IMG_20170819_151238988_1De titel kwam gisteren bij me op tijdens het hardlopen. Het wordt geen zweverig verhaal of zo hoor wees niet bang. Ik ‘moest’ deze training eindelijk de 20 kilometergrens slechten om een beetje op schema te liggen voor mijn hardloopplan om eind november een trailmarathon te kunnen lopen. Maar ik had geen zin in meer dan twee uur rennen (mijn trainingstempo is laag) omdat ik niet in zo’n goede conditie ben door mijn blessure en ik liever in mijn luie stoel bleef met de dikke weekendkrant. Toen ik eindelijk de deur uit was besloot ik de route andersom te lopen. Dat was het begin.

Knipsel carnisse halve marathonDeze route – die ik Carnisse Halve Marathon noem – loop ik nl. heel vaak. Hij heeft twee lusjes en er zit wat hoogte in. Ik kan hem makkelijk nog wat langer of wat korter maken. Ik loop hem tijdens de marathontrainingen iedere twee weken wel een keer en het is een graadmeter voor mijn conditie. Soms ben ik na 10 km al gesloopt en heel af en toe kom ik fluitend binnen (al kan ik niet echt fluiten overigens).

Afgelopen woensdag kreeg ik bij de fysiotherapeut een dry needling behandeling voor de klachten in mijn linker bilspier omdat de stretchoefeningen onvoldoende verbetering gaven. Het plaatsen van de naalden was niet pijnlijk maar toen ze ermee verder ging schoten me tot 2x toe de tranen in de ogen. Eerst voel je een soort samentrekkingen vlak rond de naald van de aanspannende spieren maar later trok het door tot in het schaambeen en de heup. Ook leek het net alsof mijn hele voet vol liep. Je voelt het dus ook  op heel andere plaatsen dan waar geprikt wordt. Ze prikte in de bilspier en in de hamstring. Over een week krijg ik een tweede behandeling en zal ze evt. verder ook het onderbeen en voet behandelen.  Ik kreeg lichtere stretchoefeningen mee en het advies om vooral te blijven trainen maar geen snelheid of heuvels en te blijven rekken.

Ik heb me aan de adviezen gehouden en met beleid middelste naar Delft verhuisd (ik kon niet echt zwaar tillen) en langzaam hardgelopen en cardiofitness gedaan ipv krachttraining. De lange duurloop van dit weekend moest ook ‘low pace’ en zo ontspannen mogelijk. Nou dat lage tempo is goed gelukt zoals je kunt zien hier aan mijn Garmingrafiekje. Voor iedere punt naar beneden (blauw) kun je een trainingsonderbreking tellen waarop ik en mijn horloge pauzeren. En mijn harslag (grijs) bleef lekker laag.

knipsel blog intuitief hardlopen

Andersom liep ik dus en dat betekende dat ik tegen de wind in begon en dat is altijd gunstig. Maar het was ook een verassing omdat ik dan juist mezelf niet de maat kon nemen en me zorgen maken over hoe slecht ik momenteel loop. De route zag er vertrouwd maar toch heel anders uit. Eerst voelde ik weinig maar na 3 km begon mijn been/bil te klieren dus een verlate warming up en wat rekoefeningen uitgevoerd.  Bij 5 km had ik zoveel honger dat ik mijn gel die ik voor de zekerheid bij me had maar pakte want hongerig lopen is chagrijnig lopen. Een kilometer verder voelde de route ineens vreemd en toen bleek ik dus de weg naar de parkeerplaats in geslagen te zijn in plaats van naar de Golfbaan. De gel verjoeg de honger een beetje maar niet echt. Ik zocht iets om me af te leiden en keek naar de lucht. Omhoog en om je heen kijken helpt altijd als je het moeilijk hebt want dan word je wereld groter en ben je minder met jezelf bezig. Nou de sky was beautiful en voor ik er erg in had was ik gestopt om een mooie runselfie te maken. Hoe je dat doet kun je in het blog van Mari hier lezen.  Na een paar pogingen (lees paar keer heen en weer rennen en opnieuw instellen) was het raak. De foto staat boven dit blog.

