Aftellen en recapituleren

IMG_20180614_141112594-01_1Zo ben binnen van mijn laatste loopje. Nog 2 nachtjes slapen en dan sta ik aan de start van mijn 9e marathon alweer. Momenteel zit ik in de taper, tapertime of tapering oftewel de stilte voor de storm. Ik heb die rust deze keer erg hard nodig want het was druk afgelopen periode. Manlief was een week fietsen in Italië; er waren twee zonen jarig en ik deed veel werk voor de verhuizing van mijn schoonouders die aan de andere kant van het land wonen. In combinatie met de marathontrainingen en het slechte slapen door de tintelingen in mijn armen ben ik behoorlijk vermoeid geraakt. Mijn hele slaappatroon is ontregeld. Ik ben een langslaper – 8-9 uur heb ik nodig -maar nu zijn mijn ogen niet meer dan 5 uurtjes dicht geweest. Ik merk het vooral doordat ik weinig zin heb in bloggen en dat ik me niet kan zetten aan mijn huiswerk voor de jobcoach. Het reguliere huishoudelijke werk en de boodschappen en klussen die echt moeten dat hou ik wel redelijk bij en er zijn weinig losse eindjes bij gekomen, maar er zijn er nog genoeg.

Even een terugblik op de hardlooptrainingen sinds de laatste loopblog waarin ik verslag deed van de 32 km training:

IMG_20180611_110020484_1  33649697_1539657302810796_4921382349066731520_n(1)

Ik heb niet meer dan drie hardlooptrainingen per week gedaan, waarvan een vaste training als Running Blind buddy van John. Daarin ben ik niet de hoofdrolspeler maar pas ik me aan op zijn trainingsbehoefte. Het waren rustige trainingen omdat John net terugkomt van wat blessures. Voor mij ideaal om te lopen na die lange inspannende duurlopen van het weekend.

IMG_20180607_155959_345_1

Op de vrijdag deed ik dan ofwel een ‘heuveltraining’ op de geluidswal of door de Heinenoordtunnel of wat fartlek. Soms ook een combinatie van beiden. Het was te warm voor echt snelheidswerk en dat was een mooie smoes voor mij om niet tot het gaatje te hoeven gaan.

Daarnaast zwem ik regelmatig, fiets ik veel en ga ook wel op pad met de kano.

IMG_20180527_151459598_1

Mijn 35 km training vond ik heel spannend omdat manlief in Italië zat en me dus niet te hulp kon komen. Het was die zondag 27 mei bijzonder warm en benauwd weer. Ik koos voor een rondje Hoogvliet met een extra stukje ervoor. De zon zou ik aan het begin in mijn gezicht hebben en later kon ik onder de bomen op de terugweg in de schaduw lopen. Ik startte om 11:00 uur om toch te leren lopen in de warmte met een extra flesje sportdrank in mijn hand naast mijn camelbag met 1,1 liter water. Die sportdrank had ik voor de eerste 10 km al op. Daarna nam ik iedere 10 km een driedubbele gel van Maxim (250 caloriën)  die ik wegspoelde met water. Ik dronk sowieso iedere 5 km en tussendoor naar behoefte.

Het lopen ging op zich goed maar er waren een paar probleempjes onderweg. Ik ging naar een benzinepomp voor een sanitaire stop en liep daarna verkeerd. Er zitten daar nl. twee  Shellpompen maar niet op dezelfde weg en ik vergiste me in de route waardoor een stukje extra moest. Later raakte ik nog een keer kort de weg kwijt bij de Waalhaven maar vond ik al snel het pad terug. Ik had een klein beetje pijn op mijn borst en herpakte de spullen in mijn racevest. Het zat bomvol met die dikke gels en mijn telefoon, maar het ging niet over. Later onderweg begon ik me een beetje zorgen te maken en was ik bang dat ik het aan mijn hart had of zoiets want het deed flink zeer. IMG_20180527_151513256_1Ik twijfelde met bellen om hulp en heb mijn hartslag een keer gecontroleerd maar ben toch maar doorgelopen.  Toen ik op 27 km was begon het te regenen en dat was heerlijk. Ik kon er veel lichter in lopen en ik vergat mijn pijn in de borst omdat de regen me bezig hield. Ik vond onderweg sponzen van de Halve van Hoogvliet die blijkbaar de dag ervoor had plaatsgevonden en die gebruikte ik op de zere plek onder mijn racevest. Van die hele route heb ik bewust geen foto’s gemaakt om me volledig op het lopen te focussen. En ik moet zeggen dat dat me wel goed bevallen is. Ik maakte alleen deze foto op 35 km als afsluiting van de route. Daarna moest ik nog een kilometer naar huis wandelen omdat ik verkeerd gelopen was maar ik wilde mezelf niet overvragen. De jongens hielpen me uit mijn kleddernatte kleding en zorgden voor lekker eten en drinken in bad want ik was toch weer een kilo lichter dan voor het ontbijt van die ochtend.

