img_20161127_180459

Ja tegenwoordig zit ik op Instagram en daar maak je dan van dit soort samengestelde foto’s. Ik moet zeggen dat het op je mobiel heel wat lijkt (vooral als je je bril nog niet op hebt zoals ik) maar de plaatjes halen het toch niet bij de echte natuur in Geldrop waar ik gisteren 30 km lang doorheen rende.

dsc_5968-2_1

Foto Jan van Eshof (achteraan met blauw shirt)

Al drie keer eerder was ik van de partij bij dit gratis hardloopfestijn in Geldrop dat helemaal draait op giften en inzet van vrijwilligers. Dit jaar beleefden ze hun 14e editie en de organisatie was weer geweldig. Want er komt nogal wat kijken bij een hardloopevenement: inschrijving, startlocatie met kleed- en douchegelegenheid, tassenbewaring, parcours uitzetten, drankposten bemensen, EHBO en fietsbegeleiding, tijdwaarneming etc. etc. Een diepe buiging voor wat ze daar in Geldrop gewoon zomaar doen voor dat stelletje gekke hardlopers.

20161127_095901Eigenlijk had ik dit jaar in Geldrop een hele marathon willen lopen maar de operatie in februari zorgde ervoor dat ik mijn plannen wat had moeten bijstellen. In Geldrop heb je nl. te maken met een onverhard parcours en dat is een stuk pittiger dan een asfaltmarathon dus koos ik ervoor om de 30 km te herhalen. Vorig jaar was het niet  zo gemakkelijk gegaan dus ik zag er tegenop en naar uit tegelijkertijd. Dit jaar reisde ik alleen maar ik trof bij de start wel allerlei bekenden uit “loopland”. Leuk altijd om eventjes contact te hebben met al die andere “loopgekken”.  Hier sta ik op de foto met Monique die zo lief was om voor mij flink wat van mijn favoriete energy bars van de Action in te slaan omdat ze in ons winkelcentrum uitverkocht waren. Monique en haar man zouden gaan voor de 21,23 km. Ja alle afstanden zijn net iets afwijkend en zelf had ik 30, 34 km  voor de boeg.

tisvoorniks-trail

 

De eerste kilometers is het altijd wat zoeken naar het juiste tempo. Je gaat dan wat te hard omdat je nog niet vermoeid bent en vol adrenaline zit tot je weg mag. Bovendien zijn er nogal flink wat lopers om je heen en ik wil daar altijd zo snel mogelijk tussenuit om  ruimte en rust te krijgen. Tot vlak voor de eerste drankpost liep ik nog achter Monique maar ik stopte even voor twee bekertjes “gemeentepils” want het was best wel warm. Het liep lekker en na iets meer dan een uur kwam ik bij de tweede drankpost waar ik aan de thee ging en een stuk “Snelle Jelle”. Blijkbaar had die naam iets opgeroepen want ik moest de bosjes in. Helaas herhaalde zich dat nog een paar keer maar ik zal jullie de details besparen.

20161127_111317

Liever heb ik het over het prachtige landschap waar we doorheen renden: de Stabrechtse Heide en waar ik deze keer zelfs verrast werd door een kudde grote grazers met jongen en het Leender bos waar een soort spoorzoekparcours was uitgezet over lange dreven en door single trails. Zoals je ziet kregen we er zelfs een zonnetje bij cadeau.

20161127_123330

Toch ging het lopen niet zo goed. Die bezoekjes aan de bosjes haalden me uit mijn ritme en maakten me wat stijver. Ik wilde blijven genieten en daarom laste ik zo her een der een wandelpauze in om tegelijkertijd wat te eten en te drinken. Na 20 kilometer kreeg ik last van bekkenpijn zoals ik in het verleden wel vaker heb gehad. Even flink hangen aan de brugleuning over de A67 om te stretchen zorgde wel voor wat verlichting maar zelfs de laatste vijf kilometers kon ik niet continue doorlopen. Ook mijn bilspier waarmee ik problemen heb sinds juni (tevoren zo gemasseerd dat het blauw voelde) speelde behoorlijk op. Maar kuitproblemen heb ik deze keer niet gehad.

Een beetje teleurgesteld klokte ik mijn tijd 3:42:22 (officiële uitslag 3:42:37 later ingevuld). Zo lang liep ik er vorig jaar ook over maar toen waren de omstandigheden veel zwaarder. Ik had geen puf meer voor een gezellige nazit maar sprak nog wel een trailloopster die opmerkte dat mijn Salomon speedcross wellicht niet de juiste schoenen zijn voor dit type trailparcours. De zool is vrij stug en de demping gering, terwijl dit een snel trailparcours is waarop je minder wandelt omdat er weinig hoogteverschil is. Haar ervaren medeloopsters vonden het ook zwaar op dit parcours. Hierdoor was ik al snel verzoend met mijn tijd en na een hapje ging ik snel met de auto huiswaarts. Ooit zal ik hier een marathon lopen maar pin me niet vast op een jaar.

Mocht je willen dan kun je hier lezen hoe andere bloggers in Geldrop liepen dit jaar: Ruth, Tiny, …..

»

  1. Ik ben jaloers op je doorzettingsvermogen…

  2. Ruud schreef:

    Mooi en leuk is het altijd in Geldrop; daarom loop ik er ook altijd graag en was ik teleurgesteld dat ik moest afzeggen.
    Het is er zeker ook een heel stuk zwaarder, maar je hebt je er flink doorheen geslagen. En eigenlijk is het zo ook de perfecte voorbereiding op Spijkenisse. Dat heb je er dus maar mooi opzitten zo.
    Greetz
    Ruud

  3. Menck schreef:

    ’t Is dan wel voor niks, maar ’t is geheid goed voor de conditie en de gezondheid. En te oordelen naar de omgeving wil het oog duidelijk ook wat.

  4. Mrs. Brubeck schreef:

    Respect jongedame 😀😀

  5. Jannet schreef:

    Wat ben je toch streng voor jezelf, ik vind jouw tijd een prima tijd hoor. En dit was een hele goede training voor Spijkenisse. Daar is het allemaal asfalt dus kun je je gewone schoenen aantrekken, dat scheelt ook weer. Die trailschoenen zijn inderdaad handig op een zwaarder parcours, als het droog is kun je er ook wel op gewone schoenen lopen. Maar als je dat van te voren had geweten had je dat waarschijnlijk ook wel gedaan. Nu lekker afbouwen naar Spijkenisse.

  6. Conny schreef:

    Goed hoor. Ik doe het je niet na….

  7. Hedwig schreef:

    he wat jammer dat je er niet een heel blij gevoel aan over hebt gehouden. Wel een mooie tip! Die wil ik ook weleens lopen! Dank!

Geef een reactie

