20170519_153631

Twee fysieke testen onderging ik sinds vorige blog eentje voor de lol en een serieuze. De ene was goed en de andere viel wat tegen. 

Gelukkig was de serieuze test goed: geen baarmoederkanker. Gisteren kon ik vanaf 16:00 uur gebeld worden maar het verlossende telefoontje kwam pa om 18:30 uur. Die gynaecoloog had dus een lange dag gehad! Vorige week raadpleegde ik haar met mijn overgangsklachten. Ik menstrueer nl. twee tot drie van de vier weken per maand en dat is niet zo fijn. Ik schrijf er nu een keertje over menstruatie omdat ik bij andere sportende vrouwen hierover niets lees terwijl er wel veel vrouwen behoorlijk wat last hiervan hebben. Ik sport er vrijwel altijd mee door (o.a. marathon Spijkenisse) maar ervaar dit toch als erg lastig en zwaar. Ik ken alle toiletten en beschutte plaatsen in de wijde omtrek als de nood aan de vrouw is zullen we maar zeggen en dat is bij mij gewoon te vaak. Tijdens het inwendig onderzoek van vorige week constateerde de gynaecoloog dat het baarmoederslijmvlies veel te dik was. Er werd een een waterecho om te controleren op poliepen gemaakt en er werd een biopt genomen om voor controle op baarmoederkanker. Bij de bevolkingsonderzoeken op baarmoederhalskanker was nooit iets verdachts geconstateerd maar zij vond dit noodzakelijk. Er waren geen poliepen te zien maar wel een klein myoom (vleesboom) op een gunstige plek die kon blijven zitten.

Als je op je 55e nog zoveel menstrueert (gemiddelde leeftijd 52 jaar dat het stopt volgens deze arts) dan is het niet gek om te kijken of er wat aan gedaan kan worden. De opbouw van de baarmoederslijmvliezen kan op twee manieren behandeld worden nl. met endometriumablatie (soort wegbranden) of d.m.v. hormoonbehandeling (Mirenaspiraal). Met Mirena heb ik in het verleden geen goede ervaringen gehad en die is bij mij na acht maanden verwijderd omdat ik maanden aan een stuk bloed verloor.

In overleg met de gynaecoloog heb ik besloten om na de Maasdijkmarathon de  endometriumablatie ondergaan in het Maasstadzieeknhuis. Daar gebeurt dit  volgens de methode NovaSure (met regionale verdoving en slaapmiddel oftewel een roesje).

20170517_192604_002_01

Foto Jermaine Maaijen

Nou was  dat allemaal best wel spannend afgelopen week en daarom had ik me ter afleiding ingeschreven voor een korte hardloopwedstrijd over 5 km hier om de hoek in Zwijndrecht: de Verkerkloop. Ik  was op dat idee gekomen door de Jermaine die hierboven met mij op de foto staat. Hij is een zgn. Ascics Frontrunner oftewel lid van het promotieteam van dit kleding- en schoenmerk. Dagelijks post hij op Instagram iets over training, motivatie of hardlopen klik. Er zijn nog wat bloggers en IG-ers lid van dat team en het inspireert mij. Ik vind het altijd leuk om andere hardlopers te ontmoeten. Jermaine zou later met zijn bedrijventeam de 5 km wedstrijd winnen. Hij finishte nipt op 0:18:59 dus een eer voor mij om met hem op te foto te gaan. Verder is hij gewoon erg aardig al blijft hij steevast u zeggen en schrijven tegen me waardoor ik me erg oud voel.

verkerkloop parcours

Afijn nu eindelijk het verslag over die 5 km in de hitte. Volgens mijn Garmin voelde het als 27,2° C maar ik had tot de start goed gedronken en mijn hoofd en polsen reeds gekoeld met water.  Het was druk zoals in ieder startvak maar de sfeer was heel relaxed met weinig fanatiekelingen en ik stond gunstig linksvoor 10 meter van de lijn af. Klokke 19:00 uur mochten we en ik drukte gelijk mijn Garmin in en speerde ervan door in een tempo dat net onder de 5 min/km lag om een poging te doen om mijn PR te verbeteren. Mijn benen konden het tempo eigenlijk wel goed lopen maar ik kreeg al gauw ademhalingsmoeilijkheden. De lucht was heel erg droog en omdat ik volledig door mijn mond moet ademen met die halve neus van mij blokkeerde dit zodat ik na 2 km even uit de race stapte om weer echt lucht te kunnen happen.

tempo verkerkloop 2017

Anderhalve kilometer verder opnieuw ademhalingsproblemen en dus weer wandelen. Ik werd er erg onzeker door maar kon wel weer hetzelfde looptempo oppakken en ook een weer wat mensen inhalen. We kwamen nu op een lastiger deel van het parcours met een beetje vals plat en moesten over een stoep. Daar knakte ik mentaal een beetje en moest ik opnieuw aan de kant. Plotseling kwam RunningHans voorbij. Hij vroeg wat maar ik kon nauwelijks een woord uitbrengen. Er zat een keerpunt in het parcours en de snelle lopers kwamen ons nu tegemoet en dat deelde de genadeklap uit van een 4e keer te moeten wandelen. Na de keerlus durfde ik niet meer voluit te lopen want ik wilde niet wandelend eindigen. Na dik 26 minuten drukte ik mijn Garmin uit.

