i-love-roger

Tja het zal je maar gebeuren dat je op je 55e een nieuwe liefde ontmoet. Nou bij mij was dat dus dus zo maar het geval op een mooie donderdag dit najaar. Iemand had me getipt over zijn kwaliteiten en daarmee wilde ik wel eens kennis maken. We ontmoeten elkaar en in het begin was het best wel ingewikkeld om zijn gebruiksaanwijzing te leren kennen maar al gauw was ik helemaal in zijn ban. Na een avondje voor de tv gingen we verder. We spraken af in een museum en bij een workshop en nu kan ik niet meer zonder hem. We hebben ook al veel gebeld samen… zo heerlijk. Mijn geweldige Roger…. met hem wil ik verder ….

En hoe moet het nu met je man Arjen zullen jullie je afvragen? Wat vind hij daar nu allemaal van? En die jongens van je accepteren die Roger maar zo ineens? Nou ik kan jullie vertellen dat ze heel blij voor me zijn want Roger helpt mij enorm. Mag ik Roger ook aan jullie voorstellen?

rogerpen

geknipt uit de Phonakwebsite

Dit is nou Roger: een draadloze microfoon voor beter spraakverstaan door middel van een ringleiding om mijn hals die verbinding maakt met mijn gehoorapparaten. Roger kan ik in de televisie pluggen, bij iemand anders om zijn hals hangen of in de borstzak laten doen, of voorin de ruimte bij een klas of workshop leggen en dan komt/komen die stem(men) rechtstreeks in mijn oor. Ook kan ik eindelijk mijn mobiele telefoon beter verstaan.

Degenen die mij irl kennen weten dat ik behoorlijk slechthorend ben met een verlies van >55 decibel (beste oor), maar volgens audiciens is het een gemiddeld verlies. In situaties een-op-een in een stille omgeving kan ik me behoorlijk goed redden zowel met als zonder gehoorapparaten. Ik ben nl. al heel erg lang slechthorend en kan goed liplezen. Het is bij mij ontdekt op de middelbare school toen ik luistertesten bij Duits, Engels en Frans moest maken en daarbij bedroevende scores haalde terwijl ik best goed was in talen.

 

Het was niet leuk om als puber gehoorapparaten te dragen maar ik heb me er toch vrij snel overheen gezet. Dat kwam door twee dingen. Mijn grootmoeder was nl. ook slechthorend en die had een soort kastje met een draad naar haar oorstukje. Ze riep heel vaak “waar zien mien oren” en “waar heb ik mien oren nou toch geloate”. Zo vanzelfsprekend als zij ermee omging zo moeilijk deed mijn vader. Hij liep nl. altijd te kankeren op zijn gehoorapparaten en bleef maar klagen over dat anderen niet duidelijk genoeg spraken. Hij ging vaak de krant zitten lezen op verjaardagen omdat hij het toch niet kon verstaan. Ik wilde beslist niet zo’n mopperpot zijn.

Nu is het wel zo dat een bril een makkelijker instelbaar hulpmiddel is als een gehoorapparaat. Bij een lens kun je behoorlijk goed bepalen wat er vergroot moet worden d.m.v. het slijpen etc. Bij een gehoorapparaat komen de lage frequenties (lawaai) het beste binnen terwijl hoge frequenties (spraakverstaan) veel moeilijker te versterken zijn zonder de lage frequenties erbij te versterken. Het is heel moeilijk om het juiste geluid eruit te filteren zodat je iets kunt verstaan. Het is ook per persoon verschillend. De nieuwe digitale gehoorapparaten zijn gelukkig veel beter in te stellen dan de oude analoge en zijn ook flink wat kleiner dan vroeger. Een tijd lang kon ik een IHO oftewel een “in het oor”-tje dragen maar mijn oren zijn te klein voor wat ik aan versterking nodig heb. Je ziet ze dus als ik ze draag maar daar heb ik me eigenlijk nooit iets van aangetrokken. Ik beschouw een gehoorapparaat net zo mooi als een bril. Zelf koos ik voor suf beige maar je hebt massa’s kleuren en er zijn ook stickers en accessoires om dit hulpmiddel cool te maken. Ik heb overigens ook last van tinnitus en dat is in mijn geval een soort galm/echo. Dit bemoeilijkt het verstaan behoorlijk.

