IMG_20170701_115450691_1

Vanochtend trok manlief de ladder tevoorschijn om de kersenoogst van 2017 te plukken. Met veel (vogel)kapers op de kust en goed gerijpt door de uitbundige zonnige dagen was het hoog tijd om aan de slag te gaan. 

kersenboom 2007 foto-c 040_1

De kersenboom hadden we eerst op een andere plaats in de tuin geplant. Hierboven staat een foto uit 2007 en toen was het echt nog maar een kleutertje. Sinds 2012 is er echt sprake van kersenoogst. We maken er meestal jam van omdat het helaas een zure variant is. Ik schreef er hier al eerder over (incl. jamrecept ook voor andere vruchten geschikt).

Met nog vrijwel de gehele oogst van 2016 in voorraad was ik dit jaar niet gemotiveerd om opnieuw jam te maken. Ergens viel mijn oog op een recept voor kersen op brandewijn. Ik herinnerde me de fles citroenbrandewijn die al sinds de dood van mijn vader (2009) onaangeroerd in onze drankkast staat en er borrelde een plan in mij op.

Natuurlijk schuimde ik het web af naar recepten er tips. Ik vond opgelegde krieken op jenever en kersen inmaken in alcohol, een discussie op een Libelleforum  en wijsheden van Diane over alcohol algemeen.

Met al deze kennis in het achterhoofd brouwden manlief en ik er onze eigen varianten (ja meervoud). Ik kocht een liter inmaakbrandewijn voor € 12,49 bij de Jumbo en een pak van 1,5 kg suiker en gebruikte 8 potten van 650 ml. Daar hadden eerst augurken van de Lidl in gezeten en daarna had ik ze gebruikt voor zelfgemaakte appelmoes. Om het niet op een zuipen te hoeven zetten leek de keuze voor kleinere porties me ook fijner.

IMG_20170701_123823557_1

Zo gingen we te werk:

  • Potten en deksels in de afwasmachine heet programma
  • Kersen ontdoen van steeltjes
  • Kersen wassen en laten uitlekken in vergiet met doek
  • Verhouding kersen/suiker/alcohol berekenen per pot (650 ml)
    • 400 gram kersen
    • 140 gram suiker
    • 180 gram alcohol
  • Vullen en sluiten

De uitvoering in de praktijk vergde iets meer rekenwerk omdat je steeds een laagje suiker op een laagje kersen doen en tot slot de alcohol eroverheen schenkt.

  • Doe 100 gram kersen in de pot
  • Schud om de kersen te verdelen
  • Strooi 35 gram suiker met lepel gelijkmatig over de kersenlaag
  • Herhaal dit nog 3 keer
  • Schenk voorzichtig 180 ml alcohol erbij. Het borrelt een beetje maar het past precies.

 

 

Uiteraard kwam het aantal potten niet precies goed uit met de hoeveelheid inmaakbrandewijn die ik had gekocht. Een liter was genoeg voor 5 potten. Daarom heb ik een pot kersen deels afgevuld met brandewijn/jonge jenever. Ik heb ook nog een hele pot met alleen jonge jenever afgevuld en als bijzonder experiment ook een exemplaar met citroenbrandewijn.

IMG_20170701_134556991_1

Ik ben heel benieuwd hoe dit zal uitpakken. Over 3-4 maanden zullen we het weten. Als de suiker helemaal is opgenomen en de drank donkergekleurd mogen we proeven. Het schijnt heerlijk te zijn met een bolletje ijs. Jullie horen het nog wel. Tegen die tijd maak ik er ook een definitieve receptkaart van. Jullie weten toch dat ik alle kook- en bakexperimenten hier opsla?

Manlief maakte met een restje kersensap, flink wat suiker en een flesje trappist vast een eigen kriekbiertje. Ik moet morgen hardlopen en ik had al paracetamol op tegen de pijn in mijn (opnieuw) verrekte bilspier, dus ik liet het even aan me voorbij gaan.

IMG_20170701_163209269_1

Binnenkort nog meer over recepten en eten. Experimenteren jullie ook wel eens? Laat het horen.

 

 

»

  1. Affodil schreef:

    Ik heb een week of 2 geleden weer een pot rabarbercello te trekken gezet. Maar waar er in het originele recept sprake was van 400gr suiker heb ik er maar 250 gebruikt omdat wij geen likeurliefhebbers zijn. Ben al even benieuwd als jullie. Wat mij opvalt: anders is de vloeistof groenig, nu is het een mooie rosé.

    Wat jam van zure vruchten betreft: ik heb gisteren of vandaag ergens een recept gelezen van bosbessen met chocolade. Op het einde van de kooktijd werd er een beetje geraspte pure chocolade toegevoegd. Ga dat toch eens uitproberen met 1 pot als ik binnenkort nog eens jam kook. Heb al 3 soorten gemaakt: rabarber/aardbeien/limoen, rabarber/nectarines/limoen en rabarber/appelsien/munt/anijs/kaneel. Nog van mijn hele leven niet zo’n stevige jam gehad en de oudjes hebben hun proefpotjes met een lepeltje uitgelepeld ipv het op hun brood te smeren … 🙂

  2. djaktief schreef:

    Onze rabarber is al opgebruikt anders had ik het ook kunnen proberen. Bedankt voor de inspiratie Affodil

  3. Matroos Beek schreef:

    Benieuwd naar het resultaat…

  4. KnutzEls schreef:

    Dat wordt vast heeijk. In een ver verleden ook al zoiets gedaan. En we waren er dol op. En voor de kerst is jouw dessert al bekend 😁.

  5. Heel wat werk, maar ‘eigen kweek’ geeft zoveel meer voldoening!

  6. Morgaine schreef:

    Oh geweldig dit, ik zou graag knoeien met recepten, vooral dit soort, maar ja ik ben zelf niet zo van de alcohol plus het is best prijzig eigenlijk ook telkens weer in kleine porties en als het klaar is, aan wie geef ik het dan, de familie is niet zo heel groot, en mijn vriendinnen ach ja, zijn net als ik dan weer, hahaha Wel heb ik vorig jaar vlierbloesemlimonade gemaakt voor het eerst, zelfde verhaal, nul alcohol maar de fles staat nog meer dan de helft? Gevuld in de koelkast, dat is denk ik niet goed meer, komt ook omdat ik er een verkeerde fles voor gebruikt heb die niet makkelijk open en dicht gaat. 😉

    X

  7. Gwennie schreef:

    Dit ziet er echt overheerlijk uit!! Heerlijk!!

  8. Menck schreef:

    Jullie kersen drink je met verstand. 😉

Geef een reactie

