20170213_172257_1

Nee het is geen geintje. Dit blog gaat over het naaiproject van de maand januari. Een van de goede voornemens die ik had voor 2017 was om iedere maand een naaiproject uit te voeren. Ik kwam op dat idee door Simoneannemone die als wapen tegen het hamsteren van stoffen, patronen en fournituren iedere maand een kledingstuk maakt. Omdat ik mezelf ook nog wat nieuwe technieken eigen wil maken en ook wel eens wat anders wil naaien heb ik het voor mezelf omgevormd tot een maandelijks naaiproject. Maar dit goed voornemen strandde bijna voordat ik begonnen was want ik had het in januari verschrikkelijk druk met Weight Watchers, dagelijks naar buiten, marathontraining, een patroontekenopdracht voor een klant, nieuw vrijwilligerswerk én een skivakantie in Oostenrijk. Ik wilde er ook echt een blog met werkwijze over maken en niet alleen maar een fotootje showen en daarom is hier met nu – met vertraging-  het januariproject: gilet of bolero of vestje.

Tja een gilet is eigenlijk het vestonderdeel van een driedeling mannenpak en een bolero is een kort jasje met of zonder mouwen en een vestje is eigenlijk gebreid. Maar ‘what’s a name’: als je het plaatje ziet weet iedereen waar ik het over heb. Natuurlijk wil ik ook door zoekmachines gevonden worden dus vandaar de verschillende ‘tags’ in de titel.

Het patroon komt uit het blad Diana dat in de losse verkoop verkrijgbaar of on line hier te bestellen is. De Diana is een blad met tijdloze eenvoudige modellen. Ik koos voor dit gilet om er weer even in te komen en ook omdat de maat minder belangrijk is (nu ik nog aan de lijn ben). Een leerling van mijn Atelier DJ maakte dit model 9P uit nr. 65 al eerder vorig jaar voor haar dochter en die heb ik even gepast toen hij klaar was dus ik wist hoe het viel.

De stof is vreselijk pluizig dus een voering was echt noodzakelijk. Ik had nog een restje wat geschikt was. Als je een patroon voert hoef je de naden aan de binnenkant verder niet af te werken.

  • Ik heb het patroon eerst netjes doorgeslagen omdat de stof ook erg rekte en gauw uit model trok. De tijd die ik besteed aan doorslaan win ik altijd doordat ik weinig hoe uit te halen denk ik altijd maar.

p1200497_1

  • Daarna heb ik de schoudernaden van voering en buitenstof gestikt en gestreken. Ik strijk altijd eerst de naad plat en dan pas open voor een strakker resultaat.
  • Daarna speldde ik de armsgaten, de onderkant en de voorpanden aan elkaar, reeg ze en haalde de doorslagdraden eruit. Hierdoor moet je minder pulken als je per ongeluk over de doorslagdraden stikt. Ik stik altijd 1-2 millimeter aan de binnenkant van de rijgdraad zodat ik die er later makkelijk weer uit kan trekken.

p1200498_1

  • Toen was het tijd om de naden bij te knippen. Ik gebruikte een kartelschaar om rafelen van de voeringstof te voorkomen.

p1200499_1

  • Het daaropvolgende klusje staat niet in de werkbeschrijving maar is een ‘profi-tip’: platstikken van de naad zodat de voering mooi glad naar binnen valt. Het is een beetje lastig om te fotograferen maar ook lastig om te doen op de smallere en rondlopende stukken.
    • Je vouwt de naden aan de achterkant van de stof naar rechts en je stikt enkele millimeters vanaf de rand de naad door.
    • Soms kun je niet in een keer de hele naad doen, maar moet je het tweede gedeelte vanaf de andere kant doen, terwijl de naad dan ook andersom ligt. Hier was dat ook het geval bij die hele lange naad van het voorpand. Ik kon precies tot middenachter komen.
    • Op de onderste twee foto’s zie je links het resultaat aan de binnenkant en rechts aan de buitenkant van de stof. Je voelt ook dat de naad iets steviger hierdoor wordt en meer vorm heeft.
  • Het hele vestje is nu gestikt op de zijnaden na. Daar had ik de doorslagdraden nog laten zitten.

p1200504_1

  • Het onderdeel ‘toveren’ was nu aan de beurt want je trekt nu de stof en voering van de rechterkant tussen  stof en voering door naar buiten die helemaal buiten de linkerkant van het gilet.
  • Dan zorg je ervoor dat de voering van het voorpand op die van het achterpand en de buitenstof van beide panden op elkaar komen te liggen. Alles aan elkaar spelden, rijgen, stikken, rijg- en doorslagdraden eruit halen en de naden een beetje bijknippen.

p1200505_1

  • Deel twee van het ‘toveren’ is makkelijker want je hoeft alleen maar de stof weer in omgekeerde richting terug te trekken om een mooi rond armsgat over te houden.

p1200506_1

  • Maar deel drie van de ‘toverkunst’ moet nog worden uitgevoerd en daar ging er bij mij (doordat ik haastig en een beetje lui was) wat mis.
  • Aan de binnenkant van de voering wordt gedeelte van ca. 10 cm afgespeld dat even ‘open’ blijft.
  • Daarna speld je de zijnaad vanaf de zoom tot het armsgat van de buitenstof op elkaar. Om daarbij te kunnen trek je die zoveel stof mogelijk door de zijnaad naar je toe. Aan beide kanten kun je zo ook een stukje voering met de goede kanten op elkaar krijgen.
  • En daar maakte ik de fout om gelijk te gaan stikken na het spelden i.p.v. netjes te rijgen waardoor alles één cm is verschoven. Het was onmogelijk om uit te halen met die fluffy stof ook al omdat ik een kleine zigzagsteek heb gebruikt i.v.m. de rek.
  • Je houdt dus die kleine opening van 10 cm open in de voeringstof. Deze kun je met de hand tegen elkaar naaien of met de machine op elkaar stikken. Ik heb daar een klein plooitje moeten leggen omdat het een beetje scheef uitpakte door mijn luiigheid (omdat ik het niet had geregen waardoor het verschoven was). Maar ‘geen mens in Den Haag die er iets van ziet’ was een gevleugeld gezegde bij ons thuis en ik heb het lekker zo gelaten want het valt immers aan de binnenkant onder mijn arm.

Zo mijn januariproject is af. Ik heb nog genoeg van deze stof voor een sweater dus vandaag kopieerde en knipte ik het patroon voor het februariproject. Maar die hoeft gelukkig pas over veertien dagen af te zijn 😉

p1200510_1

 

»

  1. kliefje schreef:

    Ik vind ‘m leuk! Staat je goed 🙂

  2. Simoneannemone schreef:

    Leuk dat je ook meedoet!
    Interessant om je uitleg erbij te lezen. Dank je wel!

    • djaktief schreef:

      Je hebt me al zolang het goede voorbeeld gegeven dat het er toch eens van moest komen. De uitleg is voor jou natuurlijk niet nodig maar voor beginnende naaisters misschien wel handig.

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

