8643935557_3f4c345418_n

Foto met dank aan Fokke en Sukke natuurlijk

Ja ja morgen is het zover dan ga ik dat ‘pleuriseind’ (zoals sommigen zeggen) doen in Rotterdam. Voor de 4e keer daar al weer en in totaal de 7e keer.  Ik weet nog goed …..


hoeveel stress ik had voor de eerste keer. De tweede keer was ik er ook erg mee bezig. Eigenlijk alle keren was ik behoorlijk gespannen. Het is niet gewoon een lange duurloop maar zeven kilometer meer dan je langste trainingsloop. Het is niet gek om enig spanning te voelen voor een prestatie die je niet zomaar uit je mouw schudt. Nou ben ik ‘die man met die hamer’ nog nooit letterlijk tegen het lijf gelopen (gelukkig) maar ik heb het op alle marathons wel af en toe behoorlijk lastig gehad. Voor mij is dat part of the deal want al ben ik in conditie en heb ik goed getraind het raakt aan de grenzen van mijn kunnen.  Dat vind ik nog steeds de uitdaging van deze afstand…. hoe ga je om met honger, dorst, warmte, vermoeidheid, parcours, medelopers en evt. fysieke of andere problemen onderweg. Er zijn veel lopers die nog veel langere afstanden volbrengen en dat vind ik fascinerend maar daar ga ik niet aan beginnen omdat ik voel dat ik mezelf meer kwaad dan goed mee doe. De marathon is voor mij een leuke afstand, precies op de grens tussen ‘er onderdoor of eroverheen’ zoals zo mooi op dit bruggetje staat in het Zuiderpark

20170331_141207_1

Na de laatste lange duurloop op 19 maart kwam ik dus in de zogenaamde taper oftewel stopte de vergroting van het trainingsvolume. Je traint verder maar anders meer op herstel en mogelijk wat op snelheid gericht. Daarom pakte ik twee wedstrijdjes mee waarvan de laatste zelfs een PR opleverde tot mijn grote verassing.

 

20170404_151119_1Maar het belangrijkste onderdeel van de taper is de rust en de ontspanning terugbrengen in het lopen (maar ook in andere dingen die door de tijdsdruk ik in de knel gekomen zijn). Nou ik kan jullie vertellen dat het luiereritisvirus heerlijk is. Ik las diverse boeken over hardlopen en dat is inspirerend hoor als de schrijver zweet en jij niet. Maar helemaal stilzitten ligt niet in mijn aard, dus ik maakte wat fietstochtjes, deed wat tuinklussen en ging wat actiever het huishouden te lijf, was met oudere familieleden op stap (heerlijk dat tempo) en maakte en vermaakte de nodige kledingstukken op de naaimachine. Achter de computer zat ik weinig maar op Instagram plaatste ik wel haast dagelijks een update van waar ik mee bezig was. Ik moet zeggen dat IG veel leuker vind dan Twitter of Facebook omdat het veel vriendelijker en directer is. Op een of andere manier voel ik me er meer thuis.

Qua training besteedde ik wat tijd aan rekken en strekken en souplesse d.m.v. massage, zwemmen en stretching en yoga. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor de stretch-, corestability- en yoga-oefeningen echt mijn wilskracht flink moet inschakelen om er werk van te maken. Ook al weet ik hoeveel baat ik heb bij die oefeningen, toch moet ik diep graven in mijn motivatie om in actie te komen.

En dan is het bijna zover en ga je de laatste 10 dagen voor de wedstrijd in. Je kijkt dan eens wat kritischer naar de kleding en je probeert wat verschillende setjes uit voor verschillende weersomstandigheden. Het wordt heerlijk weer met weinig wind misschien een tikkeltje aan de warme kant, dus ik zal kalm van start gaan en goed drinken. Verder kocht ik een goedkope zonnebril omdat ik behoorlijk wat last heb van mijn oog de laatste tijd en trainde er een paar keer mee. Als hij me in de weg gaat zitten dan geef ik hem wel aan het publiek. Als je toevallig naar de 010-marathon gaat kijken dan zie je me in deze outfit met startnummer F3130 erop gespeld.

