P1200761_1

Met de wisseling van de maand publiceerde ik al even de foto’s van mijn naaiproject van de maand maart. Hoog tijd om de belofte in te lossen en een werkbeschrijving oftewel tutorial te maken. Ik gebruik vrij frequent woorden al dan niet in het Engels zodat mijn naaiblogs zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik hoop op deze manier bij te dragen aan een wereld waarin meer gemaakt en hergebruikt wordt en om mensen aan te moedigen zelf aan de slag te gaan. 

Kussen met rand en verborgen rits

Op onze bank ligt een kleiner vrij hard kussen dat we altijd gebruiken als iemand pijn in de rug heeft. Ik vond het leuk om er een wat grotere overtrek omheen te maken, door een neprand. Je kunt dit voor elk willekeurig kussen gebruiken.

P1200724_1

  • Eerst meet je de maten van het kussen zorgvuldig op. Ik leg er een liniaal of lat overheen en lees dan de hoogte/dikte van het kussen af.
  • Voor de breedte en de lengte zet je iets tegen de randen van het kussen aan en lees je de maat af.
  • Meet hoeveel stof je tot je beschikking hebt en bepaal hoe groot je de rand wilt maken.

P1200725_1 P1200728_1

  • Vouw de stof in twee gelijke delen en vouw de stof daarna 1x in de breedte dubbel
  • Bereken de lengte van het kussen = lengte + 1x dikte.
  • Bereken de breedte van het kussen = breedte + 1x dikte.
  • Trek van de lengte en de breedte 1 cm af zodat de hoes mooi strak komt te zitten en teken de lengte af met krijt/speld gemeten van uit de gevouwen hoek.
  • Teken de breedte af op dezelfde manier.
  • Controleer of de hoek haaks is.
  • Vouw de stof open en verleng de krijtlijnen zodat het hele kussen zichtbaar wordt op de stof.
  • Sla het kussen op de aangegeven lijn door. (doorslaan = klik).
  • Neem een rits die zo lang is dat je kussen er straks door kan. Voor mij was de rits net zo lang als het kussen breed was.
  • Leg de rits ondersteboven (trekker = onder) op de verkeerde kant van de stof tegen 0,5 cm verwijderd van de doorslagdraad in de lengte van de stof. Dit is ongeveer de breedte die de rits inneemt.
  • Speldt de rits, rijg en stik hem vast. Je kunt een ritsvoetje gebruiken als je dat makkelijker vindt.
  • Leg de stof zo tegen elkaar dat de andere kant van de rits op de goede plaats komt = rits ondersteboven aan de verkeerde kant van de stof en 0,5 cm verwijderd van de doorslagdraad
  • Speldt de rits, rijg en stik hem vast. Het ritsvoetje is hier echt handiger om gemakkelijker langs de trekker te komen.

  • De rits is nu tussenuit gestikt.
  • Vouw de uiteinden van de rits een beetje naar binnen en speld vast.
  • Stik aan beide zijden vanaf ritsbegin en -einde tot de hoek de rits mooi weg
  • Meet de breedte van de rand rondom het kussen. Let op dat het kussen aan 3 kanten 1 cm breder wordt i.vm. de afwerking.
  • Werk de rand netjes af met zigzag of lockmachine aan twee lange kanten. Aan de kant van de stofvouw hoeft dat natuurlijk niet. Dat is de kant waar je geen extra breedte hebt genomen.
  • De stof ligt nog met de verkeerde kanten op elkaar. Stik de zijnaden nu op de juiste breedte af en werk ze af.
  • Strijk deze naden plat
  • Keer het kussen en strijk het mooi plat
  • Speld nu het kussenomtrek volgens de doorslagdraad.
  • Stik net binnen de doorslagdraad. Begin bij ritseinde/begin helemaal door tot de ritsbeging/einde aan de andere kant.
  • Haal de doorslagdraden eruit. Dat moet makkelijk gaan omdat je er niet overheen hebt gestikt. Als het goed is vallen de uiteinden van de rits mooi weg.

