Een tijdje geleden was ik onverwacht in Delft omdat ik middelste naar een open dag moest rijden (hij had toen nog een gebroken voet). Ik blogde er al over maar beloofde ook nog een verslagje over de Botanische Tuin die ik daar bezocht. En beloofd = beloofd bij mij dus 

Nou is het wel vervelend dat het al twee maanden geleden is dat ik daar was en ik ben al weer een beetje vergeten wat er op de bordjes stond maar ik doe toch nog een poging. Zo’n uitje kan ik je ook echt aanraden in de vakantie – alhoewel de herfst en winter natuurlijk niet het beste seizoen zijn voor tuinen – en als je je fototoestel meeneemt dan kijk je toch nog weer wat nauwlettender heb ik gemerkt.

De plant hierboven is een reuzenrabarber met enorme bladeren dus als je die bij je vijvertje zet dan heb je wel een eyecatcher  van jewelste. De wortel wordt als looimiddel gebruikt maar wat ik me daar precies bij moet voorstellen weet ik niet behalve het looien van huiden.

De botanische tuin is niet heel erg groot maar heeft veel hoekjes en plekjes met leuke doorkijkjes. Deze trompetbloem en de roze wisselbloem stonden nog te stralen in hun kuipen. In de zomer zullen de zaaibedden op de linkerfoto ook wel gevuld zijn.

Niet alleen de bloeiende dingen zijn interessant maar ook de dode dingen. Eigenlijk zijn ze niet echt dood want in het zaad zit natuurlijk weer nieuw leven. Verder is het heel grappig dat er naast gewone Nederlandse loofbomen allerlei vreemde soorten struiken staan. Bijzonder is ook de groep bomen die samen een Living Tree Pavilon vormen en dragen. Heel leuk om er meer over te lezen hier.

p1200308_1

In het midden van de tuin staat een enorm kassencomplex met allerlei planten die meer warmte en droogte nodig hebben. Ook een fijne plek om zelf even op temperatuur te komen. Ik heb me verbaasd over alle rare lange dunne, dorre planten maar natuurlijk wordt alles er ook onderzocht dus ze laten de plant hun gang gaan en knippen niet zoals wij de dorre planten en bloemetjes eruit. Wat ik ook erg leuk vond was dat er diverse specerijen groeiden, zoals deze peperkorrels. Ze zijn nog groen en onrijp op de foto. Rood zijn ze rijp. Zwarte korrels zijn besjes die net geplukt zijn voordat ze rijp zijn en witte korrels zijn eerst gewassen en daarna in de zon gedroogd is wat ik me herinner uit de informatie.

Een plaats in de tuin is rondom omgeven door een hekwerk. Daar staan de beschermde planten veilig en onbereikbaar voor vogels en andere beesten. Misschien maar goed ook want ik zag er ook giftige planten tussen staan zoals de wolfsmelk. Misschien herkennen vogels die zelf en kan het geen kwaad. Behalve wetenschappelijk onderzoek wordt ook gewerkt aan het handhaven van de biodiversiteit en het behouden van planten die dreigen uit te sterven. Je kunt hier  meer lezen over de verschillende plantencollecties.

p1200309_1

In de tuin staan monumentale bomen en als je de bordjes niet kunt vinden kun je altijd op de index online checken wat het is. Deze joekel is een cipres en ik vond de stam haast nog mooier dan de kruin. Om de hoek stond een hele moderne boom met zonnepanelen en na een beetje zoeken kwam ik erachter dat het een twitterboom zou zijn die als je hem een bericht zou sturen dit in woorden zou omzetten maar ik heb hem niet aan de praat kunnen krijgen. Googelen later heeft me ook niet verder gebracht want de site  deed het niet, maar eigenlijk had ik de techniek helemaal niet nodig daar. Ik genoot meer van de natuur.

De botanische tuin heeft een Facebookpagina waar je getrakteerd wordt op leuke foto’s van bijzondere planten. Ik vind het een welkome afleiding tussen alle deelacties en kerstwensen door moet ik zeggen.  Er zijn veel meer botanische tuinen in Nederland. Ik ben wel eens een dag zoet geweest in de Hortus in Amsterdam, maar ook die in Nijmegen, Wageningen en Rotterdam heb ik bezocht. Je kunt ze allemaal terugvinden op de website van de NVBT. Sommige zijn gratis toegankelijk, anderen hanteren toegangsprijzen en soms is de museumjaarkaart geldig.

Ik kwam er toevallig terecht omdat er op maandag in Delft weinig open was maar het was voor mij een eyeopener letterlijk ook. Met mooier weer erbij ga ik zeker nog eens op verkenning uit in andere tuinen. Heb ik ook weer eens excuus om flink wat foto’s te maken 😉

»

  1. Delft heeft iets Brugge-achtigs, en als Bruggeling kan ik dit alleen maar appreciëren.
    Inclusief het groen, want dat is bij ons ook de moeite.
    Heel knappe foto’s!

  2. Menck schreef:

    Mooie sfeerbeelden! Tuinstruinen is ook mijn favoriete tijdverdrijf, al is zulks dan wel voorbehouden voor de lente, zomer en (vroege) herfst.

Geef een reactie

