Dit blogje staat al een hele tijd in concept maar moet nou toch eens hoognodig gepubliceerd worden. Het gaat over naaiwerk. Daar deed ik afgelopen jaar niet zoveel aan qua nieuwe creaties maar ik heb vooral gerommeld en geprutst. Dat is rustgevend en bovendien levert dat geklungel weer bruikbare spullen op. Jullie weten toch dat ik een voorstander ben van “saved clothes”. Ik vind het duurzaam om dingen langer te gebruiken dan één modeseizoen of ze nu goedkoop zijn geweest of niet. Als je het niks vindt dan sla je deze blog maar over en anders lees verder ….

  • Deze blouse kocht ik een tiental jaren geleden in Milaan en nog steeds vind ik hem leuk maar de kraag kan echt niet meer. Ik vouwde de punten dubbel en zette er een zwart knoopje op om de boel wat te pimpen. Veel minder werk dan de kraag helemaal aanpassen aan de laatste mode.
  • Ja deze foto’s heb ik al ergens in het voorjaar gemaakt. Ik had nl. nogal wat nachtkleding die in de loop der tijd van vorm veranderd of gewoon flink gekrompen was door veelvuldig gebruik en de wasmachine. Ik knipte de pijpen en de mouwen korter en stikte er met de coverstitch machine (met de tweelingnaald kan ook) een zoompje in op 3 cm van de onderkant. Verder maakte ik een in de band en trok er een nieuw elastiek door. Knoopje erin, paar steekjes met de hand en klaar
  • Tja wat zijn dat nu weer voor dingen zul je denken. Het zijn kniebeschermers die basketballers etc. dragen. Ik gebruik ze in de tuin bij allerlei klusjes die ik op mijn knieën – beter voor je rug immers – doe. Ik liet dat knielkussentje steeds liggen maar deze wandelen vanzelf met me mee. Deze zomer begonnen die dingen steeds meer af te zakken. En toen heb ik een elastiekje aan de binnenkant gestikt met een zigzag steek. Dat ziet er op de foto wat raar uit maar om mijn been heen zit het mooi glad. Je kunt zelf ook makkelijk maken van oude voetbalkousen of een maillot. Twee paar op elkaar stikken. Stuk stevig schuimrubber of foam ertussen en de onderkant op elkaar stikken. Ook prima wasbaar trouwens. Het is maar een ideetje.
  • Hebben jullie ook van die kleren met hier en daar een naadje los? Ik leg nooit kapotte spullen terug in de kast maar probeer ze zo snel mogelijk te repareren. Ik waardeer mijn reparatiewerk net zo zeer als mijn nieuwe creaties door er gewoon even een foto van te maken. Zo zijn het kruis van de joggingbroek, de mouw van mijn T-shirt en mijn horlogebandje weer gerepareerd.
  • Hier dus nog zo’n stapel klusjes: rand tafelkleed, zak spijkerbroek, elastiek trainingsbroek. Verder stikte ik twee hoesjes voor om de trekkers die ik bij ramen zemen gebruik. Wij hebben geen glazenwasser maar lappen zelf onze hoge moeilijk bereikbare ramen met een uitschuifstok. Op deze manier krijg ik een mooier resultaat dan alleen met de trekker. Je kunt ook een oude handdoek erom maken om makkelijker in te kunnen zepen.
  • En rechts hangt een van de dekbedhoezen van de kinderen. Die jongens zijn allemaal zo lang en willen diep weg kunnen kruipen. Ik heb gewoon van een bijpassende stof een instopstrook over (bijna) de hele lengte gemaakt van 50 cm lang zodat er een flink stuk onder het matras kan terwijl het dekbed hoog genoeg kan worden opgetrokken.
  • Dit latex kussen mag niet in de wasmachine maar de hoes werd ondanks een dubbel sloop vrij vies en moest echt in de was. Het lostornen van de naad was even werk. Om het wasproces te vergemakkelijken voor een volgende keer stikte een strook klittenband aan de binnenkanten. Een rits inzetten vond ik net teveel werk, bovendien had ik niet de juiste rits ervoor in huis.
  • Kennen jullie ook dat verschijnsel dat de fijnste en handigste tassen kapot gaan en at je het zonde vindt. Het repareren van dit nylon is best lastig omdat het snel verder afkerft. Ik adviseer je om het toch niet op te geven maar eerst de rafelrand eens flink in te smeren met blanke nagellak. Laat het goed drogen en stik met een overhandse of flanelsteek het gat weer mooi dicht. Je kunt eventueel het stiksel daarna nog een keer insmeren voor de stevigheid. In de praktijk zie je er bijna niks meer van.
  • Nog een simpel trucje. We hadden een jas waarvan de naad onder de oksel was geknapt: lekker luchtig maar niet mooi. Je kunt dit met een overhandse steek dichtnaaien maar dat ziet er niet mooi uit en je arm doe je toch vaker omhoog dan je denkt. Draai de jas binnenste buiten en maak de voering ter hoogte van de oksel los. Trek nu de binnenkant van de mouw door die opening en stik de naad weer vast nadat je deze precies goed hebt aangegeven met spelden. Stik voor de zekerheid nog een keer over die naad want blijkbaar gaat het makkelijk stuk. Stop de mouw weer terug door het gat en de voeringmouw met een overhandse steek dicht. Die zit nl. de hele tijd aan de binnenkant en kun je toch niet zien.