IMG_20170819_152525346_1

Maar de honger kwam weer terug en ik maakte plannen in mijn hoofd om manlief te bellen of om thuis even langs te lopen voor een banaan. Maar iets verder op bij het begin van de Carnisse Grienden staat in het weekend een ijscokar. Daar ren ik altijd voorbij naar beneden maar nu was het mijn redding. Met een flinke hoorn malaga en hazelnootijs voor het luttele bedrag van een euro per bolletje wandelde ik verder. Ik heb altijd 2 briefjes van € 5,- in mijn telefoon bij me voor noodgevallen. Het wisselgeld stopte ik in mijn bh want dat rammelt niet zo onderweg 😉

Maar het koude ijs sloeg op mijn blaas en dus moest ik ook nog even de bosje in. Een paar honderd meter verderop zie ik een van mijn hardloopbuurvrouwen staan. Ze staat te wachten op de Fram die met de zeeverkenners terug komt van |ZoKa (zomerkamp). Haar zoon zit in de bak van onze jongste (de bak is de bijnaam voor de ijzeren lelievlet) en oudste is staflid van deze speltak.  Het duurde even want de vletten moesten in sleep de Koedoodhaven in. Ons roepen en zwaaien werd niet beantwoord maar we hebben wel een leuke foto kunnen maken. Ik had eerst door willen rennen maar het voelde goed om jongste te verwelkomen nu er inmiddels de andere jongens op kamers wonen. Ophalen mochten we ze pas veel later die avond omdat alle kampspullen moeten worden opgeruimd.

IMG_20170819_154612786_1

Afijn weer verder met rennen. Ik was nog niet op de helft van de route en al meer dan een uur onderweg. Ik voelde een steentje in mijn schoen. Als ik nog een paar km moet dan laat ik dat wel zitten maar meer dan een uur daarmee doorlopen is vragen om problemen. Ik realiseerde me dat ik al erg lang weg was en sms-te ook nog maar even naar manlief over mijn vertraging zodat hij zich geen zorgen zou maken.

IMG_20170819_162102960_1

Rotonde Carnissebaan/onderdoorgang Heulweg

Niets meer aan mijn hoofd en met gevulde buik en een blij hart omdat er weer een zoon in het nest zou terugkeren rende ik verder. Wel vier hele kilometers totdat ineens het fietspad weg was. Natuurlijk stond er een bordje met een omleiding maar ik was nieuwsgierig of ik er niet toch langs zou kunnen. Mijn gevoel bedroog me niet maar ik kon het niet laten om een paar plaatjes te schieten. Door het zand baggeren is ook een goede training toch!?

De werkzaamheden zijn ten behoeve van de blauwe verbinding en dat is een kanoroute die gerealiseerd wordt van de Barendrechtse Zuidpolder naar het Zuiderpark (Ahoy) of omgekeerd. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik schreef al meer over mijn kanoliefde hier en hier. Het begint dus op te schieten. Een paar maanden geleden is de verbinding bij de Netkous gerealiseerd en nu beginnen ze eindelijk aan de onderdoorgang bij de Heulweg.

IMG_20170819_162022673_1

Carnissebaan

 

IMG_20170819_162211273_1

Heulweg

Mijn route ging nu omhoog en mijn hartslag ook trouwens. Op het Vrijenburger viaduct maakte ik twee foto’s van de kanoroute die al klaar is. En er borrelden allerlei plannen in mij op om binnenkort met manlief de route te gaan verkennen. Het handigste lijkt me om dan eentje in de kano en eentje op de fiets en dan maak ik er gelijk een hele beschrijving van.

IMG_20170819_163146375_1

Richting Pendrechtse molen

IMG_20170819_163200361_1

Richting Havenspoorpad

Beneden bij de Charloise Lagedijk was een fietsbrug verdwenen en moest ik de weg op. Meteen weer even wat foto’s gemaakt om aan manlief te kunnen laten zien, lees: over te halen. De energie in mijn benen was dan wel op maar in mijn hart en hoofd was genoeg opgeborreld om die laatste 5 km door te tjoekelen.

IMG_20170819_163547255_1

Charloise Lagedijk

IMG_20170819_163526424_1

Charloise Lagedijk richting Pendrechste molen

Ik stond mezelf geen pauzes meer toe en verhoogde mijn tempo want ik voelde wat tijdsdruk ivm boodschappen, douchen, eten en zoonlief afhalen. Mijn bil en been lieten zich ook wel voelen maar daar kon ik makkelijk doorheen lopen. Mijn hartslag ging omhoog maar dat voelde wel goed (zie grafiek). Verdorie toch nog een sanitaire stop nodig. Vol en leeg (want nog steeds hongerig) kwam ik thuis van dit rare loopje dat zoveel voldoening schonk (21,1 km en 2 uur en 20 minuten netto looptijd). Wat was ik blij dat ik mijn intuïtie gevolgd had: de route omkeren in plaats van de standaard training afdraaien.

Doen jullie dat ook wel eens? Zomaar op je gevoel afgaan? De boel omdraaien? etc.? En wat en waar brengt je dat dan?

