Gistermiddag maakte ik mijn kerstkaarten op internet en verzond ze per mail en plaatste ze op social media. Mijn wensen voor iedereen zijn net zo gemeend als vroeger maar ik loop niet meer tevoren te stressen in de winkel om kaarten en postzegels te kopen. Ik heb ook wel eens zelf kerstkaarten gemaakt met engeltjes van stof of gestempeld met aardappelstempels. Geloof me maar dat ik daar echt niks geen goede wensen meer bij voelde maar vooral “hoeveel moet ik er nog”, “waarom droogt de verf nu niet” en “die rotengel blijft niet zitten”.

20161225_143314_1

Vanochtend dekte ik de tafel met het kleed dat mijn moeder ooit borduurde en had een beetje last van heimwee naar vroeger. (Over dat kleed heeft ze meer dan een jaar gedaan hoor want het is in steelsteek en in een zo’n driepoot van takjes zitten ongeveer 300 steekjes). Mijn ouders zijn er al zo lang niet meer en die van mijn man vieren een rustige kerst elders. De puberzonen zijn allemaal thuis (oudste had een tijdelijke kamer in Utrecht en zoekt nog steeds) dus we kunnen het rustig aandoen.

Wij doen niks bijzonders met kerst behalve gezellig samen koken en tafelen. We kruipen eens achter de computer om te gamen, te surfen of te bloggen. We lezen een boek en alle bijlagen van de krant, kijken een film en genieten ervan dat het allemaal kan in goede gezondheid zonder financiële problemen etc.

Vroeger in mijn Roomskatholieke verleden was ik vanaf de kinderdienst tot de nachtmis in touw als lector en lid van jongerenkoor en later het gemengde koor. Na die late mis liepen we terug naar boord en gingen eten. Meestal had mijn moeder iets gebraden en daar kreeg je dan brood bij. De voldoening van je taak gedaan te hebben en de warme kost dat mis ik. Mijn ouders mis ik ook maar dat wordt gaandeweg minder, maar met zo’n kerstkleed komt het ineens weer boven.

Met dat tafelen moet je natuurlijk wel een beetje opletten, dus man en ik gingen vandaag een rondje hardlopen. Ik had vrijdag voor het eerst weer de schoenen aangetrokken na de marathon en toen voelde ik mijn botten en bekken nog behoorlijk. Vandaag ging het wel lekker. Ik had bewust geen sporthorloge omgedaan om niet op tempo of kilometers te letten. Helaas verzwikte manlief op het Middeldijkerplein zijn voet dusdanig dat er niet meer gerend kon worden. Een streep door (indoor)schaatsplannen maar misschien valt het mee.

Soms kun je lang last houden van een val. Zo ben ik afgelopen donderdag toch maar naar de huisarts gegaan met mijn linker pols die sinds de val op 30 oktober nog steeds zeer doet. Een röntgenfoto sloot gelukkig een breuk uit. Ik durf nu tenminste weer de arm normaal te belasten. Anders over een tijdje maar eens door de fysio laten bekijken. Wat een zegen is het toch dat we in Nederland wonen en verzekerd zijn voor ziektekosten. Ik kreeg gelukkig ook het goede nieuws dat de Rogerpen wordt vergoed in bruikleen. Ik kan eindelijk weer eens van de oudjaarsconferences gaan genieten zonder ondertiteling en geluid hoeft niet meer op “standje bejaardenhuis”. Wel zo fijn voor de andere gezinsleden.

Zo het wordt tijd om een eind het 63e blog van dit jaar te breien. Hierboven nog twee teksten – gefotografeerd van T-shirts van de HEMA in de winkel – die me inspireerden. Ik heb nog allerlei plannen voor 2017 maar daarover schrijf ik wel een andere keer. Ik ben blij met alles wat me weer gelukt is om te doen. Nee geen dit jaar geen overzicht met vergelijkingen maar wel de trotse vermelding dat ik weer een stijgende lijn heb in hardloopkilometers ten opzichte van de jaren 2014 en 2015. Al die dingen die nog niet zo lukken daar werk ik gewoon verder aan. Ik wens jullie vooral toe dat je met mildheid naar jezelf en anderen kunt kijken en steeds de moed kunt opbrengen om er wat van de maken.

FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GOED 2017

»

  1. Fijn om je eens samen met je man te zien in een kerstbol :).
    Niets verkeerd aan roomskatholieke waarden – ik ben er ook meet opgegroeid, al ligt het wekelijkse kerkbezoek al een heel eind achter me.
    Je laatste zin is een hele mooie.
    Fijne feesten, jullie!

    • djaktief schreef:

      Bedankt Thomas… dat feesten is wel met hindernis: manlief zit op een krukje in de keuken en bereid samen met middelste het kerstdiner. Ik schenk wijn en dek de tafel. We maken er wat van.

  2. Rob Alberts schreef:

    Vredige, veilige en voorspoedige feestdagen!

    Vrolijke groet,

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Maak ook van 2017 een prachtig nieuw en gezond loopjaar van.

  4. Gwennie schreef:

    Heerlijke dagen ook voor jou!! 😘

  5. Menck schreef:

    Ik wens je fijne feestdagen en een 2017 vol voorspoed en heel veel loopgenot.

  6. Heleen schreef:

    Gewoon het hele jaar zo doorgaan! Lekkere gestresst doen wat je belangrijk vindt!

    Beste wensen!

Geef een reactie

