aangeeft dat er meer is wat een persoon interessant maakt, ongeacht zijn of haar leeftijd, dan normen voor schoonheid en jeugd

20161027_155301_1

De foto’s van Lindberg zijn allemaal heel mooi en beslist ook anders dan de reguliere modefotografie maar persoonlijk heb ik geen enkele oudere of lelijke of afwijkende vrouw tussen de portretten gezien. Eerlijk gezegd zie je louter foto’s van meiden en vrouwen die er in een jute zak nog prachtig uit zouden zien. Ik weet niet of dat een kwestie van karakter is maar het stoorde mij een beetje. Waarschijnlijk ben ik gewoon jaloers  op al die mooie gezichten en figuren.

Zelf kon ik meer genieten van de dansfoto’s die hij maakte van diverse balletuitvoeringen en van de kleding die gebruikt was op een aantal foto’s  zoals je hieronder ziet.

Ook van de industriële achtergronden op de foto’s vind ik vaak mooier/interessanter dan de modellen zelf. Je kunt ook zelf ‘model for a moment’ zijn op dit podium, maar zelf koos ik voor een selfie met een landschapje .

Trek je van mijn ‘kritiek’ niets aan maar kijk vooral naar al die beroemde vrouwen die schitterend door Peter Lindbergh zijn gefotografeerd. Je heb nog februari 2017.

 

»

  1. Veronique Hermans schreef:

    Ik lees je blog altijd met veel plezier en je shrijft zoals je het zegt en dat lees je altijd vlot weg. Dus doorgaan Dorothhe, want dit is je stijl en die is klasse.

Geef een reactie