P1200749_1

 

  • Vouw nu de afgewerkte rand naar binnen.
  • Stik een zoompje 1 cm naar binnen over de hele breedte van de rits.
  • Vouw het kussen samen vanaf de hoek en stik deze op elkaar totdat je bij de ritsopening bent. Doe aan de andere hoek precies hetzelfde.

 

 

  • Je kussen is nu helemaal klaar. Strijk het nog even voordat je het binnenkussen erin doet.

Als je dit allemaal veel te ingewikkeld vindt dan heb ik hier een veel eenvoudiger kussen voor je:

Hoodiepillow of sweaterkussen

  • Gebruik een sweater, trui, hoodie naar keuze groot of klein. Fleece of wol of mengsel is ook mogelijk maar niet alles is even goed wasbaar.
  • In dit kussen wordt geen binnenkussen gebruikt maar losse vulling van schuimrubber in stukjes of fiberfill. Kies voor iets wat wasbaar is. Klik hier voor meer info over soorten vullingen. Ik gebruikte oude resten schuimrubber die ik in stukjes heb geknipt … auw arme vingers 😉
  • Knip de boord eraf.

P1200723_1

  • Strijk de panden mooi glad en stik de onderrand door.
  • Afwerken mag maar is niet noodzakelijk.

P1200753_1

  • Keer de trui, sweater, hoodie en strijk hem nogmaals mooi glad.
  • Speld de armsgaten dicht en stik deze door met een dikke naald of jeansnaald. Ik gebruikte ook een ritsvoetje om dichter bij de mouwnaa te komen. Door de dubbele stof is dat een beetje lastig.

P1200754_1

  • Vul het kussen met vulling naar wens net zo dik als je het hebben wilt.
  • Speld het kussen dicht bij de hals en stik de halsnaad door om het kussen te sluiten.

P1200757_1

  • Strik evt. de capuchon.
  • Vouw de armen naar wens of stop ze in de buidel.
  • Sweet dreams….. je kussen is klaar.

Binnenkort wil ik zo ook eens met T-shirts aan de slag. Je kunt eindeloos variëren want natuurlijk kun je ook babytruitjes en -rompers dicht stikken en vullen tot kussens met herinneringen.

  • Voor meer herinneringskussens klik hier doorscrollen tot onderaan.
  • Voor een tas van je trui, sweater of hoodie klik hier.

Klopt er iets niet, of snap je het niet. Heb je tips of opmerkingen. Aarzel niet om een reactie of vraag achter te laten.

Zo deze werkbeschrijving is eindelijk af. Ik heb nog diverse nieuwe naaiprojecten in de planning maar ik denk niet dat ik de maandplanning voor april helemaal ga halen. Het blijft een race tegen de kalender maar ik wil wel proberen om dit jaar 12 projecten af te ronden. Ik geef het niet op want het is een prima stimulans om weer eens wat gedaan te krijgen.

Als je niks leest op dit blog weet dan dat ik gewoon lekker bezig ben met de naaimachine, het fotoboek voor mijn vriendin of dat ik even pauzeer met een rondje rennen.

 

»

  1. O, wat ben ik toch slecht…
    Ik dacht dat “Kussen met rand en verborgen rits” een sport was en wou me al inschrijven met mijn lieve dame…

  2. Matroos Beek schreef:

    Naast zeer sportief ook bijzonder creatief. Knap Dorothé!

  3. Ada schreef:

    Ziet er gezellig uit, en op die manier hoeven de oude truien niet in de afvalbak en heb je er nog lang plezier van .
    Fijne Paasdagen !

  4. Kakel schreef:

    Jij draait ook werkelijk nergens je hand voor om. Ik doe het je niet na! Het ziet er allemaal even verzorgd. uit.
    Warme groet.

Geef een reactie