Zo’n 5-7 dagen voor de start van een marathon ga ik stelselmatig wat meer eten. Ik doe niet aan het zogenaamde ‘koolhydraten stapelen’ maar ik neem wat extra. Dat is wel weer raar hoor na dat Weight Watchers dieet waar ik meer dan tien kilo mee afviel in zes weken. Na de stabilisatiefase van nog eens zes weken ontving het sleuteltje voor het ‘life time membership’ op 21 maart jl.  trouwens.  In plaats van alleen yoghurt met muesli gaat er dan een banaan bij en ik eet twee tosti’s i.p.v. een. Ook neem ik weer wat vaker wat bij de koffie aan (zelfgebakken) cake of koek en ik maak tot groot plezier van jongste weer eens wat vaker poffertjes.

Als laatste maaltijd eet ik zo meteen lasagne. Vroeger at ik altijd boerenkool, maar lasagne heb ik voor de 35-km-training geprobeerd en dat liep prima. Met het oog op zomermarathon (ja ik heb al weer plannen) is het wel handig niet alleen op boerenkool te vertrouwen.  Ik ben heel benieuwd of het volgende week veel moeite kost om weer naar het basisregime terug te keren. Na de marathon ga ik ook weer aan de drank. Dat klinkt heftig maar de afgelopen drie maanden heb ik nauwelijks alcohol aangeraakt. Er zitten veel calorieën in maar vooral maakt het mijn wilskracht en doorzettingsvermogen veel zwakker. Als ik een wijntje op heb dan neem ik het stukken minder nauw met mijn bedtijd en een eventueel stukje kaas erbij zal ik maar zeggen. Ik slaap er bovendien minder goed op maar het is zo lekker. Afijn… een keer per week moet kunnen denk ik zo.

20170408_110558_1En ja dan is de laatste dag aangebroken voor de wedstrijddag. Vanochtend ging ik naar de Expo om mijn startnummer ten loopshirt op te halen. Natuurlijk maakte ik een foto bij de muur met alle namen van alle deelnemers. Ik weet niet hoeveel deelnemers er zijn maar heel veel in ieder geval. Ik hoop dat ze er net zoveel loopplezier aan beleven als ik en ik wens iedereen veel succes. Vooral ook alle loopbekenden van me op de hele, de duo en de kwart marathon. Dat wordt volgende week nagenieten met al die loopverhalen.

20170408_104121_1

Natuurlijk heb ik ook even gesnuffeld tussen de stands met hardloopspullen en tijdschriften. De nieuwe Ascics Nooza’s lijken me geweldige wedstrijdschoenen of worden het toch weer de vertrouwde Nimbussen, maar dan de nr. 19 Dynaflite…. ik wacht nog even want ik ben er nu nog niet aan toe maar er is heel veel moois moet ik zeggen.

20170408_101156_1

Tja en dan sta ik morgen aan de start. Niet tussen deze toppers maar in startgolf 4 dus 40 minuten na het zingen van Lee Towers mag ik gaan. You’ll never walk alone in Rotterdam. Ik heb er zin in.

 

 

 

Advertenties

»

  1. Ruth schreef:

    Veel succes Dorothé! Ik start ook in wave 4, volgens de site starten we dan om 10u30 (beetje balen wel, had me mentaal op 10u starten ingesteld, maar ja).
    Ik heb me net volgepropt met een overdosis spaghetti, voel me effe 2 kg dikker nu 🙂 Wie weet vinden we elkaar morgen in het startvak!

    • djaktief schreef:

      Misschien tot morgen Ruth. Ik heb je op FB een PB-tje gestuurd. Er wordt 10 min per wave gerekend heb ik begrepen dus hou rekening met een nog latere start maar het is voor onze veiligheid en loopplezier moet je maar denken. En mocht ik je niet zien. Alle goeds voor onderweg.

  2. Matroos Beek schreef:

    Ik wens je veel succes Dorothé. Je bent in ieder geval goed voorbereid! Ik duim voor je.

  3. KnutzEls schreef:

    Je hebt er zin in! Dat klinkt goed en ik wens je een fijne en goeie marathon. Of ik je herken weet ik niet, herkende vorig jaar mijn eigen kind niet eens (die liep 10 km.) 😁 maar heel veel succes.

  4. Oei, dan moet je Lee Towers ondergaan :).
    Veel succes!

  5. Morgaine schreef:

    Het weer zit in elk geval mee vandaag 😀

    Succes!

    X

  6. kliefje schreef:

    Heel veel succes lieve D! You can do it.

  7. Rob Alberts schreef:

    En?

    Tevreden gevoel?

    Bewonderende groet,

  8. Kakel schreef:

    Ik weet zeker dat het goed is gegaan. Het was warm maar met jouw goede voorbereiding zal dat geen probleem zijn! Ik ben heel benieuwd naar je verhaal.
    Herstellende groet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s