screenshot_2017-02-19-07-27-07-2

Deze blog had ik eigenlijk vorige week dinsdag al willen schrijven bij het halen van mijn streefgewicht maar het kwam er niet van omdat ik nog over mijn naaiproject van januari eerst aan de beurt was maar hier is dan het goede nieuws dat mijn doel toch in zes weken tijd gelukt is.

Over die zes (inmiddels 7 weken) zal ik jullie wat meer vertellen en ook over mijn ervaringen met Weightwatchers. Op 3 januari begon ik. Ik koos voor de combipas en dat betekent dat ik zowel on line als wekelijks naar de cursus ga. Vooraf word je gewogen met kleding en schoenen aan. Dat betekende bij mij dat ik 2,5 kilo zwaarder was dan thuis in mijn blootje. Tegenwoordig let ik op de kleding die ik draag op de weegdag (geen zware spijkerbroek) en heb ik slofjes om mijn voeten zonder schoenen. Ik vind dat een realistischer beeld geven van mijn gewicht. Het verschil met thuis is nu 500-700 gram.

screenshot_2017-02-19-07-27-47-2

Je krijgt een cursusmap met een overzichtsboek, een smartpoints lijst, weekplanner en wekelijks een themaboekje over onderwerpen die met gezondheid, voeding en coaching te maken hebben. Verder krijg je ook folders met producten van WW die je zouden kunnen helpen. Ik vind de spullen daarin overbodig en duur. Ik wil gewoon omgaan met voeding en geen speciale WW-koekjes o.i.d. eten. Verder krijg je een code waarmee je kunt inloggen bij WW en een app op je telefoon kunt activeren om de smartpoints bij te houden, maar dat kan ook gewoon in het boekje.

Je kunt ook alleen “on line” lid worden van WW en dat is minder prijzig € 22,95 per maand versus € 37,95. Soms zijn er aanbiedingen zoals drie maanden voor de prijs van twee. Sommige zorgverzekeraars vergoeden een gedeelte van de kosten maar er zijn specifieke eisen. Als je je streefgewicht bereikt kun je  “lifetime member” worden (alleen met combipas). Je moet dan zes weken op je streefgewicht zijn. Die periode heet “stabilisatieprogramma”. Je mag daarna gratis de cursus bezoeken en advies vragen maar voor de app moet je dan toch weer betalen. Verder moet je je eenmaal per maand laten wegen en als je 2 kilo boven je streefgewicht bent moet je opnieuw gaan betalen. Deze dingen zijn niet zo goed duidelijk of vindbaar als je je inschrijft. Dat vind ik persoonlijk een minpuntje voor WW.

20170104_213346_1

Een pluspunt voor mij is dat WW er wel voor heeft gezorgd dat ik nu bijna 10 kilo ben afgevallen in 7 weken tijd. Het werkt dus wel voor mij. De eerste maand heb ik alles bijgehouden op de app en computer van WW en ook de gratis app van het voedingscentrum gebruikt. WW werkt nl. met smartpoints en telt geen caloriën. Op basis van de hoeveelheid calorieën, verzadigde vetten, suikers en eiwitten worden deze punten ingedeeld. Minder punten betekent een gezondere keuze. Fruit en groenten krijgen daarom 0 punten, maar dat betekent niet dat je onbeperkt fruit kunt eten. Verder moet je iedere dag 30 punten (36 als je aan het stabiliseren bent) opmaken. Je hebt verder ook een vast aantal punten voor extra’s in die week. Daarnaast kun je nog extra punten verdienen door te bewegen en die heten active points. Dus aan de ene kant maakt WW je het makkelijk maar aan de andere kant is het een hoop gereken met punten.

dagtotaal-ww screenshot_2017-02-19-07-43-49-2

Omdat ik vooral ook gezond wil eten als fanatieke sporter heb ik de eerste maand ook dagelijks de app van het voedingscentrum ingevuld. Je kunt daar aankruisen waarover je informatie wilt. Er zijn  daar naast het aantal calorieën maar liefst 26 voedingsstoffen waarover je informatie kunt krijgen.

Het was een tijdrovende zaak twee apps bijhouden. Ik heb besloten om zo lang als ik nog betaal voor WW alleen hun app bij te houden. Beide apps hebben voor en nadelen. Het voedingscentrum werkt louter met grammen en stuks/kopjes/bekers/glazen/lepels en WW met grammen, ml, scheutjes/lepels/stuks. Bij beide apps kun je snelkiezen of snel toevoegen en je eigen voedingsmiddelen samen stellen maar ik vind ze allebei niet echt handig. Het duurt minimaal twee weken voor je het een beetje onder de knie hebt. Het bijhouden van wat je eet is wel essentieel voor het afvallen omdat je dan weet dat je genoeg hebt gegeten. Nou ja…. wat is genoeg… af en toe heb ik flink honger gehad, maar dat is niet erg want dan neem je gewoon groente of fruit, water, koffie of thee. Later daarover nog meer. Je kunt ook alles op de pc of tablet invoeren. Dat synchroniseert dan vanzelf zodat alles steeds is bijgewerkt.

