IMG_20170527_064215698_1

Hardlopen is niks bijzonders en vroeg opstaan ook niet maar de combinatie van manlief om 05:30 uur afleveren in Rotterdam (fietsvakantie met sportvrienden) en mijn 2e 30-er als training voor de komende marathon was voor mij een avontuur. 

Andere jaren reed ik terug naar huis en kroop nog terug in mijn bed maar gezien de voorspelde hitte van morgen leek het een slim plan om de marathontraining  maar op zaterdag uit te voeren. Om te voorkomen dat ik in de verleiding zou worden gebracht door dat bed besloot ik in de omgeving van de afleverplaats mijn 30-er langs de Rotte te lopen. Je weet wel dat riviertje waaraan die grote plaats zijn naam te danken heeft. Het is erg heel mooi. Ik voer er al eens toen de Croosboot nog bestond, maar zeilde en schaatste er ook. Zelfs hardlopen deed ik er al eerder (klik) maar dan wat korter. Prettige bijkomstigheid voor mij als notoire verdwaler is dat de route erg duidelijk is nl. langs het water.

IMG_20170527_051627460_1Afijn na de afscheidskus hobbelde ik om 05:50 uur over de Terbregse weg richting het water maar ik presteerde het toch nog om eerst te vroeg af te slaan maar gelukkig vond ik de Prinses Irenebrug snel terug en sloeg rechtsaf de Bergse Linker Rottekade op. Het was al warm en de zon scheen fel en ik zag weinig door het tegenlicht maar het windje nivelleerde deze ongemakken.  Omdat er op dit uur nog weinig mensen wakker zijn – laat staan iets van horeca open – had ik behalve mijn bidon van 750 ml nog een extra flesje water in mijn hand. Geen sportdrank deze keer want zoet en warm is niet zo’n goede combinatie. Verder had ik twee repen en een grote geldrink bij me als benzine voor mijn loopmotor. Wel had ik thuis en in de auto twee kadetjes met jam, twee bananen en twee koppen koffie weggewerkt. Een beetje een provisorische voor mijn doen, maar ik had niks anders in voorraad.

De eerste kilometers is de Rotte nog smal maar na de bruine kroeg in Oud Verlaat (waaraan ik goede herinneringen heb toen manlief nog in Zevenkamp woonde) wordt het steeds breder en kom je bij de Rottemeren en de molens. Ja eerst kom je ook voorbij de lelijke skihelling, maar daar kijk je gewoon even de andere kant op.

Onderstaande foto’s maakte ik op ca. 7 km met links het begin van de Rottemeren…..

IMG_20170527_071713826_1

…. en rechts zicht op de torens van de wijk Nesselande aan de Zevenhuizerplas en daarvoor de Willem Alexander roeibaan…..

IMG_20170527_064227957_1

….. en achter me zicht op het laatste bruggetje waarmee ik de route zou kunnen inkorten als het niet zo liep als het moest ……

IMG_20170527_064238885_1

Omdat de route zo fotogeniek is had ik tevoren besloten om de stops te beperken en te combineren (sanitair/fourage/picture) maar omdat mijn voedselvoorraad beperkt was nam ik hier alleen water.

Het was heerlijk rustig onderweg. De vogels en de wind waren mijn muziek. Een enkele wielrenner kwam me tegemoet en twee hardlopers haalden me in. Ik vroeg ze voor de zekerheid nog even of ik goed ging, want er is een klein stukje dat iets verder van de Rotte afbuigt. Daarbij heb ik blijkbaar even mijn Garmin gepauzeerd, hetgeen ik een heel stuk verder ontdekte. Het maakte me onzeker omdat ik nu niet meer wist hoeveel kilometer ik onderweg was en hoe ik mijn eet/drinkplan moest uitvoeren. Maar toen ik in de verte de A12 zag liggen (mijn keerpunt) had ik een mooi ijkpunt. Op het bruggetje bestudeerde ik mijn plattegrondje van afstandmeten punt nl en constateerde dat ik ongeveer een kilometer miste op mijn Garmin.

IMG_20170527_071718653_1

Na een foto, een reep en wat drinken stak ik over naar de Terbregse Rechter Rottekade…

IMG_20170527_071713826_1

….. en genoot verder. De kilometers vlogen voorbij: enkel een lichte trilling van mijn Garmin maar mijn benen voelde ik niet meer. Dat was in het begin wel anders maar de stijfheid had ik er mooi uitgelopen en de mogelijke krampaanduiding weg gedronken.