Tegenwoordig heb ik dus zo’n Rogerpen waarmee ik voor het eerst sinds jaren weer Nederlands gesproken films en het journaal zonder ondertiteling kan volgen. Vooral bij live-uitzendingen is ondertiteling een ramp. Bij het journaal of bij een show lopen de ondertitels altijd ver achter. Ik schrik of ik lach dus pas terwijl we al lang weer een onderwerp verder zijn.

Hieronder kun je zien dat er nogal wat losse onderdelen zijn die ik moest leren combineren en gebruiken. Op de eerste foto staan de spullen die bij de Rogerpen oftewel de microfoon horen en op de tweede foto de onderdelen van de Mylink oftewel de persoonlijke ringleiding die ik draag en die verbinding maakt met mijn gehoorapparaten.

20161118_211033_120161118_211410_1Op mijn mobiele telefoon heb ik al een app Smart Remote om alle 6 verschillende programma’s op mijn gehoorapparaat te kunnen managen. Ik kan mijn gehoorapparaat ook met de hand bedienen maar met links = harder/zachter en rechts = programma en iets in mijn handen is dat vaak lastig. Bovendien hoor ik niet gelijk of ik in het juiste programma zit. Nou kan ik tegenwoordig dus via Bluetooth met Roger om mijn hals mijn mobiele telefoon rechtstreeks ontvangen en dat is geweldig. Het blijft nog wel flink oefenen met de knopjes trouwens maar het is een zegen want ik verwacht dat we in de toekomst steeds meer mobiele en steeds minder huistelefoons zullen krijgen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de Rogerpen dan moet je hier even kijken. Voor een kleine demonstratie van hoe het allemaal werkt verwijs ik naar dit You Tube filmpje . Deze apparatuur is vrij prijzig maar ik hoop dat ik voor vergoeding door de zorgverzekeraar in aanmerking kom. Mijn audioloog verwacht dat ik een redelijke kans maak en anders zal ik op iets anders moeten bezuinigen om ervoor te zorgen dat Roger aan mijn zijde blijft, want ik wil hem echt niet meer missen.

i-love-roger

»

  1. Rob Alberts schreef:

    De techniek wordt steeds beter.

    Ik wens jou veel plezier met Roger.

    Vriendelijke groet,

  2. Mrs. Brubeck schreef:

    Ik vind het alleen maar super dat er “Rogers” bestaan!
    Goed voor jou!

  3. KnutzEls schreef:

    Nou neem jij jouw Roger maar lekker mee. Wat een uitvinding, super. Dat is echt een voordeel van de moderne techniek. Ik had vroeger een verre tante met zo’n grote hoorn waarin je moest spreken. Dit is toch vele malen beter. Succes met het managen van Roger 🙂

  4. KnutzEls schreef:

    En je zette me op het verkeerde been in het begin. :-):-):-)

  5. Jannet schreef:

    Ik wens Roger en jou een heel lang en gelukkig leven samen. Leuke intro trouwens 🙂

  6. Heleen schreef:

    Haha ik zou Arjen op Marktplaats zetten en met Roger gaan stappen!! Wij hebben ook kinderen op school die met Roger op stap gaan 😉
    Enjoy your conversations!!
    xH

  7. Menck schreef:

    Roger that, Dorothy. 😉
    Ik wist geeneens van het bestaan van een Roger af. Het is verbazingwekkend wat er tegenwoordig allemaal al kan. Koester je nieuwe vriend maar, want hij is het dubbel en dik waard.

  8. Echt mooi dat het bestaat en je ermee geholpen bent!
    Ik zie uit naar de receptie om deze ‘nieuwe liefde’ te vieren…

  9. Veronique Hermans schreef:

    Geweldig die Roger. Dat je er maar heel lang plezier van mag hebben.
    Ik had er nog nooit van gehoord, maar wat een uitvinding. Gelukkig dat deze techniek bestaat. Voor jou een super uitkomst.

  10. kliefje schreef:

    Oh wow, handig ding zeg! Ga ik onthouden voor in de praktijk. Thanks!

  11. Kakel schreef:

    Wat een uitkomst voor je!
    Mijn lieve oma was doof. Van haar heb ik geleerd dat ik langzaam en duidelijk moest praten. Zij zou heel blij geweest zijn met deze vinding. En ik ben blij dat het jouw leven verrijkt.
    Lieve groet.

Geef een reactie

