img_20161204_140206

Afgelopen zondag deed ik de laatste flinke duurloop (22 km) voor de marathon van Spijkenisse vanaf nu is het “taperen” oftewel kalm aan doen en herstellen tot 18 december. Ik moet zeggen dat het me wel bevalt om even wat minder druk te voelen op het aantal trainingskilometers.

Nou had ik na de Tisvoorniks al niet meer zoveel gedaan omdat ik mijn bilspier wilde laten herstellen. Eigenlijk heb ik steeds in de eerste week na de lange loop  2x een herstelloop gedaan van eerst 5 en daarna 5 of 8 of 10 km (km’s aangepast aan wat goed voelde). Luisteren naar je lijf is mijns inziens slimmer dan klakkeloos een trainingsschema volgen. Ik heb de indruk dat deze schema’s gemaakt zijn voor jongere lopers en dan vooral mannen. De meeste vrouwen hebben toch wel last van hun menstruatiecyclus, de overgang of het feit dat je bekken niet optimaal meer functioneert of zwaar kan worden belast na het baren van kinderen. Ik probeer wel kwaliteitstrainingen af te wisselen met duurlopen maar intervaltraining is voor mij gewoon te zwaar in de opbouw naar een marathon. Mijn schema was dus:

  • steeds langere duurloop iedere twee weken
  • week met 2 hersteltrainingen
  • halve marathon in tussenweek
  • week met 2 gewone trainingen waarvan eentje met hoogtemeters
  • iedere week 1x krachttraining op de sportschool
  • iedere week 1x uitgebreide loopscholing en corestability
  • altijd rekken en strekken

De laatste lange duurloop van zondag ging nog niet zo lekker als ik had gehoopt, maar in ieder geval stukken beter dan toen ik de trainingscyclus startte met die rare halve marathon. Eigenlijk is dat het hele eiereten van mijn schema: wekelijks een halve marathon en tweewekelijks een stukje verder en dan moet het allemaal uiteindelijk makkelijker gaan.

Tussenin heb ik nog een beetje gewandeld en gefietst met manlief. Zaterdag gingen we 10 km te voet door de Zuidpolder en de Jan Gerritse polder met prachtig weer zoals je ziet.

img_20161203_165320

En woensdag deden we een rondje van 35 km op de fiets naar Dordrecht. Ze zeggen “hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt” maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vond het een leuke dagtocht maar het was wel behoorlijk koud. Gelukkig konden we wat op temperatuur komen in de horeca en in het Van Gijn museum, allemaal erg de moeite waard moet ik zeggen.

img_20161207_164425

En vanochtend liep ik weer een rondje “heuveltraining” over de geluidswal nadat ik de jonge zwaan gevoerd had. Dat ging erg lekker moet ik zeggen. Alle training en de massage van afgelopen maandag beginnen zich uit te betalen. De eerste massage was toch te dicht op de lange duurloop geweest, maar door de tweede massage ben ik nu veel soepeler geworden.

img_20161209_151713

Er zijn nog drie looptrainingen te gaan voor de marathon. Zondag doe ik nog een vijftiental kilometers voordat ik naar de Bruggenloop ga. Ik ben dit jaar vrijwilliger (na 5x eerder deel te hebben genomen) en sta als verkeersregelaar in de buurt van de Kazerne/Toepad op de noordelijke Maasoever in Rotterdam (klik voor parcourskaart). Eigenlijk wil ik ieder jaar een keer als vrijwilliger me inzetten voor een loopevenement maar vorig jaar is het er niet van gekomen.

Verder loop ik die week nog een keertje 10 km en vrijdag als afsluiter 5 km en dan moet ik er klaar voor zijn. De krachttraining halveer ik qua gewicht; de alcohol had ik al geminimaliseerd en goed eten heb ik steeds gedaan. Echt voeding stapelen voor de marathon doe ik niet. Ik weet ondertussen wat goed valt (boerenkool als laatste maaltijd en bruinbrood met zalm als ontbijt) en daar hou ik me maar aan. Wat het gaat worden qua temperatuur en weer is nog niet duidelijk maar het zal geen extreem weer worden. Spijkenisse is een beetje een eenzame loop door open gebied (klik voor parcourskaart) maar manlief zal me op de fiets in de gaten houden en bevoorraden. Ik neem het maar zoals het komt!

 

»

  1. Prachtige streek hebben jullie daar!

  2. Rob Alberts schreef:

    Rustig aan doen lukt mij goed ….

    Maar respect voor jouw inzet!

    Vriendelijke groet,

  3. Jannet schreef:

    Boerenkool en bruinbrood met zalm…klinkt goed maar het zou niet als eerste in mijn gedachten opkomen voor een marathon. Ik eet meestal brood met pindakaas, dat wordt ook niet aangeraden door degene die er verstand van zeggen te hebben 😉 Zo heeft iedereen zijn eigen beste maaltijden. Niks aan veranderen als je er goede ervaringen mee hebt.
    Je hebt zelfs je eigen begeleider in Spijkenisse, wat een luxe!
    Heel veel succes, ik duim voor je.

Geef een reactie

