2002-sinterklaaspak-en-riddercape_1

Onlangs heb ik alle verkleedspullen van de kinderen weggegeven aan een basisschool. Daar kunnen ze die spullen in de poppenhoek goed gebruiken. Mijn oudste gaat binnenkort op kamers. Onvoorstelbaar hoe snel de tijd gaat. Ik heb nog even gekeken naar de foto’s van destijds. Toen schoot me te binnen dat ik ooit voor het Kindgeldforum over ‘besparen met kinderen’ (nu Euromaatjes genoemd) een heel stuk geschreven heb over kinder- en verkleedspullen maken en repareren. 

Dit was mijn verhaal van ongeveer 15 jaar gelden (maar de tips zijn eigenlijk tijdloos) aan andere moeders:

2003-kliederschorten_1Voor ieder kind heb ik kliederschorten met en zonder mouwen gemaakt van een soort afwasbare stof, die geen water door laat. De jongste heeft standaard zo’n schort (zonder mouwen) aan met eten. Na het knoeien afvegen en 1x per weer wassen is voldoende. De oudere kinderen hoeven alleen zo’n schort om als ik spaghetti of kerriesaus of ander spul waarvan de vlekken moeilijk uitwasbaar zijn. Ze mopperen wel eens maar als ik ze wijs op hun lievelingst-shirt dan doen ze het toch wel.

2004-reparatie-met-nepnaad-variatie_1Een gat in een broek repareer ik soms met een zak of applicatie, maar soms ook door een nepnaad. Ik stik een lapje met vliseline onder het gat vast. Dan doe ik de pijp helemaal naar binnen en stik een tunneltje, waarbij het gat aan de onderkant van het tunneltje valt. Als je het plat strijkt is het net alsof je zo’n moderne afritsbroek hebt. Als de broek nog veel te lang was kun je ook de pijp afknippen op de kapotte plek er er een rits tussen  zetten. Je moet dat dan wel bij 2 pijpen doen. Het is nu in de mode om licht en donker spijkergoed te combineren.

Ik had 5 spijkerbroeken met onherstelbare gaten. Ik heb de pijpen afgeknipt en de zomen naar buiten omgeslagen en doorgestikt met onzichtbaar garen. Mijn oudste vond ze gaaf en zo kunnen ze lekker nog even mee met buitenspelen, vakantie etc.

Een rompertje waar de drukkers van kapot zijn knip ik door midden en zet ik aan een ander rompertje dat al te klein was, evt. met een reep boordstof of tricot van een oud t-shirt met leuke print ertussen. Zo heb ik ook al mijn rompertjes eens 5 cm langer gemaakt. Ik knip de rompertjes 3 cm. onder de armsgaten door en zet er 5 cm. tussen. De streep tussenstof ziet er stoer uit. (Geen foto helaas)

Gaatjes in t-shirts repareer ik door in de lengte van de stof aan de binnenkant een dunne plooi te stikken. Ik stik niet heen en weer op het einde maar knoop de draden (2x) aan bovenkant en onderkant. Zo heb je een heel dun uitlopende plooi. Niet onzichtbaar, maar beter dan weggooien.

Om een nieuw elastiek in een broek of een ander koord in een jas te maken knoop ik de oude aan de nieuwe vast. Ik trek aan de oude, zo hoef je niet alles opnieuw door te rijgen.

p1100888_1Ondergoed (bij de pijpen) repareer ik vaak met een fleurig stiksel in een andere kleur. Ik gebruik zigzag of gestikte zigzag met een korte steeklengte.

Van panty’s en maillots die kapot gaan van dezelfde kleur knip ik de kapotte benen af en gebruik ze met 2 broekjes over elkaar.  In de winter dragen mijn jongens ook wel maillots onder hun skipakken en dan maken zelfs verschillende kleuren niet uit omdat ze toch laarzen aanhebben.

Van alle oude handdoeken en theedoeken maak ik servetten, poetsdoeken, slabs, knikkerzakken, washandjes speelgoedzakken etc. Ik heb een lockmachine en kan alles heel netjes afwerken.

