20160112_150731_1

In mei van dit jaar was ik in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam in het Tijdelijk Modemuseum en daar ging ik aan de slag met een patroon van Alexander van Slobbe in het openbare atelier oftewel  The New Haberdashery. Hiermee los ik de belofte in met een blogje over het resultaat. Eindelijk ben ik de blogachterstand een beetje aan het inhalen. Voor de liefhebbers van andere onderwerpen….. die komen later wel weer

  • Op de foto’s zie je dat ze in de confectie een mal van het patroon gebruiken. De naadwaarde is al aangetekend. Ik nam de vorm van het patroon over. Dit patroon is nu niet meer te koop maar je kunt een willekeurig T-shirt patroon on jouw maat gebruiken om tot een vergelijkbaar resultaat te komen. Je kunt alleen maar rekbare stof gebruiken. Ik gebruikte een drietal oude T-shirts.
  • Het voorpand en achterpand bestaan ieder uit vier stukken. Je knipt daarvoor het papieren patroon doormidden zoals jij zelf de vlakken wil verdelen
  • Ik koos voor vier gelijke delen en een afwerking naar buiten om het recyclingsaspect te benadrukken.
  • Leg de patroondelen van het voor- en achterkant ‘recht van draad’ oftewel in de lengte op enkele stof en knip ze uit met 1 cm extra als naadwaarde. Je moet dus acht stukken stof hebben. Ik plaatste de gestreepte panden linksvoor en rechtsachter.
  • De strook voor de halsboord knipte ik ‘schuin van draad’ omdat deze dan beter de ronding van de hals kan volgen. Bovendien wilde ik dat de streepjes anders zouden lopen.
  • De strook voor de armboordjes knipte ik recht van draad omdat ik wilde dat de streepjes de breedtevorm van de mouw zouden volgen.
  • Ter controle speldde ik alle panden aan elkaar en ik liet ze zo zitten totdat ik de onderdelen aan elkaar ging stikken om te voorkomen dat alles door elkaar zou komen

20160112_150642_1

Van het naaien zelf heb ik geen foto’s gemaakt dus je zult het met onderstaande beschrijving en de foto’s van het eindresultaat moeten doen.

  • Stik eerst alle middenvoornaden en middenachternaden aan elkaar op 1 cm van de kant en strijk deze open. Ik gebruikte voor alle naden een hele kleine zigzagsteek om de rek te behouden. Je kunt ook een stretchsteek gebruiken als je machine die heeft.
  • Stik daarna van het voorpand de onderkant aan de bovenkant aan elkaar. Zorg dat de opengestreken naden netjes open blijven en precies op elkaar kruisen.
  • Doe hetzelfde bij het achterpand.
  • Strijk de dwarsnaden open.
  • Stik nu de zijnaden van boven naar beneden en zorg dat de opengestreken dwarsnaden netjes open blijven en ook weer precies op elkaar kruisen.
  • Strijk de zijnaden open.
  • Stik de schoudernaden vanaf de hals naar de schouder en strijk ze open.
  • Sluit de zijkant van de halsboord. Dit kleine naadje wordt naar binnen gevouwen.
  • Vouw de boord dubbel en speldt deze dubbel met 1 cm ruimte vast aan de binnenzijde van de hals. Begin bij de middenachternaad van halsboord en achterpand.
  • Rijg de boord eerst voordat je deze vaststikt om te voorkomen dat het gaat trekken
  • Strijk de boordrand naar beneden rond de gehele hals
  • Sluit de zijkanten van de armboordjes. Deze kleine naadjes worden naar binnen gevouwen.
  • Vouw de boord dubbel en speldt deze dubbel met 1 cm ruimte aan de binnenkant van de mouwen.
  • Rijg de boordjes ook eerst voordat je gaat stikken voor een mooier resultaat.
  • Strijk de naden open of naar beneden of omhoog. Je kunt kiezen wat het leukste staat of variëren.
  • Tenslotte stikte ik mijn eigen merknaam en de merklabel van de ontwerpen op de schoudernaden.
  • De zoom werd niet afgewerkt om het recycle-effect te benadrukken.

Zie hier het resultaat. Klik op de foto’s om ze te vergroten.

p1200172_1

Details op de mouwen maken het voor mij een ‘collectors item’.

Deze foto’s maakte ik in september toen het nog ‘blote benen’ weer was.

En op deze profielfoto kun je de hals in detail zien.

14608768_940107206094504_5417830171826996017_o

Uiteraard kun je dit T-shirt ook maken met de afwerking naar binnen maar ik vond die omgekeerde afwerking juist bijzonder. Omdat tricot nauwelijks rafelt hoef je niet af te werken, maar het mag wel. Ik zou er in dat geval ook een zoom in maken. Daar moet je dan wel op letten bij het knippen (2-3 cm extra bij de onderste stukken van voor- en achterpand).

Ik denk dat ik nog wel eens een variatie op dit shirt zal maken want de pasvorm is goed en het model is eenvoudig. Ik heb nog genoeg shirts waar ik op uitgekeken ben of die wel een oppepper kunnen gebruiken. En kriebelen jullie vingers al om het ook eens te proberen?

Dit soort projecten zijn ook heel leuk om samen met anderen te doen als workshop. Als het je wat lijkt neem dan met Atelier DJ op dan organiseer ik het voor jou en je vriendinnen.

 

»

  1. KnutzEls schreef:

    Dat is absoluut een collectors item. Erg leuk geworden. Je bent wel heel creatief bezig! 👍

  2. Mrs. Brubeck schreef:

    Het lijkt wel crea-dag in blogland vandaag! Heb alleen maar respect dat je dat kan! Knap 😀😀

  3. Rob Alberts schreef:

    Doe je ook bestellingen???

    Vragende groet,

    • djaktief schreef:

      Hi Rob,

      Ik doe wel eens wat op bestelling maar alleen als het leuk en rendabel is. Ik wil naailes geven en ik ben geen reparatiebedrijf. Ik doe het wel eens op verzoek maar het is een uitzondering.

      Neem desgewenst even contact op via mail. Misschien kan ik je helpen of doorverwijzen.

      Groetjes,

      Dorothé

  4. Gwennie schreef:

    Leuk, die streepjes! Ik ben een echt streepjesmens… 🙂

Geef een reactie

