Zo mensen ik heb wel wat eisen aan mezelf gesteld op naaigebied dit jaar. En gelijk merk ik al ik het er moeilijk mee heb. Het maken van iedere maand een project is al lastig maar erover bloggen is ook een hele klus. Toch wil ik het wel blijven proberen maar misschien minder uitgebreid. Dit wordt nog een gedetailleerde werkbeschrijving met allerlei tips erbij. Het is voor mij een soort virtueel lesgeven. Ik doe die moeite ervoor omdat ik ervan leer om dingen uit te leggen. Mijn skills als naailerares verbeteren dus maar ook omdat mijn blogs over naaien best nog wel veel gelezen worden. Ook blogs van jaren geleden. Ik heb het gevoel dat het toch zinvol is dat ik het opschrijf want lezers zijn ermee geholpen of erdoor geïnspireerd.

Hier is dus eindelijk de beloofde tutorial/werkbeschrijving -pluizige trui/top/sweater met elastisch biaisband van het februari die ik hier reeds showde. Het model komt uit de Knip Mode van februari nr. 24. en ik was gelijk verliefd op het plaatje. Maar tjonge wat lastig om wat van die pluizige en rekbare stof te maken. Ik had nog wel wat aan de tips voor werken met bont hier en hier.

Vooraf nog een paar kniptips:

  • Om te voorkomen dat je de verkeerde lijnen volgt op het patroonblad markeer ik de hoeken en tekens altijd met potlood zodat ze goed zichtbaar zijn als je patroon overneemt op patroonpapier.
  • Patroondelen hebben de neiging om zoek te raken en als je ze dan terugvindt weet je niet meer wat het is. Daarom schrijf ik op alle patroondelen:
    • de naam van het pand
    • het partoonblad en nummer
    • het modelnummer en de maat
    • voor wie het gemaakt is
    • en of het voor rekbare stof is (de overwijdte in zo’n patroon is anders/minder)
  • Vaak staat er op het patroon de aanduiding ‘recht van draad’ hetgeen betekent dat die lijn evenwijdig moet lopen aan de stofvouw of stofkant teneinde een goede valling of ruimt/rek te krijgen. Ik gebruik dan altijd 2 centimeters of linialen. Ik bepaal hoeveel centimeter de ene vanaf de rand is en speld deze vast. Dan verschuif ik het patroon zodanig dat de hoeveelheid centimeters bij het andere deel precies hetzelfde is en ga door met spelden.

Na het knippen van de stof moest ik ook versteviging knippen maar ik had geen zin om hiervoor weer losse delen te tekenen. Ik legde daarom het originele patroon op het rekbare vlieseline en knipte door stof en patroon tegelijk heen. Later plakte ik de papierstrook gewoon met plakband weer vast aan het origineel.

P1200564_1

Ik kwam er trouwens toe om de stof te verstevigen omdat het biaisband aan de rand niet goed bleef zitten op de los geweven stretchstof. Ik trok er zo een gat in toen ik het zakje wilde vastspelden op het voorpand. Hieronder heb ik de tweede – geslaagde poging –  om de zak te maken vastgelegd in drie stappen:

  • Knip het patroon van de zak met 0,5 cm naadbreedte. Knip het rekbare vlieseline even groot en strijk het vast aan de binnenkant = verkeerde kant van de zak. Vast strijken vlieseline doe je door de strijkbout op wol tot katoen (hoe dikker de vlieseline hoe heter) in te stellen en 8 tellen op dezelfde plaats te houden, dus niet strijken. Bij kwetsbare stoffen doe je een stukje patroonpapier tussen de strijkbout en de vlieseline.
  • Werk de bovenkant van de zak af met de lockmachine of zigzagsteek. Vouw het rekbare biaisband om de zak heen en zorg ervoor dat het een klein beetje wordt uitgerekt (10%) zodat het niet gaat lubberen. Rijg het vast en stik het door met steeklengte 3,5. Sla het beleg naar binnen en stik het vast.
  • Leg de zak nu op de plaats van bestemming op het voorpand. Zet spelden overdwars en stik de zak voorzichtig vast. Je kunt de spelden het beste laten zitten tijdens het stikken en als je er vlakbij ben voorzichtig met de hand aan je naaimachinewiel draaien om te voorkomen dat je precies op de spelden stikt met risico op naaldbreuk. Als je de spelden eruit haalt dan trekt de zak een beetje krom omdat je rek hebt gehouden op het biaisband.

