Het is een trend die al een tijdje meegaat… destroyed jeans, ripped jeans, casual used-look of hoe het ook allemaal mag heten. Deze foto’s komen van de website van C&A. Als je jong, dun en mooi bent kun je zelfs een vuilniszak aantrekken en er nog aantrekkelijk uit zien. Jullie snappen dat ik aan deze trend niet heb meegedaan ūüėČ

Jeans is oersterk en toch kunnen er gaten in komen. Mijn eigen jeans draag ik niet intensief genoeg om dergelijke slijtage te veroorzaken maar onze jongens wisten al jong broeken – bij voorkeur nieuwe exemplaren – te voorzien van een gat in de knie. Later als puber kregen we te maken uitgescheurde kruizen en kapotte zakken, winkelhaken en noem maar op. Ondertussen heb ik diverse blogs geschreven over het repareren van broeken.

Vandaag ga ik het hebben over de ‘onzichtbare’ broekreparatie. Ik plaats maar grote foto’s om jullie te kunnen laten zien hoe je daarvoor te werk moet gaan:

  • Koop strijkpatches jeans of een andere kleur die goed bij je broek past. Als je geen passende kleur kunt vinden kun je beter kiezen voor een iets lichtere kleur. De patches op de foto links en rechts hebben een glimmende kant die plakt als je ze vast strijkt op de stand katoen ca. 10 tellen. De strijkpatches zijn te koop bij fourniturenwinkels, Pipoos, de Hema en SoLow of dat soort winkels, maar ook vaak op de markt.

20160112_191031_1

  • Je hebt ook garen nodig om door te kunnen stikken, dat kun je dan gelijk kopen. Leg het op de stof om te kijken welke kleur het beste wegvalt tegen de achtergrond. Meestal is dat de lichtste kleur.
  • Gebruik gewoon naaigaren en geen jeansgaren
  • Gebruik een normale naald behalve als je over dikke dubbele stukken heen moet stikken

20160122_125042_1

  • Draai de broek binnenste buiten en controleer waar precies het reparatiedoek moet komen.
  • Maak de plaats goed toegankelijk. In dit geval zit het gat op de knie en daarom heb ik de binnenbeennaad over 25 cm losgetornd
  • Doe alle rafels naar de goede kant en strijk eerst zonder de patch de kreukels weg
  • Leg de patch op de juiste plek en strijk hem vast

20160112_190822_1

  • Keer de broek weer buitenste buiten en leg de rafels zo neer zodat ze het gat zoveel mogelijk opvullen
  • Knip evt. opvallende rafels weg. Ik haalde hier de dikke witte draad weg

20160122_124616_1

  • Markeer met spelden de strook waartussen je heen en weer gaat stikken. Dat is ongeveer 1 cm vanaf de rand van het gat of het versleten stuk.¬†Je stikt met een kleine steeklengte (max 2,5) recht tot ongeveer 1 cm voorbij het gat of versleten stuk
  • Daarna stik je achteruit terug ¬†op maximaal 2 millimeter¬†afstand van het eerste stiksel

20160122_130107_1

  • Zo stik je heen en weer net zo lang tot het hele gat is weggestikt. Aan de zijkanten ga je door tot 1 cm vanaf het gat/versleten stuk.
  • Als je te ver uit elkaar hebt gestikt dan stik je gewoon nog een paar keer extra tussen de stiksels door.

20160122_130507_1

  • Als het gat op een plek zit waar veel kracht op komt dan stik je daarna nog een keer precies de vorm van het gat of de winkelhaak langs de rand door.

20160122_131056_1

  • Als je het goed gedaan hebt dan mag je een resultaat zoals hieronder verwachten. Als je van dichtbij kijkt zie je de stiksels zitten maar van een afstandje zie je er niets meer van.
  • Je stikt daarna de binnenbeennaad weer dicht en je jeans is ‘onzichtbaar’ gerepareerd.

20160122_131545_1

20160112_190720_1 20160122_132430_1

Ik moet zeggen dat ik ondertussen flink wat praktijkervaring heb opgedaan.

  • Zo naaide ik bij een reparatie van de kruisnaad de hele patch een keer extra vast aan de binnenzijde om te voorkomen dat deze misschien los zou raken en omkrullen. Je ziet dat stiksel nauwelijks en bovendien valt het weg als je de broek aan hebt zoals je op de onderste 2 foto’s kunt zien (links voor-, rechts achterkant).
  • Ook gebruikte ik eens textielfolie¬†en stukjes jeans in plaats van kant en klare patches.
  • De folie leg je op de binnenkant van de jeansstukjes en je knipt ze rond om omkrullen te voorkomen. Daarna strijk je ze aan de binnenkant van het te repareren kledingstuk
  • Na een wasbeurt was de het reparatiestuk losgekomen, dus voortaan stik ik de vorm vast.
  • Voordeel van de folie is dat je deze ook kunt gebruiken op katoen en dunnere stoffen met andere motieven omdat je zelf de stof kunt bepalen
  • Omdat je een dunnere reparatiestof kunt gebruiken is de gerepareerde plek minder stug.

 

Is dit nu allemaal wel de moeite waard zul je je afvragen? Nou hier heb ik diverse jongens blij gemaakt dat ze hun lievelingsbroek weer aan konden. Verder was het ook heerlijk dat reparatie mogelijk was voor weinig geld en een uurtje tijd want het kledingbudget is gauw op en shoppen voor een broek die echt naar je zin is kost meer tijd.

Dit was de vierde en laatste aflevering over broekreparaties, maar er zijn nog heel veel meer mogelijkheden om creatief met een gat in je broek om te gaan. Kijk maar eens op Pinterest¬†¬†of google op jeans repair¬†waar ik o.a. deze foto’s vond.

Aan een oude broek kun je niet veel verpesten maar mocht je het liever onder begeleiding willen proberen, neem dan contact op voor een naailes bij mijn Atelier DJ

NB Mijn ‘onzichtbare’ methode is ge√Įnspireerd op reparaties die ik ooit zag op de Facebookpagina van Vigorous Retouche Atelier¬†ere wie ere toekomt!

 

 

 

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik ben heel gelukkig met mijn buurman van de gouden schaar.

    Vriendelijke groet,

  2. KnutzEls schreef:

    Die broeken zien er weer prima uit. Kunnen weer een tijdje mee.

  3. Menck schreef:

    Sta me toe mijn kapotte jeansbroeken naar je op te sturen.

Geef een reactie

