IMG_20170604_151538

Ja allemaal mooie plaatjes. Daar lijkt ons leven tegenwoordig mee gevuld sinds we vrijwel allemaal in de ban zijn van de smartphone. Maar laat ik niet meteen beginnen met de blogtitel geweld aan te doen.

intstagramoverzichtSinds oktober 2016 publiceer ik regelmatig foto’s op Instagram meestal over sportieve dingen natuurlijk. Het gaat mij niet om grote aantallen likes of volgers maar om de inspiratie. Het geeft ook veel voldoening om na een training of iets bijzonders even iets te posten. Je kunt het hier bekijken mocht je willen.

Fotograferen vind ik al leuk sinds mijn eerste Afga Clack. Van mijn jeugd bestaan nauwelijks foto’s want mijn ouders hadden geen toestel. Natuurlijk is fotografie ijdeltuiterij want als het plaatje niet klopt met ons beeld van de werkelijkheid dan wissen we het snel.  Maar fotograferen kan je ook helpen om anders te kijken. Zo schoot ik op precies dezelfde plaats drie verschillende foto’s die elk een ander beeld oproepen.

IMG_20170604_133753567_HDR_1

IMG_20170604_133739174_HDR_1

IMG_20170604_133845704_HDR_1

Bij de eerste foto voelde ik me beklemd en gevangen door hek, dijk, saai eentonig groen aan het begin van mijn laatste semi-lange duurloop (15 km) voor de a.s. marathon.

Door me op te richten  en de horizon figuurlijk te verplaatsen kreeg ik een ruimere blik. De beperking van het hek zag ik niet meer, de dijk was minder hoog en het gras minder saai door de aansprekende wolkenlucht. Ik werd een beetje nieuwsgierig naar de verte en de kilometers die ik zou maken.

Nog een keer sloeg ik mijn ogen op…. ja ten hemel eigenlijk en daar zag ik ‘the sky is the limit’…. gauw stopte ik mijn mobiel weg en ging op in het lopen.

Nee het was geen probleemloos loopje…. twee sanitaire stops, veel wind, een steentje in mijn schoen, maar door me op te richten en verder weg te kijken heb ik de training als positief ervaren.

O ja … ik maakte ook nog een hardloopselfie. Een tijdje geleden had ik daarover op de  de blog van Mari gelezen hoe je te werk moest gaan om een mooie running picture te scoren van jezelf. Ik zie op Instagram de mooiste plaatjes voorbij komen maar het was moeilijker dan ik dacht. Lach er maar lekker mee zo’n 55-jarig die een beetje hip wil doen.

Nu zijn de meeste mensen erg kritisch bij het kijken naar foto’s van zichzelf. We hebben toch een heel ander plaatje in ons hoofd dan dat de werkelijkheid ons laat zien.

IMG_20170604_142209299_1

Ik zag een paar dikke billen, een kromme rug, een onzeker blik achterom en een scheve horizon…

IMG_20170604_142231043_1

Deze shot pakte iets beter uit met zowaar een lichte zweefpas, maar wel een te brede armzwaai en een open mond zonder glimlach…..

Maar je kunt het ook anders zien…. een vrouw in roze hardloopkleding met bidon op de rug….. kennelijk langer onderweg …. krachtige pas ….. redelijk tempo…. sportief en gezond bezig in een groene omgeving.

Nog een weekje tot de Maasdijkmarathon en dan weet ik hoe die benen en dat lijf het doen/houden. Het gaat geloof ik flink wam worden dus ik verwacht niks qua tijd maar geniet alleen van de ervaring. Ik sta er nu wel positief tegenover.

Ben benieuwd hoe jullie ‘kijken’ en ‘fotograferen’ en hoe jullie in het leven staan.

 

 

»

  1. Sabine schreef:

    Mooie hardloopselfie hoor. Ik zie een gedreven en actieve dame, in een stralend zonnetje.
    Ik ‘kijk’ en fotografeer graag delen. Zelden het geheel omdat ik dat bijna nooit op de foto krijg zoals ik de wereld zie. Maar ik kan genieten van kleine dingen en neem de dingen – en mensen – zoals ze komen.