Behalve wat je eet registreer je ook hoeveel je beweegt/sport. Bij WW synchroniseert de app wel met de pc maar bij het voedingscentrum niet. Ik vind dat je maar heel beperkt informatie kunt invoeren. Zo kent WW bijvoorbeeld geen schaatsen. Maar bewegen doe ik toch meer dan gemiddeld.

beweging-week-3-januari-wwvoedingscentrum-beweging-januari

Wat heb ik nou veranderd aan mijn voeding ten opzichte door WW:

  1. Ik gebruik veel minder vet
    • karnemelk en magere zuivelproducten i.p.v. halfvol
    • magere spekjes
    • mager rundergehakt
    • minder varkensvlees
    • geen koek meer uit de winkel
  2. Ik gebruik veel minder suiker
    • geen koek en snoep meer in huis
    • alleen zelfgebakken koek en cake want dan zie ik hoeveel suiker ik gebruik
    • minder sausjes uit een fles (bijna overal zit suiker in)
    • alleen bij uitzondering neem ik iets bij koffie/thee
    • ik at heel veel fruit > 10 stuks en vervang dit nu vaker door groenten
    • sommige groenten zoals wortel en paprika zijn zoet
  3. Ik eet minder koolhydraten
    • Pasta, rijst en aardappelen weeg ik af (200 gram gekookt)
    • Alleen op duurlopen van > 25 gebruik ik isotone sportdrank
    • Alleen op duurlopen van > 30 km gebruik ik gels
    • Geen koek of taart als beloning na de training maar een tosti, kwark of magere Griekse yoghurt met vruchten of wat noten
  4. Ik drink bijna geen alcohol meer
    • Ik weeg voedingsmiddelen af op weegschaal, met maatbeker of met lepel
    • één eetlepel geraspte kaas i.p.v. schudden met de bus
    • één eetlepel saus uit een fles of pot i.p.v. een scheut of schep
    • één eetlepel hagelslag i.p.v……
    • enz.

20170106_074820_1

En het voedingscentrum heeft me ook nog wel wat inzichten gebracht:

  • Ik dacht dat ik weinig zout gebruikte maar ik zat daarmee heel gauw in het rood. Ik let daar nu veel beter op. Ik gebruik nu veel meer kruiden dan vroeger en minder zout, maar het is toch nog gauw te veel
  • Ik krijg te weinig vitamines binnen, vooral D en het slikken van mijn multivitamine is dus wel degelijk zinvol
  • Ik eet te weinig vis. Ik haal vaak niet eens een keer per week
  • Ik drink ruim voldoende water en eet meer dan genoeg vezels

Wat er verder nog is veranderd:

  • Ik heb weer inspiratie gekregen om nieuwe recepten uit te proberen vaak in magere varianten. Ik eet verser en mijn smaak is verbeterd. De recepten moet ik nog uitwerken maar hier zijn vast de foto’s van de snelle poffertjes en de cantuccini.

20170106_134144_1 img_20170211_202439_1

  • Ik geniet meer van gewone dingen zoals een lekkere tomaat, een kopje koffie of thee
  • Het bijzondere is weer bijzonder geworden. Ik ben nog een paar keer uit eten geweest i.v.m. verjaardagen en op skivakantie heb ik 3x Apfelstrudel gegeten. Een cappuccino of latte macchiato buiten de deur zijn echt een traktatie.

20170210_171416_1

  • Ik praat meer over dingen die er spelen en uit mijn emoties meer i.p.v. dat ik ze weg eet/drink of compenseer
  • Sporten gaat makkelijker nu ik bijna 10 kilo lichter ben. Ik loop weer harder en ben leniger (maar er is nog genoeg verbeterruimte)

De andere voornemens om dagelijks een uur te bewegen en iedere dag naar buiten te gaan hebben zeker bijgedragen aan dit snelle gewichtsverlies. Daarover schrijf ik binnenkort nog een apart blog.

Hoe nou verder…

  • Na drie maanden stop ik met lijnen en WW, maar misschien haal ik die 6 weken stabilisatie net niet binnen de drie maanden om “lifetime member” te worden. Ik ben nu zo dichtbij dat ik daar nog wel een maand extra kosten/inspanning in wil stoppen.
  • Vanaf 1 maart wil ik stoppen met alles op te schrijven/bij te houden wat ik eet drink. Ik vind het geen goed voorbeeld naar onze kinderen om zo gefocust te zijn op voeding en gewicht.
  • Ik ga oefenen in voedsel opscheppen zonder weegschaal erbij, dus groentelepels/sauslepels etc. tellen
  • Boter, olie en strooisels blijf ik afmeten met een lepel
  • Eten en alcohol zijn geen vijanden en er bestaat geen verboden voeding maar ik blijf wel opletten om slimme keuzes te maken

Nou dat was dan eindelijk de update. Als je nog vragen hebt over dingen stel ze gerust. Tips over voeding hoor ik ook graag.

Als je geïnteresseerd bent volgen hier nog aardige artikelen over voeding/bewegen en een boek waar ik ook nog wat inspiratie uit haalde.

 

 

Advertenties

»

  1. Ruud schreef:

    Knap hoor, 10kg eraf in 6 weken.
    En de discipline om dat vol te houden.
    Chapeau!
    Ik neem aan dat je je er ook (veel) beter bij voelt.

  2. Het voornaamste ingrediënt is en blijft ‘karakter’.
    Daar heb je blijkbaar absoluut geen gebrek aan! Proficiat!

  3. Menck schreef:

    Hier neem ik ootmoedig mijn hoedje voor af. Dikke proficiat!

  4. Alex schreef:

    Wauw, wat een interessant verhaal. Hieruit blijkt dat je erg gemotiveerd bent om op streefgewicht te komen en te blijven. Goed dat je het gehaald hebt. Nu volhouden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s