De hals en de schoudernaden moeten ook worden afgewerkt met rekbaar biaisband. Ik koos ervoor om het in  etappes te doen:

  • Vooraf strijk je het rekbare plakvlieseline vast net zoals bij de zak. Dat staat niet in de beschrijving van Knip Mode maar is dus essentieel bij deze stof om te voorkomen dat deze af kerft.
  • Dan het biaisband in de hals hol vouwen en weer 10% uitrekken en vast stikken.
  • Omdat de schoudernaden geopend kunnen worden met de ritsen die er in komen is het noodzakelijk om de biaisbandjes aan de halskant van het voorpand eerst om te slaan en dubbel te stikken. Vervolgens kunnen ze – met 10% rek- om de schoudernaden gevouwen en vast gestikt worden.
  • Bij het achterpand kon ik in een keer het band vastzetten met een klein knikje bij het begin en einde van de halsuitsnijding.

En dan komt de rits aan de beurt. Mijn exemplaren waren te lang maar dat kan later worden afgeknipt.

  • Vouw het boveneinde van de rits boven de verdikking schuin zodat het tussen de rits en het pand en de stof komt.
  • Speld de rits vast zodat hij net niet meer zichtbaar is.
  • Rijg de rits voordat je deze – evt. met een ritsvoetje – vast stikt.
  • Maak met een paar steken een stop voor de runner en knip de rits op lengte af zodat het uiteinde nog mee gestikt kan worden in de mouwnaad.

Nu is het moeilijkste werk gedaan en heb je een pauze verdiend. We zijn altijd geneigd om maar door te jakkeren maar dat komt niet altijd ten goede van je naaiplezier en van de netheid 😉 .

Ik had het patroon doorgeslagen met geel rijggaren. Het rijgen deed ik bewust met een andere kleur zodat ik niet per ongeluk een essentieel draadje zou lostrekken. De tekens markeer ik met weer een andere kleur (rijg)garen en met een knipje maar bij deze stof was een knipje onzichtbaar. De mouwen kunnen worden ingezet.

  • Check eerst goed welke mouw links en welke rechts moet door de tekens te controleren.
  • Begin met spelden bij de mouwkop, dan bij de tekens en dan bij de uiteinden.
  • Een mouw is altijd ruimer dan het armsgat omdat hij dan mooier valt maar ook omdat dit noodzakelijk is om in je kledingstuk te kunnen bewegen.
  • Om die ruimte goed te kunnen verwerken wordt de mouw op het armsgat gespeld. Ezelsbruggetje: iemand iets op de mouw spelden.
  • Rijg de mouw eerst en haal dan de doorslagdraden weg want anders moet je later zo pulken.
  • Omdat de stof rekbaar is heb ik de machine ingesteld op een kleine zigzagsteek van 2,5 breed en 2,5 lang. Ik stikte net naast de rijgdraad zodat ik deze gemakkelijk kon los halen.
  • Daarna gebruikte ik de lockmachine om de mouw- en armsgat naad samen af te werken.
  • Mijn machine was afgesteld op steeklengte 3 en het differentieel transport op 2 oftewel de stof wordt iets ingehouden tijdens het stikken zodat er rek in blijft zitten.
  • Je moet voorzichtig vooral voorzichtig stikken ter hoogte van de rits.
  • Hieronder zie je de binnenkant en de buitenkant van de trui aan elkaar.
  • Leg nu de panden op de juiste manier aan elkaar, rijg ze en stik ze zoals hierboven beschreven staat voor de mouw. Dus eerst met kleine zigzagsteek op de naaimachine en daarna afwerken met de lockmachine