»

  1. Rob Alberts schreef:

    Die kanoroute spreekt mij wel aan.

    Mooi verslag

    Zonnige groet,

  2. Ada schreef:

    Heerlijk om je gevoel te volgen, geeft weer een ander perspectief.
    Mooie foto’s heb je er weer bij, wat is het toch mooi om foto’s te maken met “Hollandse luchten”
    Weer genoten van je verhaal.
    Geniet van een mooie Zondag !

  3. Morgaine schreef:

    Ik doe dat best wel vaak eigenlijk, afwijken van mijn routes om zo nieuwe dingen tegen te komen qua natuur, wie weet die ene vogel, of zelfs leuke mensen waarvan je nooit weet of die ene er tussen zit 😉

    Meestal heb ik wel een idee als ik ga toer fietsen welke richting ik op wil, soms hou ik mij aan de bekende weg, en soms sla ik af… en waarom weet ik ook niet, zien wat er veranderd is of niet, de bouw A6 hier bijv…

    X

  4. Alsmaar dezelfde route volgen werkt afstompend. Ik loop nu wel niet (meer), maar wandel heel vaak en veel. Als het kan afwisselend…

  5. Matroos Beek schreef:

    Ja, ik doe dat vaak. Soms neem ik binnenwegen of een totaal andere weg. Ik verdraag geen geijkte paden…
    Een mooi beeldverslag Dorothé! En steeds zit ik vol bewondering voor je energie.
    Nog een fijne zondag!

  6. Sportlifecrisis schreef:

    Leuke blog! Als ik mijn route andersom loop lijkt hij echt heel anders (ps het is ook goed om blessures te voorkomen als je je route andersom loopt). Fijne zondag nog en keep u’s posted!👍

    • djaktief schreef:

      Afwisseling voorkomt blessures inderdaad of zijn er nog meer redenen waarom andersom lopen blessures kan voorkomen? Ik weet wel van baanlopen dat ze halverwege een wedstrijd soms omkeren ivm eenzijdig belasting.

      • Sportlifecrisis schreef:

        Ja idd als het wegdek op een bepaalde manier afloopt heb je dag in dag uit dezelfde belasting en als je het omdraait corrigeer je weer. Ik denk overigens ook dat afwisseling je mentaal fris zal houden waardoor je motivatie blijft. Ik heb er, as we speak, net een nieuwe route op zitten 😀

  7. kliefje schreef:

    Waar die bh’s al niet nuttig voor zijn! 😉

  8. Affodil schreef:

    Al heb ik helemaal geen hardloopambities, ik doe dagelijks wel een mpooi aantal kilometertjes met de hond. En die heeft er een bloedhekel aan om elke keer hetzelfde rondje te draaien, dus gedwongen variatie ten onzent. Zelf heb ik als vogelaar (of vogelvrouw) eerder de neiging om heel standaard tewerkt te gaan: zelfde uur, zelfde weg. Dan heb ik de meeste kans om de bewoners van het gebied en hun gewoonten te leren kennen, kan ik het beste moment voor foto’s (lichtrichting) kiezen en wennen de dieren ook aan mij en mijn gedrag. Zo heeft ieder zijn eigen vorm van intuïtie, he.

  9. djaktief schreef:

    Dat is ook een insteek: hetzelfde lopen om de bewoners beter te leren kennen. Hardlopend gaat dat ook niet zo goed maar wandelend wel denk ik.

  10. rudolfverhoef schreef:

    Hi Dorothé
    Doe je goed, je routes variëren! Blijft het toch enigszins verrassend. Of tussentijds de routes aanpassen door net een ander weggetje in te slaan.
    Doe ik ook regelmatig, behalve bij intervallen, dan wel altijd vaste rondje. Maar dat is vooral praktisch, want dan heb ik nauwelijks verkeer of stoplichten, want dat wil je dan juist niet.
    Je gaat weer Geldrop doen begrijp ik, de 42km dus. Is zo mooi om te doen daar!
    Greetz
    Ruud

  11. Hedwig schreef:

    Top gedaan Dorothé! Ik had trouwens een tijd last van dezelfde bil-klachten maar sinds ik mij regelmatig (om de week) een sportmassage gun, heb ik nergens last van. Mijn klachten zijn verdwenen en ik doe dit nu nog als preventie. Dus mocht het dry needlen niet helpen….

  12. katrn schreef:

    Ja hoor, het parcours omdraaien is fijn. En soms sla ik andere wegen in om nieuwe paden te verkennen.

Geef een reactie