Het weekend tussen die ‘dertigers’ deed ik een steeds een halve marathon. Eentje trail onder de bomen ivm de warmte  vooral muggen en beetjes happend en eentje waarbij buurvrouw Pauline me 12 kilometer gezelschap hield. Over buurvrouwen gesproken. Er is een nieuw koppel in de straat die beiden hardlopen en een van hen liep al eens een rondje mee. Na de marathon organiseer ik een ‘straatrun’ voor alle hardlopende buren. Er zijn er ook een paar geblesseerd maar er hebben zich al 5 man/vrouw opgegeven.

Coopertest juni

Wat ik ook nog deed was een Coopertest bij CAV Energie maar die ging niet erg goed. Ik liep slechts 2250 meter en dat is mijn een na laagste score ooit (204 meter minder dan vorig jaar). Als excuus kan ik aanvoeren dat er opnieuw veel wind stond en dat ik volop in de lange langzame trainingen voor de marathon zit.

IMG_20180605_211118_588_1Ik vrees dat ik echt over mijn top heen ben en de blessures van vorig jaar zijn daar ook een teken van. Ik blijf gematigd ambitieus en wel gericht op snelheidsprogressie maar op een behoudende manier d.m.v heuveltraining en fartlek i.p.v. interval om opnieuw blessures te vermijden. Ik vind zo’n Coopertest wel een heel goed hulpmiddel om te weten waar ik sta qua snelheid, zeker nu ik in aanloop naar deze marathon slechts aan twee wedstrijden heb deelgenomen.

IMG_20180613_180849_272

Nu voor de marathon hou ik me eigenlijk ook niet bezig met tijd. Bijna alle trainingen heb ik afgewerkt op 6:15 (6:30 inclusief wandelen met drinken) en dat zou op een eindtijd van rond de 4,5 uur uitkomen, mits er niks vreselijk mis gaat natuurlijk. Ik heb nu een week extra magnesium geslikt en nog wat bietjes weggewerkt. Meloen ga ik ook proberen dat schijn ook goed te zijn. Ik geloof het allemaal maar half. Misschien dat het voor de toppers wat uit maakt, maar bij mijn tijden zal het niet veel schelen.

IMG_20180601_092640_304_1

Nog even over die tintelingen in mijn linkerarm en wijs- en middelvinger zonder gevoel. Dat probleem is helemaal opgelost. Het was geen carpaal tunnelsyndroom, het was ook geen probleem met de teres minor en de rotary cuff spieren, maar een vastzittende nek waardoor bepaalde spieren zodanig overbelast werden dat ze verkeerde signalen gingen uitzenden. Dat bovenste deel heet borstwervelkolom en die heeft de fysio d.m.v. manuele therapie losgemaakt. Ik doe daar zelf nog steeds oefeningen voor en dat blijf ik ook wel doen ook.

Begin mei startte ik met die idiote challenge van om de dag een aantal yoga-, fysio en core-stability-oefeningen maar ik hou het nog steeds vol en op 15 juni zit ik mooi op dag 25 met een iets betere houding, sterkere buikspieren en iets leniger door de yoga. Ik ga er na de marathon ook mee door maar ik ga het niet meer op social media melden. Het was prima vol te houden zo om de dag en ik heb op de dagen met de ‘dertigers’ een aantal oefeningen zelfs 2x gedaan omdat het zo goed voelde.

Verder heb ik geen last meer gehad van mijn hamstringblessure en mijn achillespees en voetplaat gedragen zich netjes. Voor die hamstrings en achillespees helpen ook de oefeningen die ik op de sportschool doe en ik ben trouwer geweest in het het uitvoeren van een cooling down. Natuurlijk hebben de yoga-oefeningen ook wel enig effect erop. Wat betreft die voetplaat gebruik ik nog steeds van die inlegzolen van Mysole. Daarnaast gebruik ik in al mijn dagelijkse schoenen een soort siliconeninlays met een kleine verhoging in het midden van de voet. Mijn peesplaat wordt hierdoor licht ondersteund en geprikkeld/gemasseerd. Ik kocht die dingen voor 5 euro bij Van Haren. Ze zijn eigenlijk bedoeld om in damesschoenen met hoge hakken te dragen 😉

35234881_10155650758331452_654918367303434240_o_1
foto door RTV Rijnmond

Tja en afgelopen zondag was ik vrijwilliger bij de Ladiesrun Rotterdam. Ik probeer jaarlijks een keer vrijwilliger te zijn bij een loopevenement uit solidariteit/dankbaarheid met al die vrijwilligers die voor mij tijdens wedstrijden zorgen. Het is heel leerzaam om de andere kant te zien. Ik stond bij de waterpost direct na de finish. Die zwarte oorbel dat ben ik 😉