En kennen jullie deze twee tips al?

  • De rits zakt af omdat de runner kapot is. Haal een sleutelring door de trekker die om de knoop past en je loopt niet meer met je gulp open.
  • De broek zakt af of “kiert” (vooral bij holle rug of wat dikkere billen). Meet exact de afstand tussen de lusjes en op de helft ervan sla je een klein plooitje naar binnen. Laat dat plooitje voorzichtig dun uitlopen tot in de zakken dan valt het niet op. Vaak draag je toch iets over de broek heen, maar een aansluitende broek zit zoveel lekkerder en je hoeft geen riem te dragen
  • Deze handdoeken waren ooit zeer geliefd bij de kinderen maar die zijn inmiddels de Pokemonrage wel ontgroeid. Ik maakte twee repen met blokjes zodat ik een mooie strook patchwork over de oude afbeeldingen heen kon stikken. Het was niet mogelijk om de de voor en achterkant precies op elkaar aan te laten sluiten. Ik heb daarom een grote gestikte zigzagsteek gebruikt om de voor en achterkant aan elkaar te zetten. Een enkele strook in een bijpassende stof was gemakkelijker te bevestigen
  • Deze tip om van je compressiekousen tubes te maken heb ik eerder al in een loopblog vermeld: ik knipte ze af bij de voet op de plaats waar je ziet dat het breisel verandert. De hak zit er dus nog aan.Daarvan knip je een klein stukje af zodat je een tube krijgt. Ik werkte ze af met een lockmachine maar met een grote zigzagsteek gaat het ook. Doordat je ze iets langer laat kruipen ze niet op. Als je ze in je sokken draagt zie je niks van de rand. Je kunt dat ook met een maillot doen die je op deze manier tot legging verbouwd. In je laarsjes of hoge schoenen zie je er niks van.

Zo dat was een waslijst. Repareren jullie nog wel eens wat? Gooien jullie makkelijk dingen weg? Ik merk wel dat ik soms toch ook weer eens echt door de hele kledingkast heen moet gaan om de hoeveelheid een beetje te minimaliseren. Ik heb ook al eens een jaar nauwelijks kleding gekocht lees  hier mijn verslag. Ik merk dat ik steeds minder kleding draag. Niet dat ik in mijn blootje loop maar ik ben kritischer geworden. Ik heb ook periodes waarin een bepaalde kleur favoriet is. Dan voel ik me gewoon blauw of roze of zwart/wit. Hebben jullie dat ook? Of koop je gewoon wat je leuk vindt en geniet je ervan voor zolang als het duurt. Iedereen is anders en dat is maar goed ook.

Momenteel maak ik weinig nieuwe kleding omdat ik niet zo tevreden ben over mijn gewicht. Ongemerkt zijn er een paar kilo’s aangekomen en daar wil ik eerst vanaf voordat ik nieuwe spullen ga maken of kopen. Ik weet nog niet hoe ik het aan ga pakken, maar dat ik er iets aan wil doen dat staat vast.

I love saved clothes gemaakt

 

 

»

  1. Menck schreef:

    Prima DHZ-tip, die van de sleutelring in de trekker. Handig voor een broek-vent zoals ik. Het zijn dergelijke kleine trucs die me doen glimlachen.

  2. Wat ben je handig. Ik doe het je niet na…

  3. kliefje schreef:

    Ik kan alleen een knoop aanzetten. En zelfs dat laat ik liever over aan Vlam 😉
    Zó knap wat jij allemaal kunt.

Geef een reactie