1999-commode-speelhuisje-jele_1Tafeltent of poppenkast van een oud laken of andere leuke stof maken: Meet het bovenblad en knip zo een dak met ca. 1,5 cm naadbreedte. Meet de hoogte van de tafel en de omtrek. Knip een strook zo lang als de omtrek minus 50 cm voor ‘de deur’. Knip een losse ‘deur’ van 50 cm + aan iedere kant 2 cm zoom. Zoom de zijkanten van de deur en het begin en einde van de strook. Zet de strook en de deur op de gewenste wijze aan het dak. Maak 2 elastiekjes aan de binnenkant van de deur (boven) en 2 grote knopen aan de buitenkant van de deur (boven) zodat de deur kan worden opgerold en vastgezet. Zoom de onderkant van de tent. Als je een los stuk maakt die je aan de onderkant van de deuropening kunt vastmaken (met klittenband) dan kunnen ze hierin ook nog poppenkast spelen.  Verder kun je het zo mooi of makkelijk maken als je wilt met ramen met gordijntjes van oude zakdoeken, bloemen voor het huis of een tekening van stenen op het oude witte laken.

Kliederschorten van oude overhemden maken; Haal van een oud overhemd een groot gedeelte van de mouwen af en maak er een zoompje in waar een elastiek door kan. Haal alle knopen eraf en maak een klittenbandsluiting bij de achterboord. Zet er ook een lange lus aan om hem makkelijk op te kunnen hangen. Schrijf op het achterpand van het hemd de naam van je kind in leuke grote letters met krijt of iets wat er bij het wassen uitgaat. Stik de naam door met een stiksteekje in een opvallende kleur en klaar is je persoonlijke schort voor koks en creatievelingen.

2001-bruidsjurken-voor-peuterspeelzaal_1Verkleedkleren voor de kinderen: Gooi oude vitrage niet weg maar maak er een simpele rok van. Knip een lap die 2,5x of meer x de omtrek van  je kind is en die 10 cm langer is dan de roklengte. Maak een tunneltje in de bovenkant en haal er een elastiekje door. Maak een zoom in de onderkant. Sla de stof dubbel aan de onderkant en stik op ca. 10 cm van de onderkant nog een leuk randje van ca. 1 cm breed.  Als je de stof terugvouwt blijft er een overhangend zoompje over. Je kunt dit 1 of 2 x herhalen tot de rok op de gewenste lengte is. De rok kun je natuurlijk ook in andere stof maken.

2002-riddercape-jelle_1Gooi oude gordijnen niet weg maar maak er een (ridder)cape van. Knip 2x een lap stof van ca. 75 cm breed en 125 cm lang. Leg de goede kanten van de stof op elkaar en maak er een gat in op 2/3 van de stof waar het hoofd door kan. Stik een randje af. Teken kantelen aan de onderkant en bovenkant van de cape en stik dit zo. Knip de kantelen uit. Haal de goede kant van de stof naar buiten en stik alles door.

2002-zwarte-pietenpakken-en-baretten_1Voor een pietenmuts  meet je de omtrek van het hoofd van je kind en het stukje (straal) tot de kruin. Teken zo een cirkel van papier. Maak een cirkel van stok die ca. 10 cm groter is van stof. Maak er een zoompje waardoor je een elastiekje haalt en klaar is je pietenmuts.

Voor een kaboutermuts meet je de omtrek van het hoofd van je kind. Neem de helft en teken een punt zolang als je wilt. Knip dit 2x of aan de dubbele kant van de stof. Naad stikken, zomen en klaar is je kaboutermuts.

2005-indianenpakken-gemaakt-voor-juf-lonneke-2005_1Verkleedbroek voor kabouter of wat dan ook. Pak een broek van je kind leg hem op de te gebruiken stof en teken hem na met naden van meer dan 10 cm. Knip uit en stik door. Zomen aan de pijpen en een zoom voor het elastiekje aan de boord en klaar is je verkleedbroek. Maak van ongebleekte katoen een indianenpak. Maak de broek zoals boven maar zoom de pijpen niet om. Knip er in plaats daarvan franjes aan. Stik vlak boven de franjes een aantal leuke siernaden met afstekende kleuren voor de sier of zet er een vrolijk bandje langs. Maak geen hemd maar een hes. Meet de lengte van een beetje lange trui en knip een lap van ca. 75 cm breed die meer dan 2x zolang is als de truilente. Maak een gat voor het hoofd en zoom het om. Zoom de zijnaden om en zet er kleine lintjes aan die je kunt strikken of klittenband dat een stuk uitsteekt. Knip franjes aan de onderkanten van de hes en stik vlak boven de franjes weer een aantal leuke siernaden zoals bij de broek.

