Al vier weken geen echte blog dus dan denk je dat ……. ja wat eigenlijk… een dip … te druk ….vakantie ….. ziek/blessure …. writers block, maar misschien hebben jullie me niet eens gemist. Eigenlijk was er niks aan de hand en tegelijk was er van alles. De emmer liep een beetje over en ik wist niet zo goed wat ik eerst moest doen dus ik heb gewoon een dweil gepakt en mijn blog even weggeveegd. Maar nu ben ik er weer met een kleine samenvatting met foto’s, maar ik ben nou eenmaal lang van stof dus bezint eer ge begint met….

Gisteren op moederdag deed ik twee dingen. Natuurlijk ging ik lekker hardlopen. Ik deed mijn rondje van 30 km langs Hoogvliet als marathontraining in omgekeerde richting van de snelle fietsronde van manlief die zich voorbereid op de Franse bergen. Hij snapte me op 12 km over de lange wegen. Het ging prima, behalve dat ik twee keer verkeerd liep, maar ik sloot af met een helling op 28 km naar de ‘netkous‘ op een liter water, een gelletje en een sportreep.

Na een heerlijk bad was ik genoeg opgeknapt om de laatste laag epoxy aan te brengen op onze 2e kano die we onlangs voor een vriendenprijs konden overnemen.

Dat werken met epoxy dat doe je maar niet even zo. Eerst moet je uitzoeken hoe het moet, de spullen kopen en alles voorbereiden, schuren, schoonmaken en de hele rataplan. Ik vond de info hier en de spullen hier. De omgevingstemperatuur moet ongeveer 20°C zijn dus ik ben er binnen mee aan de slag geweest, waardoor onze woonkamer net een werkloods was. Voordeel is wel dat we nu binnenkort echt op pad kunnen met twee kano’s als het mooier weer wordt.

IMG_20170509_213421_1

 

Afgelopen dinsdag deed ik weer eens mee met een Coopertest. Je weet wel zo hard mogelijk rondjes van 400 meter lopen en na 12 minuten kijken hoeveel je gelopen hebt. De lokale hardloopvereniging organiseert dit tweemaal per jaar en ook niet-leden kunnen meedoen. Bij CAV Energie kost dit slechts één euro. Het was droog gelukkig die avond maar er was nog wel een krachtige wind op een bocht in de baan. Ik had me tot doel gesteld om 200 meter per minuut te lopen oftewel steeds voor er een minuut voorbij was aan het andere eind van de baan bij de klok te zijn. Het lukt me om er net wat onder te blijven en zo mijn PR  (ja weer een van voor de operaties) te verbeteren met 7 meter. Ik heb ben echt tot het gaatje gegaan en vergat zelfs mijn horloge uit te zetten toen het signaal ging zo buiten adem was ik. Dank aan de organisatoren die ons tevens flink aanmoedigden. Binnenkort maar eens mijn geluk beproeven op een 5 km race: de Verkerkloop

coopertest mei 2017

Oh ik raak de draad van mijn verhaal al weer kwijt. Nog een paar tussenliggende mijlpalen  sla ik over. Jongste was jarig en werd zestien en vierde dit bescheiden met een door mij gebakken chocoladetaart omdat middelste midden in de eindexamens zit. En eindelijk maakte ik het beloofde fotoboek voor een vriendin af. Tussenin bezocht ik ook nog de gynaecoloog voor mijn overgangsklachten. Binnenkort krijg ik de uitslagen van de onderzoeken. Best wel spannend want als je een keer de pineut geweest bent met iets dan is het onmogelijk om er onbezorgd in te staan.

Dat hele cyclusgebeuren met die hormonen – iemand noemde het laatst horrormonen – het herstel na de marathon met minder trainingskilometers en de stress van diverse perikelen, zorgden ervoor dat ik afgelopen maand moeite had om op gewicht te blijven. Het scheelt maar twee kilo in cijfers maar ik heb het gevoel dat ik weer veel te veel in de ban ben van eten en drinken. Nu met nog één maand te gaan voor de Maasdijkmarathon heb ik de alcohol afgezworen en probeer ik weer gezondere keuzes te maken.