  2. Dat spelen met foto’s en andere standpunten vind ik ook heerlijk om doen. Wat ook leuk is om één overzichtsfoto te nemen, en er thuis vier verschillende versies van te maken door te knippen.
    Ik herken het feit dat foto’s van mezelf meestal minder mooi zijn dan ik zou willen, maar op zich geeft dit niet – ik moet zelden naar mezelf kijken (tenzij bij het scheren).

  3. Matroos Beek schreef:

    een hardloopselfie… die is leuk! Ook de foto’s met de mooie wolkenhemel. Heerlijk om te zien.

  4. Mrs. Brubeck schreef:

    De foto’s met de wolken zijn absoluut prachtig!
    Ik trek graag foto’s met mijn I-phone en die zijn meestal haarscherp…
    Hoe ik in het leven sta? Mmm…veel geleerd, vaak harde leerscholen, maar daardoor weet ik wel dat we alleen vandaag hebben en wat het allerbelangrijkste is in mijn leven!
    Liefs x

  5. rudolfverhoef schreef:

    Foto’s maken tijdens lopen vind ik ook leuk, soms wat meer, soms ook niet; vooral bij tempoloopjes niet. Selfies maar zelden. Vind het altijd wel leuk staan bij een loopverslagje.
    Succes alvast in de Maasdijk!

    • djaktief schreef:

      Ja het vrolijkt het loopverslag op. Bedankt voor de wensen

      • rudolfverhoef schreef:

        Hey Dorothe
        Nog even naar aanleiding van je bericht op mijn weblog.
        Lijkt mij leuk om (weer) eens samen te lopen. Doen we ergens in het najaar, want dan loop ik zonder programma en zonder telefonische bereikbaarheid voor mijn werk, want dat kan alleen maar lastig zijn (om de andere week). Trek tegen die tijd nog eens aan de bel, maken we een afspraak.
        Greetz,
        Ruud

      • djaktief schreef:

        Deal Ruud!

  6. kliefje schreef:

    Ik ben niet zo van het perfecte plaatje en dat zouden meer mensen moeten doen 😉
    Mooie beelden D!

  7. Menck schreef:

    Ik breng mezelf zelden tot nooit in beeld en word ook niet graag gefotografeerd. In totaal heb ik hooguit een vijftal foto’s waar ik ook op sta. Het interesseert me niet om mezelf vast te leggen; er is zoveel te kieken dat pakken interessanter is.

    • djaktief schreef:

      Sinds mijn gezichtsoperaties ben ik selfies gaan maken om de ontwikkeling vast te leggen en ook voor de verwerking. Ik besefte dat ik toch ijdeler ben dan ik voordien dacht. Mijn jongens willen nooit op de foto en dat vind ik best jammer maar ik respecteer het.

  8. Kakel schreef:

    Ik beschik over een enorme wis-drift. Sowieso wil ik nooit op de foto. Dat heb ik altijd al gehad, helemaal op internet!
    Dikke billen? Dan zie jij meer dan ik (-:
    Gezellig die selfies met mede-sporters. Je kan het als een soort fotodagboek zien.
    Lieve groet.

  9. Veronique Hermans schreef:

    k vraag me af hoe jij die selfies maakt, vooral die waar je op de rug bent te zien.

  10. Daniëlle schreef:

    Ik maak vrijwel nooit hardloopselfies en als ik ze maak, hou ik ze meestal voor mezelf. Ik ga om te lopen, niet om mijn smartphone ergens neer te zetten en mezelf zo mooi (positief?) mogelijk op de foto te krijgen. Wat ik wel doe is mooie plaatjes van de natuur of van streetart schieten onderweg. Daar word ik echt een stuk blijer van.

  11. Morgaine schreef:

    Nou ja… de komende dagen kun je dat zelf ontdekken bij mij op blog hoe ik de dingen zie en opneem en waar mogelijk een foto neem, whahaha zelfs over muren heen 😛

    The sky is te limit, en yin en yang, duister en licht komen behoorlijk naar voren in de komende blogs qua fotografie dan 😉

    X

  12. Gwennie schreef:

    Mooie selfies! Goed geschoten, zeg ik!! 🙂

Geef een reactie

