20170102_122342_1

In tegenstelling tot veel andere bloggers heb ik dit jaar eens uitgebreid stil gestaan bij wat ik wil veranderen in mijn leven. 2017 is voor mij een mijlpaal 3 jaar na de diagnose van basaalcelcarcinoom in 2013. Voor het eerst geen operaties meer in het vooruitzicht-  nog wel controles – dus ik kan er eens vol voor gaan. Een tijdje geleden schreef ik al dat ik “alleen nog maar vooruit wil kijken” en daarom heb ik een heel uitgebreide brainstorm op papier (er zijn nog 4 vellen met details zei de perfectionist 😉 )gemaakt van mijn plannen. Ik weet zeker dat er een aantal van gaan lukken en dat er ook een flink aantal zullen sneuvelen. “Leren is proberen” vertelde ik altijd aan mijn kinderen dus ik dat doe ik zelf ook. Van mislukkingen leer je misschien nog wel het meest maar ik hou ook wel van een uitdaging vooral op sportief gebied.

Vandaag zal ik het hebben over de bovenste twee onderwerpen Food en Move. Ze zijn nauw met elkaar verbonden. 

20170102_093156_1Vroeger was ik veel te dik ook al deed ik wel aan sport. Ik at gewoon teveel. Rond mijn 25e ben ik naar Weight Watchers gegaan omdat het me niet lukte om blijvend gewicht te verliezen. Ik weet dat ik 110 kilo heb gewogen maar bij WW ben ik gestart toen ik 101,7 kilo woog. Met dat programma heb ik in een maand of vier mijn gewicht terug gebracht tot 83 kilo. Daarna ben ik zelf verder gegaan tot 75 kilo.

Vervolgens ontmoette ik mijn man Arjen en gingen we samenwonen in Rotterdam Prinsenland. Toen de babykriebels opkwamen verhuisden we naar Capelle a/d IJssel. Ik was ondertussen wel weer wat aangekomen tot ca. 90 kilo maar gedurende de zwangerschappen was ik zo misselijk dat ik na de geboorte van ieder kind lichter was als daarvoor.

In 2004 verhuisden we naar Barendrecht en in november van dat jaar overleed mijn moeder. Het was een moeilijke tijd waarin ik veel at en dronk om staande te blijven. Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik zelf als moeder zo lang mogelijk gezond wilde blijven om veel van mijn kinderen mee te  maken. Ik had ook erg veel last van een ontstoken voetplaat plantar faciitis en minder gewicht zou een positief effect kunnen hebben. Op eigen houtje ging ik geleidelijk aan minder eten en meer sporten zonder een dieet te volgen. Aan de foto’s te zien moet ik daar in 2006 mee begonnen zijn. Ik herinner me dat ik minder pijn kreeg aan mijn voet en ben begonnen met twee minuten hardlopen op de loopband van de sportschool. In juni 2007 deden twee van onze jongens mee met de Raboscholenloop en wij als ouders werden geacht om het sportieve voorbeeld te volgen of te geven met 800 meter. Toen was ik weer op mijn basisgewicht van 75 kilo. In 2008 ben ik mee gaan doen met hardloopwedstrijden.

foto-c-015_1

Mijn gewicht schommelde de afgelopen jaren met hooguit twee zogenaamde “kerst- en vakantiekilo’s” maar in 2015 zijn ze blijven plakken. Vervelend genoeg kreeg ik er in 2016 nog twee van die hardnekkige kilo’s bij en daarom heb ik nu ingegrepen. Natuurlijk zijn er allerlei mogelijk oorzaken maar daar wil ik me niet achter verschuilen.

Afgelopen dinsdag ben ik gestart met een Weight Watchers in Barendrecht omdat dit systeem me vroeger zo ver heeft gebracht. De weegschaal daar was nog veel minder vriendelijk omdat je met schoenen en kleding aan wordt gewogen en stond op 82,3 (thuis 79,8) kilo. Ik wil terug naar die 75 kilo “schoon aan de haak” dus dat is 73 kilo op de WW-weegschaal. Ik heb me aangemeld met de actie “drie maanden voor de prijs van twee” maar ik wil ook niet langer dan drie maanden zo intensief bezig zijn met mijn gewicht omdat ik dat geen goed voorbeeld vindt voor de kinderen. Het is bedoeld als “kick start” naar een gezonder eetpatroon. Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken en of het samengaat met de training voor de marathon. Ik zal daar zeker over bloggen.