Pas toen ik weer terug was bij de Prinses Irenebrug raakte ik uit mijn flow. Niet dat ik runnershigh was of zo want dat ben ik nog nooit geweest volgens mij. (Ik weet alleen nog dat ik rond de 20 km opnieuw een reep nam en stop maakte maar geen foto). Ik stak de drukke Molenlaan over om mijn weg te vervolgen. Je hebt dan aan je linkerhand de Rotte en rechts de Bergse Voorplas.  Het was ook al wat drukker ondertussen met veel hondenuitlaters. Daarvan had ik geen last maar wel van de veranderde ondergrond. Het gladde asfalt was verdwenen en ik moest over de klinkers verder met af en toe een auto.

Vlak na de Prinses Margrietlaan (waar manlief vroeger woonde) doemde de brug op om de Rotte de laatste keer te kruisen (foto aan de andere kant gemaakt)….

IMG_20170527_085553531_1

…. en het zicht op de Rotte vanaf de brug was nog steeds prachtig….

IMG_20170527_085502115_1

Helaas lagen er aan de andere kant (Bergse Linker Rottekade) ook van die vervelende klinkers. Ik tuurde tegen de zon in om niet mijn nek erover te breken en dat kostte wat kracht. Daarom nam ik op 25 km mijn grote drinkgel van Maxim. Wat een heerlijk spul vond ik dat. Even verder was een man zijn tuin aan het sproeien en desgevraagd deed hij ook even mijn handen waardoor ik weer wat opkikkerde.

Over de laatste kilometers kan ik weinig meer vertellen dan dat ik een mislukte selfie met een van die mooie molens maakte en nog een stukje bij de auto heen en weer rende om toch echt zeker weten 30 km op de teller te hebben.

Moe maar voldaan rustte ik uit bij het clubhuis waar mijn auto stond. Mocht je interesse hebben in de route om te wandelen/fietsen etc. dan geeft deze website informatie. Voor mij is hij heel erg geslaagd als lange duurloop. Evt. kan ik hem nog uitbreiden met een ronde om de Kralingse Plas of de Zevenhuizerplas.

IMG_20170527_093121037_HDR_1

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Respect voor jou vroege ochtend
    Ik draaide mij toen nog een keer om

    Zonnige groet,

  2. Jannet schreef:

    Lekker! En een mooie route, dat maakt het lopen ook iets makkelijker. Nu op naar de marathon!

  3. Matroos Beek schreef:

    Wat een prachtige natuur! Maar de afstand is gigantisch om te wandelen… laat staan om te lopen… Bewonderende groet.

  4. Dat was wel heel vroeg, maar op zo’n uur zie je wel de mooiste dingen…

  5. Morgaine schreef:

    Prachtige foto’s, verder heb ik niets met rennen of marathons, dus half om half je verhaal gelezen, wel slim om het vroeg te doen, voor 11 uur met dit weer of na 16.00 uur.

    x

  6. Rita Cornegge schreef:

    Jeetje, wat een kanjer ben je toch…. diepe buiging voor je!

  7. rudolfverhoef schreef:

    Hardlopen is niks bijzonders… Vroeg opstaan (voor mij) wel….
    Mooie duurloop gedaan Dorothé. Leuk om routes te lopen, waar je normaal eigenlijk niet komt. Heb ooit eens een klein stukje langs de Rotte gelopen toen mijn zoon in Bergschenhoek moest spelen een jaar of 5 geleden. Volgende week speelt hij daar weer…. Maar dan moet ik hm maken, dus toch bij die lelijke skihelling in dat natuurgebied of wat het precies is.
    Je bent lekker op dreef richting de maasdijk marathon!
    Greetz, Ruud

  8. Kakel schreef:

    Hulde, je hebt 31 km gelopen! Met plezier heb ik je foto’s bekeken. De route is me zo vertrouwd van het fietsen. Hardlopen vond ik ook nooit bijzonder totdat ik het niet meer kon. Dus voortaan niet meer zo bescheiden, he? (-:
    Met gels heb ik geen ervaring. Als ik 200 km ging fietsen nam ik een klein rugzakje mee om eten en sportdrankpoeder in te doen. Wat een gesleep…
    Op naar je marathon, Dorothé!
    Lieve groet

    • djaktief schreef:

      Gels werken hetzelfde als sportdrankpoeder maar zijn wat geconcentreerder. Bij sommige zit gelijk vocht en bij andere niet. Bij alle sport is eten onderweg lastig maar bij hardlopen nog meer omdat je lijf op en neer bonkt en je maag dus ook. Als je er meer van wil weten kan ik je wel wat links sturen maar volgens mij ben jij van de suiker af ivm je gezondheid.
      Ik vervoer alles in een belt. Alles test ik tevoren uit voor de marathon 😉

      Groetjes,

      Dorothé

  9. Veronique Hermans schreef:

    Dat je marathons loopt is al geweldig maar de mooie foto’s zijn voor mij elke keer een reden om je loopverhaal te lezen. Wat een doorzettingsvermogen heb je.

Geef een reactie