Alleen nog maar zomen en de trui is klaar. Ik beschik over een coverstitch machine de zomen maakt zoals je ze in gekochte T-shirts ziet: bovenkant 2 stiknaden en onderkant afgewerkt in één keer. Je kunt ook werken met een tweelingnaald. Op een naad met de coverstitch machine zit iets meer rek en heb je keuze uit verschillende naadbreedtes. Maar tweelingnaalden bestaan ook voor verschillende breedtes en stoffen (bijv. strech).

Je hebt  in beide gevallen twee klossen plus een spoel van dezelfde kleur garen nodig. Dat is niet zo moeilijk bij de gewone kleuren maar paars heb ik maar een klos en daarom spoelde ik een extra spoeltje paars om tot 3 te komen. Dit spoeltje paste echter niet op de kloshouders van de coverstitch machine. Ik heb gelukkig een losse garendstandaard waar die wel op paste.

  • Eerst wordt de zoom gespeld en daarna geregen. Omdat je precies over de rijgdraad heen stikt is het belangrijk dat je rijgnaad mooi recht en op de juiste plaats loopt.
  • Het stikken moet ook rustig gebeuren zodat de steeklengte mooi gelijkmatig is. Op de meest rechtse foto (klik erop voor vergroting) zie je de bovenkant en de onderkant van de zoom

Tja en toen was de trui klaar zoals ik jullie deze al eerder showde. Maar ik had nog een klein lapje stof over en daarvan maakte ik een losse col.

img_20170228_140953_499_1

  • Mijn lapje was 1 meter lang en 25 cm breed.
  • Leg het goede kanten van de stof op elkaar.
  • Stik het in de lengte met een een smalle zigzag vast. Afwerken hoeft niet.
  • Keer de lap zodat de goede kant buiten komt te zitten en de niet afgewerkte naad aan de binnenkant.
  • Zoek de naad op en leg de goede kanten van de stof tegen elkaar.
  • Zover mogelijk vastspelden en een klein gat open houden.
  • Daarna stikken met die smalle zigzag weer.
  • Spelden eruit en het laatste gaatje met een kleine overhandse steek dicht zomen.

Ik moet eerlijk bekennen dat het schrijven van deze blog me meer tijd en energie gekost heeft dan het maken van de trui. Ik heb de trui al veel aangehad.

Het naaiproject van maart ligt  al geknipt en doorgeslagen klaar op me te wachten. Ik heb nog 7 dagen om het op tijd af te krijgen. Dat geeft druk op de ketel om aan de slag te gaan. Op dit moment voelt dat niet zo fijn want ik heb ook nog wat ander naaiwerk liggen. Ik ben immers 10 kilo afgevallen en diverse kledingstukken moeten worden ingenomen. Ik ga er nog een nachtje over slapen hoe ik het nu precies ga aanpakken. Ik ben benieuwd waar ik uitkom. Is dit herkenbaar voor jullie?

if you really want something qoute

 

 

 

 

»

  1. Matroos Beek schreef:

    Ongelooflijk project… hier zit ik die nog geen muts kan breien. Bewonderende groet!

  2. Neen, ik begin er niet aan. 😉

  3. Kakel schreef:

    Een typisch geval van te veel hooi en te weinig vork. Je kunt nog zoveel willen, de tijd blijft beperkt.
    Ik ben niet voor naaien in het ledikant gelegd maar vind het heel knap dat jij het kan.
    Creatieve groet.

  4. Gwennie schreef:

    Denk je wel een beetje aan jezelf?? Maar die trui, die is prachtig!!

  5. Jolanda schreef:

    Ontzettend leuk; ik krijg ook zin om een te maken.

Geef een reactie