35058386_2210930592280998_9198160492927909888_o_1
Foto door Like2Run Ladiesrun Rotterdam

Er waren 5000 deelneemsters en het verliep nagenoeg vlekkeloos. De opdracht was ook om ervoor te zorgen dat er geen lopers de terug zouden lopen om opstoppingen te voorkomen, maar de dames gedroegen zich keurig als ik het uitlegde. Opvallend was wel dat ik veel loopsters moest aansporen om te drinken of zich te koelen. Je ziet dat mensen na de finish eigenlijk niet goed kunnen nadenken. Het was heel mooi om hieraan mee te werken en bijzonder dat ik twee kennissen van Instagram kon ontmoeten Janneke en Karen. Verder deed buurvrouw Fisun en vrijwilligster Nienke van Running Blind mee. De loopwereld is groots en klein tegelijk. Voor pacer ben ik niet geschikt maar dit ga ik zeker nog eens herhalen.

IMG_20180609_214400_803_1

Ik sluit af met wat foto’s die ik maakte bij een raar loopje dat ik afgelopen zaterdag deed. Ik heb gewoon mijn neus achternagelopen. Ik moest eerst iets wegbrengen op de Koedood, daarna ben ik achter langs naar de wijk Portland gelopen en even dat heuveltje met kunstwerk opgeklommen (Pont du Nord van Niko de Wit). Het bracht herinneringen terug aan de de tijd vlak voor de operaties (klik). Wat lijkt dat lang geleden. Ik weet niet hoe het komende zaterdag zal gaan. Een marathon blijft altijd een sprong in het diepe en zo goed mogelijk blijven gaan tot je er bent.

IMG_20180609_110203191_1

IMG_20180609_110324457_1

Afijn daarna heuvel af en kruip door sluip door kwam ik bij de geluidswal maar daar zag ik dat de kanoroute klaar was bij de onderdoorgang onder de A15 klaar was. Er zitten alleen nog 2 schotten in. Ik ben aan de verkeerde kant door het losse zand op verkenning uitgegaan en stootte daarbij bijna mijn hoofd. Uiteindelijk liep ik vast en moest over die schotten het water over maar dat kon de pret allesbehalve drukken. Ik vervolgde mijn weg aan de zuidkant van de A15 en knoopte er nog een rondje Vrijenburgerplas aan vast. Ik popel om hier met manlief met onze kano’s op verkenning te gaan. Eerst zullen we het met één kano moeten doen want er zijn veel overdraagplaatsen. Maar dat is een volgend avontuur.

IMG_20180609_110628024_1

Nu eerst focussen op de marathon van zaterdagavond De Maasdijk. Ik ben in ieder geval verzekerd van een wat vlakker parcours 😉

 

13 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Ka schreef:

    Ik vind je een held zoals jij zo serieus en gedreven bezig bent met jezelf!
    PS: wat ik mij steeds afvraag > wie maakt die foto’s van jou?

    1. djaktief schreef:

      Niet overdrijven hoor…

      De meeste foto’s maakte ik met de zelfontspanner.

  2. Voor iemand die niet veel fut heeft om te bloggen vind ik dat jij het verbazend goed doet.
    Ferme training, amai!

    1. djaktief schreef:

      Maar jouw blogfrequentie haal ik lang niet. Daarin bij jij veel getrainder dan ik.

      1. Mijn blogfrequentie is twee postjes per week. Valt nog mee, vind ik…

  3. Matroos Beek schreef:

    Ongelooflijk hoe jij dit allemaal kan opbrengen. Wat een brok energie.

  4. Jannet schreef:

    Nou je niet meer druk maken, je hebt je best gedaan met de training en meer kun je niet doen. Zet hem op en geniet! Veel succes!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor je altijd wijze woorden. Ik hoop dat het nu genieten wordt ipv een DNF

  5. Hedwig schreef:

    ik heb zo veel respect en bewondering voor je! Je inspireert enorm! Heel veel succes lieve Dorothé! Die tijd maakt niks uit, je loopt gewoon wéér een marathon! Hoe bijzonder is dat!

  6. Sandra schreef:

    Heel veel succes en vooral: genieten Dorothé! Ik ga zaterdag aan je denken, ik wens je een hele fijne marathon toe!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Hedwig. Vorig jaar een DNF daar dus ik hoop dat het genieten wordt. Wist je trouwens dat er tegelijkertijd diverse triathlonafstanden zijn? Zie https://demaasdijk-events.nl/disciplines/triathlon/

  7. Affodil schreef:

    Zet ‘m op, meis!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s