p1190886_1

Nee de klanten zijn niet weggebleven en de economie is niet ingezakt door het verbod op het gratis verstrekken van plastic tasjes per 1 januari van dit jaar. Vaak sprak ik er met verkoopsters over in allerlei winkels dat het toch zo gemakkelijk is gegaan op een enkele uitzondering na. Eigenlijk hadden ze dat verbod jaren eerder in moeten voeren. Dat had een hoop plastic troep gescheeld.

Er zijn heel veel duurzame tassen te koop maar af en toe wil je eens wat anders dan een ander. Daarom maakte ik zelf een tasje naar eigen ontwerp. Dat was al in augustus maar ik had steeds geen zin om de werkbeschrijving (af) te maken. Nou hier is hij dan eindelijk voor als je het ook eens wil proberen. En op het einde nog 2 tips om bestaande tasjes aan te passen.

Benodigdheden:

  • twee lapjes stof van een halve meter breed en een halve meter lang
  • een lapje stof van een halve meter breed en 20 cm lang
  • twee hengels  (te koop op de markt of bij hobbywinkel en op internet. De mijne zaten aan een oude versleten tas en daardoor ben ik op het idee gekomen om ze te hergebruiken)
  • bijpassend naaigaren
  • Teken het patroon zo groot als je wil. Ik koos voor een vierkant van 40 cm x 40 cm. Ik beide zijden boven aan tekende ik 10 cm uit de kant een schuine hoek 5 cm naar beneden. In het midden tekende ik een ronding van 5 cm diep. Ik tekende een belegstrook van 3 cm breedte waarbij ik de ronding volgde.
  • Leg het taspatroon recht op dubbele stof. Leg de belegreep schuin van draad. Knip een strook van 20 cm lang over de hele breedte van de tas. Zorg dat je overal 1-2 cm naadwaarde toevoegt. Let vooral op dat je dat ook doet bij de belegreep.
  • Werk de schuine naden van de hoeken af met zigzag of met de lockmachine.
  • Werk een kant van de strook af met zigzag of lockmachine.
  • Sla een zoom om van 1 cm en stik deze vast.
  • Leg de strook boven op de binnenkant van de tas en bepaal met behulp van je telefoon, portomonee, bril etc. hoe groot de vakken moeten worden. Geef deze met spelden aan en stik een recht naar beneden richting de zoom
  • Speldt het belegdeel met de holle kant tegen de uitholling aan de bovenkant van de tas met de goede kanten op elkaar.
  • Stik vast en geef kleine v-knipjes tot 2 mm voor het stiksel zodat de naad straks mooi rond valt. Kras de naad goed open.

p1190880_1

  • Sla het beleg naar binnen maar zet het nog niet vast.
  • Zorg dat de goede kanten op elkaar liggen en stik de zijnaden van de tas. Het onderste gedeelte is dus driedubbel i.v.m. de vakkenstrook.
  • Maak nu een klein zoompje van 0,5 cm dat naar binnen valt van belegstrook, door zijkant tas naar de volgende belegstrook.
  • Strijk alles mooi plat zodat het goed valt.
  • Leg de hengsels in de tas en speldt het beleg eroverheen. Ik heb het beleg een klein stukje naar binnen gevouwen, maar je kunt het beleg ook eerst afwerken en plat erop spelden. Door de ronding van de hengsels kun je steeds maar een klein stukje doen.
  • Stik het beleg vast aan de tas.

Je tas is nu helemaal klaar. Rechts kun je zien hoe de vakken aan de binnenkant zitten.

TAS AANPASSEN

  • Voor twee nylontasjes maakte ik een zakje aan de binnenzijde waarin deze kunnen worden opgevouwen:
  • Gebruik stof die niet rafelt van nylon of tricot o.i.d. en/of gebruik een kartelschaar.
  • Knip een strook van 12 cm breed en 25 cm lang.
  • Stik een zoompje aan een van de smalle kanten.
  • Vouw met de goede kanten op elkaar een zakje dat aan een kant 3 cm langer is en stik de zijnaden.
  • Vouw het zakje zoals het hoort te zitten met de goede kant buiten.
  • Leg de goede kant van het zakje tegen de binnenkant van je nylon tasje midden tussen de hengsels. Kijk goed naar de foto. De open kant van het zakje zit dus aan dezelfde kant als de binnenkant van de tas én het is omhoog gevouwen.
  • Speldt het en stik het vast.
  • Als je het nylon tasje nu keert hangt het aan de binnenkant

     

  •  Nu kun je het tasje naar binnen frommelen zodat het opgeborgen zit. Evt. kun je nog een drukker of een knoopje met een elastiekje eraan maken maar ik vond het niet nodig.

  • Er zijn van die handige rugzakjes maar soms dragen die niet lekker omdat de koorden niet goed zijn afgesteld. Zelf gebruik ik ze nogal eens tijdens het hardlopen en dan wil je dat ze wat strakker zitten. Bij kinderen passen ze ook vaak niet goed.
  • Maak de knoop onderaan bij het oog open en trek het koord uit het oog.
  • Haal een koordstopper over het dubbele koord, steek het koord terug door het oog en maak er een knoop in.
  • Nu kun je in een handomdraai de lengte van je dragers aanpassen.

Mocht je nog niet genoeg hebben van dit tassenverhaal dan moet je maar even kijken op mijn Pinterestpagina “tassen en opbergers” waar ik veel ideeën heb opgeslagen. Daar staat ook die mooie rode hoodiebag waar ik een tijdje geleden een handleiding over schreef. En als je er niet uit komt…. volg eens een les in mijn Atelier DJ of google en ga naar een naaicafé in je eigen omgeving.

 

 

»

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Knap hoor wat je deed 😀, ik heb er eentje gekocht, ben niet zo “knutselachtig”. Ik ben ook wel van mening dat die plastic tasjes al veeeeeeeeel eerder hadden moeten gebannen worden. Niemand mist dat, papier kan ook of de herbruikbare!

  2. Menck schreef:

    Plastic tassen zijn hier al jaren een no go. Wij gebruiken – weliswaar niet zelf gecreëerde – herbruikbare nylon- of canvastassen.
    Bewondering voor je vaardigheid, dat wel.

  3. kliefje schreef:

    Leuk, leuk! Ik ben al járen plastictassenloos. Het werd echt te gek, ik had er honderden op een gegeven moment.

Geef een reactie