2003-indianentent_1Indianentent maken: Koop 4 bamboestokken bij het tuincentrum. Maak een papierpatroon van de gewenste driehoek. De onderkant moet minstens 1 m breed zijn per kant.  De benodigde hoeveelheid stof (ongebleekte katoen) kun je berekenen door 4x zo’n tentkant op de stof te leggen. Er blijft dan nog genoeg over om stroken van te maken.Knip de tentpanden en maak 1 tentpand een ingang van ongeveer 50/70 cm hoog. Zoom die om of stik er een beleg  tegen. Maak stroken van ca. 15 cm breed als hoezen voor de stokken ca. 25 cm langer dan de tentpunt, zodat deze aan de bovenkant kunnen uitsteken. Je kunt hiervoor gerust restjes aan elkaar zetten. Deze stroken leg je dubbel met de goede kant buiten tussen 2 tentpunten met de goede kant binnen en je stikt ze ertussen uit De bovenkanten van de stokken komen zo een stuk boven de tent uit. Zo doe je met alle 4 de panden tot er een tent is. Je kunt de tent nog versieren met textielstift of met leuke gestikte siernaden of bandjes als je wilt. Stokken erin en klaar is de tent.

foto-2452-tasjes_1Opbergzak maken voor plastic zakjes of sokken of alles wat er maar in wil blijven zitten: Maak een rechthoekige lap van ca. 30/40 cm tot een tunnel met een doorsnede van ca. 20/25 cm. Maak boven en onderin een zoom. Bovenin doe je koord, onderin doe je elastiek. Ophangen en klaar is je opbergzak.

Knikkerzak/gymtas/opbergzakken maken: Maak van een leuk lapje een opvallende knikkerzak of gymtas door een rechthoek in de gewenste grootte te stikken en er bovenin een tunneltje te maken voor een koordje. Voor de duurzaamheid van een knikkerzak is vaak dubbele stof gewenst. Voor een knikkerzak kun p1100192_1-opbergzakje ook een (oud) washandje met een leuke opdruk gebruiken. Ik heb zo ook zakjes gemaakt voor de rondslingerende pijlen en boog van mijn indianen. Daar heb ik nog een extra touwtje aangezet als draagriem. Verder heb ik zo een opbergzak gemaakt voor mijn altijd rondslingerende rolletjes cadeaupapier, maar dan veel langer natuurlijk. Tevens heb ik losse speelgoedzakken gemaakt voor niet courante maten speelgoed en los rommelspeelgoed zoals keukenspulletjes etc. Door het te sorteren spelen de kinderen er meer/beter mee want ze hoeven niet zo te zoeken. bijv. allemaal fruit of alleen het serviesje bij elkaar.

Kliederschorten van oude overhemden maken; Haal van een oud overhemd een groot gedeelte van de mouwen af en maak er een zoompje in waar een elastiek door kan. Haal alle knopen eraf en maak een klittenbandsluiting bij de achterboord. Zet er ook een lange lus aan om hem makkelijk op te kunnen hangen. Schrijf op het achterpand van het hemd de naam van je kind in leuke grote letters met krijt of iets wat er bij het wassen uitgaat. Stik de naam door met een stiksteekje in een opvallende kleur en klaar is je persoonlijke schort voor koks en creatievelingen.

Groeiend tafellaken maken voor als je veel visite krijgt.  Maak twee stroken stof die passen bij je mooie tafellaken. Aan onderkant van je mooie tafellaken en aan de bovenkant van de twee stroken zet je klittenband. Zo is ook je tafellaken uitschuifbaar geworden.

Iedereen vliegt uit, maar ik hoop dat ze te zijner tijd met veel vrienden en vriendinnen etc. als aanhang terugkomen aan onze gezinstafel……

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Het kan zo leuk zijn als kind.
    Jammer dat er nu vooral op een schermpje gespeeld wordt.

    Vriendelijke groet,

  2. earlyupandrunning schreef:

    Wat een super leuke verkleed kleding heb jij gemaakt!
    En wat een tips Dorothe ! Dat noem ik nog eens bewust omgaan met spullen.

    Groetjes

Geef een reactie