De tijd is uiteindelijk 1,5 minuut boven mijn PR en dat is gezien de omstandigheden niet heel erg slecht maar als snelheidstest viel het toch een beetje tegen na de Coopertest van vorige week waar ik 12 minuten een sneller tempo kon handhaven. Als je kijkt waar ik overall en bij de vrouwen op uit kwam mag ik helemaal niet mopperen maar toch ben ik maar snel naar huis gegaan na afloop want ik voelde me niet super.

Screenshot_2017-05-18-08-45-42

Wel liet ik een foto maken door een andere loper maar de lens was blijkbaar beslagen door de transpiratie. We kregen nl. een leuke medaille aan een keycord en ik wilde op Instagram laten weten hoe het gegaan was.

verkerkloop instagram djaktief

Wat ik ervan geleerd heb is dat ik bij wedstrijden ongeacht de weersomstandigheden altijd mijn medicatie (Ventolin) moet gebruiken en dat ik toch behoudender moet starten om gelijkmatig te kunnen doorlopen. Verder heb ik niet ingelopen of een warming up gedaan omdat het al zo warm was en omdat ik die ochtend nog 10 km duurloop als buddy had gedaan. Voor zo’n korte afstand is dat toch wel nodig merk ik.  Misschien dat ik maar eens snelle loper moet vragen om me te hazen naar een PR want mijn benen zijn niet mooi maar doen het best goed. Ik ben benieuwd hoe het me over iets meer dan drie weken in Oss bij de Maasdijkmarathon zal vergaan

 

»

  1. Mrs. Brubeck schreef:

    Oh zo herkenbaar, hier ook te zware menstruatie, wel gekozen voor de mirena, na plaatsing 4 weken lang licht bloedverlies, nu al 2 maanden helemaal niks meer, zalig! Want idd, te dik baarmoederslijmvlies is niet goed…
    Hoop dat ook jij er vanaf geraakt!
    🙂

  2. Jannet schreef:

    Joepie voor de uitslag van het baarmoederhalskankeronderzoek (pfff, wat een lastig woord 😉) en ook een joepie voor je 5 km want dat is echt geen slechte tijd. Misschien niet wat je gehoopt had maar nu heb je nog een uitdaging voor een volgende 5 km. Het is dat je zo ver weg woont anders had ik je best willen hazen.

  3. Ik kan heel moeilijk meespreken over die vrouwenproblemen, maar hoop dat het goed komt.
    Jermaine zal even trots geweest zijn om naast jou op de foto te mogen!

  4. kliefje schreef:

    Ik ken veel vrouwen die de Novasure hebben laten doen, met zeer goeie resultaten. Doen dus!
    Goed weekend.

  5. Morgaine schreef:

    Grappig, mijn gynacoloog zegt 54 landelijk gemiddelde… dus met 55 zit je gewoon op het schema, van een START, en niet dat het dan klaar is, ik heb gekregen, als dat lukt, dat ik tot mijn 50ste de pil moet blijven slikken het liefst, om dan te stoppen en zien waar het schip zal stranden.

    • djaktief schreef:

      Ik zit al meer dan 2 jaar met flinke problemen op dit gebied dus ik vind er weinig grappigs aan zoals je misschien begrijpt.

      • Morgaine schreef:

        Ik had het ook niet over jou, maar de gyacoloog, en ja ik ken iemand die twee keer de overgang heeft mee gemaakt, dus nee is niet grappig, weet ik alles van… helaas…

  6. Gwennie schreef:

    Voor mij was het toverwoord toch ook Mirena… 😐

  7. Rob Alberts schreef:

    Sterkte met de ingreep.

    Bemoedigende groet,

  8. Kakel schreef:

    Gefeliciteerd met de uitkomst: geen baarmoederhalskanker!
    Mirena leverde mij ook problemen op. Na vier maanden heb ik ‘m weer laten verwijderen.
    Met wielrennen vond ik het ook altijd een gepuzzel wanneer ik me waar kon verschonen als ik ongesteld was. Bij mij is alles nu over en uit. Wel zo prettig.
    Heel veel sterkte voor de ingreep!
    Lieve groet ♥

Geef een reactie