De foto’s hierboven zijn van de 25 km trainingsloop die ik deed op maandag nadat ik terugkwam van een vierdaags bezoek aan Berlijn. Die trainingsloop (grienden en Johannapolder waar ze aan het werk zijn trouwens) deed ik grotendeels onverhard en het ging goed maar de rest van de week was ik ongemotiveerd. In plaats van een duurloop fietste ik met manlief op bevrijdingsdag naar Den Haag om met de metro terug te gaan. Dat fietsen niet gelijk staat aan hardlopen bleek toen ik op zondag met veel moeite mijn lange duurloop (21,1) kon maken.  Het was een echt ‘ugly-run’ alhoewel het goed ging tot 10 km waarbij ik ook nog een natuurgebiedje ontdekte dat ik nog niet kende Hooge Nesse  (tegen Zwijndrecht aan). Precies toen ik dat verliet en daarna tegen de wind in draaide ging het mis en moest ik ‘mind over body’ inschakelen om lopend thuis te komen. Maar ik heb echt diverse keren overwogen om manlief te bellen om me op te komen halen.

P1200834 science fiction wolfgang tillmans - hier und jetzts zufrieden sein isa genzken 24_1

Waarschijnlijk was ik gewoon nog moe van Berlijn waar ik twee volle dagen was met mijn Duitse vriendin. We ‘deden’ de eerste dag één museum en drie kerken en de tweede dag drie musea en één kerk. Tel daarbij nog het over mijn comfortzone heen stappen qua reizen (vliegtuig en OV in een stad die ik niet ken met mijn slechthorendheid en verdwaaltalent) plus voortdurend Duits spreken en je snapt dat ik niet meer toppie was.

We waren beiden eerder in Berlijn en bezochten nu eens wat andere dingen zoals het Museum für Gegenwart dat in een omgebouwd station zit. We zijn wel heel verschillend dus ik ging naar de rare dingen kijken en mijn vriendin naar de klassieke.

De drie musea van de volgende dag zaten allemaal kort bij elkaar Kulturforum, Gemäldegalerie en Kunstgewerbemuseum waar we onze aandacht verdeelden over allerlei tentoonstellingen van mode, alchemie, schilderijen  (met twee ‘vervalste  of gecorrigeerde’ Rembrandt’s), stoelen en andere meubels. Eigenlijk verdienen ze allemaal een apart blog want ik heb er veel aan ontdekt en van geleerd maar daar heb ik de puf niet voor. Ik heb veel foto’s gemaakt maar ook intens gekeken naar wat ik zag en wat me op dat moment aansprak. Het is niet zo dat ik als toerist achteraf de foto’s moet bekijken om te weten wat ik allemaal gezien heb.

Het allerleukste was toch wel steeds het ontbijt dat we op drie verschillende plaatsen bestelden en waarbij we heerlijk konden bijpraten en genieten van koffie en lekkers.

En waar heb ik nou nog niks over geschreven …. naaiwerk en de tuin:

Van de tuin kan ik alleen maar zeggen dat die op orde is qua onkruid en grashoogte en dat ik tomaten en spinazie binnen gezaaid heb. Het staat te wachten op stabieler weer om buiten uitgeplant te worden.

Naaiwerk: Als goed voornemen besloot ik in januari de uitdaging aan te gaan om iedere maand een kledingstuk te maken, hetgeen ook met veel kunst- en vliegwerk drie maanden op dit blog kwam. Voor april lag er al een jurk geknipt en doorgeslagen klaar maar nee hoor daar heb ik geen steek aan genaaid. Ik weet niet goed wat het is. Het heeft te maken met dat het model al weer wat te warm is voor het seizoen maar ook omdat ik eigenlijk geen behoefte heb aan nieuwe kledingstukken. Ik ben heel erg op mijn bestaande garderobe gesteld. Maar nu ik 10 kilo lichter ben waren alle broeken en rokken veel te wijd geworden. Daarom heb ik overal elastiek in de taillebanden gezet.  Ik ga nog een keer een werkbeschrijving maken van hoe je dat nu handig kunt doen. (Klik op de foto’s om de details beter te kunnen zien).

Verder heb ik de kledingkast van manlief opgeruimd en een flink aantal overhemden  tot vakantiehemden gebombardeerd door er de mouwen af te knippen en om te zomen. Van de overgebleven mouwen maakte ik ‘stofmouwen’ die je bij een klusje even over je kleding kunt doen en geschenkverpakkingen voor flessen.

Ik weet niet of ik de draad weer op ga pakken voor ‘maandelijks een naaiproject’  maar ik zal zeker nog wel een en ander maken en naaien. Verder geef ik nog steeds naailes aan huis. Voor informatie kun je hier klikken. 

De afgelopen maand was ik ook iets meer met familie bezig als anders omdat we twee sterfgevallen hadden aan mijn moeders kant. Het maakt je weer bewust van allerlei dingen. Ik probeer altijd naar het afscheid te gaan, maar ook eerder op bezoek te gaan bij de mensen die er nog zijn. Tegelijk bracht ik nog maar eens een bezoekje aan het graf van mijn ouders.