20170104_213346_1

Behalve minder eten ben ik ook gestart met meer bewegen. Normaal loop ik driemaal per week hard, doe ik een uurtje krachttraining in de sportschool en probeer ik zoveel mogelijk alles op de fiets te doen. Nu wil ik iedere dag een uur bewegen. Op de overige drie dagen wil gaan fietsen, wandelen, zwemmen en fitness- en yoga-oefeningen doen en in de zomer komt daar kanoën bij. Ik ben gelijk vanaf 1 januari daarmee begonnen.

chill-hill

Ik wil ook iedere dag naar buiten toe omdat een frisse neus mij altijd goed doet. Soms zal ik verschillende dingen combineren. Ik hou van sport maar afwisseling maakt het nog leuker. Zoals jullie weten zoek ik regelmatig naar nieuwe hardlooprondjes. Met manlief fietste ik gisteren 30 km naar Hoogvliet en ontdekte het bestaan van Chill Hill. De afwisseling van sport is ook belangrijk ter voorkoming van blessures. Ik heb me vandaag bijvoorbeeld uitgeput met deze training die ik vond bij Prorun  aangevuld een aantal oefeningen uit de lijst met vijftig beste oefeningen voor hardlopers die ik vond bij Runner’s World. Ik heb spieren gevoeld waarvan ik niet wist dat ik ze had.  Binnenkort zal ik wel wat uitgebreider schrijven over de afzonderlijke activiteiten. Alhoewel….met al deze nieuwigheden heb ik het zo druk gehad dat bloggen er bijna bij inschoot, maar eigenlijk is dat best goed toch… minder achter de computer.  Nou ik ben benieuwd wat jullie plannen (het hoeven geen voornemens te zijn hoor) zijn voor 2017….

 

 

 

Advertenties

»

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Wat knap van je…het draait toch allemaal om het feit dat je je goed moet voelen in je vel!
    Respect voor wat je doet hoor, echt!
    Veel succes, lieve groetjes!

  2. Jij leefde dus omgekeerd. Velen zijn slank op hun 25ste om dan langzaam aan (letterlijk) wat meer gewicht in de schaal te leggen – jij hebt je lichaam met karakter leren beheersen. Bewondering voor de manier waarop je dit hebt gedaan !!
    Veel succes met je planning voor dit jaar.

  3. Ada schreef:

    Enorm knap en sterk van je dat je zo’n “Jaarplanning ” kunt maken en dat je het “ik wil ” ook kunt omzetten in “ik doe” en gedaan.
    Het gaat er tenslotte om dat je tevreden bent met je lichaam en de dingen die je doet.
    Ik wens je een gezond en sportief 2017 waar wij vast nog een aantal gezellige blogjes over kunnen lezen.
    Lieve groet
    P.S.
    Je vraagt dan nog of wij plannen hebben voor 2017, helaas moet ik je teleurstellen…… Ik ben geen planner en neem de dingen zoals ze komen, werken,quilten,borduren, breien,kleding maken,wandelen, fietsen maar helaas niks gepland !

    • djaktief schreef:

      Bedankt voor je antwoord Ada maar als ik niks plan komt er nergens iets van terecht bij mij. Veel plezier met jouw niet geplande activiteiten. Ik hoop dat je er ook weer eens over blogt. Ik mis je quiltupdates.

      Groetjes,

      Dorothé

  4. Menck schreef:

    Ik troost mezelf met de gedachte dat goed gerief onder een afdakje hangt. 😉

  5. Heel knap van je dat je zo voortvarend te werk gaat! Ik ga morgen weer een voorzichtige poging doen in de sportschool.

  6. djaktief schreef:

    Zet hem op Rita maar doe voorzichtig. Doe je nog aan trampolinespringen?

    Groetjes,

    Dorothé

  7. Veronique Hermans schreef:

    Over overgewicht kan ik helaas niet mee praten. Met mijn bijna 60 kilo ben ik al meer dan 50 jaar aan de lichte kant en wat ik ook eet of snoep, er komt geen kilootje bij. Maar ik heb respect voor de mensen die iedere keer weer proberen heel wat kilo’s kwijt te raken met wat voor methode ook. Dus, Dorothé ga er voor.

  8. Kakel schreef:

    Ik kan eten wat ik wil en kom niets aan. Wel eet ik beperk. Dat wil zeggen: geen suiker en (snelle) koolhydraten. Tot 2010 sportte ik iedere dag: of wielrennen of hardlopen. Bij extreem slecht weer zwemmen. Noodgedwongen moest ik stoppen doordat ik cvs/me kreeg. Mijn mogelijkheden zijn dus beperkt.
    Plannen voor een goed voornemen had ik niet tot ik van mijn vriendin hoorde dat zij een goede-dingen-pot ging beginnen. Eens per week een briefje erin waar je op geschreven hebt wat voor positiefs je die week meegemaakt heb.
    Heel veel succes met je plannen. Je hebt er goed over nagedacht en dat is het halve werk! Doorzettingsvermogen heb je ook genoeg en mocht je ergens bakzeil moeten halen: dat is geen schande. Je hebt het in elk geval geprobeerd.

  9. Affodil schreef:

    Ik kan je alleen maar feliciteren et je lijst, want ik ken je nu al wel voldoende om te weten dat er niet veel ongedaan gaat blijven. Succes!

    Mijn (ons) lijstje bestaat vooral uit genummerde verhuisdozen. Verder heb ik nog niet kunnen plannen. Dat komt nog wel als we eindelijk op ons nieuwe nest neergestreken zijn. Dan even zoeken naar een nieuwe routine (en meteen de slechte gewoonten er zo veel mogelijk uit wieden).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s