20170426_152217_1

En natuurlijk zijn er ook de dagelijkse en wekelijkse werkzaamheden zoals wassen, strijken, opruimen, boodschappen doen, koken en schoonmaken. Op zich niks bijzonders natuurlijk maar het moet wel gebeuren. Gelukkig heb ik tegenwoordig een keer per maand hulp bij de megaklussen want echt leuk werk is het niet. Zeker niet met een paar LEO pubers in huis (lomp en onhandig).

Nou dat was de belevenissen van afgelopen maand zo’n beetje. De volle blogemmer heb ik nu omgekiept…. tot binnenkort weer

20170416_165736_1

 

»

  1. Affodil schreef:

    Je hebt inderdaad niet stil gezeten, maar mijn tenen krulden zo hard dat ik er drie dagen kramp van ga hebben toen ik zag dat je indoor met epoxy aan de gang was …

  2. Matroos Beek schreef:

    Tjee, wat heb jij een energie en creativiteit. Daar ben ik maar een onhandig slakje naast… Ik bewonder je.

  3. Rob Alberts schreef:

    Mouwen als geschenkverpakkingen, wat een subliem idee!

    Je bent druk geweest, petje af.

    Zonnige groet,

  4. Sabine schreef:

    Heerlijk, jij bent gewoon lekker bezig geweest met van alles en nog wat. En zo te lezen – op dat gyneacologendingetje na, ik hoop echt dat je daarin op mij lijkt (klachten maar geen oorzaak en al helemaal geen narigheid) – met allerlei fijne en leuke dingen. Die Coopertest doe ik je niet na.
    Ik wacht lekker op de volgende blogemmer, alhoewel de musea me wel nieuwsgierig maken.

    • djaktief schreef:

      Als je op de namen van de musea in mijn blog klikt kom je bij de betreffende websites en kun je kijken wat er zoal te zien is, als je nieuwsgierigheid gewekt is.

  5. Menck schreef:

    Een technisch vraagje: zou dergelijke epoxyhars ook op – onbehandeld – hout kunnen worden gebruikt als langdurige bescherming tegen weersinvloeden? Of is het beter om daarvoor (scheeps)vernis te nemen?

    Sfeervolle natuurfoto’s heb je gemaakt!

    • djaktief schreef:

      Zoals Affodil al liet blijken is epoxy nogal een chemische troep. Het moet ook 24 uur uitharden. Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Neem contact op via de links die in mijn blog staan.

  6. kliefje schreef:

    Zo, ik ben weer helemaal bij 🙂
    En ja: ik had wél in de gaten dat je er niet was.
    De Coopertest, ik had ‘m uit mijn hoofd verbannen. Iets met havo en horror.

  7. Hedwig schreef:

    Ik heb je wel gemist hoor! Fijn dat je weer geschreven hebt. Ik ken het wel: gewoon ff te druk / te veel… wat mij betreft wordt er alleen geschreven als dat geen stress oplevert ;-). Keep up the good work!

  8. xmodeorakelsx schreef:

    Wij hebben er recent ook mee te maken, als het even niet kan dan kan het niet 🙂 We zijn wel trots dat je zo sportief bezig bent. Succes met het schrijven meid 🙂

  9. Jannet schreef:

    Hoe ouder hoe sneller, weer een PR! Mooie outfit heb je aan op de loopfoto’s, zelfs de schoenen passen bij je broekje en shirt.

  10. Kakel schreef:

    Ik heb je zeker gemist maar je had al aangegeven dat je even stopte met bloggen omdat je het druk had. Dus heb ik me geen zorgen om je gemaakt.
    Toen ik over de epoxy las, hield ik ook even mijn adem in maar hoera! je hebt geventileerd.
    Die mouwen als geschenkverpakking: briljant (-:
    Zo vreemd vond ik het niet dat je je na Berlijn wat uitgewoond voelde, tjonge jonge, wat een energie heb jij. Je lijkt wel een jonge hond.
    En dan ook nog tijd hebben om (mijn) blogs te lezen. Ik val er spontaan stil van!
    Lieve groet.

  11. Morgaine schreef:

    Zo gaat dat soms en soms ook even nodig om met andere zaken bezig te zijn, dan met bloggen, gebeurt hier ook, alleen zet ik vaak wel een blog neer om dan weer te verdwijnen, hahahaha

    De sterfgevallen is minder natuurlijk, en ik wens je heel veel sterkte toe.

    X

Geef een reactie

